Extra groepenkast in bestaande meterkast, maar weinig ruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
Hoi,

Dit is mijn eerste vraag hier. Korte intro, ik ben dus Ronald en ik ga mn huis verduurzamen, iig alles met elektra oplossen, denk niet dat dat uiteindelijk de meest duurzame oplossing is voor Nederland, maar ja, da's een andere discussie voor een ander topic denk ik.

Eerste vraag hier dus. Mn huis is uit jaar kruik 1956 en de meterkast is niet zo heel groot. Er hangt nu een aardige stoppenkast met 2 x 12 DIN rails, maar gezien mn plannen heb ik 4 x 12 DIN nodig. Ik heb helaas geen directe ruimte onder, boven of naast de bestaande kast. Ik heb aan een zijkant verderop meer dan voldoende ruimte voor een extra 2 x 12 DIN groepenkast.

Nu is mijn vraag, mag ik een 2e groepenkast ergens anders ophangen in mn meterkast of moet deze aansluitend zijn met de andere(n)?

Hoor graag wat jullie weten hierover.

Groeten,
Ronald

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05 17:21
Volgens mij mag dat. Je mag elders in huis een extra groepenkast ophangen, maar de eis blijft wel dat je met hooguit 2 handelingen (op x meter van een ingang, weet het getal niet precies) de stroom in je hele huis moet kunnen uitschakelen en dat de verbinding tussen de groepenkasten beveiligd is met zowel een aardlekschakelaar als een automaat. Dus die zul je nog in je huidige groepenkast kwijt moeten.

Vraag me echter niet hoe dat zit met de karakteristieken. Je wilt natuurlijk als er kortsluiting in 1 van de nieuwe groepen is, dat de bijbehorende groep tript en NIET de automaat in de 'echte' meterkast. Volgens mij kun je dat bewerkstelligen door automaten van een andere karakteristiek te gebruiken (die reageren sneller of langzamer), maar hier heb ik verder geen verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Thanks, ja, leek me ook dat dat 'mag', omdat mensen ook uitbreidingen maken in een garage of een verhuurobject in de achtertuin. Ik dacht zelf in de hoofdkast een 4 polige hoofdschakelaar te zetten en dan hier op af te takken naar de ALSen in deze en de andere kast, die er echt op nog geen 40cm vandaan hangt. Met die hoofdschakelaar zet je dan beide kasten spanningsloos. Zit idd ff te puzzelen met de afzekering. De meeste ALS groepen kunnen tot 16A. De kookgroep snap ik niet helemaal. Hoe werkt dat precies? Een kookgroepautomaat heeft 2 groepen. Die moet je dan bedraad aansluiten over twee verschillende groepen en niet via een kamrail lijkt me. Of wel via een kamrail en dan aan een ALS met 30A oid. Moet ik wel 3 x 35 krijgen ooit ... ben bang dat ik nu slechts 1 x 25 heb, ouwe meuk. Kan ik dat zien aan de glaszekering? En Liander heeft de upgrade eenzijdig afgezegd en kunnen geen nieuwe afspraak plannen zeggen ze, damned.

Heb je mss nog wat commentaar op de kookgroep?

Groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Oh ja, en ik snap niet precies hoe het zit met de 4 polige 3 fase hoofdschakelaar. Deze zie je vaak als 40A terug. Maar is dat dan 40A gemeten over alle fases bij elkaar (dus 3x25 = 75 en dan is 40A zeker minder), of is dat 40A per fase? Dat lijkt me dan gek, want 25 < 40. Maar als je 3 x 25 hebt, waarom zou je er dan geen 63A hoofdzekering in gooien, zodat je je auto kan laden terwijl je kookt op je nieuwe 7kW inductie kookplaat?
Grtz!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:00
ronaldtop schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 01:28:
Oh ja, en ik snap niet precies hoe het zit met de 4 polige 3 fase hoofdschakelaar. Deze zie je vaak als 40A terug. Maar is dat dan 40A gemeten over alle fases bij elkaar (dus 3x25 = 75 en dan is 40A zeker minder), of is dat 40A per fase? Dat lijkt me dan gek, want 25 < 40. Maar als je 3 x 25 hebt, waarom zou je er dan geen 63A hoofdzekering in gooien, zodat je je auto kan laden terwijl je kookt op je nieuwe 7kW inductie kookplaat?
Grtz!
Die 40A is per fase.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-05 22:02
Maar als je 3 x 25 hebt, waarom zou je er dan geen 63A hoofdzekering in gooien, zodat je je auto kan laden terwijl je kookt op je nieuwe 7kW inductie kookplaat?
Ik ga er even vanuit dat je met de 63A hoofdzekering, de zekering van Liander bedoeld. Deze kun je vaak (tegen betaling) laten verzwaren. Maar je vastrecht wordt fors duurder.
Wat je bij de meeste particulieren ziet is 1x35A of 3x25A. Deze zijn beide qua vastrecht even duur, maar bij de 3x 25A heb je meer vermogen tot je beschikking. Dus deze is bij nieuwbouw meestal de standaard.

Tegenwoordig hebben veel laadpalen de optie om je huidige verbruik te monitoren. Wanneer je aan het koken bent, zal de laadpaal iets minder snel opladen.
Daarnaast zal je kookplaat ook niet continu 7kW verbruiken, dit is het maximale verbruik wanneer je meerder plannen op hoge stand hebt staan.

Dus waarschijnlijk ben je nu het beste uit met 3x25A.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
Afspraak maken met Liander voor omzetting naar 3x25A.
Zorgen dat je 1 hoofdschakelaar hebt (waar Liander op aan kan sluiten, maar ook de brandweer eventueel alles uit kan schakelen)
Extra kast in de buurt hangen mag, zorg dat het wel overzichtelijk blijft.
Geen 2x 1fase kookgroep aanleggen, ga gelijk voor 3fasen.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Hola,

Liander, tsja, ze hadden de afspraak afgezegd zonder nieuwe te kunnen maken, vanwege leveringsproblemen met slimme 3 fase meter =( Ik had idd 3 x 25A aangevraagd. Ik zit nu op 1 x 25A, kan ik die smeltzekering niet 'per ongeluk' vervangen door een 1 x 35A zekering? Wie hier ja zegt werkt iig niet voor Liander. En ja, stel dat iedereen dat doet, maar niet iedereen doet dat denk ik dan =)

Dus als ik het dan samenvat (na Liander):
inkomend 3 x 25A -> hoofdschakelaar 40A (per fase, maar dat is toch gek dat deze hoger afgezekerd is dan de individuele fase die binnenkomt?) -> ALSen 16A met 4 installatieautomaten per ALS, verdelen over de drie fases (balanceren zo goed als mogelijk) -> PV verdelen over 2 fases (ik heb 2 x 3000W strengen), EV laadpaal 3 fase aansluiting met een 3 fasen aardlekautomaat 3x16A (dus max 11kW laden thuis, voor mij zat, ik rij meestal zo'n 70 a 80 km per dag, en soms 160).

En dan die kookgroep, moet ik daar nou een 3 fase nemen net als de EV laadpaal, of een fornuisgroep 2x16A en deze aansluiten op een enkele 40A ALS? of een enkele 16 of 25A ALS alleen dan met c-kar? Ik dacht overigens dat alleen de optie met een kookgroep achter 1 ALS was toegestaan.

Dank voor alle zeer verhelderende hulp tot dusver!
Groeten,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
ronaldtop schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:04:
Hola,

Liander, tsja, ze hadden de afspraak afgezegd zonder nieuwe te kunnen maken, vanwege leveringsproblemen met slimme 3 fase meter =( Ik had idd 3 x 25A aangevraagd. Ik zit nu op 1 x 25A, kan ik die smeltzekering niet 'per ongeluk' vervangen door een 1 x 35A zekering? Wie hier ja zegt werkt iig niet voor Liander. En ja, stel dat iedereen dat doet, maar niet iedereen doet dat denk ik dan =)
Die zekering zit achter de zegels en een 35A past niet in een 25A houder. Daarmee is het niet aan te raden omdat je grote kans loopt op een boete. Ze komen ten slotte alsnog langs om het om te zetten naar 3x25A. En een 35A zekering kun je gewoon niet 'per ongeluk' in een 25A houder stoppen

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Hij zit idd achter een zegel, maar past een 30/35 qua form factor niet dan? Dus als Liander een 1 x 25A upgrade naar een 1 x 30/35/40A, dan vervangen ze ook de stoppenkast? Lijkt me sterk ... En aangezien deze achter het zegel zit, hoe weet ik wat er precies in zit? Staat dat op mn factuur ofzo?
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
En dan nog een vraag, igv 1 fase, kan ik de PV combineren met de kookgroep achter 1 ALS, en hoe zeker ik dat dan af met welke ALS type? Ik heb 2 x 3000W opstelling aan PV ... Een 25A trekt dit niet, maar een 30A wel .. of moet ik echt op Liander wachten om de complete PV te kunnen gebruiken .. =(

[ Voor 7% gewijzigd door ronaldtop op 03-06-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
En stel ik heb een 2e groepenkast nodig in dezelfde meterkast, ik kan m niet onder/boven/naast de bestaande want geen plek. Dus ik hang een 2e op in de meterkast ergens anders en ik sluit deze aan met 6mm2, achter de hoofdschakelaar. Wat is dan het 1e component in de 2e kast? Hoe maak ik in de 2e kast een nieuw hoofdpunt? Uitgaande van 3 fase ...
Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Even om allerlei onnodige escapades te voorkomen. Ik krijg de indruk dat je namelijk niet heel veel kaas hebt gegeten van elektra (niet erg, maar zou zonde zijn als je allerlei dingen doet die niet nodig zijn)

Wat wil je allemaal in die meterkast gaan plaatsen dat je 4x12 modules nodig denkt te hebben?
Wat voor groepen heb je nodig? Wat voor groepen wil je vast voorbereiden (if any)? Hoe ziet de installatie in het huis eruit.

En om vast wat vragen te beantwoorden:
Oh ja, en ik snap niet precies hoe het zit met de 4 polige 3 fase hoofdschakelaar. Deze zie je vaak als 40A terug. Maar is dat dan 40A gemeten over alle fases bij elkaar.....
Dat is de maximale stroom die het schakelelement mag hebben (nominaal). Dat gaat dus per fase. Elk contact in die hoofdschakelaar is geschikt tot 40A. De meeste huisinstallaties in Nederland hebben <40A hoofdzekeringen. Daarmee is een 40A hoofdschakelaar meestal voldoende.
Bij aardlekschakelaar staat eenzelfde maximale stroom aangegeven. Hier is het iets meer oppassen tegenwoordig. Als er ook zonnepanelen zijn kan het zijn dat dat je die 40A kan overschrijden. Daar zijn een aantal oplossingen voor, waaronder zwaardere aardlekschakelaars.
ronaldtop schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 00:47:
Thanks, ja, leek me ook dat dat 'mag', omdat mensen ook uitbreidingen maken in een garage of een verhuurobject in de achtertuin.
keyword: Onderverdeler.
Zitten wel wat regels aan vast, vooral op selectiviteit.
De meeste ALS groepen kunnen tot 16A.
Wat bedoel je met ALS groepen?
Aardlekautomaten? of reguliere groepen achter een aardlekschakelaar?
Het hoeft namelijk helemaal geen 16A te zijn. Alleen is de standaard eindgroep in Nederland 16A (daar hoort ook de standaard 2.5mm2 bedrading bij die we overal gebruiken). Lichter en zwaarder bestaan ze ook, maar wordt dikwijls alleen in specifieke situatie toegepast.
De kookgroep snap ik niet helemaal. Hoe werkt dat precies? Een kookgroepautomaat heeft 2 groepen. Die moet je dan bedraad aansluiten over twee verschillende groepen en niet via een kamrail lijkt me. Of wel via een kamrail en dan aan een ALS met 30A oid. Moet ik wel 3 x 35 krijgen ooit ... ben bang dat ik nu slechts 1 x 25 heb, ouwe meuk. Kan ik dat zien aan de glaszekering?
De kookgroep is niks anders dan 2 normale (meestal 16A) eindgroepen die mechanisch aan elkaar gekoppeld zijn. 1 uit, is beide uit. Deze bestaan alleen omdat we in Nederland vaak relatief kleine enkelfase hoofdaansluitingen hebben, maar wel een grote elektrische kookplaat. Die laatste zou dan eigenlijk een 32A groep nodig hebben, maar die mag niet achter een 35 of 40A hoofdzekering (de hoogste standaard woonhuis maat). Het verschil in stroom is dan te klein, waardoor je grote kans loopt dat de hoofdzekering er ook uit klapt. Dat is ongewenst. Daarom moet er voldoende verschil tussen opvolgende zekeringen zitten (selectiviteit).

Zo'n zware kookplaat kan normaliter ook op een 3-fase aansluiting (eventueel 2 van die 3), maar die hebben een hoop huizen niet.

De Nederlandse oplossing was de kookgroep. 2x16A (meestal op dezelfde fase). Bij een kortsluiting op die kookplaat gaat die 16A groep er snel genoeg uit om de hoofdzekering heel te houden. Maar gecombineerd heb je alsnog 32A tot je beschikking.
ronaldtop schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:04:
Hola,
Ik zit nu op 1 x 25A, kan ik die smeltzekering niet 'per ongeluk' vervangen door een 1 x 35A zekering? Wie hier ja zegt werkt iig niet voor Liander. En ja, stel dat iedereen dat doet, maar niet iedereen doet dat denk ik dan =)
Nee, die hoofdzekeringen zitten in een verzegelde kast. Die kast is (samen met de meter) ook niet van jou, maar van de netbeheerder.. De zegels doorknippen en in die kast gaan klooien is verboden. Als ze achteraf zien dat de zegels verbroken zijn loop je risico op boetes of meer.
En overigens ook niet zonder risico. Veelal zitten er intern een hoop onafgeschermde contacten waar je mee op moet passen. Daar een fout maken, kan zware verwondingen of erger veroorzaken.
Dus als ik het dan samenvat (na Liander):
inkomend 3 x 25A -> hoofdschakelaar 40A (per fase, maar dat is toch gek dat deze hoger afgezekerd is dan de individuele fase die binnenkomt?)
De hoofdschakelaar is niet afgezekerd. Hij gaat niet uit als er >40A doorheen gaat. Het is echt een domme schakelaar die max 40A aankan.
-> ALSen 16A met 4 installatieautomaten per ALS, verdelen over de drie fases (balanceren zo goed als mogelijk) -> PV verdelen over 2 fases (ik heb 2 x 3000W strengen), EV laadpaal 3 fase aansluiting met een 3 fasen aardlekautomaat 3x16A (dus max 11kW laden thuis, voor mij zat, ik rij meestal zo'n 70 a 80 km per dag, en soms 160).
De ALS is niet 16A tenzij je een aardlekautomaat hebt, maar daar horen geen groepen achter.
En dan die kookgroep, moet ik daar nou een 3 fase nemen net als de EV laadpaal, of een fornuisgroep 2x16A en deze aansluiten op een enkele 40A ALS? of een enkele 16 of 25A ALS alleen dan met c-kar? Ik dacht overigens dat alleen de optie met een kookgroep achter 1 ALS was toegestaan.
Als je krachtstroom hebt (3-fase), vergeet dan de kookgroep. Ja het kan, maar wel met limitaties.
allereerst kun je dan max 7.4kW aan kookplaat plaatsen (ipv 11kW met een krachtgroep). Misschien interessant voor de toekomst). De beide helften van de kookgroep moeten ook aan dezelfde aardlekschakelaar. Dus ze komen op dezelfde fase (wat bij 3x25 niet handig is, wel mogelijk) of je moet een 4 polige aardlekschakelaar nemen.

een aardlekschakelaar is normaliter 40A (geen zekeringswaarde, gewoon maximaal toegestaan net als bij de hoofdschakelaar) tenzij je een aardlekautomaat hebt. Maar dan plaats je er geen automaat meer achter.
B/C/D karakteristiek is ook niet van toepassing op aardlekschakelaars maar op automaten.
ronaldtop schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:15:
Hij zit idd achter een zegel, maar past een 30/35 qua form factor niet dan? Dus als Liander een 1 x 25A upgrade naar een 1 x 30/35/40A, dan vervangen ze ook de stoppenkast? Lijkt me sterk ... En aangezien deze achter het zegel zit, hoe weet ik wat er precies in zit? Staat dat op mn factuur ofzo?
Thanks!
Nee een grotere zekering past niet. Dat is expres gedaan omdat je niet zomaar zwaardere zekeringen mag plaatsen. De bekabeling is daar immers niet perse voor geschikt.
Liander plaatst geen nieuwe kast bij een upgrade, maar past de kast aan zodat een zwaardere zekering wel past (na controle of de installatie geschikt is).

Maar dat is helemaal niet relevant. Je mag er niet aanzitten. Zo simpel is dat.

Via mijnaansluiting.nl kun je wel vinden welke zekering je nu hebt. En meestal staat het ook op je energierekening.
ronaldtop schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:53:
En stel ik heb een 2e groepenkast nodig in dezelfde meterkast, ik kan m niet onder/boven/naast de bestaande want geen plek. Dus ik hang een 2e op in de meterkast ergens anders en ik sluit deze aan met 6mm2, achter de hoofdschakelaar. Wat is dan het 1e component in de 2e kast? Hoe maak ik in de 2e kast een nieuw hoofdpunt? Uitgaande van 3 fase ...
Thanks!
Officieel mag dit niet. De kabel tussen de 2 kasten is nu immers niet beveiligd.
Er is een uitzondering. Je mag dit zonder verdere beveiliging doen mits (uit mijn hoofd): de kast in dezelfde ruimte hangt. De kabel < 3 meter is en de kabel brandveilig is geplaatst.

Maar misschien eens beginnen met een foto van de huidige situatie en de gewenste groepen.

Tot zover kom ik op:
- 3*25A hoofdaansluiting (nog niet, straks wel)
- krachtautomaat voor laadpaal
- krachtautomaat voor kookplaat
- 2 enkelfase PV groepen?
- Wat voor groepen moeten er verder komen voor het huis?

[ Voor 6% gewijzigd door timberleek op 03-06-2022 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je wil -zeker bij liander- eerst je meterkast op orde hebben. Als ze er zijn en er is geen 3 fase hoofdschakelaar dan gaan ze gewoon weer weg.

Die meterkast kan je nu in orde laten maken, en de hoofdschakelaar even voorzien van bruggetjes naar de andere twee fasen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
ronaldtop schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:15:
Thanks!
Tja, dat kun je sterk vinden, maar de houder moet inderdaad vervangen worden. En dat is niet de hele stoppenkast, dat is puur dat houdertje welke je redelijk makkelijk kunt vervangen (met de goede tooling).

Je aansluiting geeft aan wat er in zit. Als jij volgens Liander een 1*25A aansluiting hebt, zal er 1*25A in zitten. Verder kun je dat niet controleren vanwege dat zegel. Waarbij een verbroken zegel je veel geld kan kosten.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Serpz0r
redwing schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:11:
[...]

Tja, dat kun je sterk vinden, maar de houder moet inderdaad vervangen worden. En dat is niet de hele stoppenkast, dat is puur dat houdertje welke je redelijk makkelijk kunt vervangen (met de goede tooling).

Je aansluiting geeft aan wat er in zit. Als jij volgens Liander een 1*25A aansluiting hebt, zal er 1*25A in zitten. Verder kun je dat niet controleren vanwege dat zegel. Waarbij een verbroken zegel je veel geld kan kosten.
Bijna, de houder blijft zitten, echter de pasco/passchroef wordt vervangen middels een pasco-sleutel.
Als het een zekeringhouder betreft, maar zolang TS geen foto's toevoegt wordt het alleen maar speculeren.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Serpz0r schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:20:
[...]

Bijna, de houder blijft zitten, echter de pasco/passchroef wordt vervangen middels een pasco-sleutel.
Als het een zekeringhouder betreft, maar zolang TS geen foto's toevoegt wordt het alleen maar speculeren.
Klopt, ik wilde het alleen niet te ingewikkeld maken :P

En het ligt er inderdaad aan of het een zekering of automaat is, maar gezien de leeftijd van het huis ga ik uit van een zekering. Want normaal gesproken wordt er alleen een automaat in gezet als ze de aansluiting veranderen en 1*25A lijkt me de originele standaard. Maar foto's zouden hierbij helpen, al is de kans groot dat die hoofdzekering achter een dichte kap zit.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Allereerst heel erg bedankt met alle reacties, ik leer er een hoop van!

Ik zal mijn huidige kast beschrijven en waar ik naar toe wil, mss is dat handiger dan allemaal losse vragen =) Echt bedankt voor jullie tijd en moeite!

Ik heb nu een 1 fase aansluiting 25A met de volgende indeling (22 posities bezet, alles Hager):
12 x installatie automaten 16A, ingedeeld in groepen van 4, verdeeld over 3 stuks 40A Aardlekschakelaars (12 + 6 = 18 posities)
Beltrafo (2 posities)
2p hoofdschakelaar (2 posities)

Wat er gaat veranderen op de heel korte termijn (morgen):
2 x 3000W PV strengen

Plan:
Beltrafo eruit en extern ophangen, extra ALS erin en de 2 PV strengen verdelen over nieuwe en een bestaande ALS.

Wat er gaat gebeuren op de langere termijn (in volgorde):
3 fase aansluiting 3 x 25A
Koken op inductie (als het kan op 1 fase, dan liever eerder, maar qua gasgebruik is dit natuurlijk geen opschieter)
Aircosysteem of warmtepomp
Boiler
EV laadpaal

Na de aanpassing van de korte termijn is de kast, alle posities op de 2 DIN rails volledig vol. Dus wat nu?
Plan:
2e kast ophangen, of een kleine kast met 1 DIN rail van ABB haf die net onder de bestaande kast kan (220x160).
4p hoofdschakelaar
4p aardlekautomaat tbv EV
4p aardlekautomaat tbv inductie
extra groepen voor de warmtepomp/airco buitenunit (ik ben er nog niet over uit of airco voldoende gaat zijn als hoofdverwarming)
extra grorep voor boiler (of kan deze via een stekker in een stopcontact van een bestaande groep? Ik mik op een 200liter 2000W boiler).

Als ik dat hierboven optel, dan kom ik over de 12 posities, dwz extra 2 DIN rails kast.

Wat is hier de beste oplossing? Mss is dat een betere vraag =)

Groeten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serpz0r
redwing schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:24:
[...]

Klopt, ik wilde het alleen niet te ingewikkeld maken :P

En het ligt er inderdaad aan of het een zekering of automaat is, maar gezien de leeftijd van het huis ga ik uit van een zekering. Want normaal gesproken wordt er alleen een automaat in gezet als ze de aansluiting veranderen en 1*25A lijkt me de originele standaard. Maar foto's zouden hierbij helpen, al is de kans groot dat die hoofdzekering achter een dichte kap zit.
Als het nog een oude gietijzeren bak is vervangen ze meestal de hele *piep* onder je groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Hoe kan ik foto's bijvoegen? Ik heb ze zeker liggen en deel ze graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
Dus daarnaast is ruinte zat voor een 2e kast ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
eh ...? BK DEI... ? Heb ik iets gemist? Grtn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-05 19:33
ronaldtop schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:32:
eh ...? BK DEI... ? Heb ik iets gemist? Grtn!
Je topic is verplaatst van het forum "Bouwen en Klussen" (BK) naar het forum "Duurzame energie en installaties" (DEI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-05 19:33
Overigens heb ik het idee dat een aantal mensen bij het woord 'kast' denken aan een meterkast, terwijl TS (topic starter, ronaldtop dus) aan een groepenkast denkt ;).

[ Voor 10% gewijzigd door EJlol op 03-06-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtop
ff een update voor de volgers als die er nog zijn, ik heb mn panelen inmiddels draaien, 3 stringen op 2 omvormers, omvormers op een aparte groep met dito 16A installatie automaat, en deze groepen staan verdeeld over 2 aardlekgroepen. Allemaal nog 1 fase, maar gezien de verschillende orientaties van de panelen, ga ik theoretische wp toch nooit halen, en mn 25A zekering kan 5700W aan, dus dat red ik prima zo. Als mn LPG auto aan vervanging toe is, ga ik Liander maar weer s bellen, maar mss maak ik nog wel een kookgroep, en die doe ik dan in een aparte 2 DIN kast een eindje naast de andere in dezelfde meterkast. Ik tak de hoofdverzekering dan gewoon af met 4mm2 naar de aardleks. Foto is niet veel aan te zien dus nog, alleen is de kast nu echt 100% vol en heb ik mn beltrafo extern gemaakt om 2 posities erbij te krijgen, dat was voor de korte termijn genoeg. Ciao en bedankt voor de tips/schrijverij/lessen/etc!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:29
ronaldtop schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:29:

Wat er gaat gebeuren op de langere termijn (in volgorde):

Boiler
[…]
extra groep voor boiler (of kan deze via een stekker in een stopcontact van een bestaande groep? Ik mik op een 200liter 2000W boiler).
Tip: Kies hier dan wel voor een warmtepompboiler in plaats van een domme ouderwetse COP=1 elektrische boiler.

Véél duurzamer (COP van ~3), en daarmee bespaar je daadwerkelijk wél aan energiekosten vergeleken met water opwarmen met gas.
Zo’n apparaat gebruikt ook maar een circa 800W indien je het elektrische nood-element uitschakelt, dus hoeft niet perse op een eigen groep.

Omdat je in je eerste post al je twijfels uitsprak over de elektrificering van alles, lijkt me dit zeker in jou geval de juiste keuze..

Oh, en zo’n apparaat neemt evenveel ruimte in beslag als een domme ouderwetse boiler.
(nou ja, hij zal iets hoger zijn vanwege het ingebouwde warmtepomp-deel)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Pagina: 1