Gevraagd: (beetje) netwerkadvies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 11:41
Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over mijn netwerk. Ik heb een aantal jaar geleden een huis gebouwd en bij de bouw een uitgebreid bedraad netwerk aangelegd. Ik heb in alle kamers aansluitingen, soms dubbele. De vaste pc op de studeerkamer op zolder heeft bedraad internet. Zie afbeelding voor een schematisch overzicht.

Even belangrijk, toen ik hier kwam wonen had ik 50/10 internet van Ziggo. Ik heb er toen voor gekozen om een set Airports van Apple te kopen, die waren sneller dan het internet, dus geen probleem. Ik heb op alle verdiepingen een Airport hangen, en in de keuken en in de veranda eentje extra. Die zijn dus bedraad aangesloten op de Extreme. De dekking is super, alleen de snelheid is niet (meer) zo snel.
Want ik ben ondertussen overgestapt op internet van Tweak, met een snelheid van 1000/1000.

Van Tweak heb ik een Fritz!box 5490 gekregen, en die heb ik aangesloten op de Airport Extreme. Het werkt wel, maar ik heb via Wifi geen plezier van de extra snelheid...

Ik heb gezien dat Fritz! verschillende repeaters of extenders zijn, maar ik weet niet goed welke ik moet hebben.

Wat zouden jullie doen om het netwerk te upgraden?

Ik denk dat allereerst die Extreme tussen de modem/router er tussenuit moet. Maar dan hebben Express'en ook niet zoveel waarde meer, welke repeaters of extenders zouden jullie adviseren om ze te vervangen?

Ik zie namelijk bij alle plaatjes van de Fritz! repeaters dat het mesh-apparaten zijn (klik), maar ik wil graag de repeaters bedraad kunnen aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSk7hfBeC551aWak9as9M14-lqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PioHfY5SsKZQnT83CbIPgb2I.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door PoJa84 op 02-06-2022 22:48 . Reden: kleine aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-09 13:42
Het makkelijkst? Alle Airports Express vervangen door UniFi accesspoints. Routing verder lekker door de Fritzbox laten doen :). Je zou voor de leuk nog een andere router/firewall op de plek van die Extreme neer kunnen zetten, maar niet echt nodig imo.

Inderdaad het meshen/repeaten lekker links laten liggen, die UniFi accesspoints kun je mooi bedraad aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:35
Je kunt ook binnen het AVM portfolio kijken. De meeste repeaters die ze aanbieden kun je bedraad aansluiten, en dus laten fungeren als normaal AP. Je hebt dan ook "mesh", wat in dat geval dus niks zegt over een draadloze verbinding (want bedraad aangesloten!) maar wel functionaliteiten als band steering aanbiedt. Bovendien is je Fritz!Box dan de "master" en nemen al je Fritz!Repeaters instellingen automatisch over. Je kunt eens kijken naar de 1200AX, heb je meteen WiFi 6.

Je gebruikt dan alleen nog je 5490 van Tweak als modem, router en AP, en daarachter heb je de Fritz!Repeaters hangen als AP, al dan niet via een switch.

[ Voor 14% gewijzigd door zunrob op 02-06-2022 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
zunrob schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:06:
Je kunt ook binnen het AVM portfolio kijken. De meeste repeaters die ze aanbieden kun je bedraad aansluiten, en dus laten fungeren als normaal AP. Je hebt dan ook "mesh", wat in dat geval dus niks zegt over een draadloze verbinding (want bedraad aangesloten!) maar wel functionaliteiten als band steering aanbiedt. Bovendien is je Fritz!Box dan de "master" en nemen al je Fritz!Repeaters instellingen automatisch over. Je kunt eens kijken naar de 1200AX, heb je meteen WiFi 6.
Ja, het liefst heb ik alle apparaten van 't zelfde merk. Ik zag op hun site bij de eigenschappen niet staan dat ze bedraad als AP werken, maar dat kan dus wel.

Dan ga ik dat eens uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-03 13:33
Wat is niet meer zo snel?

Laat je in ieder geval niet gek maken met de geadverteerde max snelheid die nieuwe generaties AP beloven.
Dat is met 1 connected client, in beste omstandigheden.

Als je met meerdere clients stabiel WiFi hebt doe je het al super goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
Hendrickz schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:59:
Wat is niet meer zo snel?

Laat je in ieder geval niet gek maken met de geadverteerde max snelheid die nieuwe generaties AP beloven.
Dat is met 1 connected client, in beste omstandigheden.

Als je met meerdere clients stabiel WiFi hebt doe je het al super goed.
Ik meet op m'n telefoon op de wifi van de Airport max 50 mb/s, als ik rechtstreeks verbinding maak met de Fritz! meet ik (afhankelijk van waar ik ben) 400-600 mb/s...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:03
PoJa84 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:02:
[...]

Ik meet op m'n telefoon op de wifi van de Airport max 50 mb/s, als ik rechtstreeks verbinding maak met de Fritz! meet ik (afhankelijk van waar ik ben) 400-600 mb/s...
Ja, maar 50mb/s is toch ruim voldoende op je telefoon?
Of stoor je je hier zo aan dat je de APs wilt vervangen "omdat het kan" ?
Of zit je ook veel te downloaden via een laptop bijvoorbeeld?

Je kunt ze gewoon vervangen door ieder ander AP, geen probleem.
Kijk ook meteen naar een AP met PoE (Power of Ethernet).
Nadeel is dan echter wel dat je ook 2 APs achter een 2e switch hebt hangen.
Als je die APs ook van PoE wilt voorzien zul je ook je switches moeten vervangen of een PoE injector gebruiken.

PV Output

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:13
Grofweg heb je te maken met 3 standaarden:
802.11n (wifi 4): ~50mbit op 2.4ghz en ~100mbit op 5ghz
802.11.ac (wifi 5) ~ 400-600mbit op 5ghz
802.11ax (wifi 6) ~ 600-800mbit op 5ghz

- Je fritzbox is een wifi 5 apapraat
- Je airport expressen zijn wifi 4 apparaten

Wil je dus optimaal van je internet verbinding gebruik kunnen maken, dan moet je eigenlijk alles naar wifi 6 upgraden (inclusief je clients).
Je startpunt, de fritzbox, is echter al een wifi 5 apparaat. Opzich kun je prima wifi 6 accesspoints plaatsen in huis en de wifi 5 fritzbox laten staan. Vaak staat je hoofd fritzbox in de meterkast waar je de wifi nauwelijks van gebruikt.

Bij het zoeken naar je accesspoints/repeaters/mesh whatever heb je grofweg dual-band en tri-band apparaten. De tri-band zijn significant duurder en gebruik je eigenlijk alleen als je je "mesh node" draadloos aansluit. Bij bedraad aansluiten haal je praktisch dezelfde snelheden met een dual band.

stel je blijft binnen het fritz eco systeem dan heb je op wifi 6 de "FRITZ!Repeater 6000" (tri band) en "FRITZ!Repeater 1200 AX" (dual band).

Meest logische zou dan zijn op een aantal van die 1200AX nodes te kopen. Volgens deze review doen die 500-800mbit :) De review op tweakers is iets minder positief maar geen idee of die betrouwbaar is... Op zich een mooie prijs voor snelle wifi 6 nodes en je blijft binnen het fritz eco systeem. Doe ik wel even de aanname dat die 1200ax met je fritzbox kan praten...

Alternatief zou kunnen zijn om de fritzbox wifi uit te zetten en een los merk aan te schaffen voor je wifi. Bijvoorbeeld een paar wifi 6 nodes van aruba of 3 Deco X20/x60 nodes van tp-link.
Welke snelheid wil je ongeveer halen en welk geld wil je eraan uitgeven?

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 03-06-2022 11:05 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
PoJa84 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:33:
[...]

Ja, het liefst heb ik alle apparaten van 't zelfde merk. Ik zag op hun site bij de eigenschappen niet staan dat ze bedraad als AP werken, maar dat kan dus wel.

Dan ga ik dat eens uitzoeken.
Dat kunnen ze als ze een netwerkpoort hebben. De enige die dat niet heeft is de 600 volgens mij.
Ik zou idd zoals @laurens0619 zegt de 1200AX kopen en aansluiten. Die functie heet LAN bridge bij Fritz, werkt super. Zijn aardig wat mensen hier op Tweakers die in het Fritz ecosysteem zitten.

De reviews van de 1200AX op andere plaatsen zijn best goed trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:38
PoJa84 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:02:
[...]

ik zou de fritz 1200 als AP gebruken. Past goed bij de fritzbox, dan haal je overal die snelheid. Wel bedraad aansluiten.
installatie gaat bijna vanzelf met fritzbox als master

ik heb er zelf ook een paar (bedraad) wat mij in het hele huis en 20m tuin een goede wifi oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:50
Staat in je airports de 5ghz frequentie wel enabled ?

als je dat nog moet doen, geef je 5Ghz frequentie wifi gelijk een andere netwerknaam ... je wil namelijk dat clients uitsluitend op 5ghz blijven

de airport van buiten is zo verouderd dat die geen 5ghz kan

eenmaal je op de 5ghz frequentie zit zou je wel 100+mbps moeten kunnen halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
laurens0619 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:25:

...Meest logische zou dan zijn op een aantal van die 1200AX nodes te kopen. Volgens deze review doen die 500-800mbit :)

Welke snelheid wil je ongeveer halen en welk geld wil je eraan uitgeven?
Dat laatste is de vraag inderdaad... Ik vindt het altijd prettig om dezelfde (merk) apparaten te gebruiken. Ik neig inderdaad naar die 1200, zoals hieronder ook wordt geadviseerd.
peter-rm schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:27:
[...]

ik zou de fritz 1200 als AP gebruken. Past goed bij de fritzbox, dan haal je overal die snelheid. Wel bedraad aansluiten.
installatie gaat bijna vanzelf met fritzbox als master
Ik zag op de support-site van AVM inderdaad al dat ze inderdaad bedraad kunnen. Dat staat er dus niet bij in de webshop, snap ik niet!
Als je een apparaat bedraad inplugt zou het p&p moeten werken. Dat ga ik dan maar eens uitproberen.

Bedankt dat jullie de tijd en moeite nemen om een reactie te schrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
ijske schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:07:
Staat in je airports de 5ghz frequentie wel enabled ?
...
eenmaal je op de 5ghz frequentie zit zou je wel 100+mbps moeten kunnen halen
Jawel, dat staat 'ie wel. Ik zit nu (op zolder) en ik meet hier nu rond de 100 Mbps inderdaad. Dan zat ik vrijdag dus blijkbaar in een dood hoekje...
ijske schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:07:
...
de airport van buiten is zo verouderd dat die geen 5ghz kan
...
Tja, ik weet het. Maar ik had daar nog een stuk of wat van liggen en ik had toen geen zin om weer €100 uit te geven voor wifi in de tuin... Voor 'n beetje Spotify en Airplay-streamen prima.

[ Voor 3% gewijzigd door PoJa84 op 06-06-2022 21:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zunrob
PoJa84 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:53:
[...]

Dat laatste is de vraag inderdaad... Ik vindt het altijd prettig om dezelfde (merk) apparaten te gebruiken. Ik neig inderdaad naar die 1200, zoals hieronder ook wordt geadviseerd.

[...]

Ik zag op de support-site van AVM inderdaad al dat ze inderdaad bedraad kunnen. Dat staat er dus niet bij in de webshop, snap ik niet!
Als je een apparaat bedraad inplugt zou het p&p moeten werken. Dat ga ik dan maar eens uitproberen.

Bedankt dat jullie de tijd en moeite nemen om een reactie te schrijven :)
Kies dan wel voor de 1200AX (en niet de gewone n oudere 1200), dan heb je meteen WiFi 6.
Pagina: 1