Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17
Ik open niet vaak een techtopic hier op GoT, maar ik heb nu thuis een probleem waar ik even totaal geen hoogte van kan krijgen. Wellicht dat iemand hier me een zetje de goede kant op kan geven.

Ik heb al enige jaren de volgende setup thuis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VNdpRfXZoAMeRC6PjkahjXk_DY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FXzKgnhdaaJrXBoxUg4nYkDg.png?f=fotoalbum_large

In de meterkast de Cisco EPC3925 modem/router van Ziggo en de Unifi switch. Op de laatste zijn een aantal UniFi accesspoints aangesloten en twee Netgear switches. Uiteraard zijn met de accesspoints en de Netgear switches de nodige clients verbonden. Dit heeft jarenlang probleemloos gewerkt.

Vandaag heb ik van Ziggo een nieuw modem gekregen, de welbekende Connectbox. Hier zat ik eigenlijk niet op te wachten, maar volgens het begeleidend schrijven werkt mijn oude modem/router binnen 14 dagen niet meer, dus ik heb het ding toch maar aangesloten. Ik heb hem aangesloten, de taal ingesteld, de DHCP-range veranderd (gelijk aan de oude Cisco i.v.m. enkele vaste IP's - uiteraard buiten de DHCP range). Dit heeft zowaar 5 minuten gewerkt voordat mijn hele netwerk unresponsive was (ook intern verkeer gaf time-outs). :/

Na wat zaken nakijken, bleek de UniFi switch wel heel erg druk met iets: alle activityleds knipperden, allemaal gelijktijdig. Alsof het ding vasthangt in een of andere broadcast. Ik ben hier op goed geluk maar wat stekkers los gaan trekken en heb ontdekt dat het netwerk prima werkt zodra ik maar één van de Netgear switches aansluit, maar niet zodra ik ze allebei aansluit.

Na nog wat elimineren kom ik tot de conclusie dat zelfs het aansluiten van alleen de switches, dus zonder enig apparaat op de switches aangesloten, problemen geeft.

Omdat een filmpje meer zegt dan 1000 woorden:

Tot 0:15 is de UniFi switch over de zeik. Na het lostrekken van een kabeltje met daar achter alleen een Netgear switch, werkt het weer normaal.

Zonder de Connectbox aangesloten, raakt de boel niet over de zeik.

Ik heb ondertussen geprobeerd:
- Alle apparaten de nodige powercycles gegeven.
- De switches geupgrade naar de laatste firmware (6.2.14 voor de UniFi switch, 2.6.0.48 voor de Netgear switches).
- Andere kabels.
- De Netgear switches een factory reset gegeven (er staat sowieso niets anders ingesteld dan een naam en een vast IP-adres).
- De Connectbox een factory reset gegeven (ook hier geen noemenswaardige dingen ingesteld).
- Alle firewall instellingen op de Connectbox uitgeschakeld inclusief IP flood detection, ICMP flood detection.
- Slechts 3 apparaten aangesloten op de UniFi switch (de Connectbox en beide Netgear switches).

Maar nog steeds slaat het binnen enkele minuten op hol.

Nu heb ik maar even een kabeltje omgestoken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjLthHM1aUV5mO7amORE2EMdVtU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fd0C4DsKOIRt35L6kIkDXqmb.png?f=fotoalbum_large

En alles werkt weer als vanouds. 8)7 Heel mooi, maar eigenlijk zou ik allebei de Netgear switches graag weer op de UniFi switch aansluiten.

Ik tast even volledig in het duister. Hoe kan de Connectbox er voor zorgen dat een paar simpele switches elkaar ineens bijten? 8)7 Hoe kan het in mijn setup, zonder noemenswaardige instellingen op de switches (geen VLANs o.i.d.), verschil maken waar ik de switch aansluit? Hoe kom ik er achter waar het spul zo druk mee is? Waarom kan een switch zonder een enkel apparaat er op aangesloten het netwerk platleggen?

Heeft iemand een idee hoe ik dit verder kan troubleshooten? :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Beste antwoord (via Xander op 03-06-2022 18:04)

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:55

Speedmaster

Make my day...

Zet loopdectection aan in beide switches

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je wilt weten welk verkeer zo loopt te schreeuwen zul je even een capture moeten maken met wireshark en vergelijken tussen de werkende en niet werkende situatie.

Ook de switches hebben smart functionaliteit, dus daar is ook wel wat in te stellen qua broadcast storms, igmp snooping etc.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 13:38
Xander schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:21:
... een paar simpele switches ...
Daar doe je die NetGears mee tekort. Dat zijn managed switches met allerlei tierelantijnen, waar best iets tussen kan zitten wat bijt met de ConnectBox.

Je bent overigens niet alleen.

[ Voor 35% gewijzigd door frickY op 03-06-2022 07:39 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:55

Speedmaster

Make my day...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28
Speedmaster schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:10:
Denk ook dat het in deze hoek zit (stp).
Misschien zelfs eerder uitzetten dan aam

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Kijk eens wat er gebeurd als je die netgear switch niet in die unfi US-8-60W stopt maar rechtstreeks in de Connectbox.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat hangt er verder allemaal bedraad aan die dingen?

Klassieker is Sonos speakers. Als je daar twee of meer van bedraad aansluit terwijl ze binnen draadloos bereik zitten van elkaar, dan gaan ze vrolijk ongevraagd een draadloze verbinding maken waardoor je een netwerk loop krijgt. Als er twee achter de twee verschillende Netgear switches hangen kun je dit krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
dion_b schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:02:

Klassieker is Sonos speakers. Als je daar twee of meer van bedraad aansluit terwijl ze binnen draadloos bereik zitten van elkaar, dan gaan ze vrolijk ongevraagd een draadloze verbinding maken waardoor je een netwerk loop krijgt. Als er twee achter de twee verschillende Netgear switches hangen kun je dit krijgen.
Daar dacht ik ook aan maar
Na nog wat elimineren kom ik tot de conclusie dat zelfs het aansluiten van alleen de switches, dus zonder enig apparaat op de switches aangesloten, problemen geeft.
Dat zou dus niet met een sonos te maken kunnen hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Heb je de management interface van die switches soms per ongeluk hetzelfde ip adres gegeven, want ik neem aan dat je die fixed gemaakt hebt?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
frickY schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 07:33:
[...]

Daar doe je die NetGears mee tekort. Dat zijn managed switches met allerlei tierelantijnen, waar best iets tussen kan zitten wat bijt met de ConnectBox.
Laat ik het dan anders stellen: Managed switches die ik inzet alsof het domme switches zijn. Ik nam aan dat er zonder aparte instellingen praktisch niet veel verschil is.
Je bent overigens niet alleen.
Die had ik nog niet gevonden, thanks. :)

Ik ben blijkbaar niet de eerste waar het plaatsen van de Connect Box ineens problemen introduceert.
Ben(V) schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:56:
Kijk eens wat er gebeurd als je die netgear switch niet in die unfi US-8-60W stopt maar rechtstreeks in de Connectbox.
Zelfde probleem: Met één of beide Netgear switches op de connectbox aangesloten gaat het fout. Alleen met 1 van de Netgear switches aangesloten achter de andere is het probleem weg.
dion_b schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:02:

Klassieker is Sonos speakers.
Geen Sonos speakers.

Wel:
- 2 Chromecasts (via USB ethernet dongle).
- 3 Squeezebox muziekspelers.
- 2 Dune videospelers.
- Hue bridge
- 2 Windows PC's
- 1 HP USB-C docking station
- 1 Brother multifunctional printer
- 1 server waar UNRAID op draait

Die Chromecasts zijn misschien verdacht? Die zitten wel op dezelfde Netgear switch.
laurens0619 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:18:
[...]

Daar dacht ik ook aan maar

[...]

Dat zou dus niet met een sonos te maken kunnen hebben...
Inderdaad, het gaat zelfs mis zonder één enkele clients (ook geen accesspoints en dus geen WiFi clients verbonden).
Ben(V) schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:36:
Heb je de management interface van die switches soms per ongeluk hetzelfde ip adres gegeven, want ik neem aan dat je die fixed gemaakt hebt?
Nee, .8 en .9 aan het einde.
Speedmaster schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:10:
Dit stond standaard uit, heb het nu ingeschakeld.

So far, so good! :D

Maar het is mij een raadsel hoe de Connect Box er voor kan zorgen dat ik een loop krijg op mijn Netgear switches? Zonder Connect Box is er niets aan de hand.

Jammer dat de Netgear niet iets van een logfile lijkt te hebben waar ik kan zien wat de loop detection nou precies doet.
nelizmastr schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 06:47:
Als je wilt weten welk verkeer zo loopt te schreeuwen zul je even een capture moeten maken met wireshark en vergelijken tussen de werkende en niet werkende situatie.
Dat gaat mijn pet te boven vrees ik.

Ik ga eerst eens afwachten of Loop detection het probleem blijvend oplost.

En hopen dat ze een beetje vlot E-Fiber naar binnen brengen hier zodat ik de Connect Box weer retour afzender kan sturen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Nog een leuk detail: Als het fout gaat, maakt één van mijn UniFi access points geluid. 8)7

Een soort coil whine maar dan op een lagere toonhoogte en veel harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Helaas, te vroeg gejuicht.

Ook met loop detection gaat het fout. Niet binnen 5 minuten, maar wel al 3x in het afgelopen uur. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Chromecast op een switch?
Die dingen werken toch alleen via wifi?

[ Voor 89% gewijzigd door Ben(V) op 03-06-2022 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
WiFi op de Connectbox staat uit.
Ben(V) schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:55:
Chromecast op een switch?
Die dingen werken toch alleen via wifi?
Chromecast op een switch, ja, via een USB naar ethernet adapter. Ik doe niet aan WiFi voor vast opgestelde spullen als het anders kan...

[ Voor 83% gewijzigd door Xander op 03-06-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Daar zou je loop wel eens kunnen zitten.
Volgens mij kun je de wifi van die chromecast niet uitzetten en heb je dus twee netwerk connecites met die chromecasts.
Test eens zonder die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ben(V) schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:42:
Daar zou je loop wel eens kunnen zitten.
Volgens mij kun je de wifi van die chromecast niet uitzetten en heb je dus twee netwerk connecites met die chromecasts.
Zou niet weten hoe die Chromecast met mijn wifi moet verbinden, ik heb dat nooit gedaan dus ze kennen de WPA2-PSK niet eens...?
Test eens zonder die dingen.
Ik heb al zonder alle clients getest.

Ik kan het reproduceren met alleen de connectbox en de 2 Netgear switches. WiFi is gedisabled op de connectbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Toch heb je ergens een loop, anders zou je geen enkel verschil geconstateerd hebben toen je die loop detectie aanzette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Tot die conclusie was ik inderdaad ook. Ik snap alleen niet hoe dat zou moeten zijn. Bij een loop stel ik me letterlijk een kabel met 2 uiteinden in de switch voor. Die zit er toch echt niet.

Ook snap ik niet hoe een modem/router dit kan veroorzaken.

Net even tijdelijk een oude Netgear R7000 ingesteld als router tussen de Connectbox en de switch geprikt. Daarmee verdwijnt het probleem ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Misschien heb je last van een broadcast storm.
Zoiets kan veroorzaakt worden door een slechte connector of kabel.

Zet die router en twee switches eens bij elkaar en maak dezelfde verbindingen met korte goede patchkabels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Ik denk dat het tijd is om wireshark op te starten:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
laurens0619 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:07:
Ik denk dat het tijd is om wireshark op te starten:)
Ik denk dat je gelijk hebt dat dit de enige manier is om er achter te komen wat er precies gebeurt. Waar het aan ligt is in mijn hoofd echter wel duidelijk: De Connectbox.

Ik was het gedoe zat en ben blijkbaar niet nieuwsgierig genoeg... Ik heb de Netgear R7000 tegen de muur geschroefd en de Connectbox in bridge modus laten zetten. Alles draait als een zonnetje...

Loop detection staat ook weer uit zonder problemen dus conclusies dat ik "toch ergens een loop" moet hebben snap ik niet.

Jammer van het extra apparaat en extra stroomverbruik, maar het is maar tijdelijk totdat glasvezel hier opgeleverd is. Tegen die tijd gaat de R7000 weer weg en ga ik of de Fritzbox die de glasvezelprovider levert gebruiken of eens rondkijken voor een UniFi router.

Pagina: 1