Mint crashes en boot naar busybox/initramfs: hardware of OS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hold
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hallo,

Mijn ouwe getrouwe linux desktop (i7-3770 met Intel moederbord van ca. 10 jaar oud) geeft sinds vandaag ineens problemen.

Het systeem bevriest en ik kan enkel een harde reset doen, waarna ik in busybox terecht kom.
Daar moet ik dan de partitie sda2 met het bestandsysteem herstellen waarna ik weer kan booten.

Het lijkt alsof de crashes vooarl na een tijdje idlen voorkomen.

Er zit een Crucial MX500 SSD in sinds 2018 en deze zou volgens de disks utility perfect in orde zijn, zonder bad sectors.
Memtest op het ram geheugen geeft ook geen enkele foutmelding.

Ik draai op dit moment Mint 20.3, dewelke ik telkens geupdate heb vanaf Mint 19.

Mijn vraag is nu: moet ik het gaan zoeken bij de hardware (toch de SSD? mobo? ...) of zou een fresh install van Mint soelaas kunnen brengen?

Hebben jullie nog tips hoe ik dit verder kan diagnosticeren?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hold schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:33:
...
Er zit een Crucial MX500 SSD in sinds 2018 en deze zou volgens de disks utility perfect in orde zijn, zonder bad sectors...
Hmmz, een 5 jaar oude crucial SSD die nog perfect is? En dan:
...
Daar moet ik dan de partitie sda2 met het bestandsysteem herstellen waarna ik weer kan booten...
Klinkt toch echt naar een rotte disk.
Test het ding even met de Crucial utility. Ik weet alleen niet zeker of die ook voor linux beschikbaar is. In het slechtste geval moet je even iets als Hiren's downloaden en daar windows van booten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hold
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Thx. Was ik ook al bang voor, maar ik zat nog een beetje in de ontkenningsfase.

Ik ga maar eens een nieuwe ssd halen dan. Na vijf jaar zal deze toch sowieso haar beste tijd gehad hebben.

Een andere reden waarom ik twijfelde is omdat ik ook een volledig nieuw systeem dacht te bouwen, maar dan spreek je weer over andere budgetten...