Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaimyVE
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-06 18:32
Ik heb sinds een lange tijd met mijn vorige moederbord het probleem gehad dat ik de bovenste Pcie x16 lane niet kon gebruiken, hierdoor heb ik een nieuwe moederbord gehaald omdat ik dacht dat mijn oude kapot was. Maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem.

Mijn specs zijn als volgt:
(oude mobo Aorus B450 Elite v2)

Rog B450 Gaming-F II

Ryzen 7 3800x

Hyperx fury c16 3200 ram

Msi gtx 960

WD black sn750 1tb

Ik ben op het probleem gekomen doordat ik mijn ssd op de onderste slot geplaatst had. De gpu werkte tot nu toe wel op de bovenste slot maar de ssd werd niet ontdekt op de onderste m.2 slot, dus heb ik de ssd op de bovenste m.2 slot geplaatst (wat ook de betere plek was op nader inzien.) en opeens werkt mijn gpu niet meer op dezelfde slot (alhoewel hij gewoon aan gaat en hij het zou moeten doen).

Ook heeft deze moederbord een wit lampje (vga) dat aangeeft dat er iets aan de hand is met mijn gpu zodra ik hem in de bovenste slot doe. Ik heb het probleem tijdelijk opgelost door de gpu in de onderste Pcie x16 slot te doen maar natuurlijk is dit niet echt een oplossing imo.

Verder werken zowel de ssd en gpu nog perfect, alleen als ze in de buurt zitten van elkaar ontstaat het probleem.

Online heb ik niks hierop gevonden en ben zelf op de conclusie gekomen dat ik waarschijnlijk een andere ssd moet halen (waarschijnlijk genoeg een downgrade naar sataIII), maar het kan natuurlijk geen kwaad om wat hulp hierbij te vragen vind ik. Alvast bedankt voor de hulp en ik hoop dit probleem op te kunnen lossen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:03

nelizmastr

Goed wies kapot

De aansturing komt uit de CPU, daar kan het probleem dus ook vandaan komen. Op een B450 bord zullen niet alle sloten ook op 16x draaien. Vaak is dat elektrisch een x4 vanaf de chipset als die onderaan het bord zit.

Geen krommme of gebroken pinnen? Geen troep in de socket?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaimyVE
Voor het installeren van de cpu op mijn nieuwe mobo had ik de cpu dubbel gecheckt en schoongemaakt ivm. mijn nieuwe koeler, en waren er geen beschadigingen of was er geen troep dat in de socket terecht is gekomen. Ook heb ik de cpu normaal gebruikt en dus ver onder de overclock mogelijkheden gehouden en ben dan vrijwel zeker dat op dat aspect geen problemen zijn.

Met betrekking tot de slots is degene waarin ik mijn nvme nu heb zitten de m.2_1 slot, deze is Pcie 3.0 x4 en zou in het principe ook niks met mijn Pcie x16_1 slot te maken hebben omdat deze m.2 slot verbonden is met de laatste twee sata ports. Wat alleen maar zorgt voor meer en meer onzekerheid over wat het probleem is hahahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Het 1e PCI-E 16x slot op het moederbord wordt aangestuurd door de CPU, waarschijnlijk heeft die een defect.
Zelf heb ik dit gehad met een 5900 processor op een X570 moederbord en is de CPU onder garantie vervangen door AMD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaimyVE
Dus hij is dan geconcludeerd defect omdat hij niet gelijkelijk de m.2 slot en pcie x16 kan aansturen? Want apart doet hij het prima