Hoe radiatoren bovenverdieping verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-02 21:28
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een huis gekocht waar we nu flink aan het klussen zijn. Het hele huis wordt aankomende week gestuct en geschilderd.

Nu heb ik stadsverwarming in huis met vloerverwarming op de benedenverdieping en 'gewone' radiatoren op de bovenverdieping. Om alles mooi te kunnen stucen wil ik graag de radiatoren op de bovenverdieping van de muur halen.

Ik ben redelijk handig en heb in het verleden ook radiatoren vervangen, maar dat was zonder aanwezigheid van vloerverwarming. Ik wil niet in mijn nieuwe huis meteen al de verwarming slopen :P

Weet iemand hier welke stappen ik moet ondernemen? Het ontkoppelen van de radiatoren lukt mij wel denk ik (aftappen, legen en ontluchten), maar ik vraag mij dus af of het afsluiten van het stadsverwarmingssysteem door het draaien van de relevante hendels in de meterkast voldoende is, of dat dat niet goed is voor de vloerverwarming.

Hieronder een foto van mijn meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ltiKiSyBOQPxoPcTXSsdpiMuqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QP3ZAG92sv3EBVLX3S87Fdf.jpg?f=fotoalbum_large

Alle hulp is welkom!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-05 08:59
Met deze temperaturen heb je toch geen afname? Neem aan dat de kleppen van de vvw nu ook dicht staan.

Voor de zekerheid zou je ook alleen maar bij de radiatoren de kranen en voetventielen dicht kunnen zetten, dan de radiatoren aftappen. Als je geen last hebt van het leidingwerk tijdens het stuccen zou je die kranen en voetventielen gewoon kunnen laten zitten.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
Serpz0r schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:19:
Met deze temperaturen heb je toch geen afname? Neem aan dat de kleppen van de vvw nu ook dicht staan.

Voor de zekerheid zou je ook alleen maar bij de radiatoren de kranen en voetventielen dicht kunnen zetten, dan de radiatoren aftappen. Als je geen last hebt van het leidingwerk tijdens het stuccen zou je die kranen en voetventielen gewoon kunnen laten zitten.
Thanks! Ik heb alle radiatoren op de eerste verdieping dicht kunnen zetten en af kunnen tappen.

Nu loop ik tegen het volgende aan. Op de tweede verdieping heb ik 3 radiatoren van het merk Heimeier. Deze zijn anders in die zin dat er geen aftapventiel op zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZ-I4ZyqSp3K7gU4_3qR1mvdYqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQ1wvB7pVGNnvpzlxaPM8RyK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEuEJdksb91R_XYsSet01FJDiPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24abKK5R8xBWXd4ynzexyi1j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00pCeBhf_atHh5VymNsMu2ckBkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ke0tJcorY5VtVrpCmDZGlGGB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVDl8xdI9BZpWCGDySPmbWePDR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLkd13LlQKlkoAZ7e2gI6tRE.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik even het het onderblok gegoogled en zie ik dat ik onderstaand koppelstuk mis. De stucadoor komt echter woensdagmorgen en het missend stuk bestellen is dus niet echt een optie. Heb jij wellicht een andere methode dat ik een en ander kan aftappen? Ik heb namelijk geen idee hoe ik het hele systeem aftap (icm vloerverwarming) om het koppelstuk te vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kKIdM0aaK9qBxevm_ZpMlv2WSQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/V1Qq2EjLLtDLqpWE5tA6uHJg.gif?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gewoon op het laagste punt aftappen toch? Je hebt de 1e verdieping al gedaan dus dat is al lager dan de tweede verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
Wolly schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:24:
Gewoon op het laagste punt aftappen toch? Je hebt de 1e verdieping al gedaan dus dat is al lager dan de tweede verdieping.
Ik heb op de eerste verdieping alle radiatoren eerst individueel afgesloten (inbus aan de linkerzijde), daarna afgetapt. Alle radiatoren op de tweede verdieping zitten dus nog vol water. Ik krijg deze dus niet individueel afgesloten (want geen tap) en ik weet ook niet hoe ik het hele stadsverwarmingssysteem aftap :'( Is het voldoende om een radiator op de eerste verdieping weer aan te sluiten en dan af te tappen (zonder dus individueel af te sluiten) om het systeem te legen?

[ Voor 12% gewijzigd door jcneji op 06-06-2022 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
Dat moet voldoende zijn, er vanuitgaande dat deze radiatoren op dezelfde retour aftakking zijn aangesloten. Draai tijdens het aftappen wel de onluchting op de 2e verdieping open zodat het water makkelijker weg loopt.

En dan een eindstop op de open buizen, of zorgen dat de cv niet in bedrijf komt.

[ Voor 20% gewijzigd door Eivogel1985 op 07-06-2022 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
Eivogel1985 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:18:
Dat moet voldoende zijn, er vanuitgaande dat deze radiatoren op dezelfde retour aftakking zijn aangesloten. Draai tijdens het aftappen wel de onluchting op de 2e verdieping open zodat het water makkelijker weg loopt.

En dan een eindstop op de open buizen, of zorgen dat de cv niet in bedrijf komt.
Top! Dit kan ik wel :)

Voor de volledigheid: moet ik de vloerverwarming afsluiten zodat deze niet leegloopt en zo ja, is dat een kwestie van onderstaande twee knoppen dichtdraaien?

Ik waardeer enorm jullie hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjGvbcp2uB4Iy0HWr4LDDkvV4_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/siPkRpT49E7p1UVOm1gkBNnA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:38
Ik zou ook de pomp van de vloerverwarming even uitzetten, just in case.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:17
Ik zou die kranen dichtdraaien inderdaad (na met een viltstift hun huidige stand gemarkeerd te hebben zodat ik ze later in dezelfde stand terug kan zetten).

Ik zou ook nog de pomp (zilver/zwart met "Grundfoss") helemaal spanningsloos maken (stekker eruit, die schakelaars met de rood/groene lampjes omzetten).

Als je dan ALLEEN op de 1ste verdieping aftapt moet het water in de beneden verdieping (en dus de vloerverwarming) blijven staan vanwege de zwaartekracht :+

En zelfs al zou er wat lucht in de vloerverwarmings leidingen komen, dat vind zijn weg ook wel weer naar een ontluchter dus, no worries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
peterpv schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:22:
Ik zou die kranen dichtdraaien inderdaad (na met een viltstift hun huidige stand gemarkeerd te hebben zodat ik ze later in dezelfde stand terug kan zetten).

Ik zou ook nog de pomp (zilver/zwart met "Grundfoss") helemaal spanningsloos maken (stekker eruit, die schakelaars met de rood/groene lampjes omzetten).

Als je dan ALLEEN op de 1ste verdieping aftapt moet het water in de beneden verdieping (en dus de vloerverwarming) blijven staan vanwege de zwaartekracht :+

En zelfs al zou er wat lucht in de vloerverwarmings leidingen komen, dat vind zijn weg ook wel weer naar een ontluchter dus, no worries.
Echt thanks voor je uitgebreide reactie! Ik ga vandaag een poging wagen, hopelijk lukt het allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:38

DropjesLover

Dit dus ->

Persoonlijk had ik als je toch al de verdieping liet stucken ook gelijk op de hele verdieping vloerverwarming laten aanleggen. Dan konden ze er af en nooit meer terug :P

Maar goed, daar is het nu te laat voor.

In het ergste geval komt er, na aftappen, nog een buts zwart water uit, maar toen wij de verwarmingen verwijderden was dat verrassend weinig.

edit
@jcneji Vloerverwarming zelf was verrassend betaalbaar bij ons, ~€50/m2, maar dan moet er wel weer geegaliseerd worden en vloerbedekking er op, wat ook vergelijkbaar kost per m2.

[ Voor 21% gewijzigd door DropjesLover op 07-06-2022 09:37 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
DropjesLover schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:27:
Persoonlijk had ik als je toch al de verdieping liet stucken ook gelijk op de hele verdieping vloerverwarming laten aanleggen. Dan konden ze er af en nooit meer terug :P

Maar goed, daar is het nu te laat voor.

In het ergste geval komt er, na aftappen, nog een buts zwart water uit, maar toen wij de verwarmingen verwijderden was dat verrassend weinig.
Dat zou top zijn, maar past sowieso niet meer binnen budget xD

Ik ga het straks even proberen (eerst langs bouwmarkt om wat eindstoppen te halen). Ik hou de aan- en afvoer in de meterkast sowieso dicht tot na het stucwerk. Nu maar hopen dat ik niets kan verpesten :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
peterpv schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:22:

Even voor de zekerheid: op die twee witte knoppen staan alleen temperatuuraanduidingen; geen aan/uit indicatie. Moet ik ze gewoon helemaal naar links draaien, of zijn dit dat toch de verkeerde knoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
jcneji schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:08:
[...]

Even voor de zekerheid: op die twee witte knoppen staan alleen temperatuuraanduidingen; geen aan/uit indicatie. Moet ik ze gewoon helemaal naar links draaien, of zijn dit dat toch de verkeerde knoppen?
Ik zou ze op de laagste stand zetten (0 of 1) dus laagste temperatuur. Of dat naar links of rechts is weet ik niet :)

Eigenlijk denk ik dat het niks zal uitmaken, zolang de pomp niet aan is gaat het water nergens heen. Je kunt deze thermostaatknoppen ook gewoon met rust laten.

[ Voor 16% gewijzigd door peterpv op 07-06-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
peterpv schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:38:
[...]

Ik zou ze op de laagste stand zetten (0 of 1) dus laagste temperatuur. Of dat naar links of rechts is weet ik niet :)

Eigenlijk denk ik dat het niks zal uitmaken, zolang de pomp niet aan is gaat het water nergens heen. Je kunt deze thermostaatknoppen ook gewoon met rust laten.
Ik ga dus het volgende doen:

1- kranen/pomp vloerverwarming uitzetten
2- op de eerste verdieping een voetventiel weer openzetten om water af te tappen
3- ontluchters radiatoren op de tweede verdieping openzetten
4- zodra waterstroom is gestopt, radiatoren van de muur halen
5- afsluitdoppen op de leidingen van de afgekoppelde radiatoren
6- stucen en verven
7- radiatoren terugplaatsen en voetventielen weer openzetten
8- kranen stadsverwarming in de meterkast weer aan draaien
9- radiatoren ontluchten
10- vloerverwarming weer inschakelen

Als ik dit in deze volgorde doe, dan veroorzaak ik dus geen schade aan mijn vloerverwarmingssysteem?

Nogmaals: je bent echt een koning voor alle hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
jcneji schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:56:
[...]

Als ik dit in deze volgorde doe, dan veroorzaak ik dus geen schade aan mijn vloerverwarmingssysteem?

Nogmaals: je bent echt een koning voor alle hulp!
Dat denk ik niet, zo'n vloerverwarming is ook niet veel meer dan een langwerpige, in beton gegoten, radiator :+ welke een eigen pomp heeft voor de circulatie (omdat ie op zijn eigen lus zit voor een lagere temperatuur, bv 25 graden) . Zet je de pomp uit, dan kan er weinig meer misgaan lijkt mij.

Succes met klussen!

[ Voor 6% gewijzigd door peterpv op 07-06-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
peterpv schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:59:
[...]

Dat denk ik niet, zo'n vloerverwarming is ook niet veel meer dan een langwerpige, in beton gegoten, radiator :+ welke een eigen pomp heeft voor de circulatie (omdat ie op zijn eigen lus zit voor een lagere temperatuur, bv 25 graden) . Zet je de pomp uit, dan kan er weinig meer misgaan lijkt mij.

Succes met klussen!
Thanks, straks even een poging wagen xD

Mocht het onverhoopt mis gaan en het hele systeem wordt geleegd (inclusief vloer), is vullen bij stadsverwarming dan simpelweg een kwestie van de kranen in de meterkast opendraaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
Hervullen van je radiatoren: Weet ik niet ! Ik heb geen stadverwarming dus ik moet met een slang en een kraan in de weer om waterleiding water in het CV systeem te krijgen.

Het lijkt alsof jouw CV systeem direct het water gebruikt van de stadsverwarming gebruikt en dan hoef je inderdaad alleen de kranen open te draaien en te ontluchten.

Je merkt het denk ik vanzelf. ALS jouw CV systeem direct aan de stadsverwarming hangt, dan komt er druk op jouw CV systeem zodra je de kranen opent en dan lopen de radiatoren vol. Maar als jij het water zelf moet toevoegen dan gebeurt dat niet, de radiatoren zullen zich niet vullen. Pas als je met een slang en een kraan in de weer gaat komt er dan druk op.

Dus probeer eerst wat je van plan was, lukt dat niet dan zelf met slang in de weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jcneji schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:04:
[...]

Thanks, straks even een poging wagen xD

Mocht het onverhoopt mis gaan en het hele systeem wordt geleegd (inclusief vloer), is vullen bij stadsverwarming dan simpelweg een kwestie van de kranen in de meterkast opendraaien?
Bij vullen altijd ontluchten op hoogste punten, meerdere keren en over een langere periode.

Dus bij elke radiator en bij elke ontluchter die je kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
Thanks @peterpv en @Wolly, ik ga er niet vanuit dat hervullen moet, maar goed om te weten dat dit relatief eenvoudig is.

Hoogstwaarschijnlijk zal ik na het stucen ook de radiatorkranen vervangen voor thermostatische zodat ik Tado knoppen kan gaan gebruiken (de radiatoren zijn toch al los en systeem is toch al losgekoppeld), dus aan jullie hulp heb ik veel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 11:36
jcneji schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:40:
Thanks @peterpv en @Wolly, ik ga er niet vanuit dat hervullen moet, maar goed om te weten dat dit relatief eenvoudig is.
Bij mijn stadsverwarming heb ik een warmtewisselaar volgens mij. Dus ik zou dat even checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jcneji
matty___ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:57:
[...]

Bij mijn stadsverwarming heb ik een warmtewisselaar volgens mij. Dus ik zou dat even checken.
Hoe ziet dat eruit? Ik kan zoiets niet (direct) vinden in mijn meterkast (zie betere foto hieronder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhR7GNIpfFpMJAcy26_COGDY3jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4Yf8UhyqgWAZ4zAzZ8zjKZY.jpg?f=fotoalbum_large

En wat voor gevolgen heeft een warmtewisselaar voor wat ik wil bereiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jcneji schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:40:

Hoogstwaarschijnlijk zal ik na het stucen ook de radiatorkranen vervangen voor thermostatische zodat ik Tado knoppen kan gaan gebruiken (de radiatoren zijn toch al los en systeem is toch al losgekoppeld), dus aan jullie hulp heb ik veel!
Hervullen moet altijd, of je dat nu zelf doet met een tuinslang of dat de stadsverwarming daar iets voor heeft. Zodra jij je lege radiatoren weer aansluit en zij vullen met water moet je ontluchten.

En daarna nog eens.
En dan na een paar weken weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
peterpv schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:12:
Hervullen van je radiatoren: Weet ik niet ! Ik heb geen stadverwarming dus ik moet met een slang en een kraan in de weer om waterleiding water in het CV systeem te krijgen.

Het lijkt alsof jouw CV systeem direct het water gebruikt van de stadsverwarming gebruikt en dan hoef je inderdaad alleen de kranen open te draaien en te ontluchten.

Je merkt het denk ik vanzelf. ALS jouw CV systeem direct aan de stadsverwarming hangt, dan komt er druk op jouw CV systeem zodra je de kranen opent en dan lopen de radiatoren vol. Maar als jij het water zelf moet toevoegen dan gebeurt dat niet, de radiatoren zullen zich niet vullen. Pas als je met een slang en een kraan in de weer gaat komt er dan druk op.

Dus probeer eerst wat je van plan was, lukt dat niet dan zelf met slang in de weer.
Update: het is (volgens mij) gelukt! Alle radiatoren op de eerste en tweede verdieping zijn eraf (behalve de badkamer) en de vloerverwarming staat volgens de meter nog onder druk. Thanks voor alle hulp! Nu even uitzoeken welk materiaal ik nodig heb voor het vervangen van de kranen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
jcneji schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:06:
[...]
Update: het is (volgens mij) gelukt!
...
Nu even uitzoeken welk materiaal ik nodig heb voor het vervangen van de kranen :+
Gefeliciteerd!
Tip voor als er een Warmteservice winkel (of een concurrent) bij je in de buurt zit:
neem een oude kraan mee naar de winkel en dan kunnen ze je zeker adviseren.

Als je de al Tado thermostaatknoppen ook al hebt, neem die mee (of zeg dat de kraan daarmee
moet werken) zodat je de juiste kranen krijgt.

"Gewone" radiatorkranen vervangen door de versie waar een thermostaatkraan op kan
kan ik zeker aanbevelen, het geeft minder energieverbruik en beter comfort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcneji
peterpv schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:19:
[...]

Gefeliciteerd!
Tip voor als er een Warmteservice winkel (of een concurrent) bij je in de buurt zit:
neem een oude kraan mee naar de winkel en dan kunnen ze je zeker adviseren.

Als je de al Tado thermostaatknoppen ook al hebt, neem die mee (of zeg dat de kraan daarmee
moet werken) zodat je de juiste kranen krijgt.

"Gewone" radiatorkranen vervangen door de versie waar een thermostaatkraan op kan
kan ik zeker aanbevelen, het geeft minder energieverbruik en beter comfort :)
Weer een mooie tip! Toevallig is er een Warmteservice winkel in Alkmaar, dus ik ga daar deze week zeker weer even langs! De stucadoor is toch een paar dagen bezig nog :P
Pagina: 1