Lease —> alleen zakelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:29
Goedendag, ik heb op dit moment een leaseauto van mijn werkgever die ik ook privé gebruik. Kan ik er voor kiezen om deze vanaf bijv. 01-09-2022 niet meer privé te gebruiken (dus alleen zakelijk) waarmee dan de geldende bijtelling komt te vervallen?

[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 02-06-2022 19:46 ]

Beste antwoord (via turkeyhakan op 02-06-2022 21:27)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:04

DarkSide

theres no place like ::1

niet echt.
Gaat per kalender jaar.
En al zou het per 1-9 kunnen. Dan heb je in 2022 meer dan 500 km prive gereden.
En moet je bijtelling betalen

Dus gewoon aangeven dat je per 1-1-2023 niet meer prive rijdt.
Dan betaal je in 2023 geen bijtelling meer

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:04

DarkSide

theres no place like ::1

niet echt.
Gaat per kalender jaar.
En al zou het per 1-9 kunnen. Dan heb je in 2022 meer dan 500 km prive gereden.
En moet je bijtelling betalen

Dus gewoon aangeven dat je per 1-1-2023 niet meer prive rijdt.
Dan betaal je in 2023 geen bijtelling meer

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:52
Volgens mij kan dat enkel per 1 januari of als je een sluitende rit administratie hebt die bewijst dat je dit jaar geen 500km privé hebt gereden.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JKay
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Klopt wat @Drardollan Drardollan zegt (plus nog andere uitzonderingen maar hier niet van toepassing).

Vergeet niet om je verklaring geen privé gebruik aan te vragen bij de Belastingdienst en deze aan te leveren bij je werkgever. Plus daarbij vanaf 1 januari dus de sluitende KM registratie bij te gaan houden. Zijn handige (betaalde) apps voor trouwens die dit kunnen verzorgen welke ook geaccepteerd worden door de Belastingdienst bij controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
JKay schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:32:
Klopt wat @Drardollan Drardollan zegt (plus nog andere uitzonderingen maar hier niet van toepassing).

Vergeet niet om je verklaring geen privé gebruik aan te vragen bij de Belastingdienst en deze aan te leveren bij je werkgever. Plus daarbij vanaf 1 januari dus de sluitende KM registratie bij te gaan houden. Zijn handige (betaalde) apps voor trouwens die dit kunnen verzorgen welke ook geaccepteerd worden door de Belastingdienst bij controle.
Wij hebben een ritregistratiesysteem dus over de km registratie maak ik mij niet zo veel zorgen. Bedankt voor het meedenken en de tips!

PS: welke uitzonderingen heb je het over?

[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 03-06-2022 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:37
Er is geen uitzondering voor zo ver ik weet.

Alleen als je nu zou beginnen met een auto vd zaak en geen bijtelling wilt, dan moet je de 500km/jaar naar rato terugrekenen voor de periode dat je de auto ter beschikking hebt, maar dit is voor jou niet van toepassing.

De verklaring geen privégebruik is voor het hele jaar, je mag dus niet nadat je een lease-auto wel privé gebruikt hebt switchen gedurende het jaar (of andersom).

Wat evt misschien wel kan is dat je overstapt naar een mobiliteitsbudget, maar dat is dan afhankelijk of je werkgever dat aanbiedt. Dan krijg je dus geen auto meer, maar X bedrag bruto per maand waarvoor je zelf je vervoer moet regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JKay
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
De uitzondering is als je van werkgever zou wisselen.
Er is dan een andere inhoudingsplichtige en dan zou het wel mogelijk zijn om te switchen. Natuurlijk dien je dan wel vanaf het moment van de switch een sluitende KM registratie te hebben en binnen de grens van de privé kilometers te blijven. In jouw hypothetische situatie zou dit dan 500/12 x 4 maanden = 166 km zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
JKay schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:14:
De uitzondering is als je van werkgever zou wisselen.
Er is dan een andere inhoudingsplichtige en dan zou het wel mogelijk zijn om te switchen. Natuurlijk dien je dan wel vanaf het moment van de switch een sluitende KM registratie te hebben en binnen de grens van de privé kilometers te blijven. In jouw hypothetische situatie zou dit dan 500/12 x 4 maanden = 166 km zijn.
Die uitzondering ken ik, maar je had het over uitzonderingen, vandaar ;-)
Pagina: 1