Gebreken direct na aangaan huurcontract

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ouwehandje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:53
Hallo mede- tweakers,

Sinds eind april ben ik een huurcontract aangegaan bij een wooncorporatie. Het omvat een huurwoning boven de liberalisatie grens.

Na ongeveer 1,5 a 2 weken zit ik met een flinke lekkage (badkamer en trekt omringende vloeren van kamers in). Dit heb ik aangegeven en wordt nu netjes opgelost. Ik moet hieraan toevoegen dat bij de bezichtiging al enkele vochtplekken aanwezig waren maar dit was volgens de verhuur makelaar ‘oud vocht’ waarbij als oplossing de muur is gestuct.

Ik heb hierop aangegeven dat ik graag de start van het huurcontract verlegd wil hebben op de datum van de uiteindelijke reparatie.
Het tegenbod was een restitutie van 60% in de tijd van het gebrek (begin huurcontract).

Is dit een redelijk aanbod of sta ik in mijn recht als aandring op mijn verzoek? Dit aangezien de woning eigenlijk niet verhuur klaar bleek.

PSN: DoubleDutchh

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Ouwehandje schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:01:
Het tegenbod was een restitutie van 60% in de tijd van het gebrek (begin huurcontract).
Je moet het gebrekenboek even naslaan op de website van de huurcommissie, maar het lijkt erop dat de verhuurder het duidt als een C gebrek. Klopt dat?

https://www.huurcommissie...uurcommissie/publicaties/

In art. 6 van het Besluit huurprijzen woonruimte (BHW) staat de maximale verlaging die de huurcommissie had kunnen uitspreken.

Het gaat er blijkens art. 7:204 lid 2 BW bij een gebrek overigens om wat 'een' huurder van 'een' goed onderhouden vergelijkbare zaak mocht verwachten. Dus niet wat jij van deze woning mocht verwachten. Anders kunnen we hier wachten op mensen die opmerkingen gaan maken in de categorie 'je wist het toch' etc.
Is dit een redelijk aanbod of sta ik in mijn recht als aandring op mijn verzoek? Dit aangezien de woning eigenlijk niet verhuur klaar bleek.
Op basis van wat je schrijft zou ik zeggen dat de 60% een redelijk aanbod is. Sowieso is het met deze woningmarkt de vraag hoe handig het is om gelijk bij aanvang discussie te gaan voeren, terwijl je dus een verlaging krijgt. Maar goed, dat moet je zelf inschatten uiteraard. Win desnoods advies in, bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket. Het is namelijk op een forum zoals dit nooit mogelijk om alle relevante feiten te overzien. Elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik schrijf blijft dus bij jou uiteraard.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.