Nieuwe pc samengesteld, rood LED moederbord en geen signaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiestaboyke1982
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-02 12:34
Ik heb vandaag een hoop onderdelen binnen gekregen en ben voor de eerste keer zelf eens eraan begonnen maar helaas loopt het al helemaal mis. Ik heb al de componenten in de behuizing gestoken en aangesloten maar nu start de pc precies niet op. Al de fans draaien wel, van m'n cpu en case ... Als ik de pc opstart gaan de 2 bovenste LED's rood oplichten, en na een paar seconde gaan ze uit en is alleen het onderste LED rood (BOOT).

https://ibb.co/CnrZgTf

Ik heb er een windows usb installatie in steken maar het scherm doet helemaal niets en krijgt geen signaal .... Iemand enige raad of iemand die hulp kan bieden? Het gaat om volgende pc onderdelen:

ASRock B550 Phantom Gaming 4, socket AM4 moederbord https://www.asrock.com/mb...om%20Gaming%204/index.asp

AMD Ryzen 5 5500, 3,6 GHz (4,2 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-5-5500

Asus 4GB D5 GTX 1050 Ti CERBERUS OC https://www.asus.com/be-n...s/CERBERUS-GTX1050TI-O4G/

D416GB 3600-18 Vengeance LPX bk K2 COR https://www.alternate.be/...ugen/html/product/1546243

SPC Vero L3 Bronze DC-DC 600W ATX https://www.silentiumpc.com/en/product/vero-l3-bronze-600w/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:56
Ik vermoed dat er een te oud BIOS op het moederbord staat. Zo te zien wordt de 5500 pas vanaf P2.20 ondersteund.

Edit: Nog even verder gekeken maar dit bord lijkt geen BIOS flashback -achtige feature te hebben dus dan zal je hem enkel kunnen updaten met een 'oude' cpu. Vaak biedt de winkel waar je hem gekocht hebt een dergelijke service wel aan.

[ Voor 51% gewijzigd door ElPaco op 02-06-2022 13:29 . Reden: bios update mogelijkheden ]

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiestaboyke1982
Heb contact opgenomen met de winkel en dit is hun reply, ligt wss toch aan die bios update

Ik zie dat het ASRock B550 Phantom Gaming 4 moederbord een bios update nodig zou hebben voor de 5500. je zal dus een voorgaande ondersteunde cpu reeks nodig hebben voor de update. Zodra de bios update uitgevoerd is zal de 5500 werken. Mits je de bios update niet zelf kan kunnen wij dit voor jou doen. hou er rekening mee dat hiervoor een service kost van 30 euro aangerekend wordt.
ElPaco schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:26:
Ik vermoed dat er een te oud BIOS op het moederbord staat. Zo te zien wordt de 5500 pas vanaf P2.20 ondersteund.

Edit: Nog even verder gekeken maar dit bord lijkt geen BIOS flashback -achtige feature te hebben dus dan zal je hem enkel kunnen updaten met een 'oude' cpu. Vaak biedt de winkel waar je hem gekocht hebt een dergelijke service wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:26
Zit er niet op je moederbord of de doos daarvan een sticker met welke bios versie er nu op staat? Zeker weten dat je alle kabels goed hebt aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiestaboyke1982
Nee, zie er nergens iets van staan. Zal morgen wel naar alternate rijden en het daar dan laten fiksen, al vind ik het wel belachelijk dat ik er nu voor moet betalen terwijl dat hun pc-builder zei dat het geen probleem was :(

Kabels zijn allemaal goed aangesloten ja, denk een 10tal keer gecheckd
Wekko306 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:13:
Zit er niet op je moederbord of de doos daarvan een sticker met welke bios versie er nu op staat? Zeker weten dat je alle kabels goed hebt aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
bij asrock zit er volgens mij een heel klein wit stikkertje met zwarte letters in het (ongeveer) midden van het bord geplakt met daarop de geinstalleerde bios versie.
dan weet je ook zeker dat je op 't juiste spoor zit.
(echt 2mm x 3mm, je kijkt er zo overheen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

fiestaboyke1982 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:17:
Heb contact opgenomen met de winkel en dit is hun reply, ligt wss toch aan die bios update

Ik zie dat het ASRock B550 Phantom Gaming 4 moederbord een bios update nodig zou hebben voor de 5500. je zal dus een voorgaande ondersteunde cpu reeks nodig hebben voor de update. Zodra de bios update uitgevoerd is zal de 5500 werken. Mits je de bios update niet zelf kan kunnen wij dit voor jou doen. hou er rekening mee dat hiervoor een service kost van 30 euro aangerekend wordt.
Dit is op zich opmerkelijk. Als je zowel de CPU als het moederbord bij 1 winkel weg hebt, lijkt het mij redelijk vanzelfsprekend dat de winkel een snelle check doet of het gaat werken en zo ja, wat er voor nodig is. Wanneer zij dan de spullen gaan uitleveren, kunnen zij dit direct voor jou doen, zodat jij zo min mogelijk hinder ondervind.

Volgens mij kun je dit prima als argument gebruiken, ook met jouw bovenstaande opmerking erbij dat de website aangaf dat het zou moeten werken. Je kunt er dan immers redelijkerwijs verwachten dat het werkt out of the box. De nuance (dat je een bios update nodig hebt voordat het werkt) is dan natuurlijk niet iets waar je van uit gaat wanneer een website iets verkoopt als zijnde dat het zou moeten werken. Tenzij de website een waarschuwing erbij gaf, dat er mogelijk een bios update nodig is. Dan had je eventueel de winkel op voorhand kunnen vragen het alvast uit te voeren.

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 02-06-2022 21:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:48
fiestaboyke1982 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:17:
Mits je de bios update niet zelf kan kunnen wij dit voor jou doen. hou er rekening mee dat hiervoor een service kost van 30 euro aangerekend wordt.
[...]
Ligt het aan mij, of is dit redelijk schandalig als zowel processor en moederbord bij dezelfde winkel zijn gekocht?

[ Voor 10% gewijzigd door ruftman op 03-06-2022 11:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fiestaboyke1982
Het is opgelost door de bios update. Ik vond het ook schandalig dat ik hiervoor moest betalen, wat ze zeiden bij die klantenservice maar eenmaal in de winkel en ze de update hadden gedaan toen ik vroeg wat m'n schuld was, zei die meneer dat het gratis is aangezien ik het hier allemaal gekocht had ... blijkbaar goede communicatie bij die winkel en hun service voorwaarden :)
Pagina: 1