Ik ben van plan op zeer korte termijn een PV installatie op het dak te plaatsen, circa 8 panelen.
Met dat vooruitzicht ben ik me aan het verdiepen hoe de groepen verdeling er uit moet komen te
zien en wat technisch mogelijk is en mag. Ik weet dat de NEN1010 indirect is opgenomen als wet
middels het bouwbesluit. Ik heb wel wat kennis van nen1010, 3140 en 3840 maar dat van nen1010
is al wat decenia's terug.
Ik heb hier ook al veel gelezen en elders onderzoek gedaan maar blijf toch met vragen zitten. Ook is er nergens duidelijkheid te vinden hoeveel aardlekschakelaar er achter een hoofdschakelaar mogen zitten.
Wel max 4 groepen per aardlek en niet meer dan 12 groepen op een enkel fase system mits... maar goed.
Volgens een artikel 712.434.6 in de NEN1010 moet een PV installatie zo dichtmogelijk bij de hoofdschakelaar zijn aangesloten.
Ook zou de installatie middels een enkele handeling volledig spanningsloos gemaakt moeten kunnen worden.
Mijn huidige installatie bestaat uit het volgende:
Aansluiting netbeheer Stedin, 1x35Ampere TT stelsel;
_1 x ABB hoofdschakelaar 2-P 40A
_3 x ABB Aardlekschakelaar 2-P A 40/0,03
_1 x ABB Busboard, 1/3 fase 3 aardlekschakelaars 2-Polig
10 x ABB Flexomaat B16
_1 x ABB Beltrafo
De huidige situatie is als volgt, beltrafo buiten beschouwing gelaten aangezien deze word verwijderd:
Inkomende voeding is aangesloten op de 40A hoofdschakelaar.
Vervolgens drie aarlekschakelaars die ieder een deel van het busboard voeden
Verdeling is volgt:
A1.
_1. Hal, Entree, WCD-keuken, CV, Overloop, MV, Rookmelders 3stk, Devolo's en UPS.
_2. Wasmachine/Droger 2de verdieping (zolder).
_3. Slaapkamer 1, 2 en 3.
_4. Wasmachine/Droger 2de verdieping (zolder).
A2
_5. Trapkast, Woonkamer, Keuken, Berging
_6. ? Onbekend, moet ik nog even uitzoeken.
_7. Oven
_8. Magnetron, Waterkoker, Koffiemachine (keuken)
A3
_9. Oven (schuur)
10. VFD 2.2kW (schuur) en 2 x WCD
11. Reserve tot op heden bezet door beltrafo.
12. Reserve tot op heden bezet door beltrafo.
Om de aankomende PV installatie aan te sluiten zijn er een viertal opties als ik het goed begrijp van ABB:
1. Aardlekschakelaars vervangen door aardlekautomaten van 40 A, 30 mA en de PV via een
aardlekautomaat B16/300mA parallel in te voeden aan de hoofdschakelaar.
2. PV via een aardlekautomaat B16/300mA parallel aan de hoofdschakelaar op een verdeling aan te
sluiten die middels een installatie automaat B40A de bestaande aardlekschakelaars voorziet.
Deze optie om middels een enkele handeling de installatie spanningsloos te maken.
3. PV verdeler plaatsten op zolder bestaande uit:
1 x ABB hoofdschakelaar 2-P 16A
2 x ABB automaat B16
1 x ABB WCD t.b.v. Wasmachine/Droger
4. Vervangen van de 40A aardlekschakelaars door een 63A uitvoering en de bedrading hierop aanpassen.
Bron: https://new.abb.com/low-v...roepenkasten/pv-verdelers
Hoe vaak ik er ook naar kijk snap ik het verschil tussen punt 1 en 3 niet helemaal. Het lijkt alsof niet
alles bij punt 4 is aangegeven. Wat mis ik hier en hoe het nu zo eenvoudig mogelijk conform huidige
norm aan te sluiten?
2 of 1 heeft nu mijn voorkeur echter snap ik 3 en 4 niet geheel. Wie kan er meer duidelijkheid hierover geven?
Met dat vooruitzicht ben ik me aan het verdiepen hoe de groepen verdeling er uit moet komen te
zien en wat technisch mogelijk is en mag. Ik weet dat de NEN1010 indirect is opgenomen als wet
middels het bouwbesluit. Ik heb wel wat kennis van nen1010, 3140 en 3840 maar dat van nen1010
is al wat decenia's terug.
Ik heb hier ook al veel gelezen en elders onderzoek gedaan maar blijf toch met vragen zitten. Ook is er nergens duidelijkheid te vinden hoeveel aardlekschakelaar er achter een hoofdschakelaar mogen zitten.
Wel max 4 groepen per aardlek en niet meer dan 12 groepen op een enkel fase system mits... maar goed.
Volgens een artikel 712.434.6 in de NEN1010 moet een PV installatie zo dichtmogelijk bij de hoofdschakelaar zijn aangesloten.
Ook zou de installatie middels een enkele handeling volledig spanningsloos gemaakt moeten kunnen worden.
Mijn huidige installatie bestaat uit het volgende:
Aansluiting netbeheer Stedin, 1x35Ampere TT stelsel;
_1 x ABB hoofdschakelaar 2-P 40A
_3 x ABB Aardlekschakelaar 2-P A 40/0,03
_1 x ABB Busboard, 1/3 fase 3 aardlekschakelaars 2-Polig
10 x ABB Flexomaat B16
_1 x ABB Beltrafo
De huidige situatie is als volgt, beltrafo buiten beschouwing gelaten aangezien deze word verwijderd:
Inkomende voeding is aangesloten op de 40A hoofdschakelaar.
Vervolgens drie aarlekschakelaars die ieder een deel van het busboard voeden
Verdeling is volgt:
A1.
_1. Hal, Entree, WCD-keuken, CV, Overloop, MV, Rookmelders 3stk, Devolo's en UPS.
_2. Wasmachine/Droger 2de verdieping (zolder).
_3. Slaapkamer 1, 2 en 3.
_4. Wasmachine/Droger 2de verdieping (zolder).
A2
_5. Trapkast, Woonkamer, Keuken, Berging
_6. ? Onbekend, moet ik nog even uitzoeken.
_7. Oven
_8. Magnetron, Waterkoker, Koffiemachine (keuken)
A3
_9. Oven (schuur)
10. VFD 2.2kW (schuur) en 2 x WCD
11. Reserve tot op heden bezet door beltrafo.
12. Reserve tot op heden bezet door beltrafo.
Om de aankomende PV installatie aan te sluiten zijn er een viertal opties als ik het goed begrijp van ABB:
1. Aardlekschakelaars vervangen door aardlekautomaten van 40 A, 30 mA en de PV via een
aardlekautomaat B16/300mA parallel in te voeden aan de hoofdschakelaar.
2. PV via een aardlekautomaat B16/300mA parallel aan de hoofdschakelaar op een verdeling aan te
sluiten die middels een installatie automaat B40A de bestaande aardlekschakelaars voorziet.
Deze optie om middels een enkele handeling de installatie spanningsloos te maken.
3. PV verdeler plaatsten op zolder bestaande uit:
1 x ABB hoofdschakelaar 2-P 16A
2 x ABB automaat B16
1 x ABB WCD t.b.v. Wasmachine/Droger
4. Vervangen van de 40A aardlekschakelaars door een 63A uitvoering en de bedrading hierop aanpassen.
Bron: https://new.abb.com/low-v...roepenkasten/pv-verdelers
Hoe vaak ik er ook naar kijk snap ik het verschil tussen punt 1 en 3 niet helemaal. Het lijkt alsof niet
alles bij punt 4 is aangegeven. Wat mis ik hier en hoe het nu zo eenvoudig mogelijk conform huidige
norm aan te sluiten?
2 of 1 heeft nu mijn voorkeur echter snap ik 3 en 4 niet geheel. Wie kan er meer duidelijkheid hierover geven?