dak opnieuw isoleren (steenmarter)

Pagina: 1
Acties:
  • 3.158 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyHuissen
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-01-2023
Hallo iedereen,

Op ons bijgebouw hebben we een gordingenkap als onderstaand voorzien van glaswol met een waterkerend onderdak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeXsYiKLZpo20oLBgIspFad-m98=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cHRqtwNAp73BG4b44gKAhHiB.jpg?f=user_large

Nu hebben we bezoek van een steenmarter en die zit er blijkbaar al een tijd, ik dacht lange tijd dat het muizen waren totdat ik bij het plaatsen van de muizenvallen een behoorlijk zooitje onder de pannen aantrof. Nu heb ik al meerdere vallen staan en apparaatjes met ultrasoon geluid maar de marter zit er nog steeds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1CqmG64U3YLxdbcSDld67EHxnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z60DfaG0FowEVsujHvQyU8vG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_EXSLKpzOCE1Q1PAPPCv_HIeMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGIJbff9TPNO3r2mVdMR6k0k.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn plan is om de dakpannen eraf te halen en het dak te voorzien van nieuwe isolatie + wering voor de steenmarter. Ik heb al een hoop gelezen op internet maar ik twijfel over de juiste materialen.

Beoogde werkwijze:
1. dakpannen, panlatten, onderdak en oude isolatie verwijderen + alles schoonmaken
2. alle gaten en kieren dichten(met hout en gaas), hier zit wel een uitdaging in omdat er een overkapping vast zit aan het dak.
3. nieuwe isolatie plaatsen BUITENzijde, welke dan GLASWOL - PIR - XPS of iets anders?
4. panlatten plaatsen
5. aluminium vogelschroot en een RVS of thermisch verzinkt gaas onder de eerste en laatste 4 rijen dakpannen aanbrengen
6. dakpannen plaatsen
7. hopen dat de steenmarter bij iemand anders onderdak gaat vinden:)

Het bijgebouw wordt gebruikt als bijkeuken/washok en fietsenstalling, de zolder alleen als opslag. totaal +-55m² aan dakoppervlak.

Is bovenstaande een juiste werkwijze om herhaling te voorkomen? ik hoor graag of iemand hier ervaringen mee heeft of advies kan geven over bijv. welke isolatie ik het beste kan toepassen, alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:07
we hebber er ook behoorlijk last van in de buurt waar ik woon vooral de auto's moeten het ontgelden

ik heb zelf Ventistrip laten plaatsen voor de dakpannen om de marter te verjagen zou je Anti marterspray kunnen gebruiken ,het valt nog mee dat je geen last van vliegen heb vaak slepen ze de prooi ook onder de dakpannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:18
zulke isolatiedekens zijn ieeaal voor die beesten om in te huizen. Ik zou idd kiezen voor PIR of XPS. Daar vreet je niet even een hol in. Eventueel nog gaan eroverheen trekken voordat de panlatten er weer opgaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyHuissen
@bie100 en u heeft door de Ventistrip geen last van Marters op het dak? of überhaupt geen last van gehad?

Ik ben ook van plan om marterspray in om het dak heen te spuiten om de zoveel tijd, vooral in de periode na het opnieuw leggen van de pannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:07
RoyHuissen schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:38:
@bie100 en u heeft door de Ventistrip geen last van Marters op het dak? of überhaupt geen last van gehad?

Ik ben ook van plan om marterspray in om het dak heen te spuiten om de zoveel tijd, vooral in de periode na het opnieuw leggen van de pannen.
je hoeft geen u te zeggen ;) met een Ventistrip komen ze niet onder de dakpannen dat is het idee dus gewoon er voor zorgen dat ze er niet onder kunnen komen

en vergis je eigen niet het zijn geen kleine beesten maar ze komen overal in als ze de kans krijgen

ff een toevoeging bescherm je auto er ook tegen met een marter rooster

[ Voor 5% gewijzigd door bie100 op 02-06-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyHuissen
@No Hands Ik ga nadenken over PIR, ik heb al diverse artikelen gelezen dat steenmarters ook daar gangen in maken al zal dat wel minder aantrekkelijk zijn voor ze. Ook de prijs van PIR platen t.o.v. van glaswol doet mij een beetje pijn..:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-05 23:04

H-W

Wat een puinhoop zeg, vervelend! Ik zou op zich de oplossing die je zelf aandraagt, ook zo maken. Maar zorg er inderdaad voor dat die beesten niet meer bij de isolatie kunnen, dus een heel fijnmazig gaas gebruiken. En wat de keuze van je isolatiemateriaal betreft, als je genoeg hoogte hebt voor een fatsoenlijk pak glaswol zou ik daarvoor kiezen. Een stuk goedkoper dan PIR op dit moment. XPS zou ik niet doen, is vergelijkbaar qua isolatiewaarde met glaswol maar ook een stukje duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:09
PIR isoleert een stuk beter, dus mocht je glaswol helemaal naar de maan zijn en alles eraf moet, kan je kiezen om er PIR tussen te doen.

Ik denk alleen niet dat marters een boodschap hebben aan PIR isolatie.
Ik had hier spreeuwen onder het dak, hadden ook hele stukken glaswol uit de spouw getrokken. Heb daar een bus PUR ingespoten en een nieuwe (niet goed passende, net zoals wat eraf gewaaid was) pan teruggeplaatst en daarover een nieuwe nokvorst. Afgelopen weekend een passende pan teruggeplaatst nadat het nieuwe nest was uitgevlogen, stukjes PUR all over the place. Nu wel succes met de passende pan, zondag probeerden ze er weer onder te komen voor een nieuw nest, is ze niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
RoyHuissen schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:50:
@No Hands Ik ga nadenken over PIR, ik heb al diverse artikelen gelezen dat steenmarters ook daar gangen in maken al zal dat wel minder aantrekkelijk zijn voor ze. Ook de prijs van PIR platen t.o.v. van glaswol doet mij een beetje pijn..:)
ongeveer even duur bij gelijke isolatiewaarde. B-keus platen schelen een slok op borrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 07:41

Gosse_W

Brims

Wat een drama @RoyHuissen, Ik lees met angst en beven mee want wij hebben hetzelfde. Aan beide zijden van het puntdak grote gaten in het onderdak, en heel veel steen(?)wol weg. Jouw aanpak had ik ook in gedachten (maar ik durf niet te kijken hoe erg het is.. misschien moeten zelfs onze zonnepanelen eraf :=x). Vergeet niet een nieuw onderdak (folie) onder de panlatten! Her jouwe ziet er overigens minder stevig uit dan het mijne maar ook dat blijkt geen partij voor marters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiEr5y_Y8RHJZLbdpkHwZVmmatA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0mRmPvVPje6q8FkJlpMltsu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSyftJlEhnLVMNNSkMe-BBpBK_c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NTGEAE6AIkM4ofN8WkLy8b0.jpg?f=fotoalbum_tile

Als ik zo rond lees op internet kom je maar lastig van deze klanten af. Marterspray kost een fortuin maar ik heb er een hard hoofd in dat het ze verjaagt. Als ik voortgang heb geboekt, laat ik het hier weten! Sterkte in elk geval.

[ Voor 48% gewijzigd door Gosse_W op 10-06-2022 10:14 . Reden: plaatjes ]

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-05 07:09
Bij mensen die ik ken werkte een wc blokje onder de dakpannen ook heel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyHuissen
Bedankt voor alle reacties!

Ik ga beginnen met de voorbereidingen om het dak te vervangen en zal waarschijnlijk bij de werkwijze blijven die ik in eerste instantie heb aangedragen. Nu alle spullen verzamelen en niet geheel onbelangrijk, tijd en zin opbrengen:)

@Gosse_W bij jou ziet het er ook niet best uit, erg vervelende beesten.. succes met het aanpakken. Ik ben benieuwd naar je voortgang. als ik enige voortgang heb geboekt zal ik het delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 07:41

Gosse_W

Brims

Ik hoorde van een bekende dat het heel misschien mogelijk is om glaswol-isolatie te spuiten ipv dat heel de panlatten en folie er eerst af moeten. Dus 'n beetje zoals je een niet-geisoleerde spouwmuur na-isoleert.

Maar zo te horen heb jij de materialen al binnen om alsnog alles van bovenaf helemaal te verwijderen en herplaatsen. Veel succes bij die operatie! en keep us posted. Ik ben vooral benieuwd hoe je na de renovatie die &*#$beesten buiten de deur het dak gaat houden.

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramona1982
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-07-2023
Goede tip! Mijn collega en mijn neef hadden beide last van marters onder het dak. Ze hebben een marterverjager borstel geplaatst en sindsdien geen last meer. Collega is inmiddels 3 jaar terug en neef 2 maanden terug.

Zijn harde borstels en die zet je vast aan de eerste panlat. Doordat ze hard stekelig zijn, zijn ze onaangenaam voor de marter, maar wel diervriendelijk.

Groetjes Ramona

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:24

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Ramona1982 Welkom op Tweakers maar hier hoef je een oud topic echt niet voor omhoog te halen. Ik doe deze dan op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.