Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesloxx
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-11-2024
Goedemorgen,

Ik weet dat het niet helemaal de bedoeling is onder dit draadje, maar ik kan geen draadje vinden over dit specifiek model..

Loop al even rond met het idee een DSLR/systeem camera aan te schaffen voor nieuwe hobby/familie fotografie. Nu is de keuze reuze en het budget wat minder :9

Nu heeft iemand een advertentie voor de Nikon D3400 met kit lens, heeft iemand ervaringen hiermee?
Ik heb wat reviews gelezen en rond gekeken op dpreview/flickr, nu zie ik dat de kwalitieit opzich prima is.
maar eigenlijk behaalt mijn telefoon hetzelfde vermoed ik (hoewel dat ook aan de instellingen kan liggen uiteraard, foto's van 1100 iso zijn nou eenmaal niet de mooiste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-06 08:38

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Wesloxx schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:43:
Goedemorgen,

Ik weet dat het niet helemaal de bedoeling is onder dit draadje, maar ik kan geen draadje vinden over dit specifiek model..

Loop al even rond met het idee een DSLR/systeem camera aan te schaffen voor nieuwe hobby/familie fotografie. Nu is de keuze reuze en het budget wat minder :9

Nu heeft iemand een advertentie voor de Nikon D3400 met kit lens, heeft iemand ervaringen hiermee?
Ik heb wat reviews gelezen en rond gekeken op dpreview/flickr, nu zie ik dat de kwalitieit opzich prima is.
maar eigenlijk behaalt mijn telefoon hetzelfde vermoed ik (hoewel dat ook aan de instellingen kan liggen uiteraard, foto's van 1100 iso zijn nou eenmaal niet de mooiste)
De Nikon D3400 is een prima camera om mee te starten. Het grote pluspunt van een ILC is het wisselen van de lenzen (probeer dat maar eens met je smartphone ;)). De kwaliteit van een grotere sensor en groter/beter glas voor die sensor leveren echt wel andere beelden op dan een telefoon. de scherptediepte van een goede lens is echt wel mooier dan het kunstmatige van de telefoon van tegenwoordig
Je zult vooral moeten bedenken in welke situaties je een "grote camera" mee wilt nemen en wanneer je smartphone goed (genoeg) is.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesloxx
Xilantof schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:29:
[...]

De Nikon D3400 is een prima camera om mee te starten. Het grote pluspunt van een ILC is het wisselen van de lenzen (probeer dat maar eens met je smartphone ;)). De kwaliteit van een grotere sensor en groter/beter glas voor die sensor leveren echt wel andere beelden op dan een telefoon. de scherptediepte van een goede lens is echt wel mooier dan het kunstmatige van de telefoon van tegenwoordig
Je zult vooral moeten bedenken in welke situaties je een "grote camera" mee wilt nemen en wanneer je smartphone goed (genoeg) is.
Thanks! Het is zijn inderdaad een aantal voors/tegens, maar toch vraag ik me af waarom de kwaliteit van de foto's toch wat minder "perfect" is, bij verschillende objectieven/fotografen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wesloxx schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:47:
[...]

Thanks! Het is zijn inderdaad een aantal voors/tegens, maar toch vraag ik me af waarom de kwaliteit van de foto's toch wat minder "perfect" is, bij verschillende objectieven/fotografen
Daar kan als je op flickr en dergelijke gaat kijken natuurlijk ook prima een bias in zitten dat dergelijke instap DSLRs (en bijbehorende kitlenzen) met name gebruikt worden door beginnende hobby fotografen (of anderszins mensen die niet heel serieus met die hobby bezig zijn). Waar duurdere apparatuur gebruikt wordt door mensen die er meer tijd in steken, meer ervaring hebben en ook bijvoorbeeld meer moeite steken om het maximale uit een foto te halen in de nabewerking. Je kijkt dan dus soms meer naar het verschil in fotograaf dan het verschil in apparatuur.

Een duurdere DSLR geeft (afgezien van de stap naar fullframe) niet per se betere beeldkwaliteit dan een instap DSLR, de sensor is immers vaak hetzelfde. Duurdere camera's hebben vooral meer instelmogelijkheden, betere autofocus en dergelijke wat het maken van een goede foto makkelijker maakt. Maar een D3400 is al lichtjaren beter dan de D40 waar ik jaren geleden mee begon.

Vergeleken met telefoons wint een ook een instap DSLR met kitlens het echt wel qua beeldkwaliteit, zeker op die momenten waar je wat minder licht hebt bijvoorbeeld. Telefoons hebben tegenwoordig een flinke softwarematige trukendoos aan boord om in allerlei omstandigheden mooie plaatjes te schieten maar dat heeft echt wel zijn beperkingen.

Maar uiteindelijk blijft de aloude regel natuurlijk een waarheid als een koe: de beste camera is degene die je bij je hebt. Een DSLR kopen, maar zelden mee nemen vanwege het formaat, is zonde.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesloxx
Orion84 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:16:
[...]

Daar kan als je op flickr en dergelijke gaat kijken natuurlijk ook prima een bias in zitten dat dergelijke instap DSLRs (en bijbehorende kitlenzen) met name gebruikt worden door beginnende hobby fotografen (of anderszins mensen die niet heel serieus met die hobby bezig zijn). Waar duurdere apparatuur gebruikt wordt door mensen die er meer tijd in steken, meer ervaring hebben en ook bijvoorbeeld meer moeite steken om het maximale uit een foto te halen in de nabewerking. Je kijkt dan dus soms meer naar het verschil in fotograaf dan het verschil in apparatuur.

Een duurdere DSLR geeft (afgezien van de stap naar fullframe) niet per se betere beeldkwaliteit dan een instap DSLR, de sensor is immers vaak hetzelfde. Duurdere camera's hebben vooral meer instelmogelijkheden, betere autofocus en dergelijke wat het maken van een goede foto makkelijker maakt. Maar een D3400 is al lichtjaren beter dan de D40 waar ik jaren geleden mee begon.

Vergeleken met telefoons wint een ook een instap DSLR met kitlens het echt wel qua beeldkwaliteit, zeker op die momenten waar je wat minder licht hebt bijvoorbeeld. Telefoons hebben tegenwoordig een flinke softwarematige trukendoos aan boord om in allerlei omstandigheden mooie plaatjes te schieten maar dat heeft echt wel zijn beperkingen.

Maar uiteindelijk blijft de aloude regel natuurlijk een waarheid als een koe: de beste camera is degene die je bij je hebt. Een DSLR kopen, maar zelden mee nemen vanwege het formaat, is zonde.
Duidelijke punten! Het is uiteindelijk inderdaad meer dan een standaard point en shoot natuurlijk...
Heb nu ook verder gekeken op youtube kanalen van mensen die vaker/profesionneel fotograaf zijn met de D3400, daar zit zeker duidelijk verschil in ten opzichte van Jan Modaal op Flickr. :)

Hoe zit het eigenlijk met VR lens aanbod danwel van Nikon zelf of Aftermarket met F mount als ik mij niet vergis, zijn tot nu toe moeilijk te vinden op bijvoorbeeld Marktplaats... meeste aanbod is canon EF of Sony E

Sony A6000 stond ook in het vizier, maar prijskaart is aanzienlijk hoger (logisch), voor nu te hoog gegrepen, zou mijn 1e ILC zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:32
Wesloxx schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:21:
[...]Hoe zit het eigenlijk met VR lens aanbod danwel van Nikon zelf of Aftermarket met F mount als ik mij niet vergis, zijn tot nu toe moeilijk te vinden op bijvoorbeeld Marktplaats... meeste aanbod is canon EF of Sony E
Kijk eens op de tweedehands hoekjes van Cameranu, Kamera-Express, in de shop van Nikon Servicepoint (heb je een door hun gerepareerde lens...) of bij fotoapparatuur.nl....genoeg opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesloxx
Archer_VC10 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:43:
[...]

Kijk eens op de tweedehands hoekjes van Cameranu, Kamera-Express, in de shop van Nikon Servicepoint (heb je een door hun gerepareerde lens...) of bij fotoapparatuur.nl....genoeg opties.
Bedankt voor de tips! Daar staat inderdaad zat tussen en makkelijker te filteren op fitting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

Wesloxx schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:21:
[...]

Duidelijke punten! Het is uiteindelijk inderdaad meer dan een standaard point en shoot natuurlijk...
Heb nu ook verder gekeken op youtube kanalen van mensen die vaker/profesionneel fotograaf zijn met de D3400, daar zit zeker duidelijk verschil in ten opzichte van Jan Modaal op Flickr. :)

Hoe zit het eigenlijk met VR lens aanbod danwel van Nikon zelf of Aftermarket met F mount als ik mij niet vergis, zijn tot nu toe moeilijk te vinden op bijvoorbeeld Marktplaats... meeste aanbod is canon EF of Sony E

Sony A6000 stond ook in het vizier, maar prijskaart is aanzienlijk hoger (logisch), voor nu te hoog gegrepen, zou mijn 1e ILC zijn
Mocht je een instapcamera als de D3400 gaan kopen, dan zou ik vooral dit youtube kanaal gaan kijken: YouTube: YouTube

Deze man laat de kijkers zien dat je niet een high-end camera nodig hebt voor mooie foto's en legt ook allerlei technieken stap voor stap uit met een instapcamera. Hier kan je heel veel van leren en dan komen die mooie foto's vanzelf wel.

Er zijn genoeg objectieven te vinden voor de Nikon. Bij andere merken objectieven moet je even zoeken naar de benaming voor stabilisatie, aangezien ze geen VR qua naam (mogen) gebruiken. Op een crop-camera als de D3400 kan je ook gewoon een full-frame objectief gebruiken. Deze zijn vaak wat beter van kwaliteit, maar ook zwaarder en duurder. De D3400 ondersteunt ook de AF-P lenzen van Nikon, waarmee eigenlijk alle F-Mount lenzen op deze camera werken. Van de stokoude tot de laatste. Alleen heeft de body geen ingebouwde focusmotor, waardoor je bij sommige objectieven dan handmatig moet scherpstellen. Maar zolang de scherpstelmotor in het objectief zit, zal deze autofocus hebben. :)

[ Voor 5% gewijzigd door thunder8 op 02-06-2022 11:47 ]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:17

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Wesloxx ik heb je vraag even afgesplitst. Het draadje wat je had gevonden was zoals je zelf al had gezien inderdaad niet geschikt, daarom hebben we een heel subforum voor koopadvies waar je gewoon een eigen topic mag maken. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesloxx
Bedankt voor de tips en het verplaatsen van het draadje 👍 ik ga me er verder in verdiepen en heb even dat YouTube kanaal bekeken, duidelijke info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik vraag me af of je dit moet willen eerlijk gezegd. Ik weet niet om hoeveel geld het gaat, maar ik denk dat je hier snel mee klaar bent eerlijk gezegd.
Wat wil je fotograferen dat nu niet lukt? Deze camera heeft trage burst en verouderde autofocus. Op de zoommogelijkheid en ergonomie na wordt dit geen betere ervaring dan je telefoon denk ik.

Wat is je budget?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesloxx
DirtyBird schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:07:
Ik vraag me af of je dit moet willen eerlijk gezegd. Ik weet niet om hoeveel geld het gaat, maar ik denk dat je hier snel mee klaar bent eerlijk gezegd.
Wat wil je fotograferen dat nu niet lukt? Deze camera heeft trage burst en verouderde autofocus. Op de zoommogelijkheid en ergonomie na wordt dit geen betere ervaring dan je telefoon denk ik.

Wat is je budget?
Budget ligt rond 200, het is nog om te kijken of het uberhaupt bevalt om lange termijn, kan dan altijd nog voor een ander geavanceerder model gaan
Waar ik nu tegenaan loop met telefoon (Z Flip 3 / Galaxy S20) het ontbreken van een prachtige bokeh (uiteraard) en de mogelijkheid tot scherpe zoom (dieren/planten)... En een stukje nabewerking mis ik ook.
AI in de telefoon pakt alles zelf al mee, maar vind niet zo mooi als wanneer je RAW schiet met een ILC.

Kom nu wel een mooie aanbieding tegen voor een 2e hands sony A5000, hoe denken we hier over?
De a6000 heb ik gezien van een kennis, de a5000 heeft iets minder MP en minder burst, wel weer een kantelscherm (dikke +) en E-mount dus veel keuze in lenzen ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Nee dan zou ik denk ik toch voor de Nikon gaan :-p de a5000 is welliswaar moderner, maar minder camera-ig; geen ovf/evf en geen ergonomie.
Ik ken de kitlens van de Nikon niet, maar ik gok dat dat ca 3x zoom is en in de f/3.5-5.6 range ofzo? Kijk inderdaad even wat filmpjes hierover om te kijken of dat bij je verwachtingen aansluit.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:10

SomerenV

It's something!

DirtyBird schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 06:38:
Nee dan zou ik denk ik toch voor de Nikon gaan :-p de a5000 is welliswaar moderner, maar minder camera-ig; geen ovf/evf en geen ergonomie.
Ik ben het hier ergens wel mee eens, maar van de andere kant: door het formaat en de formfactor van de A5000 neem je die misschien sneller mee. Persoonlijk vind ik een DSLR net wat te bulky om lekker om m'n nek of schouder te hangen. En zo'n mirrorless model oogt vaak net wat strakker en moderner, maar da's persoonlijk. Geen viewfinder hoeft niet perse een minpunt te zijn (is maar net wat je gewend bent) en ergonomie is ook weer heel persoonlijk.

Gewoon een keer een fotowinkel binnenlopen en wat modellen vasthouden, puur om te ervaren wat het verschil is tussen de verschillende camera's. Qua lenzenaanbod maakt het weinig uit of je voor Nikon of Sony gaat denk ik. Misschien dat Nikon iets meer betaalbare lenzen heeft? De Sony biedt door het ontbreken van een spiegel dan weer meer opties voor adapters, mocht je bijvoorbeeld iets willen doen met vintage lenzen.

Zaken als meer megapixels, betere lowlight prestaties, hogere burst rate en meer van dat soort fancy features zijn niet perse nodig om erachter te komen of je fotografie leuk genoeg vindt om er mee geld aan te gaan besteden. Zo fotografeer ik zelf bijvoorbeeld nooit op burst en meestal bij meer dan voldoende licht. Zolang je je foto's niet op groot formaat af laat drukken heb je ook geen berg aan megapixels nodig. Stel je drukt een 20-megapixelfoto af met een resolutie van 72dpi (lees: meer dan scherp genoeg) dan zit je al op een breedte van 1,5 meter :+ Ik ken maar weinig particulieren die op dat soort formaten foto's af laten drukken, laat staan nóg grotere formaten O-)

[ Voor 23% gewijzigd door SomerenV op 06-06-2022 02:55 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesloxx
Nogmaals bedankt voor alle tips en info 👍
Na lang piekeren, verder onderzoek en een 3 tal winkels.... Het budget "ietsjes" verhoogd en een canon 2000d met 18-55mm kit lens nieuw aangeschaft 😉 toch net dat ene beetje meer, nu opladen en dan uitvogelen/testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:46
Wesloxx schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:43:
Goedemorgen,

Als jij die d3400 op de auto stand zet maak je denk ik zelfs mooiere foto’s met je telefoon. Als je weet wat je doet en een spiegelreflex kan bedienen maak je met een d3400 top foto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesloxx
Johan Bogle schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:40:
[...]
Als jij die d3400 op de auto stand zet maak je denk ik zelfs mooiere foto’s met je telefoon. Als je weet wat je doet en een spiegelreflex kan bedienen maak je met een d3400 top foto’s.
Bedankt voor je reactie 👍 het is inderdaad de bedoeling om manual te gaan leren, wil alles eruit halen en het is natuurlijk interessant. Zoals net aangegeven is de keuze toch ergens op gevallen.. canon 2000d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat heeft je van gedachten veranderd om voor de 2000d te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesloxx
DirtyBird schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:07:
Wat heeft je van gedachten veranderd om voor de 2000d te gaan?
Meer 2e hands aanbod van lenzen en de ergonomie was toch fijner na het proberen in de winkel. Ook de connectiviteit met NFC/WiFi is toch wel een dikke plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk vooral dat je voor mooie bokeh je lichtsterk glas nodig hebt. Nu beginnen met een APS-C DSLR is dan ook vooral budget technisch heel goed. Zoek vooral goed door op verschillende sites. Er is genoeg aanbod en de vraag is niet groot

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesloxx
Frogmen schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:56:
Bedenk vooral dat je voor mooie bokeh je lichtsterk glas nodig hebt. Nu beginnen met een APS-C DSLR is dan ook vooral budget technisch heel goed. Zoek vooral goed door op verschillende sites. Er is genoeg aanbod en de vraag is niet groot
Thanks voor de tips, voorlopig is de kit lens voldoende, volgende op het lijstje is inderdaad een 50mm 1.8 prime en/of een goede tele lens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Laat die 50 mm maar gewoon liggen op APS-C is het leuk voor portretten maar verder niet echt. Zoek liever dan naar een lichtsterkere zoomlens

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesloxx
Frogmen schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:27:
Laat die 50 mm maar gewoon liggen op APS-C is het leuk voor portretten maar verder niet echt. Zoek liever dan naar een lichtsterkere zoomlens
Inderdaad bedoeld voor portretten en leuke vakantie foto's 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skreppiedoe
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:46
Ik heb sinds een paar weken ook een 2000D en mocht je nog wat ruimte hebben in je budget kan ik je van harte dit boek van Jeroen Horlings (geen onbekende op Tweakers) aanraden https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp
Het boek is voor beginners zoals ikzelf lekker duidelijk geschreven en staat boordevol tips en trucs. Ik heb in ieder geval geen spijt van deze aankoop en heb het boek standaard in mijn fototas zitten.

PSN ID= SkreppiedoeNL , XBL=Skreppiedoe NL

Pagina: 1