Toon posts:

Samenwonen met Oma

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag Tweakers

Story time.

Er was eens een koppel die kochten 5 jaar geleden een huis.
Bleek dat ze daar toch niet zo gelukkig waren.
Ze wensten in een groenere omgeving te wonen en dichter bij de ouders.
De zoekregio is heel klein. Het aanbod aan woning is heel beperkt. Door corona is de concurrentie ook sterk gestegen.

Enkele weken geleden vroeg de oma van de vrouw of we haar huis niet wouden overkopen.
Locatie ideaal, groot maar veroudert en vraagt heel wat opknapwerk.

Na wat nadenken en overleg met oma leek dit ons inderdaad een goed idee.
We zouden ook samenwonen met de oma. Enkele afspraken werden gemaakt ifv mocht de oma medische zorgen nodig hebben etc.
Het huis is vrij groot en bestaat uit 2 delen, het huis en een grote aanbouw langszij die niet meer gebruikt wordt.

Ons idee was om eerst samen in het gewone huis te wonen. De bijbouw op te knappen voor de oma.
Badkamer, slaapkamer en eventueel leefruimte.
Wanneer die af is zou oma naar die ruimte verhuizen en zouden wij de rest van het huis aanpakken.

De vraag is eigenlijk wat input krijgen van andere mensen die een beter idee hebben of zelf ooit deze situatie hebben meegemaakt. (Andere ideeen, volgorde verbouwingswerken, waar op te letten)

Ook op financieel vlak is input welkom. Het voorstel bij ons was om Oma huur te laten betalen en gemeenschappelijke kosten te delen.

Voor alle duidelijkheid locatie is gelegen in België.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:38
Heb iets soortgelijks geprobeerd, een ouder familielid bij mij in te laten wonen. Het liep stuk op regels van de gemeente waar ik woon, er is een splitsingsverbod, en een verkameringsverbod in het deel van de stad waar ik woon - er kan maar 1 gezin ingeschreven worden op mijn adres. Deze regels zijn een paar jaar geleden ingesteld door mijn gemeentebestuur n.a.v. de praktijken van types zoals de neef van onze koning....

Mijn advies is dan ook eerst uit te zoeken welke regelgeving van toepassing is in de gemeente van oma.

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 02-06-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:50

PB-powell

Mr. Laziness

Houdt ook rekening met eventuele subsidies, toeslagen en impact op het pensioen van oma als jullie daar als normale verdieners komen wonen. Mogelijk verliest zijn rechten hierop of wordt ze gekort. Verder is overkopen een prima optie, maar hier zitten uiteraard ook regels aan verbonden (zodat je niet het huis voor 1,- overneemt). Het kan vaak wel gunstiger dan wat de markt ervoor biedt, maar prijs jezelf niet rijk.

En goede afspraken over de leefregels en bezoek zijn uiteraard ook belangrijk, maar daar heb ik geen ervaring mee.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
En let bij het overkopen op dat de koopprijs marktconform moet zijn. Anders wordt het verschil tussen koopprijs en marktwaarde gezien als een schenking waar belasting over verschuldigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:26
Onder de noemer mantelzorg is best veel mogelijk tegenwoordig, relevant artikeltje:

https://www.rd.nl/artikel...-volwassen-kinderen-wonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PB-powell schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:32:
Houdt ook rekening met eventuele subsidies, toeslagen en impact op het pensioen van oma als jullie daar als normale verdieners komen wonen. Mogelijk verliest zijn rechten hierop of wordt ze gekort. Verder is overkopen een prima optie, maar hier zitten uiteraard ook regels aan verbonden (zodat je niet het huis voor 1,- overneemt). Het kan vaak wel gunstiger dan wat de markt ervoor biedt, maar prijs jezelf niet rijk.

En goede afspraken over de leefregels en bezoek zijn uiteraard ook belangrijk, maar daar heb ik geen ervaring mee.
We laten morgen het huis schatten en zijn van plan om de correct waarde van het huis te betalen. Het is niet onze bedoeling om het voor een prijsje binnen te halen
Nielson schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:39:
Onder de noemer mantelzorg is best veel mogelijk tegenwoordig, relevant artikeltje:

https://www.rd.nl/artikel...-volwassen-kinderen-wonen
Misschien bij vermelden dat ik Belg ben. Maar wij hebben iets gelijkaardigs "zorgwoning".

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2022 13:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:39
Hoe goed kan jij (en je vrouw) met oma overweg? Hebben jullie wel eens langere tijd (zeg 6 weken of meer) met elkaar in een huis geleefd? Dat is de kritische grens vaak. Als je echt compleet gescheiden van elkaar kunt leven dan is het makkelijk(er), maar als er echt gedeelde faciliteiten zijn, en/of als oma verwacht dat er toch wel om de dag een gezellig borreltje samen wordt gedronken of samen wordt gegeten, kan het een ander verhaal worden. Ik zou daar goed over nadenken en heel goed met elkaar over spreken, ook in what-if scenarios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
olafmol schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:20:
Hoe goed kan jij (en je vrouw) met oma overweg? Hebben jullie wel eens langere tijd (zeg 6 weken of meer) met elkaar in een huis geleefd? Dat is de kritische grens vaak. Als je echt compleet gescheiden van elkaar kunt leven dan is het makkelijk(er), maar als er echt gedeelde faciliteiten zijn, en/of als oma verwacht dat er toch wel om de dag een gezellig borreltje samen wordt gedronken of samen wordt gegeten, kan het een ander verhaal worden. Ik zou daar goed over nadenken en heel goed met elkaar over spreken, ook in what-if scenarios.
heel terechte punten! Helaas mee eens dat jullie onderlinge verhoudingen, verwachtingen over dagbesteding, levenswijze, taakverdeling in huishouden, welke sfeer in huis, etc compatible met elkaar moeten zijn. En dat het cruciaal is om dat vooraf en tijdens te bespreken.

Kijk, als het juridisch niet toegestaan wordt dan kun je een onderhandse oplossingen of het plan afblazen. Maar als het juridisch wel te regelen is, of jullie doen het gewoon, dan betekent dat bij lange na nog niet dat jullie daar ook een mooie tijd gaan hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Exact wat vvit zegt, voor je het probeert logeer eens 2 weken daar. En dan dus echt daar en niet ook nog beetje thuis.

En dan is dat pas 2 weken. We zien het ook met de gezinsopvang van mensen uit Oekraïne, na +- 2 maanden zijn gezinnen het beu, en worden de mensen op straat gezet. Niet omdat de opvang gezinnen geen hart hebben, maar omdat het heel zwaar is samen te wonen met mensen buiten je gezin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Ik vraag me ook af hoe dat zal gaan als oma daadwerkelijk midden in de verbouwing terecht komt en hele huis verbouwd gaat worden. Nu zegt ze misschien dat het goed is. Maar dat zal toch anders aanvoelen als die (in haar ogen) prachtige bruine tegelvloer eruit gesloopt gaat worden. Of dat behang verdwijnt wat ze toen zelf heeft uitgekozen met de buurvrouw. Alle ruimtes waar ze zoveel heeft meegemaakt worden aangepast. Misschien ontstaat er wel ruzie over de verbouwing wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:26
CrystalViriS schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:43:
Ik vraag me ook af hoe dat zal gaan als oma daadwerkelijk midden in de verbouwing terecht komt en hele huis verbouwd gaat worden. Nu zegt ze misschien dat het goed is. Maar dat zal toch anders aanvoelen als die (in haar ogen) prachtige bruine tegelvloer eruit gesloopt gaat worden. Of dat behang verdwijnt wat ze toen zelf heeft uitgekozen met de buurvrouw. Alle ruimtes waar ze zoveel heeft meegemaakt worden aangepast. Misschien ontstaat er wel ruzie over de verbouwing wie weet.
Ik lees dat oma het huis graag wil verkopen aan TS.
Het lijkt me dan dat oma ook wel snapt dat het daarna niet meer haar huis is?
Maar goed, ben ook wel met wat al genoemd werd hier... Probeer eerst eens een paar weken samen op te trekken en kijk of het werkt. Een verbouwing is inderdaad ook niet niks, zonder oma's erbij kan dat een relatie al flink onder druk zetten... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-09 13:49
Dat samenwonen vind ik (persoonlijk) toch een behoorlijke stap te ver.
Is het niet mogelijk om de verbouwing van deel 2 te doen voordat je verhuist? Dan kan oma verhuizen naar een nette plek en kunnen jullie in het te verbouwen deel trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xesior
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-05 21:14
Huis splitsen, 2 voordeuren met 2 brievenbussen, 2 nummers. En oma is vanaf dat punt altijd bij jullie op de koffie als de fiscus wil weten waarom oma zo vaak aan jullie kant van de woning is. Niets wat de belastingdienst hier tegen kan doen. Mijn opa en oma hebben jaren zo geleefd met zoon + familie. En de belastingdienst probeerde het altijd wel, maar verloor uiteindelijk iedere keer als ze er een probleem van maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Het lastigste lijkt mij om de verbouwing te laten plaatsvinden als je daar met drieën verblijft. Ik kan niet helemaal uit je post opmaken of dat ook de bedoeling is, maar ik zou zelf eerst het verblijf voor oma helemaal tiptop in orde maken, zodat zij een nieuw, goed onderkomen heeft. Vervolgens zou ik het hoofdverblijf verbouwen/opknappen, en daar pas in gaan wonen als je er helemaal los van het huishouden van oma in kunt verblijven. Je woont naast elkaar, dat vraagt echt al veel van familie. Echt samenwonen is volgens mij vragen om moeilijkheden.
Zou je de verbouwing(en) kunnen uitvoeren vanuit je huidige woning, of bijvoorbeeld vanuit een tijdelijk verblijf op de locatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Mensen @Verwijderd is Belg!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:38
99ruud99 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 07:02:
Exact wat vvit zegt, voor je het probeert logeer eens 2 weken daar. En dan dus echt daar en niet ook nog beetje thuis.

En dan is dat pas 2 weken. We zien het ook met de gezinsopvang van mensen uit Oekraïne, na +- 2 maanden zijn gezinnen het beu, en worden de mensen op straat gezet. Niet omdat de opvang gezinnen geen hart hebben, maar omdat het heel zwaar is samen te wonen met mensen buiten je gezin.
TS Oma heeft een groot huis met aanbouw - dan woon je niet echt samen, maar wel naast elkaar. Ik woon in een groot en oud huis, wat vroeger twee appartementen waren - vandaar dat het wel denkbaar is voor mij het huis weer onder te verdelen. Maar eens met je, in een normale gezinswoning zou ik dit ook niet aangaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
martyw schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:55:
[...]

TS Oma heeft een groot huis met aanbouw - dan woon je niet echt samen, maar wel naast elkaar. Ik woon in een groot en oud huis, wat vroeger twee appartementen waren - vandaar dat het wel denkbaar is voor mij het huis weer onder te verdelen. Maar eens met je, in een normale gezinswoning zou ik dit ook niet aangaan.
Dat is het hem nu juist, tot de aanbouw af is wonen ze wel samen.
Dus eigenlijk; is het geen optie om tot het af is elders te wonen? Welke termijn denk je aan voor het af is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
Xesior schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:08:
Huis splitsen, 2 voordeuren met 2 brievenbussen, 2 nummers. En oma is vanaf dat punt altijd bij jullie op de koffie als de fiscus wil weten waarom oma zo vaak aan jullie kant van de woning is. Niets wat de belastingdienst hier tegen kan doen. Mijn opa en oma hebben jaren zo geleefd met zoon + familie. En de belastingdienst probeerde het altijd wel, maar verloor uiteindelijk iedere keer als ze er een probleem van maakte.
Het is me toch niet helemaal duidelijk wat het bezwaar zou zijn: geen recht op toeslagen meer? Goed, helder. Eigen keus toch? Waarom komt de BD daarvoor dan langs?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Doe dit alleen als oma het helemaal eens is met je plannen.
Als je denkt dat je oma wel even kan verplaatsen van hoofd- naar bijgebouw of dat oma het vast niet erg vind dat je x of y met haar doet... dat kan vervelend uitpakken.

Hoe ouder we worden, hoe meer we vastzitten in onze manieren.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mijn ouders hebben het huis van mijn grootouders gekocht en daar de tante van mijn moeder bijgekregen, als onderdeel van de inboedel. Vrij riant pand.De oudtante had een eigen appartement met eigen opgang (hal, keuken, badkamer, badkamer2, woonkamer, slaapkamer), maar bemoeide zich best wel met mij en mijn zusje. Dat laatste was handig want kindermeisjes zijn ook niet altijd beschikbaar. Uiteindelijk is de oudtante rond haar 90e naar een verzorgingstehuis gegaan waar ze nog 8 redelijk mooie jaren heeft gehad.

Ik denk dat het nu en dan best forse frictie heeft opgeleverd tussen mijn ouders onderling en uberhaupt wel wat hoofdpijn. Vraag me af of ik het zelf ook zo zou doen, maar dat is sowieso nicht im Frage.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:39
Waar is TS @Verwijderd ondertussen naartoe? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
olafmol schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 23:40:
Waar is TS @Verwijderd ondertussen naartoe? :)
Over de bergen en door het woud... :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SmurfLink schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:31:
[...]

Over de bergen en door het woud... :+
Ik had het even druk met werk.
Ik probeer zoveel mogelijk vragen beantwoorden zonder te quoten.

Het huis heeft nu al 2 apparte ingangen. De indeling van het huis is ook ideaal.
We hebben het er met oma over gehad dit weekend.
Er is mogelijkheid om het deel van oma te verbouwen terwijl wij nog in ons huis wonen.
Wanneer dat bijgebouw af is zou zij kunnen verhuizen zonder dat ze dan echt in de verbouwingen moet leven.

Onze verhouding is best goed. We zijn zelf ook geen moeilijk mensen. Heb al met meerderen mensen samengewoond zonder problemen. Zelf met mijn schoonouders heb ik een jaartje samengewoond ;)
Pagina: 1