Vraag

• Yordivm
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-05 10:30
Hey hoi,

De netwerk situatie:
ik heb een vraag aan jullie. Ik heb al een hele tijd een draytek2925 die altijd in dmz stond op het ziggo modem
dit werkte altijd goed. Sinds pas staat het ziggo modem in bridge modus en heb ik mijn netwerk geüpgraded met een HPE OfficeConnect Switch 1820 24G (i.p.v een domme switch) nu heb ik ook een aantal vlans gemaakt op de router en die getagged op poort 1 van de draytek naar poort 1 op de switch met daarop weer de vlan tags. Dit werkt probleemloos (alles kan elkaar pingen in het juiste vlan+kan andere apparaten vinden/benaderen) nu heb ik op poort 2 van de switch alle vlans getagged en die gaat door naar mijn vigorap710(is aan vervanging toe net als de 2925) waarop ik meerdere ssids heb met de bijhorende vlan tags. de overige poorten staan op untagged op vlan1

Het probleem is nu dat alles werkt behalve de chromecast/airplay/app van de oven die alleen in vlan1 zitten.
en de ssid waarmee ik probeer te streamen/verbinden zit ook alleen in vlan1
waar kan dit aanliggen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Draytek2925
HPE OfficeConnect Switch 1820 24G
vigorap710

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
igmp snooping aan/uit gezet op de router
igmp snooping aan/uit gezet op de switch

Screenshots:

...

Beste antwoord (via Yordivm op 03-06-2022 08:20)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:31
@Yordivm maar had je al naar igmp snooping gekeken?

Als alles in hetzelfde vlan zit dan zou ik het echt in andere settings zoeken :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 15:14
Voor airplay en ...cast devices moeten zender en ontvanger in hetzelfde vlan zitten omdat deze afhankelijk zijn van broadcast verkeer :Y

• Yordivm
@SniperGuy beide apparaten zitten op vlan 1. vlan 2,3 zijn voor gasten/camera's

• Yordivm
het IOT netwerk wordt alleen voor Chinese smart led lampen gebruikt en niet voor de cast apparaten.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben ik nou gek of is er geen enkele SSID toegevoegd aan een VLAN?

Correctie; je gebruikt de ingebouwde wifi van de 2925 niet?

Dan lijkt het erop dat je de VLAN ID's hebt omgedraaid...?
VLAN 1 is VID 20, en je hebt aan IOT VID 30 toegewezen.

[Voor 62% gewijzigd door MikeyMan op 02-06-2022 09:58]

• Yordivm
@MikeyMan dit klopt denk ik? omdat de 2925router zelf wifi mogelijkheden heeft maar van slechte kwaliteit. daarom heb ik een losse Draytek Access point die de vlan tags van de switch meekrijgt. (zie foto 2)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yordivm schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:03:
@MikeyMan dit klopt denk ik? omdat de 2925router zelf wifi mogelijkheden heeft maar van slechte kwaliteit. daarom heb ik een losse Draytek Access point die de vlan tags van de switch meekrijgt. (zie foto 2)
Ja dat schreef ik al, maar dan heb je denk ik toch de VIDs omgedraaid ;)

• TNO
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-05 09:14

TNO

cake.

Kan je van je HP switch ook de vlan port membership en configuratie screenshots delen met ons?

• Yordivm
Sorry had het laatste berichtje nog niet gezien :D

zou je dat misschien willen uitleggen? als ik het zo bekijk staan de id's bij de juiste ssid

Gast netwerk: 20
IOT: 30
yspaleis: vlan 1 (de vlan waar ik mee verbind met mn telefoon + waar de cast devices op zitten)

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:18
Oven/Chromecast/Airplay zijn bedraad of draadloos? En in geval van bedraad, waarop aangesloten?

• Yordivm
@TNO

• Yordivm
@hcQd cast apparatuur is draadloos verbonden.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Yordivm Kijk eens of je ergens mDNS in kunt schakelen / toe kunt staan op je L3 router / Firewall.

[Voor 40% gewijzigd door Will_M op 02-06-2022 10:40]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Yordivm
@Will_M ik krijg niet gevonden of dit mogelijk is op een draytek 2925

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wil je de Chromecast op gast netwerk hebben dan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:48
SniperGuy schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:43:
Voor airplay en ...cast devices moeten zender en ontvanger in hetzelfde vlan zitten omdat deze afhankelijk zijn van broadcast verkeer :Y
Nou. Mijn chromecast en stream device zitten toch echt in een ander vlan hoor dus dat klopt niet helemaal. De magische worden zijn toch echt mDNS en een mogelijke aanpassing in je firewall rules indien je inter vlan routering standaard blokkeert. :)

• Yordivm
@MikeyMan nee :) . vlan 1 is mijn default vlan waar alle apparaten + cast devices op zitten en waar dus op mijn telefoon/laptop/desktop niet kan verbinden met de cast apparatuur op het zelfde netwerk. ik verwacht dat het een vlan probleem is of een setting van die vlan maar dat is natuurlijk een gok. kan ook een ander probleem zijn alleen omdat ik sinds de vlan/hp switch dit probleem heb.

het betreft geen intervlan of via een ander subnet. kan gek genoeg wel alles pingen/ op mijn nas komen in hetzelfde netwerk dus het is ook geen isolatie van de wifi. :? :?

• laurens0619
Rommes eens wat met multicast filtering/igmp snooping

Binnen vlan zou mdns niet nodig moeten zijn

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Van het eerste plaatje

Vlan0 heeft de meeste toegang en VID 1
Vlan1 heeft beperkte toegang en VID 20
Vlan2 heeft beperkte toegang en VID 30

Van het volgende plaatje:
Ssid IOT verwijst naar VID30, dus Vlan2
Ssid Gast verwijst naar VID20, dus Vlan1.

Dit klopt dan toch niet?

• Yordivm
Op de draytek is het vlan0 vID1. wat stom van mij :'( vID1 is vlan1 op de switch. ik heb het verkeerd uitgelegd. dus vlan0 is de default vlan waar al mijn apparaten op zitten dus ook de cast apparatuur en die werken niet

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• laurens0619
@Yordivm maar had je al naar igmp snooping gekeken?

Als alles in hetzelfde vlan zit dan zou ik het echt in andere settings zoeken :)

• Yordivm
@laurens0619 heb daar naar gekeken maar wordt er niet wijzer van. Moet igmp snooping op de switch en op de router aanstaan? Of op 1 van de 2?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Werkt het wel als je je pc/laptop alleen via wifi verbindt en de chromecast aan hetzelfde AP verbonden zit?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• laurens0619
Yordivm schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:45:
@laurens0619 heb daar naar gekeken maar wordt er niet wijzer van. Moet igmp snooping op de switch en op de router aanstaan? Of op 1 van de 2?
Zet het eerst eens overal uit, en test het dan eens (evt na power cycle chromecast)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yordivm
heb het probleem gevonden! ik had op het access point 3ssids en alle 3 hadden ze een vlanid toegewezen gekregen. nu heb ik het eeste vlan een 0 als vid gegeven (untagged) en op de switch 1 ook untagged. (lijkt mij dat het op de oude situatie ook had moeten werken) nu kan ik weer casten
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee