Ter vergelijking de relatief zware sollicitatie procedure waar ik nu fulltime werkt heeft een case opdracht waar maximaal 4 uur aan gespendeerd mag en hoeft te worden. Meer kun je eigenlijk niet vragen en valt IMHO in de categorie “gratis werken”.
HD4Life @ Full-HD
Dat eerste heb ik wel eerder gehad, maar dat is dan vooral om te zorgen dat je niet te veel Google/Stackoverflow tijd hebt.
Binnen maximaal 20 uur tijdsbestek de programmeeropdracht realiseren en opleveren. Ik heb het niet over 20 uur als in een deadline (bijvoorbeeld uiterlijk maandagavond moet het ingeleverd zijn).swtimmer schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 00:16:
Je moet het antwoord binnen 20u leveren? of is het een taak die 20u duurt?
Dat eerste heb ik wel eerder gehad, maar dat is dan vooral om te zorgen dat je niet te veel Google/Stackoverflow tijd hebt.
Opmerking: Het mag natuurlijk ook iets langer of korter dan die 20 uur zijn, maar dat wordt wel meegenomen in de beoordeling. Ze geven aan dat het binnen een tijdsbestek van 20 uur gerealiseerd moet worden, dus ik ga er vanuit dat de opdracht richting dat tijdsbestek gaat.
[ Voor 25% gewijzigd door TheFrames op 02-06-2022 01:04 ]
Ik heb het over het realiseren van een programmeeropdracht binnen een tijdsbestek van maximaal 20 uur.eLScha schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 00:41:
Dus als ze je de opdracht om 16 uur sturen willen ze voor 12 uur 's middags de volgende dag een antwoord hebben? Dan lijkt me dat zeker geen opdracht die 20 uur duurt. Eerder 4 tot 6.
Het voorbeeld dat je aanhaalt impliceert een deadline en dat is niet wat ik bedoel met "binnen 20 uur".
Indien dat laatste, snel een andere stage zoeken. Moet wel echt een heel groot bedrijf zijn met extreme meerwaarde voor je carrière (bijv. Facebook of Google) wil dat rendabel zijn, anders kun je die 20 uur beter steken in een stage bij een bedrijf waar ze wel normaal doen.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Man, je mist echt realiteitszin. Denk je dat een student oneindig veel tijd heeft? Als je dan dus bij 3 stages wordt afgewezen heb je 40 uur aan niks besteed, een volledige werkweek naast gewoon schooltijd. Kom dan niet aanzetten met een leerzame ervaring.DutchKel schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 06:16:
Ik vind het wel een logisch iets. Ik heb met verschillende SE stagiaires gewerkt en meer dan de helft kon ervan niet programmeren. Een opleiding SE houd helaas niet in dat iemand kan programmeren (wat eigenlijk wel een beetje vreemd is). Ik heb daarom ook veel mensen hun stage niet zien halen. Investeer dan liever even 20 uur in een testje om te kijken of de stage haalbaar is of niet.
20 uur aan opdracht besteden nog voordat je er stage loopt is alleen prima als je er een redelijke vergoeding voor krijgt, maar dan nog vind ik het absurd als het op basis van een thuiswerk opdracht is (waarbij je dus met iedereen heb kunnen overleggen, internet uren daarnaast kan gebruiken, etc)
Als ze dat nou vooraf hadden gezegd dan had dat jou weer 16 uur van je leven bespaard..blackshelve schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 05:01:
Bij bol.com doen ze dit ook, een programmeerproject bouwen. Ook zo'n 16 uur aan besteed. Ze zochten helaas geen juniors.
Ik vraag mij bij dit soort zaken wel eens af of de gehele opdracht uitwerking wordt gewist of dat ze dit doen om gratis aan ideeën te komen
Haha, wat is dat ruk.blackshelve schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 05:01:
Bij bol.com doen ze dit ook, een programmeerproject bouwen. Ook zo'n 16 uur aan besteed. Ze zochten helaas geen juniors.
Je doet eerst die opdracht en daarna zeggen ze dat ze geen juniors zoeken? Dat wisten ze toch van tevoren?
Stuur ze dan maar een factuur voor het geleverde werk...
Verwijderd
Dat is prima, dat heet namelijk inwerken. Als de verwachtingen van jullie kant duidelijk zijn en diegene er gewoon niet goed genoeg in is, neem je afscheid.jip_86 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:18:
Bij ons ben je snel een week ofzo kwijt aan de interne opleiding om te leren werken met ons framework. Maar goed dan ben je al wel binnen en krijg je dus ook je vergoeding betaald. Doorgaans is dat prima te halen, maar er is ook wel eens iemand afgevallen daardoor.
Aan TS: ik zou verder zoeken of de opdracht moet echt leuk en uitdagend zijn voor je. Ligt er ook aan hoe graag je daar aan de slag gaat. Aangezien je nu al twijfelt, denk ik dat verder zoeken het beste is.
Je kunt tijd en energie steken in waarom iets hoort of niet en ondertussen constant van die twijfel gedachtes.
Je kunt ook afwijzen en nooit te weten komen wat het inhield
Je kunt ook stoppen met twijfelen en het gewoon in een paar uurtjes tijd doen, dan heb je het meegemaakt en een keer gedaan en kun je dan zeggen of iets ruk is of niet. Dat heet dingen ervaren......
Iets van choose you battles. In de tijd van deze reacties had je waarschijnlijk de opdracht al af....
Als ik iets wist van mijn studenten tijd is dat ik zeeen van tijd had, maar we met z'n alle klaagden over te weinig tijd. BS
[ Voor 10% gewijzigd door Furion2000 op 02-06-2022 08:42 ]
Sorry maar dat is echt niet te vergelijken. Studenten van tegenwoordig hebben te maken met het leenstelsel, met naast de opleidingsdruk ook nog de druk van het "moeten" bijverdienen om de studie te bekostigen, gemiddeld zo'n 20 uur per week. Wat ik om mij heen zien hebben studenten echt een stuk hogere werkdruk dan in de tijd dat jij en ik studeerde.Furion2000 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:40:
Als ik iets wist van mijn studenten tijd is dat ik zeeen van tijd had, maar we met z'n alle klaagden over te weinig tijd. BS
Dus dan is 20 uur onbetaald aan een sollicitatieopdracht besteden gewoon een week niks kunnen verdienen om je studie te bekostigen. Plus het is gewoon onzinning om te kunnen beoordelen of iemand kan programmeren is een opdracht van 2-4 uur ook voldoende. Dit soort opdrachten is gewoon gratis R&D werk uit laten voeren door sollicitanten want tijdens het normale werk was er geen tijd/geld voor.
HD4Life @ Full-HD
Neemt niet weg dat de situatie over tien jaar natuurlijk heel anders kan zijn, maar op het moment sta je echt voor paal als bedrijf met dit soort onzin.
Verwijderd
Ik snap dat Tweakers tegenwoordig bijna niet meer over techniek gaat en dat men het liever over een buurman heeft die over je schutting loopt te janken, maar come on, dit klinkt meer als jouw eigen inlevingsvermogen waar wat mis mee is.Harm_H schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:02:
Het feit dat je 'SE' niet even aan ons uitlegt zegt al dat je inlevingsvermogen nul-comma-nul is. Ook overdrijf je waarschijnlijk met je '20 uur' aan opdracht. Ik sta bij die man hierboven die zegt dat er veel ongeschikt zijn. En voor de rest van de commenters: neem ze dan zelf aan.
HEEL hard weg rennen! Dit is een bedrijf wat denkt productiviteit te halen uit een stagiair. Daar is een stage niet voor bedoelt! Als bedrijf zul je moeten investeren in een stagiair en niet hopen dat die persoon even een berg werk gaat verzetten.
Bedrijven die dit soort eisen stellen zullen ook de stagebegeleiding ondermaats inrichten. Aan TS: Je gaat hier niets leren! Snel een andere plek zoeken dus.
(Tenzij je de opdracht leuk en interessant vindt. Dan de opdracht maken, gegarandeerd door gaan (anders had je het niet interessant gevonden....) en alsnog nee zeggen!)
is het duidelijk een huiswerkopdracht en geen verkapte "zie deze student dit eens gratis oplossen voor ons"? dan is het een prima manier om kaf en koren van elkaar te scheiden.
is het eerlijk? nee
is het een goede manier om prutstagiaires vroegtijdig af te vangen? ja
vraag is dus "do you want to play the game". Als je de opdracht goed maakt hoef je de rest van je leven nooit meer zoiets te doen, haal je je stage en dan zit je de komende 40 jaar op een stoel achter een bureau, zonder eelt op je handen in een climate controlled omgeving.
voor jou tien anderen die wel investeren.
*mompelt iets over 9 maanden werken in een bezemkast zonder daglicht, good times
[ Voor 6% gewijzigd door dyrc op 02-06-2022 09:13 ]
Die vraag of iemand wel/niet kan programmeren kost met wat toelichting hooguit een paar minuten....das al een aardig snelle schifting...DutchKel schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 06:16:
....Ik heb met verschillende SE stagiaires gewerkt en meer dan de helft kon ervan niet programmeren. ..... Investeer dan liever even 20 uur in een testje om te kijken of de stage haalbaar is of niet.
Alleen als deze persoon wel kan programmeren kun je nog een check doen of het niveau afdoende is. Voor ervaren stagebegeleiders die zelf goed in de materie zit (aanname) hoeft dat niet lang te duren? Anders ff met een collega kort sluiten als aanvullende optie.
Het gaat om een stageplek dus waar je het idee vandaan haalt dat je daarna 40 jaar kan blijven zitten is mij een raadsel.dyrc schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:11:
you can only lose if you don't play the game.
is het duidelijk een huiswerkopdracht en geen verkapte "zie deze student dit eens gratis oplossen voor ons"? dan is het een prima manier om kaf en koren van elkaar te scheiden.
is het eerlijk? nee
is het een goede manier om prutstagiaires vroegtijdig af te vangen? ja
vraag is dus "do you want to play the game". Als je de opdracht goed maakt hoef je de rest van je leven nooit meer zoiets te doen, haal je je stage en dan zit je de komende 40 jaar op een stoel achter een bureau, zonder eelt op je handen in een climate controlled omgeving.
voor jou tien anderen die wel investeren.
*mompelt iets over 9 maanden werken in een bezemkast zonder daglicht, good times
Twintig uur huiswerkopdracht is zwaar overdreven voor een stage. Als je wilt weten of iemand kan programmeren is een assessment van twee tot vier uur echt wel genoeg.
Omdat als een werkgever zich nu al van z'n slechtste kant laat zien je er van uit mag gaan dat het tijdens de stage zelf niet veel beter zal zijn.Furion2000 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:40:
Als het een interessante werkgever is waarom niet?
Ik heb nog nooit een opdracht gedaan tijdens een sollicitatie en ben het ook niet van plan. M'n CV spreekt voor zich, take it or leave it. Je kunt zeggen dat dat voor een stageplek anders is, maar een stageplek is juist om te leren, niet zodat het bedrijf een (bijna) gratis programmeur in kan zetten. Dan mag je ook niet teveel vragen in mijn optiek. Ik zou in jouw geval nog even verder kijken.
ik weet niet wat de opdracht inhoudt, en verwacht dat hij ook sneller te doen is (en dat je zelf conclusies mag verbinden als je er meer dan 20 uur voor nodig zou hebben).synoniem schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:17:
[...]
Het gaat om een stageplek dus waar je het idee vandaan haalt dat je daarna 40 jaar kan blijven zitten is mij een raadsel.
Twintig uur huiswerkopdracht is zwaar overdreven voor een stage. Als je wilt weten of iemand kan programmeren is een assessment van twee tot vier uur echt wel genoeg.
als je een goede stageplek runt dan is 't intern funest als je een (paar keer) slechte stagiaires binnenhaalt. het kost al meer dan dat 't oplevert, maar als het draagvlak verdwijnt dan is er helemaal geen plek meer.
vanuit die voorzichtigheid, en omdat men vaak toch vist in de poel van stagiaires (immers, die heb je al een half jaar op proef gehad) snap ik dat je het proces aan de voorkant ook wat standaardiseert en optimaliseert, en het niet af laat hangen van "welke student bluft het hardst in een gesprekje".
gewoon die test maken/aanvragen, worst cast zie je wat een echt bedrijf van je verwacht qua kennis en kunde, best cast heb je een (leuke) stageplek.
al dat gedoe over tijd, dat heb je als student genoeg.
(maak dan het principepunt dat je geen werk levert als je geen contract hebt)
edit: diploma -> hoger geschoold. hoger geschoold -> binnen werken (vaak). hopelijk snap je het punt dat je ergens moet kiezen of je wat shit gaat shovelen zodat je een diploma haalt, of dat je de rest van je leven shit kan shovelen. als werk altijd leuk en eerlijk zou zijn dan zou 't niet betaald worden (get used).
[ Voor 10% gewijzigd door dyrc op 02-06-2022 09:27 ]
Personeel is tegenwoordig bijzonder schaars. Stage is een hele mooie manier om voor een student een potentiële werkgever te leren kennen en voor een bedrijf een potentiële werknemer. Ze doen nu al hun best om een slechte werkgever te zijn en je werkt er nog niet eens!
Hard wegrennen dus en op zoek naar een bedrijf dat je wél waardeert.
Steam/Discord: Flimovic
Nee hoor, het is simpelweg aan de student om aan te tonen dat hij de investering van het bedrijf waard is.Flimovic schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:28:
Zou het niet doen, lekker ander bedrijf zoeken.
Personeel is tegenwoordig bijzonder schaars. Stage is een hele mooie manier om voor een student een potentiële werkgever te leren kennen en voor een bedrijf een potentiële werknemer. Ze doen nu al hun best om een slechte werkgever te zijn en je werkt er nog niet eens!
Hard wegrennen dus en op zoek naar een bedrijf dat je wél waardeert.
Niet alleen de student heeft keuze, het bedrijf ook.
Als dit idd een bedrijf/opdracht is die je graag wilt doen, dan zul je ook het spel mee moeten spelen.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
De vraag blijft wel staan wil je er 20 uur aan besteden voor mis een hele interessante stage? Verder denk ik dat links of rechtsom assessments oefenen niet slecht is voor je.
En ik lees hierboven over waarderen of dergelijk. Daar gaat een assessment helemaal niet over. Het is juist eerlijk naar elkaar van wat kan iemand en hoe gaat die met code/opdrachten om.
Sorry maar dit gaat er bij mij niet in, begrijpelijk waarschijnlijk omdat ik het rondom mij heen bij de voetbalclub (redelijk goede afspiegeling van de samenleving qua inkomen ouders) anders zie. Ik zie ouders die extra bijdragen naast hetgeen wat ze al in de basis deden. Ik was de uitzondering van het stel die moest lenen/werken (nog niet zo lang geleden) om het te kunnen bekostigen. De ouders hebben meer druk vind ik.Davidshadow13 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:47:
[...]
Sorry maar dat is echt niet te vergelijken. Studenten van tegenwoordig hebben te maken met het leenstelsel, met naast de opleidingsdruk ook nog de druk van het "moeten" bijverdienen om de studie te bekostigen, gemiddeld zo'n 20 uur per week. Wat ik om mij heen zien hebben studenten echt een stuk hogere werkdruk dan in de tijd dat jij en ik studeerde.
Dus dan is 20 uur onbetaald aan een sollicitatieopdracht besteden gewoon een week niks kunnen verdienen om je studie te bekostigen. Plus het is gewoon onzinning om te kunnen beoordelen of iemand kan programmeren is een opdracht van 2-4 uur ook voldoende. Dit soort opdrachten is gewoon gratis R&D werk uit laten voeren door sollicitanten want tijdens het normale werk was er geen tijd/geld voor.
En zet het nu even in perspectief met de opdracht van TS, waar jij zegt 'een opdracht van 20 uur' zal het natuurlijk waarschijnlijk een opdracht zijn van een uurtje of 2-4 en heb je 20 uur de tijd. Nou woopdidoo, helemaal naar de klote die student die ook last-minute een nachtje door trekt voor een toets
@ObsidianPrime Mag je daar van uit gaan? Mijn ervaring zegt van niet en vind het een 'sprongetje' wat je daar maakt.
Heel goed van je dat je je eigen principes hebt, maar die zijn dan op basis van 0 ervaring van zo'n opdracht. Mijn principe is dat je iets 1 a meerdere keren moet meemaken om te mogen oordelen over iets.
Het leuke is dat ik het met je eens ben qua noodzaak van zo'n opdracht, maar ik moedig iedereen aan om zelf zijn mening te vormen. Ik laat zo'n opdracht niet tussen mij en een leuke baan staan. Kan mij dat korte moment van ongemak nou schelen....
Het is helemaal niet eerlijk om je machtspositie te misbruiken om studenten 20 uur van hun tijd te vragen voor een mogelijke stageopdracht. Het is zelfs onethisch. Natuurlijk kunnen ze nee zeggen, maar dat is ook niet altijd even makkelijk.Orodeth schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:37:
Een assessment doen in op zich niet gek. Eentje van 20 uur is dan wel iets te gortig. Dat doen wij bij senior kandidaten niet eens. Het gaat vaak om hier richt je een basis project in en daarna aan jezelf om te vertellen bij meer tijd had ik x gedaan en mis y verder uitgewerkt. Dus meer om het hele gedachten process.
De vraag blijft wel staan wil je er 20 uur aan besteden voor mis een hele interessante stage? Verder denk ik dat links of rechtsom assessments oefenen niet slecht is voor je.
En ik lees hierboven over waarderen of dergelijk. Daar gaat een assessment helemaal niet over. Het is juist eerlijk naar elkaar van wat kan iemand en hoe gaat die met code/opdrachten om.
Die focus op die 20 uur blijft he hahaSovieto schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:44:
[...]
Het is helemaal niet eerlijk om je machtspositie te misbruiken om studenten 20 uur van hun tijd te vragen voor een mogelijke stageopdracht. Het is zelfs onethisch. Natuurlijk kunnen ze nee zeggen, maar dat is ook niet altijd even makkelijk.
Nooit een toets gehad waar je na 20min klaar mee was en op het formulier stond dat je 2 uur de tijd had?
"binnen een tijdsbestek van 20 uur" -> voor mij is deze helder, totdat TS anders zegt...
Verwijderd
Tot nu toe wijst mij alles erop dat het om een ouderwetse werkgever gaat. Steeds meer werkgevers realiseren zich dat ze mensen moeten opleiden en kennis meegeven, vooral jongeren die aan het begin van een carriere staan.Furion2000 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:46:
[...]
Die focus op die 20 uur blijft he haha
Nooit een toets gehad waar je na 20min klaar mee was en op het formulier stond dat je 2 uur de tijd had?
"binnen een tijdsbestek van 20 uur" -> voor mij is deze helder, totdat TS anders zegt...
Een stagiair die zich moet 'bewijzen' om überhaupt te mogen solliciteren is echt het tegenovergestelde van dat.
Als ik op het knopje TS druk en alleen zijn posts lees vind ik dit wel mooi geschreven van je maar 'alles'? Je vind het zelf niet nogal een aanname op basis van 'programmeer opdracht die max 20 uur mag duren'?Verwijderd schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:53:
[...]
Tot nu toe wijst mij alles erop dat het om een ouderwetse werkgever gaat.
En dan nog al zou het die werkgever zijn, lekker ervaren, kun je voor jezelf oordelen. Mijn slechte ervaringen zorgen er bij mij nu voor dat ik dingen heb leren waarderen die ik mogelijk anders niet zou waarderen.
[ Voor 20% gewijzigd door Furion2000 op 02-06-2022 10:05 ]
Lijkt me best lullig, dat je een opleiding SE doet en dat pas bij je stage blijkt dat je niet kan programmeren...DutchKel schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 06:16:
Ik vind het wel een logisch iets. Ik heb met verschillende SE stagiaires gewerkt en meer dan de helft kon ervan niet programmeren. Een opleiding SE houd helaas niet in dat iemand kan programmeren (wat eigenlijk wel een beetje vreemd is). Ik heb daarom ook veel mensen hun stage niet zien halen. Investeer dan liever even 20 uur in een testje om te kijken of de stage haalbaar is of niet.
Tsja een opleiding HBO-ICT is wat dat betreft net als rijlessen. Je leert een auto besturen maar pas echt rijden als je je rijbewijs hebt gehaald. Met programmeren is het net zo. De meeste leren het pas echt in de praktijk. Verder was het in mijn tijd (2012-2015) zo dat ik denk ongeveer 20% van de studenten echt snapte wat OO-software ontwikkeling inhield en de concepten konden toepassen in de praktijk gedurende de opleiding. Dus zo'n gek statement vind ik dat echt niet.Brandaris01 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:08:
[...]
Lijkt me best lullig, dat je een opleiding SE doet en dat pas bij je stage blijkt dat je niet kan programmeren...
HD4Life @ Full-HD
Altijd klagen mensen dat ze te weinig tijd hebben (dit is niet alleen nu, maar was vroeger ook). Maar ze vergeten dat het een keuze is die je hebt, je MOET hem niet maken, je kunt de stageplaatst ook bedanken voor hun tijd en verder kijken.President schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 06:53:
[...]
Man, je mist echt realiteitszin. Denk je dat een student oneindig veel tijd heeft? Als je dan dus bij 3 stages wordt afgewezen heb je 40 uur aan niks besteed, een volledige werkweek naast gewoon schooltijd. Kom dan niet aanzetten met een leerzame ervaring.
20 uur aan opdracht besteden nog voordat je er stage loopt is alleen prima als je er een redelijke vergoeding voor krijgt, maar dan nog vind ik het absurd als het op basis van een thuiswerk opdracht is (waarbij je dus met iedereen heb kunnen overleggen, internet uren daarnaast kan gebruiken, etc)
Bij mij op het werk hebben we ook een assessment voor nieuwe medewerkers, zelfs al hebben ze de uni gedaan dan nog ontkom je niet aan dat assessment. Er zijn ook genoeg mensen die hem niet halen. De richtlijn voor deze opdracht is dat je hem in 12 uur maakt. Sommige zijn in 8 uur klaar en er zijn er ook die in 20 uur pas klaar zijn. Hier staat echter geen timer op dus hoe lang je er werkelijk over doet is niet bekend (je moet hem echter wel in 3 of 4 dagen doen, ik heb het dus in 3 avonden gedaan naast mijn werk.
Een opdracht laat zien wat je niveau is. Pas je bepaalde patterns toe? Zet je overal netjes commentaar bij? Is je code goed leesbaar? etc. Bij ons krijg je een heel rapport terug na je assessment. Dingen die je goed doet staan erin maar ook dingen die verbeterd kunnen worden. Met daarna de conclusie of je word aangenomen of niet.
Qua vrije tijd, bedenk dat het in de ICT wereld intussen een zeldzaamheid is dat iemand 40 uur per week werkt, de meeste werken meer dan 40 uur per week of leren buiten werktijd bij. Meestal komt dit omdat er te weinig personeel op de markt is.
Tegenwoordig zijn dit geen uitzonderingen meer maar is het meer regel geworden (kijk hier op tweakers maar eens, dit onderwerp komt regelmatig terug). Dit is ook nodig omdat de kwaliteit van de studenten en nieuw personeel af en toe wel heel erg onder de maat is.
Ik heb zelf al eens een half jaar aan een student verspilt die alleen de hele dag de koptelefoon op had en de hele dag alleen maar aan het internetten was. De opdracht uitvoeren deed hij totaal niet. Dan heb ik liever ook dat ik hem een assessment had laten doen voordat we hem hadden aangenomen, die assessment had hij waarschijnlijk niet eens uitgevoerd waarmee hij dus direct door de mand viel. Nu heeft hij de stage niet gehaald, terwijl hij bij een ander bedrijf met een andere opdracht wat niks met ontwikkelen te maken had misschien beter uit de verf kwam (al twijfel ik daar ook aan).
Ik denk dat het bedrijf waar TS de stage wil doen iets te veel van de bovenstaande mensen heeft binnen gehaald en dat inmiddels dus zat is. Bij mijn bedrijf hebben ze uiteindelijk maar besloten om geen stageplaatsen meer aan te bieden (er waren nog genoeg opdrachten).
Dat zien we de laatste tijd dus heel vaak, dat het niet zo makkelijk is om nee te zeggen tegen mensen/bedrijven in een machtspositie.DutchKel schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:17:
[...]
Altijd klagen mensen dat ze te weinig tijd hebben (dit is niet alleen nu, maar was vroeger ook). Maar ze vergeten dat het een keuze is die je hebt, je MOET hem niet maken, je kunt de stageplaatst ook bedanken voor hun tijd en verder kijken.
Het lijkt me prima dat je een goede selectie wil doen, maar zorg ervoor dat de randvoorwaarden goed zijn. Als ze veel uren moeten maken, vergoed je die uren. Als ze hoge reiskosten moeten maken, vergoed je die kosten. En zorg ervoor dat de processen, verwachtingen en terugkoppeling duidelijk zijn.Bij mij op het werk hebben we ook een assessment voor nieuwe medewerkers, zelfs al hebben ze de uni gedaan dan nog ontkom je niet aan dat assessment. Er zijn ook genoeg mensen die hem niet halen. De richtlijn voor deze opdracht is dat je hem in 12 uur maakt. Sommige zijn in 8 uur klaar en er zijn er ook die in 20 uur pas klaar zijn. Hier staat echter geen timer op dus hoe lang je er werkelijk over doet is niet bekend (je moet hem echter wel in 3 of 4 dagen doen, ik heb het dus in 3 avonden gedaan naast mijn werk.
Een opdracht laat zien wat je niveau is. Pas je bepaalde patterns toe? Zet je overal netjes commentaar bij? Is je code goed leesbaar? etc. Bij ons krijg je een heel rapport terug na je assessment. Dingen die je goed doet staan erin maar ook dingen die verbeterd kunnen worden. Met daarna de conclusie of je word aangenomen of niet.
Qua vrije tijd, bedenk dat het in de ICT wereld intussen een zeldzaamheid is dat iemand 40 uur per week werkt, de meeste werken meer dan 40 uur per week of leren buiten werktijd bij. Meestal komt dit omdat er te weinig personeel op de markt is.
Tegenwoordig zijn dit geen uitzonderingen meer maar is het meer regel geworden (kijk hier op tweakers maar eens, dit onderwerp komt regelmatig terug). Dit is ook nodig omdat de kwaliteit van de studenten en nieuw personeel af en toe wel heel erg onder de maat is.
Ik heb zelf al eens een half jaar aan een student verspilt die alleen de hele dag de koptelefoon op had en de hele dag alleen maar aan het internetten was. De opdracht uitvoeren deed hij totaal niet. Dan heb ik liever ook dat ik hem een assessment had laten doen voordat we hem hadden aangenomen, die assessment had hij waarschijnlijk niet eens uitgevoerd waarmee hij dus direct door de mand viel. Nu heeft hij de stage niet gehaald, terwijl hij bij een ander bedrijf met een andere opdracht wat niks met ontwikkelen te maken had misschien beter uit de verf kwam (al twijfel ik daar ook aan).
Ik denk dat het bedrijf waar TS de stage wil doen iets te veel van de bovenstaande mensen heeft binnen gehaald en dat inmiddels dus zat is. Bij mijn bedrijf hebben ze uiteindelijk maar besloten om geen stageplaatsen meer aan te bieden (er waren nog genoeg opdrachten).
Kan, maar er zijn maar héél weinig bedrijven die daar met een dergelijk hoogmoedige houding in tijden van enorme personeelstekorten mee wegkomen.Bossie schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:37:
[...]
Nee hoor, het is simpelweg aan de student om aan te tonen dat hij de investering van het bedrijf waard is.
Niet alleen de student heeft keuze, het bedrijf ook.
Als dit idd een bedrijf/opdracht is die je graag wilt doen, dan zul je ook het spel mee moeten spelen.
Steam/Discord: Flimovic
Misschien, maar het is aan de OP om die beslissing te maken.Flimovic schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:28:
[...]
Kan, maar er zijn maar héél weinig bedrijven die daar met een dergelijk hoogmoedige houding in tijden van enorme personeelstekorten mee wegkomen.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Er zijn ook veel studenten die naar school gaan als tijdverdrijf of omdat hun ouders zeggen: leer maar verder en deze studenten hebben dus ook totaal geen motivatie. Zolang je de propedeuse haalt kun je erna geloof ik 10 jaar erover doen om de opleiding te halen (tenminste zo was het 10 jaar geleden).Brandaris01 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:08:
[...]
Lijkt me best lullig, dat je een opleiding SE doet en dat pas bij je stage blijkt dat je niet kan programmeren...
Ik heb op mijn vorige opleiding een student gezien die al 8 jaar over de HTS SE deed terwijl de opleiding standaard maar 4 jaar duurt. Ook waren er uiteindelijk van de klas waarin ik was gestart maar 4 van de 12 die een diploma hebben gehaald.
Het doel is om een basis te hebben voor het technisch interview. Je hebt ergens om over te praten waar diegene aan gewerkt heeft en vaak ook best trots op is. Dat maakt het gesprek een stuk leuker dan whiteboardopdrachten (brrr) of het afvuren van een stroom technische vragen.
Je kan als bedrijf niet verwachten dat je de enige bent die gesprekken voert met die sollicitant. Mensen hebben een leven buiten werk en als een sollicitatie bij jouw bedrijf ze een dag kost gaan ze wel verder met een bedrijf dat wel een redelijke opdracht heeft.
Hetzelfde geld voor de hoeveelheid gesprekken trouwens. Ik heb weleens procedures gehad met vijf gesprekken. Kennismaking, technisch gesprek, skills test, interview door één of andere director en uiteindelijk de arbeidsvoorwaarden. Man, dat kost je een hoop vrije dagen hoor.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Maar dan is het dus vrij normaal om niet meteen fresh out of school te kunnen programmeren.Davidshadow13 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:15:
[...]
Tsja een opleiding HBO-ICT is wat dat betreft net als rijlessen. Je leert een auto besturen maar pas echt rijden als je je rijbewijs hebt gehaald. Met programmeren is het net zo. De meeste leren het pas echt in de praktijk. Verder was het in mijn tijd (2012-2015) zo dat ik denk ongeveer 20% van de studenten echt snapte wat OO-software ontwikkeling inhield en de concepten konden toepassen in de praktijk gedurende de opleiding. Dus zo'n gek statement vind ik dat echt niet.
Dus dat maakt je nog niet per se tot een 'totaal ongeschikte' kandidaat, die er zsm ‘uitgefilterd’ dient te worden.
[ Voor 28% gewijzigd door Brandaris01 op 02-06-2022 11:30 ]
Er werken meer mensen parttime dan ooit, zéker in de IT, en dat aantal groeit alleen maar.DutchKel schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:17:
[...]
Je laat een stagiair toch ook niet een half jaar in het diepe verdrinken, er zijn toch wel meer controlemomenten?Ik heb zelf al eens een half jaar aan een student verspilt die alleen de hele dag de koptelefoon op had en de hele dag alleen maar aan het internetten was. De opdracht uitvoeren deed hij totaal niet. Dan heb ik liever ook dat ik hem een assessment had laten doen voordat we hem hadden aangenomen, die assessment had hij waarschijnlijk niet eens uitgevoerd waarmee hij dus direct door de mand viel.
Met een simpele assessment à la "hier heb je een API-endpoint en -documentatie, maak maar een client die X ophaalt", of "hier heb je een Northwind-database, zet er maar een API/UI voor waarmee je Y kunt doen", heb je een opdracht die prima in een uurtje of 2-4 te doen is. Dan kun je hun codestijl analyseren, en in het erop volgende gesprek vragen naar de motivering achter hun beslissingen, en vragen naar wat ze anders hadden gedaan wanneer ze meer tijd hadden gehad.
Twintig uur als assessment voor een stageplaats klinkt mij erg lang, maar als de plaats bijzonder gewild is, kan het wel een selectiemechanisme zijn.
[ Voor 30% gewijzigd door CodeCaster op 03-06-2022 02:04 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Die stage is dan toch juist om de praktijk te leren?Davidshadow13 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:15:
[...]
Tsja een opleiding HBO-ICT is wat dat betreft net als rijlessen. Je leert een auto besturen maar pas echt rijden als je je rijbewijs hebt gehaald. Met programmeren is het net zo. De meeste leren het pas echt in de praktijk. Verder was het in mijn tijd (2012-2015) zo dat ik denk ongeveer 20% van de studenten echt snapte wat OO-software ontwikkeling inhield en de concepten konden toepassen in de praktijk gedurende de opleiding. Dus zo'n gek statement vind ik dat echt niet.
Ik heb altijd begrepen dat een stage geen plek is om gewoon met het dagelijkse werk mee te doen, maar juist om te leren. Dus opdrachten uitvoeren zodat je praktijkkennis op doet. Als je dan de stagiair al afschiet omdat ie geen kennis heeft dan zal de stagiair dat ook niet op doen. Een stageplek is daar juist een mooie manier voor.
Je ziet nogal vaak dat stagiairs rotklusjes krijgen of worden geacht om gewoon mee te draaien met de werkzaamheden. Daar is een stagiair niet voor. Werkgevers moeten het wat dat betreft ook eens leren. Je leidt iemand op zodat ie de komende 40 of 50 jaar in de sector z'n bijdrage levert. Niet om er op de korte termijn van te profiteren en hem daarmee de sector uit te jagen. Goede begeleiding van de stagiair is enorm belangrijk daarvoor. En ja, dat kost geld. Op de lange termijn krijg je het weer terug als je het goed doet.
Een assessment voor een volledige functie of voor een stageplek zijn twee compleet verschillende scenarios. Een stagair kan voor echt nul financiele investering (wat is het tegenwoordig, minimaal 500 euro/maand? In mijn tijd was het 300/maand) worden aangenomen, en is dus al basically gratis werk voor het bedrijf. Natuurlijk heb je een interview vantevoren, zodat je jouw verhaal van een niet-werkende stagair er uit kan pikken - ik geloof echt geen seconde dat je dat soort gedrag niet kan voorspellen bij een interview van een uurtje, of hoogstends bij een betaalde eerste proef-week. Daarnaast is het een stage, en kan je hem ook gewoon zeggen dat hij/zij een onvoldoende krijgt als hij/zij zo doorgaat, en dus de keuze geeft om deze student nu weg te laten gaan, of een half jaar voor piet snot in een hoekje te gaan internetten met hetzelfde resultaat. Beide kost weinig investering qua personeel voor het bedrijf.DutchKel schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:17:
[...]
Altijd klagen mensen dat ze te weinig tijd hebben (dit is niet alleen nu, maar was vroeger ook). Maar ze vergeten dat het een keuze is die je hebt, je MOET hem niet maken, je kunt de stageplaatst ook bedanken voor hun tijd en verder kijken.
Bij mij op het werk hebben we ook een assessment voor nieuwe medewerkers, zelfs al hebben ze de uni gedaan dan nog ontkom je niet aan dat assessment. Er zijn ook genoeg mensen die hem niet halen. De richtlijn voor deze opdracht is dat je hem in 12 uur maakt. Sommige zijn in 8 uur klaar en er zijn er ook die in 20 uur pas klaar zijn. Hier staat echter geen timer op dus hoe lang je er werkelijk over doet is niet bekend (je moet hem echter wel in 3 of 4 dagen doen, ik heb het dus in 3 avonden gedaan naast mijn werk.
Dan moeten IT'ers eens voor zichzelf opkomen. Dat blijkbaar veel IT'ers dat niet doen moet niet het probleem van een student zijn. Al helemaal als er weinig personeel is en je dus eisen kan stellen, waarom zou je je dan zo laten gebruiken door je werkgever? Je bent gek imo.DutchKel schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:17:
[...]
Je moet stage lopen om je studie te halen, dus een keuze heb je niet. Zeker omdat niet elke student een auto heeft en de mogelijkheid heeft om elke dag 50km naar zijn stage te rijden... Of maar even elke dag 3 uur kwijt moet zijn aan reistijd naar stageDutchKel schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:17:
[...]
Je hebt keuze waar je stage looptPresident schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:06:
[...]
Je moet stage lopen om je studie te halen, dus een keuze heb je niet. Zeker omdat niet elke student een auto heeft en de mogelijkheid heeft om elke dag 50km naar zijn stage te rijden... Of maar even elke dag 3 uur kwijt moet zijn aan reistijd naar stage
Precies, ik ben destijds bij twee bedrijven geweest. Eentje kreeg ik misschien wel een vergoeding aan het eind, bij de ander een paar honderd euro per maand.
Hier twee weken, maar dat is onderdeel van je eerste maand/proefperiode.jip_86 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:18:
Bij ons ben je snel een week ofzo kwijt aan de interne opleiding om te leren werken met ons framework. Maar goed dan ben je al wel binnen en krijg je dus ook je vergoeding betaald. Doorgaans is dat prima te halen, maar er is ook wel eens iemand afgevallen daardoor.
Je bent dan al aangenomen en ontvangt gewoon een volledig loon.
Alleen als je dat volledig verpest, kun je verwachten dat de nog je e.e.a gewijzigd wordt.
Wat vaak neerkomt op keuze uit:
• Een stage bij een populair, groot bedrijf waarbij men niets of amper betaalt en de student ernaast moet blijven werken, als die er überhaupt al een plek kan bemachtigen.
• Een stage verder weg, waardoor de student alvast kan gaan werken aan het normaal vinden van een reistijd van 1-2 uur enkele reis (newsflash: dat is niet normaal), en diens leven en bijbaan vaarwel kan zeggen.
• Een stage bij een crappy bedrijf dat goed betaalt omdat ze niemand kunnen vinden of aanhouden, waarbij de stagiair amper aan z'n opdracht werkt, maar gewoon productie meedraait.
Kom op zeg, het is niet alsof puur het hebben van een keuze het kiezen makkelijk maakt.
Een beschikbare stageplek die bereikbaar is, goed betaalt én de student goed begeleidt, is zeldzaam.
[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 02-06-2022 13:09 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Een student die Software Engineer (daar staat SE toch voor?) studeert maar niet kan programmeren moet bij het aankondigen van een dergelijk assessment al durven zeggen dat die niet (goed) kan programmeren en dat die z'n werk op ander vlak uitoefent in de Engineering-kant. Daarmee is de student eerlijk naar het bedrijf en naar zichzelf. Gaat de student dat niet aangeven dan kun je inderdaad bovenstaande krijgen, 3 assessments verder, 60 uur verprutst en nog steeds geen stage. Het is dus eigenlijk een dubbel assessment voor de student en een mooi filter voor een bedrijf.President schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 06:53:
Als je dan dus bij 3 stages wordt afgewezen heb je 40 uur aan niks besteed,
Je kan zo terecht in het ervaringen met recruiters topic.blackshelve schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 05:01:
Als je dit niet ziet zitten kan je natuurlijk altijd nee zeggen. Net als oneindige toetsingen...
Asus Zenbook i7 256gb
Maar dat vraagt wel een realistisch zelfbeeld bij de standaarden van de arbeidsmarkt. Iets wat de meeste studenten niet zullen hebben, die kennen enkel het onderwijswereldje. Dat soort dingen leren is juist waar stages voor zijn.sypie schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:22:
[...]
Een student die Software Engineer (daar staat SE toch voor?) studeert maar niet kan programmeren moet bij het aankondigen van een dergelijk assessment al durven zeggen dat die niet (goed) kan programmeren en dat die z'n werk op ander vlak uitoefent in de Engineering-kant. Daarmee is de student eerlijk naar het bedrijf en naar zichzelf. Gaat de student dat niet aangeven dan kun je inderdaad bovenstaande krijgen, 3 assessments verder, 60 uur verprutst en nog steeds geen stage. Het is dus eigenlijk een dubbel assessment voor de student en een mooi filter voor een bedrijf.
Dan moet er natuurlijk wel een garantie zijn dat je bij het succesvol afronden van de opdracht de plek ook hebt, in plaats van de situatie van blackshelve dat pa na afronding werd gezegd van "oh ja prima gedaan maar ehhhhh... nee." Maar dan nog vind ik 20 uur onbetaald voor een student aan de hoge kant. Een schifting voor een niet-cruciale functie als een stagiair moet je als bedrijf/recruiter al veel sneller kunnen maken. Zeker als de student "niet kan programmeren" heb je dat binnen een half uurtje praten wel duidelijk, anders moet je zelf eens naar je eigen beoordelings-skills gaan kijken.sypie schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:22:
[...]
Een student die Software Engineer (daar staat SE toch voor?) studeert maar niet kan programmeren moet bij het aankondigen van een dergelijk assessment al durven zeggen dat die niet (goed) kan programmeren en dat die z'n werk op ander vlak uitoefent in de Engineering-kant. Daarmee is de student eerlijk naar het bedrijf en naar zichzelf. Gaat de student dat niet aangeven dan kun je inderdaad bovenstaande krijgen, 3 assessments verder, 60 uur verprutst en nog steeds geen stage. Het is dus eigenlijk een dubbel assessment voor de student en een mooi filter voor een bedrijf.
Want wat een verschil kan er tussen zitten, van het niveau: "kijk zo moet je tabellen invoegen in Word". Tot studenten die na 2 weken al volledig zelfstandig aan hun project werken.
En ja, ik verwacht stagiaires te moeten begeleiden en dat studenten geen ervaren krachten zijn.
Maar ik ben geen baby-sit die iedere dag er een halve dag tijd aan het aanleren van basale vaardigheden moet besteden, nog los van het inhoudelijke deel.
En ja de markt is krap dus mensen /potentiële werknemers zijn gewild, maar door die krapte is er ook krapte op de werkvloer.
En dus moet er wel een balans zijn tussen energie in en potentiële output. Want als je energie steekt in iemand die je nooit als medewerker gaat aannemen, is dat ook zonde van de tijd, óók voor de stagiair, want die gaat dan niets oppakken van zijn/haar stage omdat er geen goede match is.
Klopt, maar je kan niet alles mee hebben dus moet je keuzes/compromissen maken.CodeCaster schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:06:
[...]
Wat vaak neerkomt op keuze uit:
• Een stage bij een populair, groot bedrijf waarbij men niets of amper betaalt en de student ernaast moet blijven werken, als die er überhaupt al een plek kan bemachtigen.
• Een stage verder weg, waardoor de student alvast kan gaan werken aan het normaal vinden van een reistijd van 1-2 uur enkele reis (newsflash: dat is niet normaal), en diens leven en bijbaan vaarwel kan zeggen.
• Een stage bij een crappy bedrijf dat goed betaalt omdat ze niemand kunnen vinden of aanhouden, waarbij de stagiair amper aan z'n opdracht werkt, maar gewoon productie meedraait.
Kom op zeg, het is niet alsof puur het hebben van een keuze het kiezen makkelijk maakt.
Een beschikbare stageplek die bereikbaar is, goed betaalt én de student goed begeleidt, is zeldzaam.
Dit, als stagebegeleider vind ik dat minder goede stagairs er gewoon bij horen. Natuurlijk ga je niet iemand aannemen die er van het eerste moment al geen zin in heeft, maar een super uitgebreide selectie doen voor een stageplek vind ik dan wel weer voorbij gaan bij het concept van een stageplek.kruimel0 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:07:
[...]
Daarnaast is het een stage, en kan je hem ook gewoon zeggen dat hij/zij een onvoldoende krijgt als hij/zij zo doorgaat, en dus de keuze geeft om deze student nu weg te laten gaan, of een half jaar voor piet snot in een hoekje te gaan internetten met hetzelfde resultaat. Beide kost weinig investering qua personeel voor het bedrijf.
Tja, bij mijn vorige werkgever zijn er afstudeerders geweest die na een maand alweer konden vertrekken.RagingPenguin schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:43:
[...]
Dit, als stagebegeleider vind ik dat minder goede stagairs er gewoon bij horen. Natuurlijk ga je niet iemand aannemen die er van het eerste moment al geen zin in heeft, maar een super uitgebreide selectie doen voor een stageplek vind ik dan wel weer voorbij gaan bij het concept van een stageplek.
Als het niveau er niet is en er ook geen verbetering zichtbaar is, waarom de student door laten modderen en de tijd van zowel de werkgever en de student weggooien ?
Ik heb natuurlijk over het aannemen van stagairs. Als het tijdens de stage niet loopt dan escaleer je dat inderdaad gewoon naar de school en is het verder niet jouw probleem (als het ook echt aan de stagair ligt en niet een 'ik wil enkel negens en tienen begeleiden'. In dat laatste geval ben imho niet geschikt om een stagair te begeleiden.)Bossie schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:45:
[...]
Tja, bij mijn vorige werkgever zijn er afstudeerders geweest die na een maand alweer konden vertrekken.
Als het niveau er niet is en er ook geen verbetering zichtbaar is, waarom de student door laten modderen en de tijd van zowel de werkgever en de student weggooien ?
- Op welk niveau doe je de opleiding mbo/hbo/uni?
- Heb je een actief github profiel waarop je skills te zien zijn?
- Hoe ziet de opdracht eruit die je moet doen?
van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !
En zeker voor een stagiar! Je weet al dat je niet een Senior gaat ontvangen, wat aan absolute kul om iemand zoveel tijd te laten verspillen! Ik vind het zelf iets zeggen over hoe een bedrijf kijkt naar je persoonlijke tijd.
Persoonlijk ben ik van mening dat de proefopdracht is om een eerste filter op te zetten, samen met gewone sollicitaties krijg je daar wel 80% uitgefilterd. En dan heb je nog een proefmaand waar je ook nog tijd zat hebt.
In die proefmaand kun je veel beter een inschatting maken:
- Werk je goed samen (niet te testen in een code opdracht)
- Hoe snel laat je je uit het veld slaan (niet te testen in een code opdracht)
- Hoe secuur werk je echt (niet te testen in een code opdracht)
- Hoe pas je in de cultuur ((niet te testen in een code opdracht)
- Hoe goed kun je je inlezen op legacy code (niet te testen in een code opdracht)
En ik denk dat ik bijna liever al deze punten goed heb en de kwaliteit van code iets minder dan andersom. Je mist zo veel in een code test!
[ Voor 3% gewijzigd door Martijn.C.V op 02-06-2022 16:32 ]
Voor een stageplek lijkt me dat wat overdreven, je bent daarna nog niet eens binnen. Ik snap dat ze het kaf van het koren willen scheiden, maar ik zou hier voorzichtig mee zijn.TheFrames schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:46:
Hoe normaal is het voor een SE student om voor een stagesollicitatie een programmeer-huiswerkopdracht binnen een tijdsbestek van 20 uur te maken? Dit assessment is een eis om het sollicitatieproces te mogen vervolgen.
Tot nu toe ben ik een middagje proefdraaien gewend of zelfs helemaal geen test.
My favorite programming language is solder.
Hoe bedoel je? Ik deel een ervaring van mij waar er ook een assessment gebruikt wordt en waar er verwacht wordt om minstens 10 uur in de assessment te steken. Ik heb het hele proces gelopen bij ze, maar ze zochten toch geen juniors.Ghostrider schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:24:
[...]
Je kan zo terecht in het ervaringen met recruiters topic.
Als je dit niet ziet zitten kan je natuurlijk altijd nee zeggen. Net als oneindige toetsingen...
Dat zouden ze toch op voorhand moeten aangeven lijkt me.blackshelve schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 05:01:
Klinkt eerder als een gevalletje "Bedankt voor de moeite, maar we hebben onverwacht een kandidaat met een meer senior profiel die kwam solliciteren en daardoor val jij uit de boot".
Helaas is het wervings- en begeleidingsbeleid van vele bedrijven tegenwoordig nog steeds een grote flop.
Ik heb meer dan 1 "senior profiel" mogen begeleiden waar totaal niets mee aan te vangen was. Ja natuurlijk ze hebben wat meer kennis en ervaring, maar velen blijven te lang daarop teren en weigeren gewoon nieuwe technieken te leren. Aan de andere kant heb ik ook gemotiveerde juniors/schoolverlaters mogen begeleiden. Die kan je nog wat meer sturen en zijn vaak gemotiveerd om bij te leren en te groeien. Zulke mensen zijn na 6 maanden vaak waardevoller dan de zogenaamde "senior profielen". Maar probeer HR en management daar maar eens van te overtuigen.
Ik denk dat je dat in veel gevallen best zo kunt stellen. Ik heb zelf genoeg sollicitatiegesprekken mogen afnemen, ook enkele met zo'n test en bij een stagiair heb je echt wel genoeg aan een goed gesprek vooraf, daar heb je geen test van een halve week voor nodig. Als zo'n test wel gevraagd wordt heb je (naar mijn mening) vaak te maken met een, zoals dat zo mooi heet, 'ouderwetse' werkgever en dat zul je ook op andere vlakken gaan merken.Furion2000 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:38:
@ObsidianPrime Mag je daar van uit gaan? Mijn ervaring zegt van niet en vind het een 'sprongetje' wat je daar maakt.
Heel goed van je dat je je eigen principes hebt, maar die zijn dan op basis van 0 ervaring van zo'n opdracht. Mijn principe is dat je iets 1 a meerdere keren moet meemaken om te mogen oordelen over iets.
Het leuke is dat ik het met je eens ben qua noodzaak van zo'n opdracht, maar ik moedig iedereen aan om zelf zijn mening te vormen. Ik laat zo'n opdracht niet tussen mij en een leuke baan staan. Kan mij dat korte moment van ongemak nou schelen....
Ik weet niet hoe oud je bent maar waarschijnlijk werk je nog wel een jaar of 40, dan is 20 uur voor een goede stageplek geen investering. Lijkt de stageplek je niks dan ga je verder en klaar. Om hele verhandelingen op een forum te houden over slecht werkgeverschap op basis van een sollicitatieprocedure heeft helemaal geen zin.
Dit zie je best vaak, hier had een recruiter gewoon in een eerder stadium moeten zeggen "sorry we zoeken geen juniors".blackshelve schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:29:
[...]
Hoe bedoel je? Ik deel een ervaring van mij waar er ook een assessment gebruikt wordt en waar er verwacht wordt om minstens 10 uur in de assessment te steken. Ik heb het hele proces gelopen bij ze, maar ze zochten toch geen juniors.
Ipv dat je hier uren in stopt.
In zulke gevallen moet je eigenlijk gewoon 10uur declareren + reiskosten.
Asus Zenbook i7 256gb
Wij betalen stagiairs ook trouwens gewoon een vrij goed normaal uur loon.
Je krijgt 20 uur de tijd om een opdracht inteleveren welke misschien 2 uurtjes maximaal werk is.
de deadline is dan 12:00 de volgende dag.
Als je dan de volgende dag of misschien 1 dag later de opdracht inlevert is er niets aan de hand.
Je hebt laten zien in ieder geval moeite te doen om er wat van te maken en de stage te willen.
Lever je het na een paar dagen / een week in dan is het duidelijk dat je flink hebt moeten googlen om te kijken hoe je moet programmeren. Ook nog geen ramp als je als extra aangeeft welke internet bronnen je geraadpleegd hebt of boeken en eerlijk aangeeft dat je nog nooit geprogrammeerd hebt. Is er nog een plek vrij voor iemand die wel enige moeite wil doen ben je binnen.
Dus wat voor opdracht is het?
TS heeft ondertussen nog maar tweemaal verduidelijkt dat het gaat om een opdracht waar je geacht wordt ongeveer 20 uur aan te besteden en bovendien precies jouw voorbeeld ontkracht.D-dark schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:17:
Laten we zeggen dat het sollicitatiegesprek om 16:00 in de middag was.
Je krijgt 20 uur de tijd om een opdracht inteleveren welke misschien 2 uurtjes maximaal werk is.
Als je dan de volgende dag of misschien 1 dag later de opdracht inlevert is er niets aan de hand.
Je hebt laten zien in ieder geval moeite te doen om er wat van te maken en de stage te willen.
Lever je het na een paar dagen / een week in dan is het duidelijk dat je flink hebt moeten googlen om te kijken hoe je moet programmeren. Ook nog geen ramp als je als extra aangeeft welke internet bronnen je geraadpleegd hebt of boeken en eerlijk aangeeft dat je nog nooit geprogrammeerd hebt. Is er nog een plek vrij voor iemand die wel enige moeite wil doen ben je binnen.
Dude, het is een fucking stage. Een stage, dus iemand zit op school. Die komt om wat aan te leren. Relevante werkervaring opdoen. Proeven hoe het in de praktijk gaat. Werkritme ervaren. Erachter komen dat een hoop oudere mensen in het bedrijfsleven enorm verzuurd zijn. Maar ook erachter komen dat school niet zo slecht is. En toch werken ook wel leuk is. Die komt koffie halen voor zijn collega's. Heel veel koffie halen. Kleine klusjes doen.D-dark schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:17:
Laten we zeggen dat het sollicitatiegesprek om 16:00 in de middag was.
Ik heb dingen in mijn stages meegemaakt waarvan ik toen echt met mijn oren stond te klapperen. Een klant vertellen dat het een eikel is op vrijdagmiddag, oh wow. In mijn werkzame leven leerde ik pas dat een klant die op vrijdagmiddag komt met allerlei wijzigingen in een bouwproject, die niet op tekening staan, ook gewoon een eikel is.
Ik had een meewerkstage op de werkvloer. Op dag 2 zat ik al bij iemand in de auto, mocht ik mee naar van alles. Later werd ik een beetje gebruikt als koerier. Ik had een fantastische tijd, beetje autorijden enzo. En ik was nog nuttig voor het bedrijf ook.
Ik heb een afstudeerstage verneukt omdat ik teveel met randzaken bezig ging, waar mijn afstudeeronderzoek onder leed. Dusdanig dat ik het over kon doen.
Een opdracht eisen van een student of scholier die komt stagelopen is absurd, die heeft zijn eigen takenpakketje meegekregen vanuit school. Je bent geen google of facebook waar een stagiair met een dubbelmodaal maandsalaris als vergoeding naar huis gaat. Iemand komt wat leren, ervaring opdoen. Waar ik nu werk hebben we met regelmaat MBOers die stage komen lopen op de werkvloer, die jongens kijken de eerste drie dagen verdwaasd uit hun ogen omdat wij zo "vroeg" beginnen, dat zijn ze niet gewend, en omdat er zoveel gebeurt. Die jongens brengen we onder bij specifieke collega's die het leuk vinden om wat uit te leggen, om zo'n jochie op sleeptouw te nemen. En als ze dan enige tijd bezig zijn, gaan ze vanzelf kleine dingetjes meedoen. Boutjes pakken, een moer aandraaien, etc. Ze mogen overal meehelpen, maar worden absoluut niet op output beoordeeld. Wij kijken of ze de eerste dag op tijd zijn, of ze snappen waarom ze bepaalde vragen krijgen van school. Of ze begrijpen waarom wij bepaalde PBM eisen. De eerste 1-2 weken rouleren ze over de productieafdelingen heen, dagje in de draaierij, dagje in de frezerij, dagje in het magazijn, dagje op de meetkamer, etc. Uiteindelijk komen ze op de afdeling terecht waar eigenlijk alle overige werkzaamheden terecht komen. Intern onderhoud, klantenklussen, reparaties, etc. Lekker divers en daar kunnen ze ook het meeste leren. De grote machines zijn allemaal CNC banken waar nog een opleidingstraject achter zit voordat je die zelfstandig mag bedienen en dan nog meer opleiding benodigd is om wijzigingen in de programma's aan te brengen. Zo'n jongen daar neerzetten brengt hem niks, laat ze maar lekker op sleeptouw genomen worden door een ervaren kracht die dat ook leuk vindt.
In 90% van de stages gaat het zo en is het ook ruiken en vooral leren wat je met je studie kan doen en hoe het er in de praktijk aan toe gaat.Pizza_Boom schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:28:
[...]
Dude, het is een fucking stage. Een stage, dus iemand zit op school. Die komt om wat aan te leren. Relevante werkervaring opdoen. Proeven hoe het in de praktijk gaat. Werkritme ervaren. Erachter komen dat een hoop oudere mensen in het bedrijfsleven enorm verzuurd zijn. Maar ook erachter komen dat school niet zo slecht is. En toch werken ook wel leuk is. Die komt koffie halen voor zijn collega's. Heel veel koffie halen. Kleine klusjes doen.
Ik heb dingen in mijn stages meegemaakt waarvan ik toen echt met mijn oren stond te klapperen. Een klant vertellen dat het een eikel is op vrijdagmiddag, oh wow. In mijn werkzame leven leerde ik pas dat een klant die op vrijdagmiddag komt met allerlei wijzigingen in een bouwproject, die niet op tekening staan, ook gewoon een eikel is.
Ik had een meewerkstage op de werkvloer. Op dag 2 zat ik al bij iemand in de auto, mocht ik mee naar van alles. Later werd ik een beetje gebruikt als koerier. Ik had een fantastische tijd, beetje autorijden enzo. En ik was nog nuttig voor het bedrijf ook.
Ik heb een afstudeerstage verneukt omdat ik teveel met randzaken bezig ging, waar mijn afstudeeronderzoek onder leed. Dusdanig dat ik het over kon doen.
Een opdracht eisen van een student of scholier die komt stagelopen is absurd, die heeft zijn eigen takenpakketje meegekregen vanuit school. Je bent geen google of facebook waar een stagiair met een dubbelmodaal maandsalaris als vergoeding naar huis gaat. Iemand komt wat leren, ervaring opdoen. Waar ik nu werk hebben we met regelmaat MBOers die stage komen lopen op de werkvloer, die jongens kijken de eerste drie dagen verdwaasd uit hun ogen omdat wij zo "vroeg" beginnen, dat zijn ze niet gewend, en omdat er zoveel gebeurt. Die jongens brengen we onder bij specifieke collega's die het leuk vinden om wat uit te leggen, om zo'n jochie op sleeptouw te nemen. En als ze dan enige tijd bezig zijn, gaan ze vanzelf kleine dingetjes meedoen. Boutjes pakken, een moer aandraaien, etc. Ze mogen overal meehelpen, maar worden absoluut niet op output beoordeeld. Wij kijken of ze de eerste dag op tijd zijn, of ze snappen waarom ze bepaalde vragen krijgen van school. Of ze begrijpen waarom wij bepaalde PBM eisen. De eerste 1-2 weken rouleren ze over de productieafdelingen heen, dagje in de draaierij, dagje in de frezerij, dagje in het magazijn, dagje op de meetkamer, etc. Uiteindelijk komen ze op de afdeling terecht waar eigenlijk alle overige werkzaamheden terecht komen. Intern onderhoud, klantenklussen, reparaties, etc. Lekker divers en daar kunnen ze ook het meeste leren. De grote machines zijn allemaal CNC banken waar nog een opleidingstraject achter zit voordat je die zelfstandig mag bedienen en dan nog meer opleiding benodigd is om wijzigingen in de programma's aan te brengen. Zo'n jongen daar neerzetten brengt hem niks, laat ze maar lekker op sleeptouw genomen worden door een ervaren kracht die dat ook leuk vindt.
Dat zijn de betere. Doe je het goed dan krijg je mogelijk een nummer om te bellen als je afgestudeerd bent of een paar tips waar je terecht kan.
Heeft ook mijn voorkeur eerlijk gezegd
Maar er zijn ook stages waar het aankomt op 1 specifieke taak uitvoeren.
En is dat programmeren dan scheelt het behoorlijk als je zelf al behoorlijk erin thuis bent.
Dan moet je het leuk vinden om zelf al wat prive te proberen.
Heb je die kennis niet dan ben je helaas niet geschikt voor die stage of de stagiair die ze zoeken.
Of men zoekt de zogenaamde Young Professional en legt de lat hoog.
Wat dat betreft kan er een mismatch zijn tussen de stage omschrijving / wie men zoekt / of te hoog gesolliciteerd.
Op zich niet erg. Want beseffen dat er geen klik is en een andere stage misschien beter is, dat is ook een leermoment.
De meeste hoor ik zeggen dat 20 uur teveel is. Sommige hoor ik zeggen dat als het een goed bedrijf is, het prima een waardevolle ervaring kan zijn. Bij meerdere mensen heb ik gemerkt dat zij al hun twijfels bij het bedrijf zetten als ze een technische assessment voor een stage moeten maken.
Ik snap overigens dat bedrijven gewoon stagiairs willen hebben die al voldoende niveau hebben om in een bedrijf te kunnen werken. Het moet immers voor het bedrijf ook belangrijk dat zij er ook profijt van hebben. Het moet een win-win situatie zijn. Echter betwijfel ik dat of het echt dan werkelijk om een stageplek gaat. Een stageplek is voor het leren.
Ik denk ook dat programmeren prima te leren valt en zijn intrinsieke waarden belangrijker lijkt me. Als iemand het echt graag wil en de motivatie is er, dan komt de kennis er vanzelf wel. Tijdens de opleiding ben ik er al lang achter dat programmeren slechts een onderdeel is van het geheel.
Stel nou dat iemand technisch vaardig is, maar een slechte werkhouding heeft, hoeveel profijt heeft dat dan voor een bedrijf?
Wat ik tot nu toe heb gehoord heb van mensen in mijn omgeving en wat ik zelf gezien heb betreft stagebedrijven:
- Bedrijven die verwachten dat stagiairs al goed kunnen programmeren en daarom al grotendeels volledig kunnen meedraaien als werknemers. Zij ervaren het directe effect van goede software engineers in opleiding.
- Bedrijven die weten dat studenten wel wat kunnen programmeren, maar toch meer naar de intrinsieke waarden kijken en de studenten de tijd geven om zichzelf tijdens de stage verder te ontwikkelen. Zij ervaren niet direct het effect van een goede software engineer in opleiding, maar door voldoende tijd in de student te investeren en ze de kans te geven om zichzelf te ontwikkelen, zullen zij de waarde later pas terugzien in het feit dat zij getraind worden tot volledige werknemers.
- Een combinatie van 1 en 2, maar die hoor en zie ik minder vaak.
De profijt die je van een stagiair hebt, is branchebreedt. Door met zijn allen als branche te investeren in stagiairs zorg je ervoor dat er mensen die kundig kunnen worden van een opleiding af komen. Dat de opleidingen meerwaarde bieden aan jou als branche, dat er nieuwe aanwas is om de vergrijzing op te vangen. En de ene periode moet je er wat meer insteken, de andere periode krijg je wat meer terug. You win some, you loose some. Denken of verwachten dat een stagiair echt nuttig is is kansloos. Dan moet je een vakantiekracht aannemen. Een stagiair neem je omdat dit bij jouw maatschappelijke verantwoordelijkheid hoort. En als ie dan toevallig per ongeluk nog wat nuttigs doet ook, is dat mooi meegenomen.TheFrames schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:04:
Ik snap overigens dat bedrijven gewoon stagiairs willen hebben die al voldoende niveau hebben om in een bedrijf te kunnen werken. Het moet immers voor het bedrijf ook belangrijk dat zij er ook profijt van hebben. Het moet een win-win situatie zijn. Echter betwijfel ik dat of het echt dan werkelijk om een stageplek gaat. Een stageplek is voor het leren.
In mijn ogen: nee.Maar goed, is het veel voorkomend/gebruikelijk dat bedrijven stagiairs eerst technische assessments laat uitvoeren? Ongeacht of het nou een test is van 2 uur of 20 uur?
Voor een stage? Nee. Voor een bedrijf is een stagiair:TheFrames schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:04:
[...]
Maar goed, is het veel voorkomend/gebruikelijk dat bedrijven stagiairs eerst technische assessments laat uitvoeren? Ongeacht of het nou een test is van 2 uur of 20 uur?
- een potentiële manier om aan goede werknemers te komen;
- een van de taken die hoort bij MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen).
Voor een junior functie vind ik het nog steeds wat overdreven. Wel heb ik voor sollicitaties een paar vragen waarbij ze 'on the spot' aan moeten geven hoe ze het probleem zouden aanpakken. Nu gaat het bij mij om een financiële functie waarbij Excel kennis vereist is. Ik test dus gewoon of ze uit hun hoofd kunnen aangeven welke formule ze wanneer moeten gebruiken. Maar ik verwacht niet dat ze de hele formule uit hun hoofd opschrijven.
Een uitleg als: "met de verticaal zoeken formule, zoeken op die waarde in die kolom met die kolom als uitkomst" is prima. Bonuspunten voor de mensen die de 'x.zoeken' formule kennen.