Groene oxidatie leidingen, plus vocht rond leiding in vloer.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 11:17
Knip.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankoNL op 03-03-2024 18:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het kan condens van een koudwaterleiding zijn, of een zwetende koppeling; even op onderzoek dus. Dat gat... van een kabel oid? Als je het niet nodig hebt, afpurren, of dot kit erin en evt afsmeren.

En dat zeil: gewoon een keer vervangen voor tegels oid. Dit ziet er wel done uit.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Waarom is die koperen leiding op de bovenste foto helemaal links doorgezaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
teacher schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 00:07:
Het kan condens van een koudwaterleiding zijn, of een zwetende koppeling; even op onderzoek dus. Dat gat... van een kabel oid? Als je het niet nodig hebt, afpurren, of dot kit erin en evt afsmeren.

En dat zeil: gewoon een keer vervangen voor tegels oid. Dit ziet er wel done uit.
Oke, niks voor een mens om zich zorgen om te maken dus?
PP_Sound schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 00:34:
Waarom is die koperen leiding op de bovenste foto helemaal links doorgezaagd?
Geen flauw idee? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Jij had toch ook die lekkage in de badkamer? Kan het een met het ander te maken hebben? Vocht dat vanuit badkamer met de leidingen mee naar beneden is gedruppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wellicht verstandig om alsnog een bouwtechnische keuring te laten doen?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 20:39

mmniet

De beetje weter

Het kan inderdaad jaren aan condens zijn dat op die leiding zit. Vooral in vochtige ruimtes wil het vooral met koude leidingen snel gaan. Kijk maar in een gemiddelde kruipruimte, daar heb je hetzelfde. Dan lijkt het lekkage, maar is het vooral condens.

Vergelijk de koude leiding maar met een fles of blikje frisdrank die je in de zomer uit de koelkast haalt. Deze wordt dan enorm vochtig.

Dat kan dan ook de reden zijn waarom je onder de leiding vochtige plekken zit rondom de leiding waar hij de grond in gaat. Maar als je op minder verklaarbare plekken vocht heb moet je het laten weten. Ter info. Wij hebben een onderkelderd huis, als we daar niet luchtontvochtigen in de zomer worden alle muren kletsnat, zelfde effect, dus die impact kan het gewoon hebben.

Voor het onderzoek (dat je prima zelf kunt uitvoeren, kan je het volgende doen:
- De leiding helemaal droog maken en na een half uur, uur of een paar uur terugkeren en kijken waar het vocht ontstaat (vooral na een paar warme dagen werkt dit onderzoek perfect). Is het condens, dan zie je overal vocht, zie je het vooral uit een koppeling komen, dan moet die vervangen worden. Simpele test dus. Is het een frisse droge dag, dan kan je het ook prima doen, want dan zie je juist geen condens ontstaan en blijft het droog, dan weet je zeker dat dit het was.
- Je kunt als alternatief ook een luchtvochtigheidsmeter kopen. Die kosten misschien een tientje of 2. Hoeft geen duur ding te zijn, gaat erom dat je een indicatie hebt. Zit hij boven de 60% dan zal dit de reden zijn waarom condens ontstaat op koude leidingen.

Succes!

It's me Mario

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
Toke_gt schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:49:
Jij had toch ook die lekkage in de badkamer? Kan het een met het ander te maken hebben? Vocht dat vanuit badkamer met de leidingen mee naar beneden is gedruppeld?
Hmmm dat denk ik niet. De leidingen erboven zijn allemaal schoon en ook in het plafond zie ik geen tekenen van lekkage.
SmurfLink schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:20:
Wellicht verstandig om alsnog een bouwtechnische keuring te laten doen?
Ja dat is misschien niet eens een slechte idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet

mmniet

De beetje weter

FrankoNL schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:05:
[...]

[...]

Ja dat is misschien niet eens een slechte idee.
Een bouwkundige keuring is niet heel duur, dus kan zeker voor je gemoedsrust helpen. Voor dit specifieke probleem voldoet eerst zelf onderzoek te doen en eventueel als je er niet verder uit komt een loodgieter om advies te vragen. Hoe oud is de ketel bijvoorbeeld, moet er onderhoud gedaan worden? Dan is dat een goed moment om dit te combineren.

Een bouwkundige keuring kan je ook helpen om een beeld te krijgen van je woning, of er punten zijn waar je iets mee moet. Vaak heeft zo iemand ervaring en kan die op basis daarvan zeggen welke zaken gedaan moeten worden op bepaalde termijnen gezien het bouwjaar van je huis. Zeker handig. Misschien levert het alleen maar open deuren op, maar dan weet je het wel en heb je voor jezelf een nulpunt.

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
mmniet schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:09:
[...]

Een bouwkundige keuring is niet heel duur, dus kan zeker voor je gemoedsrust helpen. Voor dit specifieke probleem voldoet eerst zelf onderzoek te doen en eventueel als je er niet verder uit komt een loodgieter om advies te vragen. Hoe oud is de ketel bijvoorbeeld, moet er onderhoud gedaan worden? Dan is dat een goed moment om dit te combineren.

Een bouwkundige keuring kan je ook helpen om een beeld te krijgen van je woning, of er punten zijn waar je iets mee moet. Vaak heeft zo iemand ervaring en kan die op basis daarvan zeggen welke zaken gedaan moeten worden op bepaalde termijnen gezien het bouwjaar van je huis. Zeker handig. Misschien levert het alleen maar open deuren op, maar dan weet je het wel en heb je voor jezelf een nulpunt.
Nee klopt, eens even met de partner over hebben. Al vindt die dat ik me om bepaalde zaken al te druk maak ;). Dus misschien maak ik dingen ook groter dan ze zijn. Nieuwe ervaring, zo’n huis kopen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Een keuring kost tussen de 3 en 4 honderd euro, dat is natuurlijk aardig wat geld, maar kan inzichten geven. In ieder geval het inzicht van de huidige staat van de woning. De paar deskundigen die wij een paar keer hebben ingehuurd waren heel duidelijk ook in vertellen wat voor kosten er aan komen, waar je op moet letten en gaven met liefde voor het vak ook gratis adviezen.

Mocht er een verborgen gebrek naar voren komen, dan kan je hier ook eventueel wat mee richting de vorige eigenaren, maar dan moet het wel heel erg fundamenteel verkeerd zitten, dus iets wat je als leek niet had kunnen zien en wat zij hadden moeten weten.

It's me Mario

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:50
Ik had hetzelfde met de waterleidingen die vanuit de kruipruimte de meterkast in kwamen. Gat naar kruipruimte dichtgemaakt en de leidingen verpakt in buisisolatie. Probleem weg.

Maar een bouwkundig oordeel is altijd goed, beter voorkomen dan genezen.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het is normaal dat koper na verloop van tijd groen wordt. Zie het Vrijheidsbeeld, of een willekeurig oud koperen dak in Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 12:39
mmniet schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:22:
Een keuring kost tussen de 3 en 4 honderd euro, dat is natuurlijk aardig wat geld, maar kan inzichten geven. In ieder geval het inzicht van de huidige staat van de woning. De paar deskundigen die wij een paar keer hebben ingehuurd waren heel duidelijk ook in vertellen wat voor kosten er aan komen, waar je op moet letten en gaven met liefde voor het vak ook gratis adviezen.
Ik heb een meeloopkeuring laten doen, dat is een stuk goedkoper.
Ik kreeg daarna alsnog de keuze om een rapport te laten opmaken, maar aangezien er niet veel bijzonders uit kwam heb ik dat niet laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:43

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat het groen uitslaat kan, is patina. Kan ook al met vocht uit de lucht, al versneld de aanwezigheid van vloeibaar vocht het proces natuurlijk wel. Hoeft niet direct een probleem te zijn.

Wat ik wel opvallend vind is dat je aangeeft dat het vochtig en/of vochtig blijft, mogelijk door condens. Als het water in die leidingen vooral stil staat zou je dat eigenlijk niet verwachten. Zou het kunnen dat het water (zacht) stroomt continu? En dan doel ik op mogelijk heb je ergens een lekkage of lekkende kraan.
Ik heb ook eens een leiding gehad die maar vochtig bleef door condens op de pijp. Dat was ook toen ik een, voor mij nieuw, huis betrok. Na het volgens van de leiding ontdekte ik dat een overdrukkraan bij de CV een lekkage had. Die liet een klein stroompje water door en dat ging recht de afvoer in. Die kraan was simpelweg verkalkt en gaan lekken. Na vervangen van die kraan is de condens op de leiding niet meer teruggekomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 02-06-2022 10:46 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Ultraman schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:44:
Dat het groen uitslaat kan. Vaak wel icm met vocht, maar dat hoeft niet zo'n probleem te zijn.

Wat ik wel opvallend vind is dat je aangeeft dat het vochtig en/of vochtig blijft, mogelijk door condens. Als het water in die leidingen vooral stil staat zou je dat eigenlijk niet verwachten. Zou het kunnen dat het water (zacht) stroomt continu? En dan doel ik op mogelijk heb je ergens een lekkage of lekkende kraan.
Ik heb ook eens een leiding gehad die maar vochtig bleef door condens op de pijp. Dat was ook toen ik een, voor mij nieuw, huis betrok. Na het volgens van de leiding ontdekte ik dat een overdrukkraan bij de CV een lekkage had. Die liet een klein stroompje water door en dat ging recht de afvoer in. Die kraan was simpelweg verkalkt en gaan lekken. Na vervangen van die kraan is de condens op de leiding niet meer teruggekomen.
Dan heb ik dat misschien niet goed verwoord. De leidingen zijn nu niet vochtig, alleen het cement een centimeter rond de ingang van de leiding in het beton was vochtig (en erg kruimelig overigens). Nu het zeil omhoog getrokken is lijkt dat ook wat weg te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmniet

mmniet

De beetje weter

FrankoNL schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:46:
[...]

Dan heb ik dat misschien niet goed verwoord. De leidingen zijn nu niet vochtig, alleen het cement een centimeter rond de ingang van de leiding in het beton was vochtig (en erg kruimelig overigens). Nu het zeil omhoog getrokken is lijkt dat ook wat weg te trekken.
dat kruimelige zou ik me niet zorgen over maken, je kunt het een keer opzuigen zodat het 'netjes' is, maar maakt verder niet uit. Cement heeft vrij snel de neiging om te brokkelen is mijn ervaring. Vooral als het er al wat jaren ligt en wat aan de vochtige kant is.

Dat het eronder nu droogt is een goed teken, dan kon het eerder door het zeil niet goed opdrogen en nu wel. Als het nat zou blijven was het wel meer reden tot zorg.

It's me Mario

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:43

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

[...]

Ah, of ik moet gewoon wat nauwkeuriger lezen.
Gelukkig dat het beton nu wat droogt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 10:21
[...]

De koperen leidingen zitten toch overal (mag ik hopen) in een plastic buis ommanteld ?
Condens op koper, geeft ook een groene aanslag. Zeker bij vochtige kruipruimtes. Niks om zorgen over te maken. (koperoxidatie geeft ook een bescherming). blank schuren, heeft geen zin en is niet aan te raden.

Het is natuurlijk een ander verhaal, als er ergens lekkage is.

Wat al eerder is gezegd. Leidingen droog maken en kijken of er een water langs loopt.
De verticale leiding, met koperoxide tegen de PVC afvoer, ziet er een beetje raar uit. (niet glad). Kan niet zien wat dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Dixie schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:00:
[...]

De koperen leidingen zitten toch overal (mag ik hopen) in een plastic buis ommanteld ?
Condens op koper, geeft ook een groene aanslag. Zeker bij vochtige kruipruimtes. Niks om zorgen over te maken. (koperoxidatie geeft ook een bescherming). blank schuren, heeft geen zin en is niet aan te raden.

Wat al eerder is gezegd. Leidingen droog maken en kijken of er een water langs loopt.
De verticale leiding, met koperoxide tegen de PVC afvoer, ziet er een beetje raar uit. (niet glad). Kan niet zien wat dat is.
Oxidatie, als je er een doek langs haalt dan is hij weer "schoon".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:50
Dixie schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:00:
[...]

Moet er een plastic buis om koperen leidingen ? Dat is nieuw voor mij

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Jelle Brolnir schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:59:
[...]

Voor zover ik weet alleen nodig als ze in muren/vloeren verwerkt zitten of ingestort zijn. Dat het kalk/pleisterwerk/cement via zuren de koperen leidingen aan kan tasten.

[ Voor 4% gewijzigd door spone op 02-06-2022 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 10:21
Jelle Brolnir schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:59:
[...]

Ik bedoelde dat alleen, wat Spone ook opmerkte. Dus in vloeren en muren. En dat is ook het gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Dixie op 03-06-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:00
[...]

Ik zou de CV stoken (of tijdelijk op iets hogere druk zetten) en kijken of er iets lekt. Alles is in het zicht dus het kan verder weinig kwaad en aangezien alle buizen er uit zien of ze langere tijd vochtig zijn geweest verwacht ik dat die ruimte gewoon vochtig is.
Verder lijkt het alsof hier al wat vaker aan gehobby't is. Er zit nog een afgezaagde buis en dat gat is ook van een vorige buis. Kan ook weinig kwaad, maar ik zou dat soort dingen wat beter wegwerken :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:42
redwing schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:52:
[...]
Kan ook weinig kwaad, maar ik zou dat soort dingen wat beter wegwerken :)
Waarom, loodgieter uren kosten geld, en wegwerken is vrij nutteloos in een meterkast. Waarom is dit meteen "gehobby" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
pennywiser schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:57:
[...]

Waarom, loodgieter uren kosten geld, en wegwerken is vrij nutteloos in een meterkast. Waarom is dit meteen "gehobby" ?
Omdat je hier vroeg of laat last van krijgt zodra er weer iets moet gebeuren. Al is het maar dat de volgende bewoner een paar uur extra bezig is om uit te zoeken hoe alles nu in elkaar zit ;) Hoe dan ook is het niet afwerken gewoon vragen om toekomstige problemen/tijdsverlies.

En het is gehobby omdat iemand die fatsoenlijk werkt zo'n pijp niet zo laat zitten, zeker een goede loodgieter niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:42
redwing schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:07:
[...]

Omdat je hier vroeg of laat last van krijgt zodra er weer iets moet gebeuren. Al is het maar dat de volgende bewoner een paar uur extra bezig is om uit te zoeken hoe alles nu in elkaar zit ;) Hoe dan ook is het niet afwerken gewoon vragen om toekomstige problemen/tijdsverlies.

En het is gehobby omdat iemand die fatsoenlijk werkt zo'n pijp niet zo laat zitten, zeker een goede loodgieter niet.
Volgens mij werkt iedereen met de insteek dat een leiding hergebruikt kan worden in de toekomst, en als je hem afzaagt en wegwerkt onder beton oid is opnieuw aansluiten vrij onmogelijk en tijdrovend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
pennywiser schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:13:
[...]

Volgens mij werkt iedereen met de insteek dat een leiding hergebruikt kan worden in de toekomst, en als je hem afzaagt en wegwerkt onder beton oid is opnieuw aansluiten vrij onmogelijk en tijdrovend.
Daarom haal je ook de koppeling die je ziet er tussenuit en dop je hem daar af. Daardoor kun je hem later weer gebruiken zonder kans dat er zooi in zit (wat er in dit geval gegarandeert al inzit. Juist als je iets laat zitten voor eventueel toekomstig gebruik zorg je ervoor dat het netjes afgedekt/afgedopt is. En aangezien dat niet is gedaan, is het beunwerk :+ Een goede loodgieter zou dit niet zo achterlaten.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
FrankoNL schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:28:
Hoe dan ook. In de ruimte van de cv ketel viel het me op, na de koop, dat hier en daar wat sporen van vocht zijn. Zo zijn de leidingen groen uitgeslagen en lijkt het cement rond de leiding in de vloer ook wat vochtig. Kan dit door condens komen, of is hier meer aan de hand?

Overigens ligt er zeil in deze ruimte op de vloer. De vloer heeft dus geen mogelijkheid om te “ademen”.

Ook is er een willekeurig gat in de vloer geboord. Geen idee wat daar de functie van is. Moet ik dit dichten?
Dat gat kan best geboord zijn om het water bij een lekkage oid weg te laten lopen.

Het is moeilijk in te schatten van de foto's, maar als je gezegd had dat het bouwjaar 1982 was geweest, had ik het ook geloofd. Bijvoorbeeld die perskoppeling op de eerste foto, die ziet er vies uit.
Een ander idee is dat dit hok is gebruikt voor emmers en schoonmaakmiddelen en er af en toe dus gemorst en geknoeid is.

Persoonlijk zou ik er wel rekening mee houden dat als er een nieuwe CV ketel in gaat dat je wel wat extra geld kwijt bent aan het leidingwerk. Want in deze staat is er niet heel veel meer te repareren.
Direct hoef je hier waarschijnlijk niet iets aan te doen.
Pagina: 1