Overlast bovenburen, vve en eisen ondervloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:23
Goedenavond beste Tweakers,

Ik zit met een probleem, momenteel woon ik in een appartement wat zo'n 80 jaar oud is. Nu maken mijn bovenburen ontzettend veel geluid(onbewust) te denken aan instrumenten, zware voetstappen, veel geschuif, gerommel van schuivende stoelen, etc.

Al meerdere keren gemeld en dan letten ze er wel op maar na een tijdje keert het net zo hard weer terug. De frustratie zit hem erin dat ze het weten maar toch in oude gewoontes vallen. Nu ben ik een beetje klaar met elke keer aan te bellen en vraag ik mij af wat mogelijk is.

Voor appartementen is er een eis dat de ondervloer aan 10db isolatie vermogen moet voldoen. Kan ik ze hiermee in een vve vergadering mee om de oren slaan om die vloer dus te vervangen? Of is het een richtlijn en heb ik geen poot om op te staan bij een ouder appartement?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:02

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Sowieso geldt dat een pand moet voldoen aan de eisen die golden ten tijde van de bouw ("eerbiedigende werking" van het oude recht heet dat). Het is nou eenmaal niet reëel om bestaande bouw steeds mee te krijgen in nieuwe eisen.

Neemt niet weg dat de VVE kan kijken naar maatregelen. Massa dempt geluid en er zijn best wat systemen om vloeren te verzwaren. Zoek eens op een akoestische vloeren.

En tot slot: als je niet tegen geluid kunt, is het misschien optimistisch om in zo'n oud appartementencomplex te gaan wonen :) Het klinkt nou niet echt alsof de buren echt asociaal bezig zijn...

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Ja misschien eens. Ik ben er ook oprecht gevoelig voor blijkt en reden om te verhuizen en nooit meer bovenburen te hebben.

Het stoort alleen als je aangeeft dat de stoelen gehorig zijn (wat voorheen niet was), je er iets van zegt en ze dan heel schappelijk zijn maar er dus niets gebeurd.

En aan de andere kant heb ik wel 18mm multiplex op de vloer geschroefd en een goede isolatielaag aangelegd ter bescherming van de onderburen. En de regelementen zeggen dat instrumenten verboden zijn, er een isolerende vloer moet liggen(als die er niet ligt is het natuurlijk wel gemakkelijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:28
Ze kunnen ten minste even van die dopjes kopen voor onder de stoelpoten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 09:37
In een VVE vergadering is hier geen plek voor. Dat is voor als je een regel wilt maken of wijzigen.
Voor het eisen van naleving van de regels moet je bij het bestuur van de VVE zijn. Dat kunnen een paar bewoners zijn die dit vrijwillig doen. De woningbouwvereniging. Of een bedrijf dat door de VVE wordt ingehuurd.

Staar je verder niet blind op een ondervloer. Een 10dB ondervloer doet niet veel tegen een gehorig huis. Waarschijnlijk heb je nog een houten verdiepingsvloer.
Simpele dingen als viltjes/dopjes onder stoelen. Binnen niet met schoenen aan lopen. En softclose scharnieren op deuren kunnen wel heel veel schelen. Desnoods bied je aan om hiervoor te betalen.

[ Voor 36% gewijzigd door RocketKoen op 01-06-2022 20:43 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

AMARONE schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:15:
Voor appartementen is er een eis dat de ondervloer aan 10db isolatie vermogen moet voldoen. Kan ik ze hiermee in een vve vergadering mee om de oren slaan om die vloer dus te vervangen? Of is het een richtlijn en heb ik geen poot om op te staan bij een ouder appartement?
Hoe kom je er bij dat dit verplicht is? Het kan in het VVE reglement staan, maar dat kun alleen jij controleren, en zo ja: Dan zul je dit bij de VVE moeten aankaarten. Als het er niet in staat, dan is er ook geen verplichting.

Bovendien krijg ik nergens de indruk dat ze geen ondervloer hebben. Een ondervloer met 10db reductie is ook maar 10db reductie, dat helpt maar matig tegen een gehorige buur en helemaal als je er zelf gevoelig voor bent.

[ Voor 15% gewijzigd door naitsoezn op 01-06-2022 20:58 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 09:37
naitsoezn schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:42:
[...]

Hoe kom je er bij dat dit verplicht is? Het kan in het VVE reglement staan, maar dat kun alleen jij controleren, en zo ja: Dan zul je dit in de VVE moeten aankaarten. Als het er niet in staat, dan is er ook geen verplichting.
Het moet natuurlijk wel in de regelementen van de VVE staan. Anders heeft TS geen poot om op te staan.
En zelfs als het erin staat, is het heel lastig te bewijzen. Je kan hooguit een onderzoek eisen, maar als blijkt dat ze een geschikte ondervloer hebben draai je zelf voor de kosten (paar duizend euro) op.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

RocketKoen schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:47:
[...]

Het moet natuurlijk wel in de regelementen van de VVE staan. Anders heeft TS geen poot om op te staan.
Dat zeg ik toch precies ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Er Stata dus dat de vloer geïsoleerd moet zijn. Ik vraag het me af maar bewijzen kan ik het ook niet. Het is verder inderdaad een houten constructie en een gigantisch klankkast.

Een beetje geluid geeft niet maar nu lijkt het alsof ze stampend en rennend door de woning gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
AMARONE schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:52:
nu lijkt het alsof ze stampend en rennend door de woning gaan.
Dit zijn ze niet?

https://www.aboveaverage.com/every

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Deze website biedt wellicht wat nuttiger informatie:

https://www.hetccv-woonoverlast.nl/woonoverlast
Voor appartementen is er een eis dat de ondervloer aan 10db isolatie vermogen moet voldoen
Wat is de bron daarvan?

[ Voor 4% gewijzigd door Real op 01-06-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:02
Voor beide partijen is dit ontzettend vervelend. Ik zou is samen met de buren kritisch kijken naar de gelegde vloer en ondervloer. Een goede ondervloer die niet geschikt is voor de huidige constructie kan het een ontzettende klankkast maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:58
Ik ben zelf een bovenbuur, in een oud pand (1900, deels gerenoveerd), met een vloer van hout + Fermacell Estrich platen met dempende softe onderlaag + standaard laminaat ondervloer + laminaat en ik kreeg/krijg dezelfde klachten. Er is maar zoveel wat ik kan doen om het te verminderen. Ik heb vloerkleden met daaronder het beste (jute) ondertapijt wat ik kon vinden, heb Silent Socks onder de stoelpoten en draai geen muziek meer. Verder loop ik niet op blote voeten (ben de lichtste niet) en heb ik weinig bezoek (niet vanwege de klachten :-)). Mocht allemaal niet baten, nog steeds klachten. Maar aangezien ik niet leef om het de onderburen naar de zin te maken, heb ik ergens een grens getrokken. Klussen, lopen etc moeten toch, ook al horen ze dat beneden. Ergens komt er namelijk een punt dat je wellicht niet geschikt bent voor het type woning waar je woont.

Dat gezegd hebbende, heb ik welgeteld 1x mogen luisteren naar de muziek en toen vond ik het erg meevallen. Verder was het vooral "doe eens niet", terwijl ik het probleem niet goed voor ogen had (geluid en overlast zijn nogal subjectief). Dus begin eens door de bovenburen mee te laten luisteren. Koop desnoods zelf Silent Socks voor de stoelen voor hun en spreek een tijd af waarin er op instrumenten mag worden gespeeld.

De 10db norm hebben wij in de de reglementen staan voor nieuwe vloeren maar ik zou daar geen wonderen van verwachten. Iets als zware voetstappen zul je denk ik wel houden aangezien je bovenburen niet bij elke voetstap aan jouw overlast zullen denken.
Pagina: 1