Is deze badkamer wel veilig volgens richtlijnen ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brey_maastricht
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-07-2022
Beste lezers,

ik huur een appartement en daarin zit een badkamer zonder douchebak en zonder douche gordijn.
Ik heb weliswaar zelf een douchegordijn (rond) opgehangen met zuignappen maar desalniettemin wordt de badkamer enorm nat tijdens het douchen. Echter omdat die douche zo open is, en er ook electische contactpunten zijn (zie foto) vraag ik me af of deze badkamer wel zo veilig is en volgens de richtlijnen ?
De rode pijlen laten zien: stopcontact bij de wasbak, stopcontact beneden aan de vloer voor electrische verwarming, dubbele lichtschakelaar bij deuropening (gespiegeld in de spiegel !) en dat allemaal met die enorm open douche. Ik heb een beetje t gevoel dat hier enorm bezuinigd is ten koste van de veiligheid....

Ik hoor graag jullie meningen, mocht er een electricien bij zitten.

Met groeten,
Brey

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VrfVh7PxZjx4ojbQ9f3LDmrfvl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3xutCXWPEOiAC5tKYTfT4q4.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dr. Ap
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-03 21:34
https://elektricienaanhui...%20zeer%20strenge%20eisen.

Staat alles uitgelegd, oftewel geen stopcontact binnen 60cm van de kraan, al merk ik dat daar wel vaker makkelijk over wordt gedaan

[ Voor 23% gewijzigd door Dr. Ap op 01-06-2022 20:17 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Volgens de website die hierboven is gegeven mag er helemaal geen stopcontact aanwezig zijn in jouw badkamer:
Heeft u geen douchecabine, maar een losse douchekop? In dat geval geldt voor zone 1, dat deze in een straal van 1.2 meter rondom de douchekop loopt.
Die 1,2 meter haalt de hele badkamer niet eens...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:37
Het lichtknopje en de lichtschakelaar mogen misschien net. Daar zou je een meetlint langs moeten leggen. Horizontaal minstens 120cm tot je douchekop.
De stopcontacten bij je wastafel mogen sowieso niet. Ik denk niet dat het 120cm van de douchekop af is. En zeker niet 60cm van de kraan.

edit:
https://www.ew-installati...ms/showpage.aspx?id=36816
Hier staat de tekst toch wat anders.
Een cirkel van 120cm doorsnede op de vloer met de douchekop als midden = zone 0.
boven zone 0 = zone 1.

Waarschijnlijk moet dan alleen de WCD bij je kraan een halve meter omhoog.

Dit verklaart ook waarom je geen douchecabine hebt. Zelfs met de kleinste maat cabine (60x60) zou je ook nog een zone2 gebied van 60cm eromheen krijgen. Dus je hele badkamer.

[ Voor 45% gewijzigd door RocketKoen op 01-06-2022 20:35 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Ap
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-03 21:34
RocketKoen schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:26:

Dit verklaart ook waarom je geen douchecabine hebt. Zelfs met de kleinste maat cabine (60x60) zou je ook nog een zone2 gebied van 60cm eromheen krijgen. Dus je hele badkamer.
Apart eigenlijk aangezien ik zelf zou redeneren dat het met een douchecabine veiliger is

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:48
Wel apart van de verhuurder dat er geen stopcontacten zijn geplaatst met een afdekklepje ervoor. Had je dat toch op zijn minst kunnen doen, zou ik zeggen.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:30

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

RocketKoen schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:26:
edit:
https://www.ew-installati...ms/showpage.aspx?id=36816
Hier staat de tekst toch wat anders.
Een cirkel van 120cm doorsnede op de vloer met de douchekop als midden = zone 0.
boven zone 0 = zone 1.

Waarschijnlijk moet dan alleen de WCD bij je kraan een halve meter omhoog.
Volgens die link zitten de wcd's in de spiegel en naast de kraan in zone 1. Daar mag je max 25V wisselspanning of 60V gelijkspanning hebben, en de voeding moet buiten zones 0 en 1 liggen. Dit lijken mij toch echt 230V wcd's :p

Hier blijkt al: ga alleen af op het oordeel van een installateur/prof.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:20
Nee, dit voldoet niet.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:04
Ik hoop voor je dat je aarding in de badkamer wel voldoet, zodat op zn minst de aardlek wel aanspreekt als het allemaal te nat wordt voordat je geëlektrocuteerd wordt.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 07:29
Netjes.

Ik vind/vond het bij ons al op het randje van wat we hier gemaakt hebben, maar dat is stukken beter dan jouw situatie.

Waar in India is dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gelukkig is het snel op te lossen door de contactdozen weg te halen en er een blindplaat in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:47
Zijn er geen IP65 waterdichte stopcontacten verkrijgbaar?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:43
Bij de wasbak zit 230? Dat is niet conform.

Dit lijkt me een typische toiletruimte (tegenover de trap) die omgebouwd is tot "badkamer"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:19
Omgebouwde toilet naar badkamer. Dit is zeker geen standaard maatvoering voor een badkamer.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
Dit is echt levensgevaarlijk! zou er ook zeker melding van maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Higaphix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-05 21:18

Higaphix

Dit is geen ondertitel

De hele nieuwbouwcampus in Leiden heeft zulke stopcontacten in de badkamers :+

Dit is geen handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:03
mugenmarco schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:14:
Dit is echt levensgevaarlijk! zou er ook zeker melding van maken.
Uit nieuwsgierigheid, waar maak je dan de melding? (Bij wie of welke instantie?)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40

Reptile209

- gers -

tcw82 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:15:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, waar maak je dan de melding? (Bij wie of welke instantie?)
Eerst bij je verhuurder, zodat die actie kan nemen. Als dat niet helpt, huurcommissie ofzo? Wat staat er in je contract over het oplossen van geschillen?

En meer leesvoer: zoeken bij google naar 'ernstige gebreken huurwoning'

[ Voor 14% gewijzigd door Reptile209 op 03-06-2022 16:34 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:20
Ai. Bij de verhuurder even fijntjes navragen hoe deze zich verzekerd heeft tegen dodelijk letsel van een huurder. Als ie dan doorvraagt kun je even uitleggen dat de badkamer situatie een accident waiting to happen is... kijken wat hij/zij/hun doet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
olafmol schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:35:
Ai. Bij de verhuurder even fijntjes navragen hoe deze zich verzekerd heeft tegen dodelijk letsel van een huurder. Als ie dan doorvraagt kun je even uitleggen dat de badkamer situatie een accident waiting to happen is... kijken wat hij/zij/hun doet....
Met het weghalen van de stopcontacten bij de wasbak is de gevaarlijke situatie toch opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Wolly schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:39:
[...]

Met het weghalen van de stopcontacten bij de wasbak is de gevaarlijke situatie toch opgelost?
Dat zou idd een oplossing kunnen zijn. De grote uitdaging is vaak om een verhuurder in actie te krijgen..vandaar mijn suggestie om het zo aan te vliegen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
olafmol schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:35:
Beetje rare manier van omgangsvormen toch?

🌞🍃

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeEs
kamerplant schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:48:
[...]

Beetje rare manier van omgangsvormen toch?
Tja... Het kan vriendelijker, zeker.... maar t is ook wel een beetje kip en ei toch wel in dit geval denk ik?
Verhuurder heeft ook redelijke lage standaard/normen tov. de huurders door het zo gevaarlijk op te leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
GeeEs schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:12:
[...]

Tja... Het kan vriendelijker, zeker.... maar t is ook wel een beetje kip en ei toch wel in dit geval denk ik?
Verhuurder heeft ook redelijke lage standaard/normen tov. de huurders door het zo gevaarlijk op te leveren?
Idd, meeste verhuurders zitten niet echt te wachten op een verplichte verbouwing...

Anyway, tuurlijk is het altijd goed om vriendelijk te beginnen. Helemaal mee eens. Ik ging ervan uit dat de TS alleen een iets "stroevere" relatie met de verhuurder heeft, anders had ie het hier natuurlijk niet hoeven te vragen maar direct bij de verhuurder kunnen vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:56

slaay

Natuurbeleven.com

Het antwoord op je vraag: https://www.rijksoverheid...-slecht-onderhoud-aanpakt

Kortom, eerst melden bij de verhuurder daarna indien nodig bij de gemeente.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:54

Managelorian

“This is the workflow.”

GeeEs schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:07:
Bij de wasbak zit 230? Dat is niet conform.
Fout. Bij een wasbak mag wel een WCD zitten. Zie de eerdere link van @RocketKoen:

In documentatie van bijvoorbeeld bouwmarkten zie je soms ook een zone rondom een wastafel getekend. Dit is niet conform Nen 1010. Bij een wastafel is geen beperking in het toepassen van elektrisch materieel. 230 V lichtarmaturen en 230 V wcd’s mogen hier bijvoorbeeld worden geïnstalleerd, mits buiten zone 1 bij een moderne badkamer of buiten zone 2 (> 60 cm) bij een traditionele badkamer met badkuip of douchebak.

Het punt in deze casus is echter dat de plek van de WCD zone 1 is (want minder dan 120 cm vanaf de douchekop) en deze hier dus niet mag zitten. Maar dat is vanwege de douche, niet omdat 'ie naast de wasbak zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:29
Managelorian schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:49:
[...]

Fout. Bij een wasbak mag wel een WCD zitten. Zie de eerdere link van @RocketKoen:

In documentatie van bijvoorbeeld bouwmarkten zie je soms ook een zone rondom een wastafel getekend. Dit is niet conform Nen 1010. Bij een wastafel is geen beperking in het toepassen van elektrisch materieel. 230 V lichtarmaturen en 230 V wcd’s mogen hier bijvoorbeeld worden geïnstalleerd, mits buiten zone 1 bij een moderne badkamer of buiten zone 2 (> 60 cm) bij een traditionele badkamer met badkuip of douchebak.

Het punt in deze casus is echter dat de plek van de WCD zone 1 is (want minder dan 120 cm vanaf de douchekop) en deze hier dus niet mag zitten. Maar dat is vanwege de douche, niet omdat 'ie naast de wasbak zit.
Correct

Kleine douche wand plaatsen (bv40cm)is al een goede oplossing.

Ts. Heb je wel ergens een centraal aarding punt gevonden?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Ruimten met een bad of douche worden ingedeeld in zones. Zie figuur 5 en 6.
Bij een douche zonder douchebak heeft zone 0 een oppervlakte die gelijk is aan zone 1 in figuur 6. Deze zone heeft een hoogte van 10 cm boven het oppervlak van de afgewerkte vloer.
OPMERKING Onder een douchebak wordt bijvoorbeeld ook verstaan een lager gelegd deel of een deel van de vloer met waterafvoer.

Zone 1 wordt begrensd door:
— aan de onderkant: de bovenkant van zone 0;
— aan de bovenkant: de hoogste van de volgende vlakken:
— het horizontale vlak ter hoogte van de hoogste vaste douchekop of wateraanvoer, of
— het horizontale vlak op 225 cm hoogte boven de afgewerkte vloer; — aan de zijkant:
— de verticale vlakken rondom de badkuip of de douchebak, of
— voor douches zonder douchebak: het verticale vlak op een afstand van 120 cm vanaf het
middelpunt van de vaste wateraanvoer op de wand of het plafond.
Als de ruimte onder de douchebak of onder het bad is omhuld, dan valt deze ruimte buiten de zone- indeling.
Zone 2
Bij douches zonder douchebak is er geen zone 2.
Zone 2 wordt begrensd door:
— aan de onderkant: het oppervlak van de afgewerkte vloer; — aan de bovenkant: de hoogste van de volgende vlakken:
— het horizontale vlak ter hoogte van de hoogste vaste douchekop of wateraanvoer, of
— het horizontale vlak op 225 cm hoogte boven de afgewerkte vloer; — aan de zijkant:
— de verticale vlakken die de grens zijn van zone 1, en
— de verticale vlakken op een afstand van 60 cm vanaf de grens van zone 1.

Plaatje https://ibb.co/zVfYPby

[ Voor 50% gewijzigd door The Fatal op 03-06-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

Een douchewandje plaatsen is weliswaar een hele praktische oplossing, maar ik vermoed dat je dan nog steeds niet voldoet aan NEN1010. Ik heb de norm er niet op nageslagen, maar in de eerder genoemde link zie ik bij de zonedefinitie niets staan over wanden als zijnde grenzen van een zone. Kortom: vanaf boven gezien is alles in een straal van 120 cm om de douchekop gedefinieerd als zone 1 (met of zonder wand er tussen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:29
Managelorian schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:04:
Een douchewandje plaatsen is weliswaar een hele praktische oplossing, maar ik vermoed dat je dan nog steeds niet voldoet aan NEN1010. Ik heb de norm er niet op nageslagen, maar in de eerder genoemde link zie ik bij de zonedefinitie niets staan over wanden als zijnde grenzen van een zone. Kortom: vanaf boven gezien is alles in een straal van 120 cm om de douchekop gedefinieerd als zone 1 (met of zonder wand er tussen).
Heb een plaatje en text toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Managelorian schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:49:
[...]

Ook gewone wcd's zonder fatsoenlijke IP rating?
Maar het is dus gewoon niet conform in deze situatie toch? Wasbak of niet.
De tekst die je quote is ook niet duidelijk vind ik.
"Moderne badkamer" ?

"Zone 2 badkamer
Zone 2 bestaat uit de ruimte die 60cm na zone 1 begint, tot een hoogte van 2,25m. Elektrisch materiaal moet hier voorzien zijn van minimaal IPx4 bescherming. Standaard contactdozen mag je hier niet toepasen. Scheerwandcontactdozen wel, mits deze aan de NEN-EN-IEC 61558-2-5 voldoen en het niet waarschijnlijk is dat ze in contact komen met sproeiwater.

Let op. Bij douches zonder douchebak is er geen zone 2. De 1,2 meter die hier als zone 1 fungeert en als zodanig behandeld, zorgt alsnog voor een veilige situatie."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Huurder moet dus gewoon een douchewandje plaatsen en alles is weer ok?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22

Videopac

Rommelt wat aan.

Dit is toch gewoon een dochecabine waar ze een wasbak, radiator en spiegel bij in gepropt hebben?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:20
Of het gevaarlijk is, ik denk het niet. Je moet wel hele rare dingen doen in de douche (direct water op het stopcontact spuiten) voordat dit gevaarlijk wordt.

Het zal vast niet volgens de officiele regels zijn. Maar ik heb in mijn 2020 opgeleverde koop appartement ook een dubbel stopcontact 15cm boven de wasbak zitten. Er zal echt niets gebeuren als er zo nu en dan een druppeltje water op/in komt.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian

Managelorian

“This is the workflow.”

The Fatal schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:08:
[...]

Heb een plaatje en text toegevoegd.
I stand corrected. Helder, een wandje erin en de boel is weer in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Saeverix schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:41:
Of het gevaarlijk is, ik denk het niet. Je moet wel hele rare dingen doen in de douche (direct water op het stopcontact spuiten) voordat dit gevaarlijk wordt.

Het zal vast niet volgens de officiele regels zijn. Maar ik heb in mijn 2020 opgeleverde koop appartement ook een dubbel stopcontact 15cm boven de wasbak zitten. Er zal echt niets gebeuren als er zo nu en dan een druppeltje water op/in komt.
tja hier zit er ook gewoon een combischakelaar naast de wastafel.. of het mag is zal grens geval zijn..
al had ik liever gehad dat er enkel een wcd met klepje zat.. en het schakelaartje gewoon bij de lichtschakelaar van het gewone licht gezet..

maar dat was ze teveel moeite..
woningbouw, kosten, tijd, minder werk doen was altijd goed

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
SMSfreakie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:21:
[...]

tja hier zit er ook gewoon een combischakelaar naast de wastafel.. of het mag is zal grens geval zijn..
al had ik liever gehad dat er enkel een wcd met klepje zat.. en het schakelaartje gewoon bij de lichtschakelaar van het gewone licht gezet..

maar dat was ze teveel moeite..
woningbouw, kosten, tijd, minder werk doen was altijd goed
Die schakelaar zit niet naast de wastafel hoor. Kijk nog maar eens goed. Je kijkt in de spiegel, die schakelaar zit keurig naar de deur.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Slappyjoez schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:41:
Zijn er geen IP65 waterdichte stopcontacten verkrijgbaar?
IP55 lukt nog wel maar veel hoger dan komt er nog een afdekkapje overheen. (schneider 81140)
Maar dat is opbouw, niet echt fraai in een badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Saeverix schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:41:

Mwoah .. in deze badkamer, als je het douchegordijn niet helemaal dichttrekt, en/of de douchekop even in je hand hebt en verkeerd beweegt spuit je het stopcontact zo vol. Zelfs de spatten van je rug of hoofd komen daar in de wasbak of tegen de spiegel lijkt me.

Het is volgens mij een hokje van net aan 1 bij 1 meter.. kan je je kont net keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
GeeEs schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:00:
[...]

Mwoah .. in deze badkamer, als je het douchegordijn niet helemaal dichttrekt, en/of de douchekop even in je hand hebt en verkeerd beweegt spuit je het stopcontact zo vol. Zelfs de spatten van je rug of hoofd komen daar in de wasbak of tegen de spiegel lijkt me.

Het is volgens mij een hokje van net aan 1 bij 1 meter.. kan je je kont net keren.
Het is zelfs al meerdere keren getest op YouTube: YouTube: What actually happens if you spill water on a power outlet

Dus die paar spatjes die er eventueel in kunnen komen in deze badkamer, zullen geen gevaar opleveren.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Saeverix schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:27:
[...]

Het is zelfs al meerdere keren getest op YouTube: YouTube: What actually happens if you spill water on a power outlet

Dus die paar spatjes die er eventueel in kunnen komen in deze badkamer, zullen geen gevaar opleveren.
Ok, tja... Als het zelfs op YouTube staat dan moet het wel veilig zijn.
Meestal doen ze nog wel een disclaimertje bij zulke filmpjes op YT, die zag ik hier nergens in dit filmpje, viel jou dat ook op? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
GeeEs schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:22:
[...]

Ok, tja... Als het zelfs op YouTube staat dan moet het wel veilig zijn.
Meestal doen ze nog wel een disclaimertje bij zulke filmpjes op YT, die zag ik hier nergens in dit filmpje, viel jou dat ook op? :>
In het begin en tijdens het hele filmpje staat er flink groot in beeld "Don't try this at home". Het enige wat ik er mee wil aangeven is dat een paar sputtertjes die er toevallig opkomen geen rare dingen veroorzaken.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Saeverix schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:30:
[...]

In het begin en tijdens het hele filmpje staat er flink groot in beeld "Don't try this at home". Het enige wat ik er mee wil aangeven is dat een paar sputtertjes die er toevallig opkomen geen rare dingen veroorzaken.
Ah.. ;)
Klopt, en het is ook nog geaard in de badkamer, dus het zal hier ongetwijfeld wel loslopen hoor.
Toch beveelt men dit blijkbaar niet helemaal aan vanwege de mogelijke risico's. Je maakt verder zelf uit of je er wat mee doet.
Zonder een beetje risico's is het leven ook maar saai niet ? :)
Een flinke tik van 230 overleef je sowieso meestal wel, fijn is het echter niet. Al is het maar een beetje lekstroom... Brrr.

Er is hier een situatie waar je relatief makkelijk met natte handen en voeten op een natte vloer een natte stekker in een nat stopcontact -kan- stoppen. Moet je gewoon niet willen.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeEs op 04-06-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 21:41
[...]

Het is meer dat over de jaren heen allerlei aanslag zich kan verzamelen en dan met wat water er ineens stroom door de 'zoutoplossing' kan gaan lopen.

In praktijk zal het meevallen als bedrading e.d. ook nieuw is, al is de plaatsing echt heel slecht. Weet dat de huurbaas op zijn best het ding laat verwijderen en overtegelen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 12:39
GeeEs schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:41:
…het is ook nog geaard in de badkamer
…gezien de installatie zou ik daar ook mijn twijfels over hebben…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
vanaalten schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:27:
[...]

…gezien de installatie zou ik daar ook mijn twijfels over hebben…
En die aarde voegt voor bepaalde apparaten natuurlijk wel wat toe, maar: ik zou vooral een aardlekschakelaar willen hebben. Dus @brey_maastricht heb je een aardlekschakelaar, wat voor type, en werkt ie? Als er dan wat mis gaat, weet je in ieder geval dat de relevante beveiligingsmaatregelen in werking (kunnen) treden.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brey_maastricht
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-07-2022
of de aardlekschakelaar werkt...geen idee. I hope so !

De verhuurder heeft in elk geval de aannemer gevraagd en die heeft laten weten dat alles volgens bouwbesluit en NEN-normeringen is gemaakt....maar dat is toch de slager die zijn eigen vlees keurt dan ?

Over 2 maanden ben ik weg uit dit appartment maar nog nooit in 4 maanden veilig kunnen douchen naar mn gevoel....

Dank voor julie reacties wel !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40

Reptile209

- gers -

Elke aardlekschakelaar heeft een testknop. Geen mens doet het, maar die zou je maandelijks moeten gebruiken om te checken dat hij het doet. Druk daar eens op zou ik zeggen :). Ten overvloede: dan moet je aardlekschakelaar dus uit gaan en valt de stroom uit op de achterliggende groepen tot je hem weer aan zet. Dus wel even bedenken wanneer je dat handig kan doen :+

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
brey_maastricht schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 00:24:

De verhuurder heeft in elk geval de aannemer gevraagd en die heeft laten weten dat alles volgens bouwbesluit en NEN-normeringen is gemaakt....maar dat is toch de slager die zijn eigen vlees keurt dan ?

Over 2 maanden ben ik weg uit dit appartment maar nog nooit in 4 maanden veilig kunnen douchen naar mn gevoel....

je originele vraag is of het volgens de richtlijnen gebouwd is, en de verhuurder heeft bij de aannemer nagevraagd, met als antwoord "ja, volgens bouwbesluit".
(hadden ze een onafhankelijk expert moeten aanstellen voor zo'n vraagje?)

als je je toch niet veilig voelt, plak het zelf af / los het zelf op (?).

(en je gaat er toch uit, bespaar je de energie van frustratie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:02
[...]

Onze vrienden bij Mythbusters hadden ooit ook eens een special gedaan over urineren op schrikdraad. Conclusie is dat je wel een heel sterke continue straal moet hebben om 10kV (!!) over te laten springen. Laat staan 230V met wat gespetter van een douche.

Vond de vraag over het CAP veel meer valide.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Laatst online: 11-05-2024
Lastig te beoordelen, er zijn wel constructies mogelijk die veilige stopcontacten en schakelaars kunnen garanderen bij de badkamer. Maar die zullen niet gebruikt zijn.

De schakelaar en de verwarming zou ik me geen zorgen om maken, die heb je ook voor vochtige ruimtes dus dat is wel veilig. Die 2 stopcontacten dat is wat minder hoewel het eigenlijk als je er verstandig mee omgaat geen risico voor jou is. Ja je moet er niet de douche op richten inderdaad en er gewoon vanaf blijven als ze nat zijn.
Je hebt wel een groter risico op stroomuitval omdat je mogelijk kortsluiting krijgt waardoor de stop eruit knalt.
Aiolos schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:58:
En die aarde voegt voor bepaalde apparaten natuurlijk wel wat toe, maar: ik zou vooral een aardlekschakelaar willen hebben. Dus @brey_maastricht heb je een aardlekschakelaar, wat voor type, en werkt ie? Als er dan wat mis gaat, weet je in ieder geval dat de relevante beveiligingsmaatregelen in werking (kunnen) treden.
Voegt alleen wat doe als een apparaat hier ook actief rekening mee houd anders niet. Overigens is de aarde niets meer dan een directe link naar de grond toe. In oude huizen werd hiervoor ook wel de verwarmingsbuis gebruikt ( is redelijk veilig ).
Ook als je geen aarde of aardlek hebt zal je groepenkast gewoon eruit klappen bij een bepaalde spanning, ongeacht of je een aardlek hebt of niet.

[ Voor 40% gewijzigd door Shadowhawk00 op 21-07-2022 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:06:
[...]

Voegt alleen wat doe als een apparaat hier ook actief rekening mee houd anders niet. Overigens is de aarde niets meer dan een directe link naar de grond toe. In oude huizen werd hiervoor ook wel de verwarmingsbuis gebruikt ( is redelijk veilig ).
Ook als je geen aarde of aardlek hebt zal je groepenkast gewoon eruit klappen bij een bepaalde spanning, ongeacht of je een aardlek hebt of niet.
Niet bij een bepaalde spanning hoor, bij stroom. Namelijk de 16A (en over het algemeen zelfs hoger), maar als die door je heen gaat ben je al lang dood. Daarom hebben we aardlekschakelaars die bij 30mA (0,03A) al uitschakelen. Dat overleef je wel.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frishe1992
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-05 13:06
Skyrunner schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:04:
[...]

Onze vrienden bij Mythbusters hadden ooit ook eens een special gedaan over urineren op schrikdraad. Conclusie is dat je wel een heel sterke continue straal moet hebben om 10kV (!!) over te laten springen. Laat staan 230V met wat gespetter van een douche.

Vond de vraag over het CAP veel meer valide.
Dat kun je niet zo vergelijken met elkaar, een schrikdraadapparaat geeft een stroomimpuls af met een frequentie van 1 Hertz. Met andere woorden, maximaal 1 impuls per seconde. De wisselspanning die in Europa uit een stopcontact komt is 50 Hertz. Dit zijn dus 50 pulsen per seconde. De energie die vrij kan komen bij schrikdraad is, ondanks de hoge spanning, maar iets van een paar joule per seconde. Je stopcontact kan max 3.680 joule per seconde leveren. De hoogte van de spanning (voltage) zegt dus echt niet altijd iets over de hoeveelheid energie die vrij kan komen, het is een samenhang van verschillende factoren (spanning, stroom, weerstand, frequentie enz.)

You're too slow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 09:26
Hmm woon in een huis uit 2008 en heb hier ook gewoon een stopcontact bij de wastafel en de woning daarvoor had volgens mij ook binnen 60cm een stopcontact bij de wastafel. Hoe wil je anders je tandenborstel en fohn gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Laatst online: 11-05-2024
Aiolos schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:20:
[...]

Niet bij een bepaalde spanning hoor, bij stroom. Namelijk de 16A (en over het algemeen zelfs hoger), maar als die door je heen gaat ben je al lang dood. Daarom hebben we aardlekschakelaars die bij 30mA (0,03A) al uitschakelen. Dat overleef je wel.
Hangt af van de tijd dat het door je heen gaat, zelfs een schok krijgen overleef je wel.
Maar dan moet die stroom ook daarwerkelijk door je heen gaan, niet door een deel maar door je romp.
In de badkamer als je aan het douchen bent ben je over het algemeen vrij nat dus dat is de minste weerstand, de metalen omhulsel en het water in de leidingen zijn een veel lagere weerstand dan jou huid en dik genoeg dus grote kans dat je alleen stroom krijgt door je hand en vingers.
Zwaar irritant en pijnlijk ja, dodelijk gelukkig niet.

Maar dan nog moet een badkamer aan de normen voldoen, als de aannemer echter aangeeft dat deze aan de normen voldoet dan zal dat wel zo zijn. Uiteindelijk is de aannemer ook verantwoordelijk als ze bewust iets verkeerd opleveren aangezien jij als leek daar geen verstand van hoeft te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Frishe1992 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:22:
[...]

Dat kun je niet zo vergelijken met elkaar, een schrikdraadapparaat geeft een stroomimpuls af met een frequentie van 1 Hertz. Met andere woorden, maximaal 1 impuls per seconde. De wisselspanning die in Europa uit een stopcontact komt is 50 Hertz. Dit zijn dus 50 pulsen per seconde. De energie die vrij kan komen bij schrikdraad is, ondanks de hoge spanning, maar iets van een paar joule per seconde. Je stopcontact kan max 3.680 joule per seconde leveren. De hoogte van de spanning (voltage) zegt dus echt niet altijd iets over de hoeveelheid energie die vrij kan komen, het is een samenhang van verschillende factoren (spanning, stroom, weerstand, frequentie enz.)
Je hebt mijn punt gemist.

Als 10kV (op het moment suprême) al een keiharde straal nodig heeft om aan te komen is 230VAC al helemaal vergezocht als bron van gevaar bij douche gespetter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 21:41
Skyrunner schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:59:
[...]

Je hebt mijn punt gemist.

Als 10kV (op het moment suprême) al een keiharde straal nodig heeft om aan te komen is 230VAC al helemaal vergezocht als bron van gevaar bij douche gespetter.
Het probleem is dat er ionen in het water kunnen zitten (zouten en mineralen die er van nature al in zitten, maar ook evt zweet opgelost van je huid, sommige schoonmaak producten) die voor geleiding kunnen gaan zorgen. Het is erg lastig om dat in te schatten, omdat de concentraties per toeval in elke druppel zal verschillen, vandaar dat uit voorzorg dit advies bestaat.

Het is inderdaad niet erg waarschijnlijk, maar de vraag is misschien eerder: wil jij die ene pechvogel per jaar zijn?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Brent schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:18:
[...]

Het probleem is dat er ionen in het water kunnen zitten (zouten en mineralen die er van nature al in zitten, maar ook evt zweet opgelost van je huid, sommige schoonmaak producten) die voor geleiding kunnen gaan zorgen. Het is erg lastig om dat in te schatten, omdat de concentraties per toeval in elke druppel zal verschillen, vandaar dat uit voorzorg dit advies bestaat.

Het is inderdaad niet erg waarschijnlijk, maar de vraag is misschien eerder: wil jij die ene pechvogel per jaar zijn?
Sterker nog, het is totaal onwaarschijnlijk. 230 slaat niet over tenzij je er ongeveer bovenop staat met koper.

Daarom herhaal ik wat ik eerder zei: het aanwezig zijn van een CAP is veel relevanter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:17

LankHoar

Langharig tuig

brey_maastricht schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 00:24:

Gezien je weggaat, wellicht juist melding maken bij een betreffende instantie (verhuurder wil er niets aan veranderen blijkbaar). Heeft een volgende huurder enkel baat bij, indien er actie ondernomen word.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Dit doet mij denken aan een vrij traumatische ervaring in mijn jeugd.

We kwamen terug van een vakantie en ik draaide de kraan open. Voelde een vreemde tinteling in de kraan.
Volgende dag kwam elektricien en bleek dat er 220 volt op de leidingen stonden. Iets met geen aardlekschakelaar of zo. Nog jaren last gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:17

LankHoar

Langharig tuig

YangWenli schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:29:
Dit doet mij denken aan een vrij traumatische ervaring in mijn jeugd.

We kwamen terug van een vakantie en ik draaide de kraan open. Voelde een vreemde tinteling in de kraan.
Volgende dag kwam elektricien en bleek dat er 220 volt op de leidingen stonden. Iets met geen aardlekschakelaar of zo. Nog jaren last gehad.
Op welke manier heb je daar last van gehad dan? Ben wel even benieuwd wat zoiets nou met je doet (zelf geen ervaring gelukkig).

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Pagina: 1