Energiezuinige simpele router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik zoek een?
Energiezuinige simpele router om mijn internetverkeer mee te NATten.

Wat is je budget?
Mijn streven is om de aanschaf binnen een jaar terug te verdienen met de beoogde energiebesparing. Max. €150.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Maakt me weinig uit. Een soho Asus router? Mikrotik? EdgeRouter X? Andere ideeën?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb nu een x86 bak met pfSense erop, maar ik gebruik misschien maar 1% van de features welke pfSense te bieden heeft, terwijl dat bakje naar schatting zo'n 40 watt trekt de hele dag door.

Ik gebruik losse AP's dus ik hoef geen wifi-router, maar als wifi functionaliteit er in zit, en gewoon uitgeschakeld kan worden is dat ook goed.

NAT, hier en daar een port translation, en wat simpele firewall rules zijn een eis. DoT zou ik leuk vinden maar is geen harde eis.

Een paar extra gigabit ethernet poorten zou leuk zijn voor de groei (mijn huidige switch zit vol), maar geen must.

Moet met gemak mijn internet kunnen NAT-ten 75/10 mbit. Met genoeg ruimte voor toekomstige snelheidsverhogingen van mijn ISP en/of ooit synchroon glasvezel.

Static DHCP leases zou mijn leven ook een stuk gemakkelijker maken.

Verder zou het handig zijn om per device wat live statistiek te kunnen zien met betrekking tot throughput, voor troubleshooting enzo.

Ook PoE (802.3at/802.3af) voor mijn twee AP's zou leuk zijn, maar optioneel.

Ik doen niet aan VPN, QOS, WAN aggregation of dat soort dingen.

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-01 14:40
Wat voor internetverbinding heb je en bij welke provider? Misschien kun je 2 vliegen in één klap slaan en nog een stroomverbruiker (modem) uit de keten halen.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een Ubiquiti USG-3P doet alles wat je vraagt, zelfs met IPS/IDS volledig áán. Zónder IPS/IDS doet het ding Gigabit Up/Down. Een PoE+ L2 switch er bij en klaar is @ebia

[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 02-06-2022 17:15 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:51
Misschien enorm simpel gedacht, maar waarom laat je het het modem van je provider niet doen? Dan is je aanschaf nul.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Will_M schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:11:
Een Ubiquiti USG-3P doet alles wat je vraagt, zelfs met IPS/IDS volledig áán. Zónder IPS/IDS doet het ding Gigabit Up/Down. Een PoE+ L2 switch er bij en klaar is @ebia
Dat red je denk ik niet met 150 euro.

• ebia
@Djarune Ziggo, 75/10 uit het hoofd. 'Smartwifi' Docsis modem erbij, maar die staat in bridge. Volgens mij krijg je dan geen public ipv4 adres meer als ik me niet vergis. En het lijkt me (heb het nooit onderzocht) dat dat ding verder niet aan al mijn eisen voldoet?

@Will_M Bedankt voor de suggestie. Is dat deze? pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) Ik ga er eens naar kijken. Helaas is de prijs wat omhoog geschoten zo te zien.

@jongetje Zie eerste antwoord.

• jongetje
Volgens mij kan het modem van Ziggo prima doen wat jij wilt. Je besparing is daarmee bijna 100 procent want zoveel meer stroom gebruikt ie niet in router modus.
En natuurlijk krijg je een publiek ip-adres, ik ken geen provider (los van mobiele providers) die je geen publiek ip-adres geven.

Waarom probeer je niet hoever je komt. Kost je niets, het apparaat staat er toch al en uiteindelijk bespaar je je de energiekosten en aanschaf van een extra router.

[ Voor 22% gewijzigd door jongetje op 03-06-2022 10:29 ]

• Djarune
jongetje schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:28:
En natuurlijk krijg je een publiek ip-adres, ik ken geen provider (los van mobiele providers) die je geen publiek ip-adres geven.
Ik denk dat TS bedoeld dat hij nu een uniek publiek IPv4 adres heeft nu de modem in bridgemodus staat. Als hij de routerfuncties gaat gebruiken wordt het waarschijnlijk IPv6 en kan die van adres veranderen als de stroom eraf is geweest.

@ebia NAT doet het prima op de Ziggo router. Statistieken per gebruiker kun je ook inzien. Ben het dus met @jongetje eens. Eerst de Ziggo router gebruiken ipv een nieuwe router eraan hangen die nog eens 15 tot 20W slurpt.

Zelf heb ik ooit de KPN Experiabox uit mijn keten gehaald voor een Draytek Vigor gekocht uit de V&A. Neemt zowel modem als router functies over. Met Ziggo heb je echter weinig andere modem mogelijkheden.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X
Deze wellicht? Je noemt hem al in de TS, zag ik

Heeft bij mij de experiabox vervangen, kost niet zoveel en kan van alles qua routing, firewall, Blacklist, vlan etc.
Heb zelf geen ervaring met Ziggo, dus ik weet niet of hij daar je huidige modem bij kan vervangen, maar er zijn vast Tweakers die dat al getest hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door _ferry_ op 03-06-2022 11:52 ]

• Djarune
De pricewatch: AVM FRITZ!Box 6660 Cable is niet goedkoop, maar doet alles wat je wil en meer. Is een kabelmodem en router.

• jongetje
Djarune schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:40:
[...]

Ik denk dat TS bedoeld dat hij nu een uniek publiek IPv4 adres heeft nu de modem in bridgemodus staat. Als hij de routerfuncties gaat gebruiken wordt het waarschijnlijk IPv6 en kan die van adres veranderen als de stroom eraf is geweest.
Je krijgt ook gewoon een ipv 4 als je hem in de routermodus zet met daarnaast ipv.6.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:40
ebia schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:55:
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
[i]Ik heb nu een x86 bak met pfSense erop, maar ik gebruik misschien maar 1% van de features welke pfSense te bieden heeft, terwijl dat bakje naar schatting zo'n 40 watt trekt de hele dag door.
Wat belet je om deze machine te verzuinigen? Ik ga er van uit dat je een tower hebt en geen NUC of MiniPC maar dan zou je gewoon in het zuinige server topic een van de laatste builds kunnen nemen en dan zit je rond de 8 à 11W. Ik heb hier een ESXi draaien (nota bene ook niet zuinig maar pfSense misschien ook niet, vandaar) en die gebruikt effectief maar 11W.

• ebia
@jongetje Heb ik aan zitten denken, maar het schijnt dat je niet zonder tussenkomst van de helpdesk het modem in of uit bridge-modus kan laten halen. 'Even' proberen zit er dus niet zomaar in. Ik zal deze optie nog eens wat verder onderzoeken...

Wat betreft ipv4/ipv6, ik lees op de fora dat je niet zomaar kunt PATten naar ipv4 in dual-stack. Ik zou die optie graag hebben/behouden. Je kunt dan wel ipv4-only aanvragen, maar dan kun je 'nooit' meer naar dual stack. En de ipv6 optie zou ik ook graag hebben/behouden. Ziggo maakt dit allemaal niet echt makkelijk heb ik het idee.

@_ferry_ Draai je OpenWRT of gewoon de standaard firmware? Ik heb wel eens begrepen dat die Edgerouter qua hardware min of meer hetzelfde is als een Mikrotik Hex. Heb je die laatste ook eens overwogen?

@Djarune Bedankt voor de suggestie. In mijn situatie zou dat ding mijn modem, router, en één AP kunnen vervangen. Die drie zijn goed voor 42 Watt (€110 p.j.). Die Fritzbox verbruikt typisch zo'n 15 Watt (€40p.j.). Terugverdientijd dus zo'n kleine 3 jaar. Dat is me (voorlopig) net even iets teveel, ook rekeninghoudend met wellicht een toekomstige stap naar glasvezel.

@HyperBart Het betreft een AMD A4-5050 APU, met quad Intel Nic kaart. Laptopdiskje erin. Trekt zo'n 28 Watt continue. PowerD staat wel aan maar maakt weinig verschil. Enige mogelijkheid hier is denk ik de ATX PSU vervangen door een PicuPSU, maar betwijfel of ik dat echt terug ga verdienen binnen afzienbare tijd.

Investeren in een 'volwaardig' systeem lijkt me veel te kostbaar. Wat heb jij gebouwd dat slechts 11W trekt?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:40
@ebia :

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 161,39€ 161,39
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 170,50€ 170,50
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 331,89

Nu misschien hier en daar wat goedkoper te krijgen. Voeding ben ik even kwijt, maar is een gewone simpele ATX maar wel lekker zuinig.

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het klopt dat je inderdaad de helpdesk nodig hebt om brigde aan/uit te zetten, maar volgens mij is hetgeen wat het Ziggo modem kan meer dan genoeg voor wat je vraagt. NAT en static dhcp lease volgens mij ook, maar dan moet je de handleiding van het modem dat je hebt even opzoeken voor dat laatste.

Als je puur kijkt naar besparing lijkt me dat de kortste klap. Alleen live monitoring mis je dan, maar de vraag is of het je dat dan ook waard is.

• ebia
@jongetje Het zelf schakelen tussen de router/bridge modus blijkt helaas niet te kunnen in mijn regio. Ook heb ik tevergeefs gezocht naar uitgebreide handleidingen van het apparaat maar die blijken niet te bestaan. Dan weet ik nu al dat het qua menu's en opties erg karig is.

Dus de knoop maar doorgehakt. Ik koop een Mikrotik, de hEX. Aanschaf €60, 5 Watt verbruik, binnen het jaar terugverdient. Voldoet verder aan alle specs. Genoeg opties om mee te klooien (eventueel met OpenWRT), en wil RouterOS ook wel eens proberen. Ook genoeg flexibiliteit naar de toekomst mocht ik van provider veranderen.

@Djarune Wat betreft de Ziggo Connect Box heb ik eigenlijk geen klachten, in bridge modus. Het is wel jammer dat het ding zoveel stroom verbruikt. Zelfs in bridge modus (met wifi uit, ongebruikte lan poorten uit, etc) trekt het ding ruim 10 watt uit de muur, terwijl met die opties aan het ding 12 watt verstookt aldus hwi.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:24
Voor mij heeft de Ziggo modem cq connect box jaren volstaan. Zit port forwarding in en DHCP. Static lease wilde in het verleden weleens verloren raken bij firmware update (technicolor?). Daardoor plaatste ik mijn NAS etc gewoon buiten de DHCP range via een static ip.

[ Voor 69% gewijzigd door sdk1985 op 03-06-2022 22:06 . Reden: edit ik lees niet goed ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1