Dakleer vervangen door EPDM

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-05 18:05
Ik wil van onze dakkapel het slechte dakleer zelf vervangen door EPDM. Ik heb al een stuk dakleer weg gehaald en het underlayment hout is nog in goede staat. Nu vind ik veel tuin overkapping filmpjes online maar kom ook een filmpje tegen waar ze nog PIR platen plaatsen..

Huidige isolatiemateriaal dat onder de underlayment ligt blijft zoals het is. Maar voordat ik het EPDM op de underlayment ga plakken.. is het nog verstandig om hier nog PIR bovenop te monteren? Of krijg ik dan juist weer vocht problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:29
PIR ventileert natuurlijk niet, maar dat doet dakleer/EPDM ook niet. Enige is dat PIR nog wat isoleert, dat zou juist vochtproblemen moeten verminderen. Dus mijn logica zegt dat het in ieder geval niet minder goed wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:21
hjtuinenburg schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:15:
PIR ventileert natuurlijk niet, maar dat doet dakleer/EPDM ook niet. Enige is dat PIR nog wat isoleert, dat zou juist vochtproblemen moeten verminderen. Dus mijn logica zegt dat het in ieder geval niet minder goed wordt.
Dakleer ademt zeker anders krijg je een groot vocht probleem. ( tot een laag of 5-6 geloof ik )
Epdm juist niet, dat betekend dat je alles opsluit en je ergens anders een ventilatie punt moet hebben.
Dus ook de Epdm rechtstreeks op het underlayment gaat problemen geven.

Met andere woorden de Pir kan in de zomer niet drogen dus je vocht gaat zich een weg zoeken, waarschijnlijk het underlayment in wat weer volgt in rottende platen.

[ Voor 4% gewijzigd door ErwinJ op 01-06-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-05 18:05
Wat me trouwens wel opviel is dat er boven in de hoeken bij het isolatie materiaal dat er een soort lat erin getimmerd was zodat er in de hoeken wat lucht zat. Dit lucht 'kanaal' kan vrij ademen naar de boeidelen.

Wellicht is het duidelijker aan de hand van een tekening (sorry voor mijn Gimp kunsten).

Oude situatie (vanaf zijkant kapel gezien):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AlvyO38RGN3_Z2M2ixF-PCZvcI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eDb2AbAaJwfOvWf0f3ErPiem.png?f=fotoalbum_large

Wellicht nieuwe situatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pt_FnlLo8wc4hhS1ViRojEgLPEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5TAmojYvIgniKSZZ7LeqRQni.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:21
Anders even in Ubakus inkloppen dan weet je het snel genoeg.

Hier is 8 jaar geleden de dakbedekking (bitumen)van de dakkapel vervangen door EPDM. Geen vochtproblemen tot zover.

Het klopt dat er tussen de balken laag ventilatie is en volgens mij zorgt dit ervoor dat er geen vochtschade komt.

Letop; het vocht komt van binnen, niet van buiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BG_tweakerthuis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-08-2024
Interessant. Ik ga Epdm op een carport leggen, onderdak eiken balken en planken. Ik zou PIR van 3 cm moeten gebruiken omdat Epdm niks doorlaat en het vocht anders het hout zou laten rotten van Epdm kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:19
Plat dak isoleer je van boven, niet van onderen. Ventileren achter je isolatie helpt, maar geeft geen 100% garantie en daarnaast sloop je een deel van de isolatiewaarde.
Bitumen is overigens ook zo goed als dampdicht.

Vocht komt van onderen, als dat gewoon in en uit de constructie kan aan de onderkant is er niks loos. Leg je bitumen of EPDM op het kale hout zondet isolatie, krijg je in de winter condensvorming in het hout, waarschijnlijk zelfs achter het hout onder de EPDM, vandaar isolatie ertussen.
Pagina: 1