Deur los in slot; geeft kier en tocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popular307
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09-2024
Wie heeft er tips voor een deur die slecht sluit in het slot? De deur trekt niet geheel dicht, waardoor een relatief grote kier en tocht ontstaat.

Zie foto’s en video ter verduidelijking.

https://youtube.com/shorts/7faU3FkMqnM?feature=share

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbKtYF-aOoo8B-F4Fyh1kmp6tR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvwDFH5bALbl5H6wmznms5gm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXKBARfEmT8tKk4gw7cO8SR-1PU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZVnC1GEaogUSCxlirwNAi0c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIJJwy4qtY33WkeX2-ff0Hv9ve4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1f5dmkmx3yAMg7bPuzbWyoX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIx2ViwlQGuVdQZn1ml6pLV1cns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SfS6a0Hm15avkdFGy4hEbidP.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 22:56
@Popular307 Als ik mij niet vergis betreft dit een GU verstelbare sluitkom. Als je de sluitplaat eraf haalt, met de 3x PZ2 schroeven dan kun je waarschijnlijk de sluitkom afstellen zodat de deur beter sluit :).

[ Voor 3% gewijzigd door Puch-Maxi op 01-06-2022 16:14 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Laatst online: 17:36
Rubbers vervangen, die zitten onder de verf en zijn ws niet zo soepel meer.
Wat ook kan: driepuntssluiting (laten) monteren. Dan trekt de deur minder krom en sluit 'ie beter aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popular307
T_knoop schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:10:
Rubbers vervangen, die zitten onder de verf en zijn ws niet zo soepel meer.
Wat ook kan: driepuntssluiting (laten) monteren. Dan trekt de deur minder krom en sluit 'ie beter aan.
Die driepuntsluiting doet weinig helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaTC0A2SrFxQzy7hAhZ-i1xZbjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrxpDUPXcuOeX0J1dKoZsYCr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Wat al gezegd is ;

Beginnen met sluitkom strakker zetten : gevolg kan wel zijn dat je deur niet zo makkelijk meer sluit en je deze met iets meer kracht moet dicht duwen of trekken.

Rubbers vervangen is sowieso een goede optie, gezien er verf op zit ; dit zorgt ervoor dat deze minder flexibel zijn en niet meer goed sluiten. Je kan hier ook een "zwaarder" rubber in plaatsen welke wat meer tegen je deur aan valt.

Als je het quick-and-dirty wil doen : tochtstrippen plaatsen op de bestaande rubbers..

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popular307
Puch-Maxi schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:09:
@Popular307 Als ik mij niet vergis betreft dit een GU verstelbare sluitkom. Als je de sluitplaat eraf haalt, met de 3x PZ2 schroeven dan kun je waarschijnlijk de sluitkom afstellen zodat de deur beter sluit :).
Helaas al maximaal gesteld, zo blijkt nu bij controle na jouw tip. Of zijn die sluitplaten wellicht nog in andere maten te verkrijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55FTHhL23DJRoDp306ZMeoaOFQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XeyOpSX9RMso1dIHyWfxMxRY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-05 12:52
Ik heb in het verleden de schroefgaten iets uitgeboord waardoor het sluitplaatje nog een millimeter of twee opgeschoven kon worden. Hierdoor wordt het plaatje natuurlijk wel iets zwakker, dus zeker niet te ver uitboren.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 15-05 14:36
Zo n tochtstrip kan je halen bij de bouwmarkt. Hornbach heeft ze in ieder geval liggen.
Ik heb ze hier ook vervangen.

Trouwens. Is de speling in de winter wel weg dan?
Bij mij hier trekken de deuren krom als het vochtig is waardoor de deur moeilijk in het slot valt. Schijnt de zon erop dan dan gaat hij probleemloos dicht

[ Voor 46% gewijzigd door com2,1ghz op 01-06-2022 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@Popular307 Inderdaad, hij zit al op de maximale afstelling. De eerder genoemde rubbers zien er zo op het eerste gezicht nog wel goed uit. Het lijkt haast wel dat de hele sluitkom te ver naar voren is gemonteerd? Sluit de deur bij de scharnieren wel goed aan/dicht goed af? Of is de kier rondom overal ~5mm?
edit:
Betreft het soms een dubbele tuindeur of niet?

[ Voor 8% gewijzigd door Puch-Maxi op 01-06-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popular307
Puch-Maxi schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:44:
@Popular307 Inderdaad, hij zit al op de maximale afstelling. De eerder genoemde rubbers zien er zo op het eerste gezicht nog wel goed uit. Het lijkt haast wel dat de hele sluitkom te ver naar voren is gemonteerd? Sluit de deur bij de scharnieren wel goed aan/dicht goed af? Of is de kier rondom overal ~5mm?
edit:
Betreft het soms een dubbele tuindeur of niet?
Het is inderdaad een dubbele deur, zie foto. De speling is vrijwel overal enkele millimeters inderdaad.

Rubbers lijken mij ook redelijk in orde. Staat voldoende spanning op nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FOAp7W0TEiW5jQb62v71T5afMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSMhpEsZPBa0au8EIOsQuGI2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popular307
com2,1ghz schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:33:
Zo n tochtstrip kan je halen bij de bouwmarkt. Hornbach heeft ze in ieder geval liggen.
Ik heb ze hier ook vervangen.

Trouwens. Is de speling in de winter wel weg dan?
Bij mij hier trekken de deuren krom als het vochtig is waardoor de deur moeilijk in het slot valt. Schijnt de zon erop dan dan gaat hij probleemloos dicht
Nee, situatie is in alle seizoenen hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@Popular307 Als je de linker deur aanduwt (naar binnen) sluit de rechter deur dan wel goed aan/af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popular307
Puch-Maxi schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:12:
@Popular307 Als je de linker deur aanduwt (naar binnen) sluit de rechter deur dan wel goed aan/af?
Nee, het aanduwen van de linkerdeur (van buitenaf gezien) heeft geen effect. Speling op die linkerdeur is minimaal. Een slot aan binnenzijde zorgt hier voor goede sluiting van deze deur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9uuF7JKNIlxiyNwVv5cutUMuow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TsGN5ixszaCJYrHxW4j3FULr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Popular307 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:07:
[...]

Het is inderdaad een dubbele deur, zie foto. De speling is vrijwel overal enkele millimeters inderdaad.

Rubbers lijken mij ook redelijk in orde. Staat voldoende spanning op nog.

[Afbeelding]
Niet de oplossing voor je probleem, maar als je zo makkelijk bij de sluitpennen kunt, lijkt een anti-inbraakstrip me geen overbodige luxe. Scheelt ook een hoop tocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 07:52
Zit de verstelbare sluitplaat niet te ver naar binnen zodat de dagschoot niet in de verstelbare sluitplaat valt maar juist alleen net achter het randje van de sluitplaat hangt?

De dagschoot valt dan dus niet volledig in de sluitkom.

Je kan die meten door vanaf het rubber tot sluitplaat te meten en vanaf binnenkant deur dot de vlakke kant van de dagschoot.

Tevens kan je de kommen van de twee halen boven en onder van de dag en nacht schoot ook nog stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8Kn4IODZbVCapB9m8jVcFCqVQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FM9HLgThJipd92elT1uugW8z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7XX61BzHpAzfAbFYJNBmzIzaKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oW84tRZG4VystlX8sKVx9Yjj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door BBB-Nick op 02-06-2022 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:18

MLLL

Palm Treo 650

BBB-Nick schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:35:
Zit de verstelbare sluitplaat niet te ver naar binnen zodat de dagschoot niet in de verstelbare sluitplaat valt maar juist alleen net achter het randje van de sluitplaat hangt?
Da's een goeie inderdaad, als je sluitplaatje weglaat en dan de deur sluit kun je het gelijk zien, als de schoot niet pakt is achterste gedeelte te ver naar binnen gesteld en moet ie iets verder terug gesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popular307
BBB-Nick schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:35:

De dagschoot valt dan dus niet volledig in de sluitkom.

Je kan die meten door vanaf het rubber tot sluitplaat te meten en vanaf binnenkant deur dot de vlakke kant van de dagschoot.

Tevens kan je de kommen van de twee halen boven en onder van de dag en nacht schoot ook nog stellen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helaas is dit niet het geval. De dagschoot valt wel volledig in de sluitkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popular307
Nog andere tips wellicht? Zou een nieuw slot een oplossing kunnen zijn? Of zijn de verstelbare sluitplaten in andere maten beschikbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Is de kier rondom constant? Zo ja dan is het misschien een idee simpelweg een dikkere tochtstrip te monteren, of een opvulstrip eronder of zo.

De ellende met aanpassen van de sluitplaat (zoals opboren etc) is dat dit ten koste gaat van de veiligheid van je slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 10:21
Op de foto zie ik dat de rubberen strip op de sponning aardig is "mee geverfd". Dat gaat ten koste van de soepelheid van het rubber.
Ik zou persoonlijk de oude strip verwijderen en een nieuwe rubberstrip (met aluminium) op de sponning aanbrengen.

Bij schilderen, altijd voorkomen dat er verf op het rubber beland.

PS. ik heb dit probleem ook eens meegemaakt, dat ik geen ruimte meer had om het bij stellen.
Toen heb ik een strookje aluminium op maat gemaakt en met 2 componentenlijm in de kom gezet. Toen sloot het wel strak tegen de sponning aan. Problem solved.

[ Voor 28% gewijzigd door Dixie op 10-06-2022 17:10 ]

Pagina: 1