Upgrade-advies daily driver werk/gaming PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ourari
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-01 13:54
Ik zoek?
Advies over een eventuele upgrade van mijn systeem. En om te peilen of een upgrade een goed idee is, of dat ik beter nog even zo door kan en dan later een nieuw systeembouwen. Om de hulpvraag wat specifieker te maken:

- Voor welke onderdelen is dit een goed moment om te upgraden, o.a. financieel gezien? (Evt. met verkoop huidige onderdelen.)
- Naar welk nieuwer model kan ik het dan het beste upgraden?

Wat is je budget?
Hangt af van het onderdeel en nut en noodzaak van de upgrade. Paar honderd euro, of meer. Onder de grens waarop het beter is een geheel nieuw systeem te bouwen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben niet merkgebonden. Geen fan van RGB LED versieringen. Hoe stiller hoe beter(!). Energiezuinig en minder milieu-onvriendelijk een pré.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Daily driver, voor werk en plezier. Alles van tekstschrijven, browsen tot lichte video- en audiobewerking en gaming (FPS/Rocket League/Cities: Skylines). Ik draai ook af en toe virtual machines.

Huidig systeem:

#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed
1MoederbordenGigabyte GA-AB350-GAMING 3
1VideokaartenAsus Dual GeForce GTX 1660 Super 6GB OC Edition GDDR6 EVO
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 4TB
1BehuizingenFractal Design Define C
1MonitorenLG 29UM69G-B Zwart
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB
1VoedingenCorsair RM550x (2018)
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB
1Solid state drivesSamsung 980 1TB

Dank :)

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-01 14:40
Je zou de pricewatch: AMD Ryzen 5 5600 Boxed erin kunnen zetten. Volgens de site van je moederbord indersteunt ie Zen 3 processors met een BIOS update.

Let wel dat je huidige geheugen bekend staat dat die kit issues kan geven met Zen 2 en waarschijnlijk dus ook met Zen 3. Proberen kan echter altijd.

Ik mis alleen de doelstelling waarom je het systeem wil upgraden?

• ourari
Djarune schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:01:
Ik mis alleen de doelstelling waarom je het systeem wil upgraden?
Allereerst dank voor je advies!

Doelstelling: Ja, misschien heb ik ook wel niet zo'n duidelijk doel, sorry :) Ik hou alle hardware ontwikkelingen nauwelijks bij. Om te compenseren post ik eens in de twee jaar een topic als dit om te kijken wat mijn opties zijn. Ik ben op zich best tevreden met de performance van mijn systeem, maar vaak weet je pas wat je al die tijd hebt gemist ná een upgrade. Deze post is er dus eigenlijk om te voorkomen dat ik een Quality-of-Life upgrade mis. Hoop dat het zo iets duidelijker is :?

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-01 20:07
Die videokaart heeft nog best wat potentie als je niet meer doet dan wat je omschrijft. 16Gb geheugen zal ook niet snel een bottleneck zijn.
Als je City Skylines speelt met grote steden en veel mods, dan kun je misschien tegen cpu beperkingen aanlopen. Is dat herkenbaar? In dat geval is het voorstel van @Djarune zo gek nog niet.

• ourari
ZatarraNL schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:19:
Die videokaart heeft nog best wat potentie als je niet meer doet dan wat je omschrijft. 16Gb geheugen zal ook niet snel een bottleneck zijn.
Ik wil misschien RDR2 gaan spelen (op 1080p en hoeft niet op ultra). GTA5 draaide soepel, dus hopelijk doet RDR2 dat ook?
Als je City Skylines speelt met grote steden en veel mods, dan kun je misschien tegen cpu beperkingen aanlopen. Is dat herkenbaar?
Ik speel nog niet zo lang en ben nu begonnen met mods uitproberen. Mocht de boel gaan haperen dan weet ik nu waar ik het moet zoeken, thanks!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-01 14:40
ourari schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:25:
[...]

Ik wil misschien RDR2 gaan spelen (op 1080p en hoeft niet op ultra). GTA5 draaide soepel, dus hopelijk doet RDR2 dat ook?
Met huidige configuratie haal je prima 60fps op 1080p medium settings. CPU wordt nog niet voor 50% gebruikt.

YouTube: Red Dead Redemption 2 \ Ryzen 5 2600 + GTX 1660 Super \ 16 GB RAM \ ...

[ Voor 73% gewijzigd door Djarune op 01-06-2022 19:50 ]

Pagina: 1