Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet een heel spannende situatie, maar hoe meer ik me verdiep en lees hoe warriger het wordt. Dus tijd voor een topic met mijn situatie waar ik hopelijk wat gericht advies uit kan halen.

Het betreft een nieuwbouwwoning met 3 panelen van 3x320wp op een SAJ omvormer van max 1100watt. Deze 3 panelen wil ik er af halen en op mijn overkapping leggen, aangesloten op die SAJ omvormer.

Maar dan wil ik graag 10x400wp panelen terug op mijn dak. Ik kan lastig inschatten hoeveel er op passen, maar ik denk net geen 3 rijen als ik de 50cm marge boven en onder aanhoudt. Ik heb geen schaduw van omgeving, maar waarschijnlijk wel van de rioolontluchting en mechanische ventilatie pijpen.

Doel van dit topic is dus advies in welke installatie het gunstigst is en welke manier van installeren, string, enphase, of wat anders?
Beschikbare (dak)ruimte
5.7m breed, 5,12m hoog. Maar pijpjes zitten in de weg.
Schaduw
Riool en MV pijp. Valt hiervoor een string omvormer af?
Jaarverbruik
We zijn met zn tweeen en verbruiken nu zo'n 2300kWh. Echter willen we een luchtluchtwarmtepomp gaan installeren om te koelen in de zomer, en bij te verwarmen in de winter. We hebben namelijk vloerverwarming icm stadsverwarming. Het idee is om die op 18 graden te zetten, en bij onze aanwezigheid de airco te laten verwarmen naar 20/21. Dus het verbruik zal oplopen. Misschien ooit nog een EV.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Budget is zo'n 5000,- tot max 6000,-.
Wie gaat het project uitvoeren
Nog niemand
Bijhouden van data
Wel leuk, nu doe ik het met een P1 meter van HomeWizard. Default van fabrikant is prima.
Reeds verkregen offertes
Ik heb 1 offerte aangevraagd (nog met 12 panelen, 3 rijen van 4), daar komt het volgende uit:
12x Hyundai 400wp (HiES400VG) - 3000 euro
12x Enphase IQ7 incl. kabel - 1807 euro
1x Clickfit evo - 782 euro
Montage - 960 euro
1x Enphase Envoy-S + Q-relais 1 fase - 200 euro
1x Montage AC enphase - 250 euro
Totaal 6999 ex btw. (inclusief demonteren bestaande panelen)

m.i. Redelijk aan de prijs als ik de rest van de topics zo lees. En ik vraag me af of Enphase per se nodig is.
Regio
Gelderland midden. Ik houd me graag aanbevolen voor een goede installateur. Ik vind het lastig om het kap van het koren te scheiden, er zijn zoveel aanbieders.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2022 15:54 ]

Alle reacties

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Kun je niet een scherpe foto maken en dan de pannen tellen om zo met de exacte maten te kunnen rekenen?

Op basis van de foto lijkt 3 rijen van 5 panelen mogelijk. Volgens mij zou een string omvormer prima gaan, eventueel met een optimiser voor het paneel dat last van schaduw heeft.

Advies hier luid vrijwel altijd ‘dak vol’ een grotere installatie is in verhouding veel goedkoper en met huidige teruglever vergoedingen binnen enkele jaren terug verdiend.

In principe zou je rond 1 euro (ex btw) per wattpiek uit moeten kunnen komen, echter door extreme vraag staat dat onder druk.

Micro omvormers zoals nu geoffreerd lijken me onnodig en daardoor valt de prijs nu relatief hoog uit.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:34

de Peer

under peer review

3x 6 lukt misschien ook nog wel. 50cm marge rondom is wel heel veel. Genoeg mensen die ze strak tegen de rand leggen en dat gaat eigenlijk nooit fout. Het zijn de panelen op platte daken die er (soms) afwaaien bij storm. Jij zit niet aan de kust dus wind zal al minder zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 01-06-2022 14:50 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
50 cm boven en onder is heel erg veel.

Geen Enphase nodig op dit dak... String omvormers kunnen prima omgaan met een pijpje... En als je je er heel druk om maakt leg je onder een specifiek paneel een optimizer, zoals Zonneplan vaak doet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Topicstarter
Yaay schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:45:
Kun je niet een scherpe foto maken en dan de pannen tellen om zo met de exacte maten te kunnen rekenen?

Op basis van de foto lijkt 3 rijen van 5 panelen mogelijk. Volgens mij zou een string omvormer prima gaan, eventueel met een optimiser voor het paneel dat last van schaduw heeft.

Advies hier luid vrijwel altijd ‘dak vol’ een grotere installatie is in verhouding veel goedkoper en met huidige teruglever vergoedingen binnen enkele jaren terug verdiend.

In principe zou je rond 1 euro (ex btw) per wattpiek uit moeten kunnen komen, echter door extreme vraag staat dat onder druk.

Micro omvormers zoals nu geoffreerd lijken me onnodig en daardoor valt de prijs nu relatief hoog uit.
Ik heb even de pannen geteld, 19 breed en 16 hoog. Een pan zoals die op het dak zichtbaar is is 0.32m lang en 0.30m breed.

Dus het dak is 5.7m (b) x 5.12m (L).

Ik begrijp dus goed dat je een Optimizer ook op 1 paneel kan doen? Zit je hiermee dan vast aan het SolarEdge systeem? Of zijn er ook andere fabrikanten.

Als ik dan uitga van de HiES400VG (1719×1140×35 mm) kan ik er maar 9 kwijt, doordat die pijpjes in de wegzitten. :/ Een rij van 4 en een rij van 5.

Hier toevallig een foto gevonden van een buurman, die heeft dezelfde afmetingen met 8 panelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2022 15:54 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Panelen kunnen ook landscape gelegd worden... En zijn ook langer/smaller etc te krijgen.

SolarEdge is geheel afhankelijk van optimizers, onnodig duur en complex voor dit dak.

Maar Huawei, of andere merken in combinatie met Tigo kan het deels met optimizers... Maar vaak is het niet financieel rendabel... Eerst dat dak vol... en met 4+5 is dat bij lange na niet het geval.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:16:
[...]

Ik heb even de pannen geteld, 19 breed en 16 hoog. Een pan zoals die op het dak zichtbaar is is 0.32m lang en 0.30m breed.

Dus het dak is 5.7m (b) x 5.12m (L).

Ik begrijp dus goed dat je een Optimizer ook op 1 paneel kan doen? Zit je hiermee dan vast aan het SolarEdge systeem? Of zijn er ook andere fabrikanten.

Als ik dan uitga van de HiES400VG (1719×1140×35 mm) kan ik er maar 9 kwijt, doordat die pijpjes in de wegzitten. :/ Een rij van 4 en een rij van 5.

Hier toevallig een foto gevonden van een buurman, die heeft dezelfde afmetingen met 8 panelen.
[Afbeelding]
Wat mij erg hielp is intekenen in sunny design (solar edge heeft een vergelijkbaar programma).
Je kunt daar wat spelen met verschillende maten panelen en plaatsing (landscape of portrait) en kijken wat het meest gunstig uitkomt.

Overweeg ook het vol leggen van de noord-west kant,
Je kunt de opbrengst in bijv. Solaredge berekenen en kwam zelf op de noord-west kant toch nog op zo’n 60% efficiëntie. Een groter systeem komt de prijs per wp altijd ten goede.

Verwijderd

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:38:
Panelen kunnen ook landscape gelegd worden... En zijn ook langer/smaller etc te krijgen.

SolarEdge is geheel afhankelijk van optimizers, onnodig duur en complex voor dit dak.

Maar Huawei, of andere merken in combinatie met Tigo kan het deels met optimizers... Maar vaak is het niet financieel rendabel... Eerst dat dak vol... en met 4+5 is dat bij lange na niet het geval.
Ik heb even in SketchUp getekend en kom dan op zoiets uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChwUWbDRSrvdn7Meimawoy0xsH8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YGWFa2aM0yrHlaqIOgvg17Hs.png?f=user_large
Yaay schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:44:
[...]

Wat mij erg hielp is intekenen in sunny design (solar edge heeft een vergelijkbaar programma).
Je kunt daar wat spelen met verschillende maten panelen en plaatsing (landscape of portrait) en kijken wat het meest gunstig uitkomt.

Overweeg ook het vol leggen van de noord-west kant,
Je kunt de opbrengst in bijv. Solaredge berekenen en kwam zelf op de noord-west kant toch nog op zo’n 60% efficiëntie. Een groter systeem komt de prijs per wp altijd ten goede.
Thx, ik ga even met die tool aan de slag.
Pagina: 1