Welke NAS?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-tr
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-12-2022
Beste Tweakers,

Ik wil een NAS aanschaffen waarmee ik via smartphone/pc foto's/video's kan uploaden/downloaden en bekijken. Gebruik is voornamelijk om foto's en video's van mijn Iphone te back-uppen. NAS wil ik maandelijks handmatig back-uppen naar mijn externe schijven.

Ben zelf al enige tijd aan het researchen, vraag mij alleen af wat ik nodig heb voor mijn (basic) eisen.
Bij vraag en aanbod wordt er veel aangeboden, wellicht dat iemand mij kan helpen of dat mijn wensen kan behartigen.

Via smartphone/pc foto's en video's uploaden/downloaden en bekijken.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
200-300

Beste antwoord (via psycho-tr op 03-06-2022 20:37)

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:34

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Voor wat jij van plan bent is de instapper van Synology prima. Ik zou dan bijvoorbeeld dit doen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 2TB€ 68,94€ 137,88
1NetwerkopslagSynology DS220j (zonder harde schijven)€ 179,99€ 179,99
Totaal€ 317,87

Een 2-bay NAS, waarbij je twee schijven een kopie van elkaar laat zijn. Je kan er ook voor kiezen om er nu 1 schijf in te doen, en later een schijf bij te voegen. Dan heb je effectief ongeveer hetzelfde als een DS120j, maar heb je de mogelijkheid om in de toekomst uit te breiden.

Ik ben begonnen met een DS114 (niet j), omdat ik naast opslag van documenten en foto's ook wat programmaatjes wilde draaien om bijvoorbeeld series te downloaden en home-assistant te draaien. Dat spelen is verslavend, dus zit ik nu alweer een paar jaar op een DS218+, die ook de mogelijkheid heeft om Docker en virtuele machines te draaien.

Ik kan je wel aanraden om goed na te denken over de hardeschijfgrootte. Het is relatief lastig om achteraf twee grotere schijven in de Synology te hangen, omdat je al die data ergens kwijt wil. Ik zou dus nu de maximale grootte harde schijf pakken die in je budget past, of zoals genoemd nu één grotere HDD, en er later één aan toevoegen. Bedenk wel dat je met één schijf geen bescherming tegen een defecte schijf hebt. Dat hoeft geen probleem te zijn als je goede backups maakt.

Ter illustratie: 2x4 Tb is niet heel veel duurder:
2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 4TB€ 86,63€ 173,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 353,25

Een model hoger in de line-up, maar dan ouder levert je niet veel op. De DS218 en DS218Play hebben dezelfde processor, maar alleen meer geheugen. Zie vergelijking naast elkaar. Dat kan handig zijn als je meerdere programmaatjes wil draaien, maar voor opslag/backup voegt het niet veel toe. Het besturingssysteem is bij alledrie ook hetzelfde, en daarmee ook de meeste mogelijkheden (er staat me bij dat de Play beter zou moeten zijn in streaming, maar aangezien de DS218 meer geheugen heeft zou ik niet weten waarom)

[ Voor 29% gewijzigd door gwystyl op 02-06-2022 08:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-06 20:26
De vraag die ik ook zou stellen is: Over hoeveel MB, GB of TB aan opslag heb je nodig? Afhankelijk van het antwoord is een 1,2,3 of 4 bay NAS nodig.

apollo13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• serefjr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02:40
Hoi

Je kan synology overwegen met veel mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-tr
apollo13 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:34:
De vraag die ik ook zou stellen is: Over hoeveel MB, GB of TB aan opslag heb je nodig? Afhankelijk van het antwoord is een 1,2,3 of 4 bay NAS nodig.
2TB is voldoende.
serefjr schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:34:
Hoi

Je kan synology overwegen met veel mogelijkheden
Maakt het uit of het een ouder type is ?

Zijn deze bv goed genoeg? Of is de kans groot dat ze na 2 jaar een upgrade nodig hebben, los van opslaggrootte.

V&A aangeboden: Synology DiskStation DS115 met 1TB
V&A aangeboden: Synology DiskStation DS213+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
psycho-tr schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:42:
[...]

2TB is voldoende.
[...]

Maakt het uit of het een ouder type is ?

Zijn deze bv goed genoeg? Of is de kans groot dat ze na 2 jaar een upgrade nodig hebben, los van opslaggrootte.

V&A aangeboden: Synology DiskStation DS115 met 1TB
V&A aangeboden: Synology DiskStation DS213+
Mijn oude Synology uit 2007 draait nog steeds bij een vriend van mij. Ben nu bezig met mijn 3e NAS, uit 2018. Nas nummer 2, uit 2011 doet het nog steeds bij mijn broertje. Dus qua betrouwbaarheid heb ik en zij weinig te klagen, n=1 natuurlijk. Enige waar je rekening mee moet houden is dat de software updates na een x-aantal jaren stoppen. Synology is wel een bedrijf dat zich daar, op positieve wijze, goed mee bezig is.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-tr
apollo13 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:47:
[...]

Mijn oude Synology uit 2007 draait nog steeds bij een vriend van mij. Ben nu bezig met mijn 3e NAS, uit 2018. Nas nummer 2, uit 2011 doet het nog steeds bij mijn broertje. Dus qua betrouwbaarheid heb ik en zij weinig te klagen, n=1 natuurlijk. Enige waar je rekening mee moet houden is dat de software updates na een x-aantal jaren stoppen. Synology is wel een bedrijf dat zich daar, op positieve wijze, goed mee bezig is.
Wat zijn de gevolgen die je merkt wanneer er geen software update meer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
psycho-tr schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:49:
[...]

Wat zijn de gevolgen die je merkt wanneer er geen software update meer is?
Vooral de beveiliging. Lekken in de software worden niet meer gepatched. Heb je de NAS niet aan het internet hangen, dan is het geen echte ramp dat je geen updates meer krijgt.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-tr
apollo13 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:51:
[...]

Vooral de beveiliging. Lekken in de software worden niet meer gepatched. Heb je de NAS niet aan het internet hangen, dan is het geen echte ramp dat je geen updates meer krijgt.
Als je hem niet aan het internet hebt hangen, dan is het in feite toch meer een externe HD?
Kan ik dan stellen dat een NAS uit 2007 minder beveiligd is dan een uit 2022 of is het niet zo zwart wit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
psycho-tr schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:57:
[...]

Als je hem niet aan het internet hebt hangen, dan is het in feite toch meer een externe HD?
Kan ik dan stellen dat een NAS uit 2007 minder beveiligd is dan een uit 2022 of is het niet zo zwart wit?
Yep, die uit 2007 is een stuk minder veilig.
Met aan het internet hangen bedoel ik: Dat je je foto's e.d. wilt bekijken, uploaden buiten je huis/netwerk. Als je dat wilt moet je een poort opengooien, die poort is dus mogelijk bereikbaar voor de minder eerlijke medemens.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-06 02:43
[...]

Als het niet gaat om software en standaarden uit 2022 of recent dan ja

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:42

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Nee, dan was het een DAS geweest.
Simpel omschreven, het verschil is dat een NAS via netwerk te benaderen is met een eigen OS en filesystem (en RAID laag). Een DAS niet, daar is het gast OS degene die het filesystem er op zet en beheerd. Een NAS laat tegelijkertijd toegang eenvoudig toe, bij een DAS kom je dat niet op consumenten producten tegen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-tr
apollo13 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:01:
[...]

Yep, die uit 2007 is een stuk minder veilig.
Met aan het internet hangen bedoel ik: Dat je je foto's e.d. wilt bekijken, uploaden buiten je huis/netwerk. Als je dat wilt moet je een poort opengooien, die poort is dus mogelijk bereikbaar voor de minder eerlijke medemens.
Dat wil ik wel, kan je mij een model aanraden tot een budget van 3-400euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
psycho-tr schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:07:
[...]

Dat wil ik wel, kan je mij een model aanraden tot een budget van 3-400euro?
Wat mij betreft een Synology.
Keuze zat: https://tweakers.net/netwerkopslag/vergelijken/

Mocht je een Synology nemen, deze is redelijk goed dicht te timmeren voor aanvallen van buitenaf.
Je hebt een functie waarmee je bepaalde regio's kunt buitensluiten of toestaan.
Als je, zoals ik, alleen IP-adressen uit NL toestaat. Dan zijn de meeste inbraakpogingen voor het grootste gedeelte al geblokkeerd.
Ik krijg er nu maar een stuk of 3-4- per jaar. Voor de blokkade had ik er 3-4 per dag.

[ Voor 40% gewijzigd door apollo13 op 01-06-2022 15:25 ]

apollo13

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:34

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Voor wat jij van plan bent is de instapper van Synology prima. Ik zou dan bijvoorbeeld dit doen:

2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 2TB€ 68,94€ 137,88
Totaal€ 317,87

Een 2-bay NAS, waarbij je twee schijven een kopie van elkaar laat zijn. Je kan er ook voor kiezen om er nu 1 schijf in te doen, en later een schijf bij te voegen. Dan heb je effectief ongeveer hetzelfde als een DS120j, maar heb je de mogelijkheid om in de toekomst uit te breiden.

Ik ben begonnen met een DS114 (niet j), omdat ik naast opslag van documenten en foto's ook wat programmaatjes wilde draaien om bijvoorbeeld series te downloaden en home-assistant te draaien. Dat spelen is verslavend, dus zit ik nu alweer een paar jaar op een DS218+, die ook de mogelijkheid heeft om Docker en virtuele machines te draaien.

Ik kan je wel aanraden om goed na te denken over de hardeschijfgrootte. Het is relatief lastig om achteraf twee grotere schijven in de Synology te hangen, omdat je al die data ergens kwijt wil. Ik zou dus nu de maximale grootte harde schijf pakken die in je budget past, of zoals genoemd nu één grotere HDD, en er later één aan toevoegen. Bedenk wel dat je met één schijf geen bescherming tegen een defecte schijf hebt. Dat hoeft geen probleem te zijn als je goede backups maakt.

Ter illustratie: 2x4 Tb is niet heel veel duurder:
2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 4TB€ 86,63€ 173,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 353,25

Een model hoger in de line-up, maar dan ouder levert je niet veel op. De DS218 en DS218Play hebben dezelfde processor, maar alleen meer geheugen. Zie vergelijking naast elkaar. Dat kan handig zijn als je meerdere programmaatjes wil draaien, maar voor opslag/backup voegt het niet veel toe. Het besturingssysteem is bij alledrie ook hetzelfde, en daarmee ook de meeste mogelijkheden (er staat me bij dat de Play beter zou moeten zijn in streaming, maar aangezien de DS218 meer geheugen heeft zou ik niet weten waarom)

[ Voor 29% gewijzigd door gwystyl op 02-06-2022 08:46 ]

Pagina: 1