Zonder root zoontje Minecraft server laten beheren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Mijn vraag
Minecraft is leuk. Dat vond mijn oudere zoon al, maar nu is z'n broertje ook verslaafd en ze willen samen spelen. Leuk, maar ik wil liever niet dan m'n jongste (6) vol online speelt op pubileke servers. Dus wil ik op de LAN een server opzetten. Op zich triviaal, maar:

- uit zowel eigen luiheid als educatieve oogpunt wil ik dat oudere zoon zelf de server opzet en beheert.
- ondanks dat zoonlief in het algemeen prima competent is, ook met Linux systeemzooi, wil ik hem geen root access geven op onze server. Daar zijn m'n backups me net iets te lief voor ;)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Core i3 thuisservertje met Gb LAN
Ubuntu Server 18.04 LTS Ergens komend jaar naar 22.04 te upgraden
Minecraft Java edition server

Clients:
- Win7 Minecraft Java (oudere zoon, soms)
- Ubuntu 20.04 Minecraft Java (beide zoons)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ben een beetje een dinosaurus als het op servers aankomt. Wat zeker gaat werken, maar ik in eerste instantie beetje zwaar/overkill vind, zowel qua system last als qua werk voor zoonlief is een VM Host (KVM/Virtualbox) draaien op de server, waar ik weer een (Ubuntu) serverOS op draai waar zoonlief wel weer root op kan laten zijn.

Waar ik benieuwd naar ben is de alternatieven zoals:
- Docker
- Vserver
- LXC

Ik lees dat bijvoorbeeld LXC Unprivileged Containers zouden moeten kunnen draaien als gewone user op het host-systeem. Ze zouden echter beperkt zijn mbt toegang tot hardware. Ik denk niet dat dat een probleem gaat zijn in dit geval. Waar ik me zorgen om maak is dat configuratie ingewikkelder zou zijn, specifieker dat het correct instellen van de LXC container zelf alsnog root nodig zou heben.

Idem met Docker rootless mode, het zou allemaal zonder root moeten kunnen, maar lijst met beperkingen ziet er indrukwekkend uit. Ik maak me hier vooral zorgen dat de kant-en-klare Minecraft Docker image mogelijk (per default) gebruik maakt van niet-ondersteunde filesystems of andere zaken. In ieder geval staat er niet expliciet bij dat het wel rootless zou werken.

Enfin, dat het mogelik zou moeten zijn om eea aan de praat te krijgen twijfel ik niet aan, ook niet dat ik het vroeg of laat wel voor elkaar krijg. Waar ik vooral naar op zoek ben is voor zoonlief (en dus indirect) voor mij weg van minste weerstand, van makkelijkste beheer. Kortom, zou het makkelijker zijn om (door mij) installeren van bijv Docker/LXC op de server en downloaden van relevante Minecraft image - gegeven duidelijke gebrek aan ervaring met containers - de mogelijkheid geven voor zoontje om zonder root op server, dan als ik het gewoon in volledig losse KVM/Virtualbox VM te doen?

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Voor zowel als docker en native op de host kan je dat soort dingen prima met sudo oplossen.

Je kan dus heel expliciet sudo rechten geven (met of zonder password) op 'docker start [dockername]' en 'docker stop [dockername]'.
Of het volledige commando om de java server te starten, al dan niet via een alias om het makkelijker te maken.

[ Voor 57% gewijzigd door DukeBox op 01-06-2022 14:05 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:27

GwnLars_

In GoT we trust.

offtopic:
Ik lurk graag mee, al moet ik bij mij dan even een poortje open schoppen. Gaat zo lastig om vanaf Groningen kabels te leggen naar Den Haag :+

Je zou kunnen kijken naar Proxmox VE, dat is gratis, mét LXC Containers (ook standaard VM's), en goede hardwaresupport. Het biedt voldoende I/O(-doorvoer). Niet 100% VMWare-achtig, maar het komt voor gratis software zéker in de buurt..
Op het forum is een hokje voor meer info :)

Of met docker aan de slag, aangezien ik aanneem dat je niet graag de software wilt veranderen op je main server :9 ; dat schijnt gewoon met minecraft te moeten werken: https://www.docker.com/blog/minecraft-server-docker-1/

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:27

GwnLars_

In GoT we trust.

Wat betreft root: Sudo lost in veel gevallen al, wat @DukeBox zegt. Veel dingen op.
Je kunt altijd nog een user account aanmaken, en daar enkele permissies van wijzigen. Zodanig dat ie niet heel t ding om zeep helpt, maar wel het enigsinds kan beheren :) zie nu pas dat dit al gezegd is :F

[ Voor 8% gewijzigd door GwnLars_ op 01-06-2022 15:18 ]

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPUBasS
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 20:10
Ik heb zelf veel positieve ervaringen met KVM op Ubuntu. Virtualbox is minder effectief.
Je kan een minimale headless KVM VM aanmaken met de package 'virt-manager'. Via serial een besturingssysteem installeren, geen video, geen bijzondere touch input of audio.
Je i3 moet wel virtualisatie ondersteunen. (en dat geld ook voor docker)
Zie http://manpages.ubuntu.co...bionic/man1/kvm-ok.1.html

Na installatie van de VM en SSH geef je de SSH gegevens door aan de oudere zoon. Maak een snapshot zodat je altijd naar een 'werkende staat' terug kan.

Lijkt mij ook erg educatief als je alles kunt doen in je eigen omgeving en niet bang hoeft te zijn om iets stuk te maken. Ook binnen de KVM VM kan je weer met docker aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

dion_b schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:02:
...
- uit zowel eigen luiheid als educatieve oogpunt wil ik dat oudere zoon zelf de server opzet en beheert.
- ondanks dat zoonlief in het algemeen prima competent is, ook met Linux systeemzooi, wil ik hem geen root access geven op onze server. Daar zijn m'n backups me net iets te lief voor ;)
...
Lijken me prima argumenten om een VM voor hem te installeren. Dan is hij root over de hardware die jij hem toewijst

Overigens was de ervaring met mijn zoon die een minecraft server beheerde, niet zo positief. Binnen de kortse keren kon de server al die vriendjes van hem die weer met hun vriendjes op mijn server kwamen spelen, niet meer aan.

[ Voor 17% gewijzigd door Brahiewahiewa op 01-06-2022 15:41 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
GwnLars_ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:15:
offtopic:
Ik lurk graag mee, al moet ik bij mij dan even een poortje open schoppen. Gaat zo lastig om vanaf Groningen kabels te leggen naar Den Haag :+

Je zou kunnen kijken naar Proxmox VE, dat is gratis, mét LXC Containers (ook standaard VM's), en goede hardwaresupport. Het biedt voldoende I/O(-doorvoer). Niet 100% VMWare-achtig, maar het komt voor gratis software zéker in de buurt..
Op het forum is een hokje voor meer info :)
Gebruik ik op het werk. Exact het soort 'zware' ding waar ik thuis geen zin in heb ;)
Of met docker aan de slag, aangezien ik aanneem dat je niet graag de software wilt veranderen op je main server :9 ; dat schijnt gewoon met minecraft te moeten werken: https://www.docker.com/blog/minecraft-server-docker-1/
Dat zou zeker moeten werken, maar zorg is teveel zelf erbij te moeten springen.
Brahiewahiewa schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:34:
[...]

Lijken me prima argumenten om een VM voor hem te installeren. Dan is hij root over de hardware die jij hem toewijst
Daar neig ik ondertussen meest naar- al is het alleen maar dat ik lui ben en iig 100% weet hoe dat werkt.
Overigens was de ervaring met mijn zoon die een minecraft server beheerde, niet zo positief. Binnen de kortse keren kon de server al die vriendjes van hem die weer met hun vriendjes op mijn server kwamen spelen, niet meer aan.
Hoho, ik had het over een LAN-server, nog niet over internettoegang ervoor. Komt vast wel een keer, en dan mag hij z'n eigen performance-perikelen regelen (en als het te gortig wordt een eigen dedicated server bouwen). In ieder geval hou ik controle over de verbinding naar buiten :7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Allereerst, je schreef dat het de bedoeling is dat je zoontje zelf de server opzet. Ik ben er van uitgegaan dat je met 'server' de Minecraft Server software bedoelt, niet de hardware of het OS.

Dan even terug naar de start want als bovenstaande klopt, waar heb je dan root-rechten voor nodig?
Voldoet een gewone useracccount niet?

Zoals ik het begrijp heb je die root-rechten niet echt nodig om de server te installeren of te starten. De root-rechten zijn vooraf nodig om een account aan te maken en de firewall open te zetten. Daar ontkom je toch niet aan. Ik vermoed dat je dat deel ook wel voor je zoontje zou voorbereiden want dat zou je voor de docker/VM-oplossing ook moeten doen.

Zelf zou ik er een VM tussen zetten (KVM + libvirt / virt-manager) zodat hij op dat virtuele systeem echt helemaal los kan gaan en ik minder voorbereiding/nazorg heb. Met kvm/virt-manager een VM opzetten is niet moeilijk, gewoon starten en de wizard volgen.

Owja, voor de echte "volledige ervaring" geef je zoon lief een oude PC zodat hij echt vanaf 0 kan beginnen.

[ Voor 5% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 02-06-2022 16:33 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan een docker image zo inrichten dat je als gewone user, admin wordt in de docker image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Even update:
Het is een KVM geval geworden. i3 2100 ondersteunt virtualisatie, dus hardwarematig geen problemen.

Softwarematig daarentegen...

Ubuntu heeft installatiemedia aangepast, maar virt-manager is niet meegenomen in de verandering en gebruikt nog de 'legacy' methode. Die is niet meer onder Ubuntu 22 ondersteund. Moest dus na flink wat zoekwerk terugvallen op Ubuntu 20. Na wat gekloot om een network bridge in te stellen werkte dat prima. Kostte me alles bij elkaar alsnog een avondje werk.

Zoonlief moest ik nog even uitleggen hoe screen en wget werkten, maar toen hij dat door had draaide de Minecraft server binnen een halfuurtje. Grootste probleem was nog het accepteren van de EULA. Tja, als je MS closed-sourced software gebruikt krijg je daarmee te maken :+

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1