Zonnepanelen stand aflezen en is waarde normaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forum-tweak
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09-06-2022
Beste forumleden,

Ik heb een vraag over het aflezen van het display van mijn zonnepanelen. Wij hebben het display van ABB C11 110-100. Op het scherm staat 3810 kvv h
Mijn vraag is staat dit voor kWh? En betreft dit dan het opwekken van een jaar of vanaf installatie tot nu?
We hebben 6 zonnepanelen op ons dak liggen.
Het bedrijf dat het geplaatst heeft geeft aan het een normale stand is, maar zelf merken wij dat we het laatste jaar veel minder terugleveren aan de energiemaatschappij en hebben het idee dat we minder opwekken.
Is dit een normale stand of is het erg laag?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn vragen. Zelf heb ik er weinig verstand van en ik kon het ook niet goed vinden op google.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:05

CyBeRSPiN

sinds 2001

Welke omvormer heb je, kun je die niet uitlezen?
Hoelang meet die meter al? 3810 kWh zal de totaalstand zijn sinds plaatsing, dat ding is volgens mij vrij dom en houdt geen rekening met jaren.

In het vervolg: probeer die meter periodiek te loggen. Houd een boekje bij en kijk elke week / maand en schrijf de stand op. Op die manier kun je wat opbouwen.
Beter nog is om de omvormer automatisch uit te lezen en de data met pvoutput.org te delen, dan kun je ook met anderen vergelijken en het verschil jaar-op-jaar zien.

Minder terugleveren kan ook betekenen dat je zelf meer bent gaan gebruiken.
Meten = weten dus investeer in wat tools om zaken te loggen, lees je slimme meter uit middels P1 en lees je omvormer uit. Daarmee krijg je het juiste inzicht.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-06-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:10
Ik denk dat we wat meer informatie nodig hebben. Ik neem aan dat je het display van je omvormer bedoelt. Welke omvormer is het, en ben je in staat een foto te maken van de omvormer en het display?

Verandert dat getal, loopt het op?

Hoeveel Watt zijn je panelen per stuk?

Heb je een slimme meter, en wat geeft die aan? Met een P1-meter kun je al redelijk goed monitoren wat je opwek is, en of je op enig moment teruglevert of niet. Hoe merk je dat je minder teruglevert? En zijn er verbruikers bij gekomen?

Hoop vragen naar aanleiding van jouw vragen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUhqsi-K_tEkXidI0s2gc4uQXos=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IxUifO4bfoXi5mgjwS780DxN.png?f=user_large
Snap dat je dat kunt lezen als kVV h inderdaad :+. Maar daar zal ABB toch echt gewoon kWh mee bedoelt hebben. Ding is volgens mij niet te resetten dus is waarde sinds installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forum-tweak
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09-06-2022
Bedankt voor jullie snelle reacties. Het was inderdaad slimmer geweest het beter bij te houden. Hierbij wat aanvullende gegevens. De zonnepanelen zijn geplaatst rond augustus 2017. De oplevering van ons huis was 1-12-2017. Wij hebben de volgende zonnepanelen: CSUN260-60P-BB en ze leveren 260 Watt per stuk (we hebben in totaal 6 panelen). Ik had vernomen dat de omvormer bij ons op het dak is geplaatst (maar dat weet ik niet zeker), ik heb daar geen foto van. De stand in de meterkast loopt wel op maar is niet continue aan het veranderen.

We hebben geen grote veranderingen gehad in energieverbruik (geen jacuzzi aangeschaft ofzo). Maar leveren nu nog minder dan helft van de stroom terug per maand in vergelijking met vorig jaar (en dat is iedere maand al bijna een jaar).

[ Voor 21% gewijzigd door forum-tweak op 06-06-2022 05:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
Je kan nog 2 oorzaken hebben:
-vieze panelen
-een hoop buren met (nieuwe) panelen waardoor de netspanning te hoog oploopt en je omvormer uitschakelt.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:43

greatgonzo

schit-te-rend!

www.slimmemeterportal.nl
Geeft je misschien wat meer inzicht, account is gratis aan te maken.

En volgens mij moet je de waarde x 0.8 doen om een indicatie te hebben van de opbrengst. Dat zou betekenen ongeveer 1248 kWh op jaarbasis. Dan had je nu al minimaal aan 5500 kWh moeten zitten. Dan klopt er inderdaad iets niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:20
@greatgonzo Nope. van alles tussen 0,4 (pal noord en steil) en 1+ (optimaal zuid).

Geen zinnig woord over te zeggen dus: Geheel afhankelijk van ligging, schaduw...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:43

greatgonzo

schit-te-rend!

Ronald schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:58:
@greatgonzo Nope. van alles tussen 0,4 (pal noord en steil) en 1+ (optimaal zuid).

Geen zinnig woord over te zeggen dus: Geheel afhankelijk van ligging, schaduw...
o ja, dat klopt natuurlijk wel dan
Pagina: 1