Wat oudere GamePC, welke nieuwe schermkaart kan die aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• phrancus
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-01 17:27
edit: vervang 'Wat oudere' maar voor 'Nogal wat oudere' begrijp ik inmiddels ;)

Ik zoek een?
Grafische kaart voor wat oudere GamePc. Huidige ratelt en levert te weinig prestaties. Ik weet niet waar ik op selecteren moet zodat het past bij wat het moederbord kan leveren om de kaart te laten presteren.

Wat is je budget?
mijn idee 150-200 voor de kaart en dan is er nog wat voor een bijpassende monitor qua resolutie

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
geen merkvoorkeur, moet bij de rest passen

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Huidige PC gegevens:
Moederbord: Gigabyte H55M-UD2H chipset Intel H55 (ibexPeakDH)
BIOS 02/12/2010 versie F8
16Gb DDR3 666
Intel Core i5-760S

Huidige kaart: AMD Radeon HD6870 PCIe V2.0x16 1Gb 100mHz

Kast heeft extra ventilatoren

Games: Minecraft, Fortnight, en nog zo het een en ander.

[ Voor 4% gewijzigd door phrancus op 01-06-2022 14:55 ]

Alle reacties

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Waarop baseer je dat het je videokaart is die niet presteert, en niet de rest van de PC? Het hele platform is al redelijk bejaard, dus je CPU en geheugen gaan het ook heel zwaar hebben. Grote kans dat als je er een nieuwe videokaart bij zet, dit dus niet veel gaat helpen.

Natuurlijk kun je wel uitzoeken waar de bottleneck ligt (door te kijken wat de belasting op de CPU of GPU is tijdens het gamen), en als de bottleneck inderdaad bij de videokaart ligt zul je met een nieuwe GPU inderdaad wat prestatiewinst krijgen, maar verwacht dus niet dat je dan weer helemaal mee gaat komen met recente hardware.

Als je inderdaad je videokaart vervangt gaat zo ongeveer alles wat de laatste jaren uit is gekomen sneller zijn dan je huidige videokaart, behalve echt low-end zoals een GT1030. Sterker nog, de geintegreerde videochip van een Ryzen 5700G is al niet veel trager dan jouw videokaart.

Oh, en het is dus "grafische kaart" of "videokaart", niet "schermkaart". ;)

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 01-06-2022 13:59 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• phrancus
Dank voor je reactie, Term scherm aangepast.

Mooi dat zowat alles al beter is dan wat er in zit, kan het geratel dus voor weinig opgelost worden.

Toevallig nog een tip welke niet al te low end is? (Gaat om de pc van m'n zoon en ik heb duidelijk geen zicht meer op welke hardware namen war in de markt zitten)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:23
Eigenlijk is iedere euro die je daar instop zonde van het geld.
Als je dan toch een videokaart koopt zou ik er een nemen die meer recent is zodat als je alsnog een nieuwe pc koopt je deze kan overzetten al loop je dan mogelijk weer tegen PCIe 8 pins aan voeding waar je huidige voeding mogelijk maar 6 pins heeft.

Eventueel kan een CPU upgrade voor een paar euro nog interessant zijn om iets minder last te hebben van een CPU bottleneck aangezien die i5-760S een soort van low power uitvoering is.
V&A aangeboden: I7 870 Socket 1156 cpu of een Xeon X3480 van aliexpress o.i.d.

[ Voor 26% gewijzigd door DukeBox op 01-06-2022 14:49 ]

• phrancus
Dank voor de info, de huidige kaart heeft een ratelende fan. Als ik 'm op z'n kant leg dan is het stil. Gewoon versleten dus. Kan die fan er ook uitslopen en er wat anders op fabrieken natuurlijk. ik dacht met een iets recentere videokaart twee vliegen in een klap te slaan: iets betere prestaties en het geratel weg zonder geknutsel.

Tja weet je, die PC moet het nog even een poosje volhouden voor wat gamen en kan daarna als windows PC nog een poosje dienstdoen voor wat oude software.

Dan kan het gamen door op een console als dat dan nog nodig is in huis. De rest is allemaal laptops hier.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-01 15:54
phrancus schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:48:
Dank voor de info, de huidige kaart heeft een ratelende fan. Als ik 'm op z'n kant leg dan is het stil. Gewoon versleten dus. Kan die fan er ook uitslopen en er wat anders op fabrieken natuurlijk. ik dacht met een iets recentere videokaart twee vliegen in een klap te slaan: iets betere prestaties en het geratel weg zonder geknutsel.

Tja weet je, die PC moet het nog even een poosje volhouden voor wat gamen en kan daarna als windows PC nog een poosje dienstdoen voor wat oude software.

Dan kan het gamen door op een console als dat dan nog nodig is in huis. De rest is allemaal laptops hier.
Je kan altijd proberen om een guerrillamod met een casefan oid te doen op die videokaart.

• phrancus
Allen bedankt! heb via MP een andere kaart op de kop getikt (HD7950) en nu is het weer stil en toch werkt het naar verwachting.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-01 12:42
Ik zou idd voor een paar euro een i7 860 cpu er in zetten.
Pagina: 1