Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzzper
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-05 13:53
Sinds april heb ik een irritant probleem met mijn MacBook Pro (13inch, met TouchBar, 2017).

Als ik mijn MacBook s'avonds dicht doe met bv. 100% batterij, dan is die de volgende ochtend rond de 75% batterij. Meestal verliest hij 25% per nacht als die niet aan de stekker hangt. Terwijl vroeger dit nooit het geval was. Ik dacht in het begin dat dit misschien een bug was, maar ik heb gewacht op updates. Uiteindelijk heb ik het probleem nog. Momenteel zit ik op de laatste versie 12.4.

Op het internet heb ik al verschillende forums gelezen en wat informatie opgezocht, maar ben niet veel wijzer geworden. Bovendien heb ik ook niet superveel verstand van informatica.

Ik heb wel 2 commands gevonden voor in de Terminal (pmset -g log | grep "Wake Requests" en pmset -g log). Hier komt veel output uit, maar heb amper een flauw idee wat dit allemaal wil zeggen.

Wat ik al geprobeerd heb:
  • Mij uitgelogd
  • MacOs helemaal opnieuw geïnstalleerd en geen extra software gedownload
  • NVRAM en SMC gereset
  • PowerNap uitgeschakeld
  • Niet storen (Focus) en Schermtijd zijn uitgeschakeld
  • Bluetooth & "Schakel sluimerstand uit voor netwerktoegang" staan altijd uit
  • Er is geen externe hardware gekoppeld (geen muis, toetsenbord, scherm,...)
Dit heeft allemaal niet geholpen. Als ik wifi uitschakel voordat ik hem in slaapmodus zet, dan helpt wel. Dan verliest hij rond de 5%. Ik kan wel altijd mijn wifi uitschakelen, maar dat is eerder een workaround dan een oplossing.

Weet iemand een oplossing hiervoor of iemand die kan helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQ3KWqkXmpQUW8Z6hwjMDybtOEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6jXipfB9mtagsoFJB2fOIAFW.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:50
Ik denk dat de oplossing niet zo lastig is. Je hebt een computer van 5 jaar oud. Ik vermoed dat de batterij versleten is. Kijk eens bij Appletje linksboven, Over deze Mac, Systeeminformatie, Voeding. Wat staat daar over de capaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzzper
Mijn MacBook heeft 2 keer een nieuw toetsenbord gekregen. Hierdoor heb ik 2 keer een nieuwe batterij en TouchBar gekregen (laatste keer was ergens in 2019).

Maar dit staat er bij voeding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BASmmoXPBF62RiK6W1ir9exejPo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b8JpyTRhJkJpLcDvRlp64gZC.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:44
pmset -g log | grep "Wake Requests"
Lijkt me wel interessant. Dit zou aan moeten geven welke events je MacBook uit slaapmodus halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzzper
Inderdaad, is het mogelijk om de output hierin te plakken?

Via iStat Menus heb ik gezien dat de CPU s'nachts belast wordt. Volgens mij is dat ook niet de bedoeling als hij in slaapmodus zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzzper
Deze nacht weer hetzelfde verhaal. Dit krijg ik in Terminal als ik pmset -g log | grep "Wake Requests" invoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKwx3-Exuku0jQpLK76NEnAtWvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Vo1kGfcmTAh1o5Fp4py7YCd.png?f=fotoalbum_large

Maar ik heb geen kennis wat dit allemaal wil zeggen...

[ Voor 23% gewijzigd door jazzzper op 02-06-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrancus
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-04-2023
mDNSresponder wordt steeds actief, daar lees je meer over als je googled: link

je bent dus niet de enige, hier en daar staan stappen die je kunt nemen om de verantwoordelijke instelling te vinden. Ik zie sharing, bluetooth, printing system en nog een paar mogelijke boosdoeners die regelmatig eventjes de boel wakker maken om iets onnodigs te doen. Daarom ook minder verbruik zonder wifi misschien: dan gaan ze sneller weer in slaap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzzper
Bedankt! Ik heb sommige opties geprobeerd maar helaas heeft het niet veel geholpen.

Van Telenet had ik in april nieuwe wifi boosters gekregen. Daarom heb ik gisteren mijn oude wifi boosters terug gebruikt. Wat blijkt? Deze ochtend had ik maar 3% verloren (80% naar 77%). Vermoedelijk lig het probleem aan de nieuwe wifi boosters (ik heb ze rond dezelfde periode wanneer ik dit probleem heb).

Dit zag ik bij de signalen van mijn wifi boosters (mijn Telenet), mijn MacBook maakt ook altijd connectie met 5GHz want mijn MacBook staat niet zo ver van de wifi booster:
  • Oude wifi booster: 5ghz, kanaal 108 (40mhz)
  • Nieuwe wifi booster: 5ghz, kanaal 48 (80mhz)
In terminal met de command: pmset -g log | grep "Wake Requests" was wel nog die mDNSresponder elk uur actief geworden met DHCP lease renewal. Maar mijn batterij was maar met 3% gedaald.

Zou het probleem dan ergens bij Telenet of de wifi boosters liggen waardoor mijn MacBook steeds wakker wordt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9qFs0itwdY95-09DrlO7opmP8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iKspydMreKrwmNKWNh2NvbMS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-05 09:03
Zelf ben ik al eens aan het knutselen aan MacBooks. Als ik weer wat beter vind, hou ik hem zelf. Valt me op dat de generatie na 2016 hier ook extreem korte standby tijden heeft.

Ik pak m'n Macbook erg zelden het huis uit, dus FindMyMac hoeft voor mij niet te werken.
Dan kan je in Terminal het commando "sudo pmset -a tcpkeepalive 0" ingeven. Zo gaat hij heel het netwerkgebeuren plat leggen in standby.
Gaat in jouw geval sowieso helpen. Nadeel is dus dat achtergrondtaken zoals mails ophalen, softwareupdates enz. niet meer werken.

Als je in plaats van "-a" "-b" in geeft gaat hij dit enkel doen in standby op batterij. Op de adapter in theorie nog wel, maar heb hier nog nooit mee geëxperimenteerd.
Pagina: 1