Versterker springt op rood bij hoog volume

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfus
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-06-2022
Mijn vraag:

Ik heb gisteren mijn subwoofer en versterker aangesloten. Alles doet het prima tot dat de volume omhoog gaat dan springt de versterker op rood. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Wagen: Golf MK4 1.6 2001
Versterker: Mac mpx 4000 1000W
Woofer: JBL GTO1402BR 1200 Watt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Massa op andere plek aanlsuiten, bass omlaag gezet, en kabels opnieuw aangesloten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:02
Ik verwacht dat je versterker merkt dat de ingangsspanning te laag is.

Dat kan een aantal oorzaken hebben:
accu bijna leeg (of slecht)
te dunne bekabeling
alternator die het niet bij kan houden

of wellicht dat er iets mis is met de versterker. Ik zou het controleren door met een multimeter te meten aan de ingang van de voeding bij de versterker (terwijl muziek speelt, het liefst een testtoon zodat het verbruik redelijk constant is). Je kan het ook meten bij de accu en dat vergelijken met de meting bij de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfus
simson0606 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:08:
Ik verwacht dat je versterker merkt dat de ingangsspanning te laag is.

Dat kan een aantal oorzaken hebben:
accu bijna leeg (of slecht)
te dunne bekabeling
alternator die het niet bij kan houden

of wellicht dat er iets mis is met de versterker. Ik zou het controleren door met een multimeter te meten aan de ingang van de voeding bij de versterker (terwijl muziek speelt, het liefst een testtoon zodat het verbruik redelijk constant is). Je kan het ook meten bij de accu en dat vergelijken met de meting bij de versterker.
Ik denk niet dat het aan de kabels ligt, het is namelijk een kit voor 1000W. of is dit alsnog te weinig? De rest zou ik eens controleren, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-05 11:20
De rode led is een indicator voor overbelasting van de versterker.

Hoe heb je hem aangesloten. Hij heeft 4 kanalen. Je kunt er telkens 2 aan elkaar knopen voor iets meer vermogen. Bij 2 ohm heb je op een gebrugde uitgang maximaal 160W tot je beschikking. Bij 4 ohm is dat 500W volgens de handleiding.

De voedingskabel naar je massa en accu moeten volgens de handleiding minimaal 12mm2 zijn om genoeg vermogen te kunnen geven aan je versterker. Is dat in orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 13:20

DataGhost

iPL dev

Wat voor kabels zijn het dan precies? Diameter, lengte? Hoe heb je het aangesloten? Verder ben je op de hoogte van het feit dat 1000W op 12V gauw richting de 90A gaat, en dat je dynamo dat misschien nog maar net kan leveren? Stationair waarschijnlijk niet trouwens, maar dat hangt van je dynamo af. Dus je accu moet ook flink en in orde zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door DataGhost op 01-06-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfus
DataGhost schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:20:
Wat voor kabels zijn het dan precies? Diameter, lengte? Hoe heb je het aangesloten? Verder ben je op de hoogte van het feit dat 1000W op 12V gauw richting de 90A gaat, en dat je dynamo dat misschien nog maar net kan leveren? Stationair waarschijnlijk niet trouwens, maar dat hangt van je dynamo af. Dus je accu moet ook flink en in orde zijn.
Volgens mij is de accu standaard in mijn golf.
Aansluiting zijn van accu naar zekering naar versterker
dan de remote van radio naar versterker
massa gewoon achter ergens op aangesloten
en dan op channel 1+ en channel 2-

rode kabel: 15 mm2
Zekering: 40 Ampere

Dit is de kit die ik gebruik https://www.bol.com/nl/nl...f3oullCw2z_8aAuRUEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfus
pickboy schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:18:
De rode led is een indicator voor overbelasting van de versterker.

Hoe heb je hem aangesloten. Hij heeft 4 kanalen. Je kunt er telkens 2 aan elkaar knopen voor iets meer vermogen. Bij 2 ohm heb je op een gebrugde uitgang maximaal 160W tot je beschikking. Bij 4 ohm is dat 500W volgens de handleiding.

De voedingskabel naar je massa en accu moeten volgens de handleiding minimaal 12mm2 zijn om genoeg vermogen te kunnen geven aan je versterker. Is dat in orde?
Die is 15mm2 dus dat zit goed
De woofer is op channel 1+ en channel 2- aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:46

Kryziek

bb || !bb

Zit de massa ook echt op school en kaal metaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfus
Kryziek schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:37:
Zit de massa ook echt op school en kaal metaal?
Hij zit aan een haakje bij de kofferbak deze is niet volledig schoon. Er zit hier en daar nog wat lak maar dit zou ik eens helemaal fatsoenlijk kunnen opschuren en dan kijken of die werkt.
Pagina: 1