Weeknummer koppelen aan data in excel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris91_
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-06-2022
Ik heb een vraag over Excel.

Ik heb een excel bestand gemaakt met in B2 het jaar, b3 het weeknummer en vervolgens daaronder de formule waarop je de datums van die week van maandag t/m vrijdag krijgt. Dit werkt goed. Onder de dagen van de week heb ik regels toegevoegd waar je onder andere namen kwijt kunt.

Op dit moment werkt het zo dat als je het weeknummer aanpast, de datums automatisch worden aangepast (zoals gewenst) maar de informatie in de regels onder de dagen van de week, blijven staan.

Ik wil graag dat de ingevoerde informatie in de regels onder de dagen van de week, gekoppeld worden aan het weeknummer. Stel je hebt onder week 21 op de maandag de naam piet ingevuld, dat je dan bij het veranderen van het weeknummer naar week 22, de naam Piet niet meer ziet maar alleen de namen die je die week hebt ingevuld. Bij het weeknummer weer aanpassen naar week 21 moet dan op de maandag wel weer de naam Piet staan.

Iemand enig idee of dit kan en hoe?

Mijn dank is groot!

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Welkom op Tweakers. :)

De indeling van je Excel is mij nog niet helder. Als jij het weeknummer verandert van 21 naar 22, waar moeten de nieuwe namen dan vandaan komen? Is er een aparte lijst met namen? Anders kan je Piet ook niet terughalen als je het weeknummer weer terug verandert naar 21.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris91_
De nieuwe namen moet men zelf selecteren. Dit omdat je je eigenlijk inschrijft voor een bepaalde dag. Hiervoor heb ik op tabblad 2 een vervolgkeuzelijst gemaakt met verschillende namen. Dit is dan het lijstje met namen die je op tabblad 1 kunt selecteren op de verschillende dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Iris, ik ben het met g0tanks eens dat de indeling van je blad onduidelijk blijft. Je schrijft dat je onder het weeknummer in B2 de datums van die week hebt staan, en onder de datums namen van personen. Maar hoe je datums aan personen koppelt, is niet te zien. Dat zou wel het geval zijn als bv. de namen die bij de datums horen, rechts van die datums zouden staan. Wat verduidelijking is daarom gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 15:16
Ter verificatie of ik je Excel indeling goed begrijp:
Tabblad 1 bevat een Jaar + Week dropdown, op basis daarvan vertoon je wat er is geselecteerd voor die dag.

Mij lijkt dat één optie is om te werken met filters in het tabblad.
Kolom B = Jaar
Kolom C = Week(nummer)
Kolom D = Dagen (ofwel weekdagen, ofwel data). Ik zou zelf hier een datum pakken en dan in Kolom E met (TEKST("D..";"ddd") dit weergeven als de dag van de week)
Kolom E = het veld waarin men zelf kan inschrijven obv een voorgedefinieerde lijst

Het is dan vooral een kwestie van de filters even instellen met de juiste kolommen en vervolgens hoeft men daarin enkel de kolom C te filteren op de week die men wil zien/bewerken

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris91_
Tabblad 1:
B2 Jaar
B3 weeknummer die je zelf handmatig kunt aanpassen.

A5,B5,C5,D5,E5: dagen vd week, ma t/m vrij
A6,B6,C6,D6,E6: datums behorend bij de dagen vd week (ma tm vrij). Deze datums worden automatisch aangepast aan de hand van het ingevoerde weeknummer.

Vervolgens vanaf A7(ma),B7(di),C7(woe),D7(do),E7(vrij) en verder naar beneden kan men zich inschrijven obv een voorgedefinieerde namenlijst welke op tabblad 2 staat. Op dit moment blijven deze namen staan als je het weeknummer aanpast. Deze zijn niet gekoppeld aan het weeknummer of de datums.

Ik zou graag willen dat het weeknummer ook gekoppeld wordt aan de ingevoerde namen in die week. Dit zodat als je bijvoorbeeld week 22 selecteert, je alleen de namen ziet die ingevoerd zijn bij week 22 en je bij het switchen naar week 23 de namen ziet die je daar invult. Ik wil namelijk liever niet voor elke week een nieuw tabblad aanmaken.

Geen idee of het mogelijk is op de manier waarop ik het nu probeer. Alle suggesties zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als die namen handmatig worden ingevuld, gaat dat niet werken denk ik.

Ik gok dat je deze pagina als overzicht wilt gebruiken. Scheid dan de invul sheet (onveranderlijk) van het overzicht. Je kunt via bijv. verticaal zoeken de juiste gegevens er bij halen uit de invulsheet.

Of gebruik filters voor het wel/niet tonen van bepaalde weken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:57

Dido

heforshe

Iris91_ schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:05:
Ik zou graag willen dat het weeknummer ook gekoppeld wordt aan de ingevoerde namen in die week. Dit zodat als je bijvoorbeeld week 22 selecteert, je alleen de namen ziet die ingevoerd zijn bij week 22 en je bij het switchen naar week 23 de namen ziet die je daar invult. Ik wil namelijk liever niet voor elke week een nieuw tabblad aanmaken.
Maar ergens zul je dus op moeten slaan wat je hebt iongevuld bij week 22, anders kan Excel niet verzinnen wat er moet komen te staan als jij week 22 kiest. Ik zou het inderdaad niet in aparte tabbladen doen, maar ergens zul je toch echt voor alle weken/dagen de ingevulde namen moeten opslaan. Excel gaat niet ergens op de achtergrond een database voor je aanleggen omdat jij gegevens die je weghaalt even later weer wilt zien ;)

offtopic:
Stiekem draait (draaide?) Excel op dezelfde JET database engine waar Access ook op draait, maar het is een spreadsheet. Spreadsheets kun je voor heel veel dingen misbruiken, maar dat maakt je leven uiteindelijk vaak niet heel veel makkelijker...

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-05 20:59
Wat @Dido inderdaad zegt... je zult een onderscheid moeten maken tussen een invulformulier (input) en een tabblad, tabel o.i.d. waar je de ingevulde data naar wegschrijft.

Je kunt hiervoor Formulieren maken in VBA, of alleen een simpel macroknopje die data kopieert naar een (verborgen)tabblad en het invulveld weer leegmaakt.
Wanneer men dan het weeknummer verandert, kun je met verticaal zoeken de ingevulde data terughalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris91_
@CappieL Kun je mij op weg helpen hoe ik dit het beste aanpak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-05 20:59
Iris91_ schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:11:
@CappieL Kun je mij op weg helpen hoe ik dit het beste aanpak?
Je hebt een DM.
Pagina: 1