Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cynthia
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-12-2023
In photoshop wil ik een tiff bestand opslaan. Alleen krijg ik bij een vrijstaand beeld een zwarte achtergrond ipv een transparantie dat ik wel aan vink. Deze probleem heb ik voornamelijk alleen op een windows pc.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:28
Met welk programma open je het tiff bestand nadat je het geëxporteerd hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235883

Dit klopt. TIFF heeft geen 'transparancy' support. Je zou wel kunnen kijken naar 'multilayer tiff' waar dit wel in te veroorzaken is. :)

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 235883 op 01-06-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:45
Waarom wil je het per se als een .TIFF-bestand opslaan?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 15:55

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Anoniem: 235883 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:37:
Dit klopt. TIFF heeft geen 'transparancy' support. Je zou wel kunnen kijken naar 'multilayer tiff' waar dit wel in te veroorzaken is. :)
Ik meen dat dat onjuist is. Een Alpha channel wordt wel ondersteund, maar het gebruik en het uitlezen ervan door verschillen systemen is wat sketchy en wordt niet overal (op dezelfde manier) gehonoreerd, dacht ik.

[edit]
Ik zie dat je je bericht genuanceerd hebt, dan is bovenstaande reactie niet geheel relevant meer :)

[ Voor 9% gewijzigd door DUX op 01-06-2022 11:05 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cynthia
HikariMisako schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:36:
Met welk programma open je het tiff bestand nadat je het geëxporteerd hebt?
Ik exporteer naar een online beeldenbank. Vanuit de Tif maakt de beeldenbank verschillende PNG en JPG bestanden. zodat het voor iedereen meteen toegangelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:28
Cynthia schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:15:
[...]

Ik exporteer naar een online beeldenbank. Vanuit de Tif maakt de beeldenbank verschillende PNG en JPG bestanden. zodat het voor iedereen meteen toegangelijk is.
En heb je in die online beeldenbank voorbeelden gezien van tiff bestanden waarbij transparantie wel goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cynthia
HikariMisako schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:30:
[...]

En heb je in die online beeldenbank voorbeelden gezien van tiff bestanden waarbij transparantie wel goed werkt?
Ja zeker, Als ik van een Mac tiff bestanden terug krijg heb ik dez problemen niet.

Het is voornamelijk als ik zelf achter een windows tiff bestand wil opslaan krijg ik deze problemen. Zelf heb ik ook al geprobeerd om een oudere versie van photoshop te gebruiken. Of alleen een mask of path.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Als je er helemaal niet uitkomt in Photoshop zou je een trial van Affinity Photo kunnen dowloaden, die heeft ook een tiff export functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Tiff is hoe dan ook een wat lastig formaat, er kunnen meerdere beelden (vaak een preview) in 1 bestand zitten. Deze kunnen zelfs verschillende indelingen hebben (bijv. CMYK bitmap en RGB jpg i n1 bestand). Ook heb je compressie methodes die niet overal op dezelfde manier gesupporterd worden.

Dat komt omdat er zoveel partijen een eigen draai aan gegeven hebben, vroeger waren er zelfs (kleine) verschillen tussen de OSx en Windows versies van Photoshop.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cynthia
DukeBox schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:47:
Tiff is hoe dan ook een wat lastig formaat, er kunnen meerdere beelden (vaak een preview) in 1 bestand zitten. Deze kunnen zelfs verschillende indelingen hebben (bijv. CMYK bitmap en RGB jpg i n1 bestand). Ook heb je compressie methodes die niet overal op dezelfde manier gesupporterd worden.

Dat komt omdat er zoveel partijen een eigen draai aan gegeven hebben, vroeger waren er zelfs (kleine) verschillen tussen de OSx en Windows versies van Photoshop.
Dan denk dat nu het ook het geval is dat Adobe meerdere format hebben voor photoshop op een OSx en Windows. Eerlijk gezegd heb ik hier nooit eerder last van gehad.

Zelf ben ik ook op meerdere manieren aan het compressen om te kijken wat wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Cynthia schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:59:
Zelf ben ik ook op meerdere manieren aan het compressen om te kijken wat wel werkt.
LZW word door 99% tegenwoordig wel ondersteund. Als je 'opslaan als' doet en dan naar een nieuw TIFF bestand maakt Photoshop er weer een 'net' bestand van wat in de meeste gevallen weer werkt op andere systemen. Vaak is Photoshop toch wel dé standaard die wordt aangehouden ook al zitten daar rare dingen in (zoals transparant bij RGB in tiff, dat kan eigenlijk alleen met CMYK).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-05 21:06

DataGhost

iPL dev

Hahn schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:38:
Waarom wil je het per se als een .TIFF-bestand opslaan?
Deze vraag is nog niet beantwoord. Het is een ongelofelijk oud formaat met ongelofelijk veel zaken die niet in elke implementatie hetzelfde of überhaupt werken. Veel moderne formaten kunnen waarschijnlijk prima wat je nodig hebt maar dan zonder alle incompatibiliteiten. Persoonlijk zou ik neigen naar PNG aangezien dat lossless is en support heeft voor transparantie, en je uiteindelijke presentatie toch enkel als PNG en JPG gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:26

Umbrah

The Incredible MapMan

(jarig!)
Tiff is een mega tof formaat voor o.a. data science, remote sensing, etc... het ondersteund absurd veel kanalen (uit landsat komen soms wel 11), en absurde precisie per pixel (zoals 24 bit/kanaal). O.a. voor radar machtig.

Daarnaast is compressie (lossless, lossy) ook iets wat je kan definiëren afhankelijk van je TIFF, en eigenlijk is het in die gehele opset meer een dataformaat voor rasters, dan echt puur een afbeeldingsformaat. Zelfs de inhoud van 'wat is elk kanaal' is niet vast. IR-R-G-B renderen als R-G-B is een mooie manier om je infrarood rood te maken, maar je raakt een kanaal kwijt en je rood is groen.

Bij TIFF is het dus belangrijk om te weten wát en hóe je het op slaat, want niet elke applicatie geeft je controle op hoe je het opent. Je kunt bij TIFF perfect een 'alpha' channel toevoegen, maar anders dan bij PNG is het niet altijd 100% zeker dat je dat persé op 'kanaal index 3' (R-G-B-A, 0-1-2-3) zet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Dat is inderdaad heel tof maar dit gaat van Photoshop naar een beeldenbank om vervolgens alsnog als PNG/JPG gepresenteerd te worden. Dat er een hele kermis bovenop dat formaat draait is in dit geval dus niet relevant of nuttig lijkt me, zeker niet als er een probleem is met een van de attracties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cynthia
DataGhost schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:13:
[...]

Deze vraag is nog niet beantwoord. Het is een ongelofelijk oud formaat met ongelofelijk veel zaken die niet in elke implementatie hetzelfde of überhaupt werken. Veel moderne formaten kunnen waarschijnlijk prima wat je nodig hebt maar dan zonder alle incompatibiliteiten. Persoonlijk zou ik neigen naar PNG aangezien dat lossless is en support heeft voor transparantie, en je uiteindelijke presentatie toch enkel als PNG en JPG gebeurt.
Tiff bestanden hebben we weer nodig voor drukwerk. Daarvoor willen we sourse bestand als een tiff aanhouden. zodat we altijd nog dingen kunnen aanpassen of printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Wat is het probleem dan precies? Waar krijg je die zwarte achtergrond, en blijft die bestaan als je het bestand weer opent in Photoshop op jouw of op een andere machine, of is het bestand dan wel gewoon nog in orde? Krijg je die zwarte achtergrond ook in die beeldenbank? Moet de originele .tiff nog via de beeldenbank op te halen zijn? Gebeurt dat slechts in een of ander preview-venster ergens in Windows? Als het alleen gaat om een preview voordat je het exporteert naar de beeldenbank en daar geen andere formaten dan png/jpg vandaan te downloaden zijn, kan je dan niet gewoon een losse PNG-export maken daarvoor, naast de tiff die je al hebt? Niemand verplicht je maar één bestandsformaat te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 12:56

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Even bumpje gegeven want hier is deze discussie iets beter op zijn plek

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

DataGhost schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:13:
Persoonlijk zou ik neigen naar PNG aangezien dat lossless is en support heeft voor transparantie, en je uiteindelijke presentatie toch enkel als PNG en JPG gebeurt.
Aangezien het voor drukwerk is is dat niet echt een optie denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

DukeBox schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:40:
[...]

Aangezien het voor drukwerk is is dat niet echt een optie denk ik.
Daarom vraag ik dus of het drukwerk-gedeelte ook problemen ondervindt van deze tiffs of dat deze daar wel goed uitkomen, en of de tiffs nog uit de beeldenbank moeten komen of niet. Als het drukwerk en editen nog prima is en het alleen maar de preview en/of de beeldenbank zijn waar het probleem is, houd je dus gewoon de tiffs voor het drukwerk en exporteer je een extra bestand (bijv. png) naar de beeldenbank. Simpel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Het zou inderdaad handig zijn als bekend is welke online dienst dit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cynthia
DukeBox schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:49:
Het zou inderdaad handig zijn als bekend is welke online dienst dit is.
Dat is icms online beelden platform. In het online platform kan / mag niks aanpassen.

Dan zal het in Photoshop een of andere instellingen zijn waardoor het komt. Het zal dan nog puzzelen worden naar de juiste instellingen.
Pagina: 1