Verhuizen nieuw netwerk bestaand huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraptor
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:55
Hallo,

Wij gaan verhuizen en krijgen over een weekje de sleutel. Het is een bestaande woning uit 2001 zonder loze leidingen. Ik wil het netwerk gedeelte meteen goed aanpakken en in elke kamer een kabeltje hebben(cat 6 sftp). Ik moet nog wel even goed kijken hoe ik de kabels ga laten lopen. Ik vroeg me af of e tweakers zijn die hier al wat ervaring mee hebben in bestaande woningen en hoe ze dat aangepakt hebben.

Ik zit ook te denken per kamer een netwerk socket te maken zodat je daar je kabeltje in kan pluggen (Hier moet ik me nog in verdiepen, maar weet wel dat dit net wat anders gaat. Iets van harde kern of zo iets :) ).

Wat apparatuur betreft heb ik wel al gekeken naar het onderstaande, waarbij de 16x switch in de meterkast komt en de kleinere switches voor kantoor en tv/media hoek(wil liever 2x 8 poort, maar die zag ik niet zonder POE, maar misschien niet goed genoeg gekeken.). Ik heb begrepen dat de ubiquiti AP's in mesh modus in te stellen zijn en ze een van de beste zijn.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Flex Mini (3-pack)€ 94,99€ 94,99
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE€ 214,17€ 214,17
2Access pointsUbiquiti UniFi 6 Lite€ 125,84€ 251,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 560,84

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:56

Tazzios

..

Ik heb begrepen dat de ubiquiti AP's in mesh modus in te stellen zijn en ze een van de beste zijn.
Over al een aansluiting willen maken maar je accesspoint als mesh(aka repeater) in willen stellen? Sluit die ook aan met een kabel. ;)
waarbij de 16x switch in de meterkast komt en de kleinere switches voor kantoor en tv/media hoek(wil liever 2x 8 poort, maar die zag ik niet zonder POE, maar misschien niet goed genoeg gekeken.).
indien een switch POE maar je het niet gebruik is dat toch geen probleem?
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE
De switch zelf wordt geleverd met stroomadapter.

[ Voor 51% gewijzigd door Tazzios op 01-06-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-09 21:14
Mesh moet je niet willen als het niet nodig is. Je hebt dan namelijk minder bandbreedte per AP.
Ik zit ook te denken per kamer een netwerk socket te maken zodat je daar je kabeltje in kan pluggen (Hier moet ik me nog in verdiepen, maar weet wel dat dit net wat anders gaat. Iets van harde kern of zo iets :) ).
Leg solide kabels door de muren/plafonds. Deze kun je vervolgens met Keystone Modules (en bijhorende wandcontactdoos) of kant en klare wandcontactdozen aansluiten. Hiervoor heb je dan een Punch Tool nodig (https://www.netwerkkabel....ol-met-schaar-dogger.html). Vanaf de wandcontactdoos kun je dan vervolgens (kant en klare) Patch kabels gebruiken.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cat6 SFTP?

Maak het jezelf niet onnodig moeilijk. S/FTP is niet alleen duurder, maar ook dikker en dus lastiger te trekken en foutgevoeliger (aarding...) dan U/UTP. In een normaal huis biedt het nul voordel, tenzij je ronduit fout aan het installeren bent (data en stroomkabels tegen elkaar aan), of je zoals iemand anders tijdje terug tientallen kabels in zelfde bundel wilt doen.

Gewoon doelmatig blijven, voor enkel kabeltje per kamer houden bij U/UTP, zorg wel voor stevige (solid) kern installatiekabel met zuiver koperen aders van minimaal 24AWG (waarbij 26AWG dus dunner en ongewenst is).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Naast die S/FTP met die volstrekt overbodige afscherming, weet je zeker dat je die nogal dure switches echt nodig hebt? Voor "het gewone werk" zijn goede switches namelijk veel goedkoper. Begrijp me niet verkeerd, mocht je die keuze met wat je van plan bent weloverwogen hebben gemaakt, dan heb ik niets gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraptor
Als eerst bedankt voor de reactie en het meedenken! Ik stel het zeer op prijs!
Tazzios schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:06:
[...]

Over al een aansluiting willen maken maar je accesspoint als mesh(aka repeater) in willen stellen? Sluit die ook aan met een kabel. ;)

[...]

Tazzios schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:06:
[...]

[...]

AP's krijgen sowieso een kabeltje! Wat POE was de eerste hit op google bij de vraag of je POE als normale port kon gebruiken meteen een nee, maar zie dat andere hits zeggen dat het wel kon.......verder lezen dan mijn neus lang is.....
Saeverix schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:12:
Mesh moet je niet willen als het niet nodig is. Je hebt dan namelijk minder bandbreedte per AP.

[...]

Leg solide kabels door de muren/plafonds. Deze kun je vervolgens met Keystone Modules (en bijhorende wandcontactdoos) of kant en klare wandcontactdozen aansluiten. Hiervoor heb je dan een Punch Tool nodig (https://www.netwerkkabel....ol-met-schaar-dogger.html). Vanaf de wandcontactdoos kun je dan vervolgens (kant en klare) Patch kabels gebruiken.
Bandbreedte over wifi maakt mij niet zo veel uit. Ik heb een zoontje met een mentale beperking(fysiek 11 mentaal 2 jaar) en autisme. Wat ik fijn vind aan mesh is dat de verbinding enigzins intact blijft als we van de woonkamer naar boven lopen. Mijn zoontje wilt nog wel eens moeilijk doen als youtube blijft hangen. In mijn huidige woning blijft 2.4ghz langzaam zelfs met volle sterkte, 5ghz gewoon te weinig bereik, wil dan ook een 5ghz mesh. Mocht je een alternatief hebben hoor ik het graag!!!
Alle AP's krijgen sowieso een backbone.
dion_b schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:40:
Cat6 SFTP?

Maak het jezelf niet onnodig moeilijk. S/FTP is niet alleen duurder, maar ook dikker en dus lastiger te trekken en foutgevoeliger (aarding...) dan U/UTP. In een normaal huis biedt het nul voordel, tenzij je ronduit fout aan het installeren bent (data en stroomkabels tegen elkaar aan), of je zoals iemand anders tijdje terug tientallen kabels in zelfde bundel wilt doen.

Gewoon doelmatig blijven, voor enkel kabeltje per kamer houden bij U/UTP, zorg wel voor stevige (solid) kern installatiekabel met zuiver koperen aders van minimaal 24AWG (waarbij 26AWG dus dunner en ongewenst is).
ahh, toch een beetje overkill dan. Denk misschien dan toch een simpele Cat6a U/UTP? wil de kabels in mijn muren wel meteen goed doen. Denk dat cat7 overkill is(of niet?)
Techneut schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:50:
Naast die S/FTP met die volstrekt overbodige afscherming, weet je zeker dat je die nogal dure switches echt nodig hebt? Voor "het gewone werk" zijn goede switches namelijk veel goedkoper. Begrijp me niet verkeerd, mocht je die keuze met wat je van plan bent weloverwogen hebben gemaakt, dan heb ik niets gezegd.
Nee niet echt, maar dacht meer alles in 1 lijn. Nu heb ik ook simpele switches, maar merkte dat ik mijn 1 gbit verbinding verloor op zolder. (zitten 2 switches tussen.) Bij een verse herstart heb ik ook maar heel even de 1 gb verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-09 12:44
Gewoon elke kamer Cat 6 en dan 2 stuks als je toch bezig bent. Woonkamer aan beide muren 2 aansluitingen (kun je nog eens de indeling aanpassen). Eventueel nog 2 naar de schuur voor ap of camera.

Cat 6a en hoger maak je het jezelf alleen maar moeilijker mee. Heb zelf ook 6a gelegd maar doe dat nooit meer voor in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Techneut schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:50:
Unifi en PoE, ik vind dat niet een heel rare combinatie voor een beetje hobbysetup thuis. Sure, er zijn goedkopere switches, maar je hebt dan snel minder functionaliteit en bijvoorbeeld geen PoE.

De keuze voor Unifi zou ik zelf vooralsnog niet snel maken voor mijn héle netwerk, maar ik kan me de keuze wel goed voorstellen. 1 interface, weinig gedoe met onderhoud, eenvoudiger in te stellen en wél alle mogelijke functionaliteit.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

fraptor schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:01:

[...]

AP's krijgen sowieso een kabeltje! Wat POE was de eerste hit op google bij de vraag of je POE als normale port kon gebruiken meteen een nee, maar zie dat andere hits zeggen dat het wel kon.......verder lezen dan mijn neus lang is.....
PoE is beetje een rabbit hole. Verschil is passive vs active 802.3f PoE.

Passive is botweg 24/48V op de lijn zetten zonder overleg. Komt bij dat er geen eenduidige standaard is van exact hoeveel en op welke aders het geleverd wordt. Dat wil nogal mis gaan als apparaat aan andere kant van de lijn er niet op berekend is :o

802.3af (of at, ot bt) PoE is een standaard om netjes overleg te voeren voordat er (hoge) spanning op de lijn gezet wordt. Een non-PoE apparaat doet geen overleg, dus krijgt ook geen stroom, dus kan prima aangesloten worden.

In de regel zijn PoE switches altijd van 802.3af/at voorzien, injectors willen nogal eens passief zijn, al heb je zeker ook 802.3af/at/bt injectors. Powered Devices (PD) ondersteunen on de regel 802.3af/at/bt en een bepaalde passieve oplossing.

Advies overduidelijk: geen passieve meuk. Als alles 802.3af/at/bt is, ga je geen overwachte rook zien, ongeacht wat je waarop aansluit :z
[...]

Bandbreedte over wifi maakt mij niet zo veel uit. Ik heb een zoontje met een mentale beperking(fysiek 11 mentaal 2 jaar) en autisme. Wat ik fijn vind aan mesh is dat de verbinding enigzins intact blijft als we van de woonkamer naar boven lopen. Mijn zoontje wilt nog wel eens moeilijk doen als youtube blijft hangen. In mijn huidige woning blijft 2.4ghz langzaam zelfs met volle sterkte, 5ghz gewoon te weinig bereik, wil dan ook een 5ghz mesh. Mocht je een alternatief hebben hoor ik het graag!!!
Alle AP's krijgen sowieso een backbone.
Je hebt een verkeerd beeld van wat "mesh" betekent. Mesh wil niet meer zeggen dan dat je zonder Ethernetkabel een verbinding maakt tussen AP's. Jij gaat Ethernet gebruiken, dus je gebruikt geen mesh, punt.

Waar jij het over hebt is fatsoenlijke managed WiFi icm fatsoenlijke dekking met je AP's. Sterk aan te raden, maar dat maakt het geen mesh ;)
[...]

ahh, toch een beetje overkill dan. Denk misschien dan toch een simpele Cat6a U/UTP? wil de kabels in mijn muren wel meteen goed doen. Denk dat cat7 overkill is(of niet?)
Er is geen enkele Ethernetstandaard die Cat7 vereist. Niet een. 40GBase-T vereist Cat8, maar die gaat hier durf ik m'n hand voor in het vuur te steken nooit voor thuisgebruik ingezet worden, want los van de ongelofelijk onhandige kabels en connectoren, is stroomverbruik veel te hoog om CE-certificering voor consumentenapparaten te halen. Er komt vast een nieuwe standaard voor snelheden boven de 10Gbps voor thuisgebruik, maar die zal over Cat6 kunnen, net zoals 802.3bz 2.5Gbps over Cat5e kan. Cat6 is voor nu goed genoeg, en er bestaat vooralsnog geen enkele plan voor de toekomst die meer eist bij kabels van minder dan 55m lang.
[...]

Nee niet echt, maar dacht meer alles in 1 lijn. Nu heb ik ook simpele switches, maar merkte dat ik mijn 1 gbit verbinding verloor op zolder. (zitten 2 switches tussen.) Bij een verse herstart heb ik ook maar heel even de 1 gb verbinding.
Zeer onwaarschijnlijk dat dat in de switches zit, veel eerder in je client PC (of mogelijk in losse connectortjes als de link zelf terugvalt tot 100MbE). Sterker nog, managed switches hebben de neiging trager te zijn dan unmanaged, bij gelijke overige specs. Maar dat is geneuzel achterde comma, switches reduceren onder hun rated speed (GbE) geen bandbreedte, en de latency die ze toevoegen is volstrekt verwaarloosbaar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@dion_b Geen van de switches welke @fraptor beschrijft maakt nog gebruik van Passive PoE. Ook bij Ubiquiti moet je tegenwoordig (gelukkig) goed zoeken naar een switch welke die vorm van PoS nog kán leveren. Alle aan te sluiten spullen (lees: Access-Points) zijn daar tegenwoordig ook van het type 802.3af of 802.3at / PoE+ / PoE++ (Wat vervolgens nog wel eens ooit een dingetje kan zijn doordat een 802.3at device méér spanning kan vragen dan dat een 802.3af leverend device per witchpoort kan leveren, dus daar moet je wel even goed op letten!!). 802.3bt kom je nog maar weinig tegen in deze prijscategorie.

Het UAP-6-Lite Access-Point heeft aan 802.3af voldoende.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 02-06-2022 10:15 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
unezra schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:15:
[...]

Unifi en PoE, ik vind dat niet een heel rare combinatie voor een beetje hobbysetup thuis. Sure, er zijn goedkopere switches, maar je hebt dan snel minder functionaliteit en bijvoorbeeld geen PoE.
PoE is een valide punt. Maar verdere functionaliteit? Wil TS meer dan: Stekker erin steken, en aan andere stekker komt ook internet eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Sissors schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:26:
[...]

PoE is een valide punt. Maar verdere functionaliteit? Wil TS meer dan: Stekker erin steken, en aan andere stekker komt ook internet eruit?
Is, maar juist in dat geval kan ik me voorstellen dat TS binnen het Unifi ecosystem wil blijven.
(En daarmee zo'n switch evengoed nog een prima investering is. Dat ding gaat makkelijk 10 jaar mee, voor €20,- per jaar heb je een switch waar je amper omkijken naar hebt en die makkelijker te beheren is dan de alternatieven die, als PoE een wens of eis is, niet eens extreem veel voordeliger gaan zijn.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-09 18:50
ben je zeker dat er geen leidingen aanwezig zijn ? geen oude telefoonlijn in de slaapkamer bv ?

maak eens wat plaatjes van de meterkast ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:00

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zie het vaker in deze topics. De (bijna) volledige focus op de backend equipment.

De bekabeling is op dit moment veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

fraptor schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:03:
Hallo,

Het is een bestaande woning uit 2001 zonder loze leidingen.
2001? Dan is de kans groot dat er COAX naar de woonkamer en slaapkamers ligt en dat er ook nog wat telefoonaansluitingen aanwezig zijn (van die PTT varkenssnuitjes)... Al die meuk kun je zonder al te veel moeite vervangen door UTP-kabels met bijpassende RJ45 contactdozen.

De uitdaging is vaak wel om nog nieuwe contactdozen te vinden die passen bij het oude schakelmateriaal, zeker als de bestaande aansluitingen een afdekraam delen met andere stopcontacten.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraptor
Sorry voor de late reactie, maar zo een verhuizing brengt veel met zich mee :P. ik ga niet meer iedereen quoten, iets te veel werk! had niet verwacht dat er zo veel reactie zou komen!!!

We krijgen dinsdag de sleutel en dan weet ik wat meer over bestaande bekabeling. Als er Coax of telefoon lijnen lopen dan gaan die er ZEKER uit!! Zou ook wel goed uit komen. Maar dat is meestal niet in alle kamers toch?(hoef je geen antwoord op te geven, kom er straks van zelf wel achter!)

Bedankt voor alle informatie over POE!!! Ik kan daar zeker wel wat mee doen! Er komt overigens sowieso nog 1 camera. Mijn zoontje met beperkingen houden we graag in de gaten met een camera. Zeker in de avonden als hij slaapt. Hij ziet niet veel gevaar en we willen het zien als hij slaap dronken zijn kamer uit loopt. Op de 16 poort switch gaat we dus minimaal 1 camera ophangen, stond er even niet stil bij dat camera's ook POE kunnen werken! mogelijk dat ik er ook nog 1 doe op de oprit en de tuin, maar dit is nog niet zeker.

Wat de wat slimmere)managed' switches betreft is het ook een kleine vorm van hobbyisme.... even weer wat nieuwe dingen leren. Ik weet in ieder geval nu wel zeker dat ik voor cat 6 ga na alle feedback hierboven :)
Pagina: 1