Dakbedekking van buren vernieuwd over de erfgrens heen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mulmol
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-08-2024
Wij hebben een plat dak wat doorlopend is met de buren.
Nu hebben de buren nieuwe dakbedekking laten leggen en is hun nieuwe bedekking ca, 25 cm over de erfgrens dus op mijn bestaande dakbedekking gelegd.
Dit is niet overlegd.

Mag / kan dit zo maar en heeft dit consequenties voor mijn dak met bv water overlast en wat gebeurd er als ik mijn dakbedekking moet vervangen
De bedekking is over de oude heen gelegd.

Wie kan mij geruststellen of kan mij vertellen wat ik moet doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:15
Niet netjes (want niet geinformeerd), maar technisch wel gewenst ivm het voldoende waterdicht maken.
Als jij je dakbedekking gaat vervangen leg jij weer met voldoende overlap over hun dakbedekking heen: )

[ Voor 5% gewijzigd door SniperGuy op 01-06-2022 09:51 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-05 08:22

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Waarschijnlijk is dit de enige manier om het 100% waterdicht te krijgen. Een beetje overlap (en dat is altijd de nieuwste bedekking over de oudste heen) is beter als 2 kopse naden uiteraard.
Dus technisch het beste. De buurman had dat kunnen vermelden, maar grote kans dat hij het ook niet weet dat de dakdekker dat gewoon zo doet.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-05 08:49

Dennahz

Life feels like hell should.

Sjoerdfoto schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:51:
Waarschijnlijk is dit de enige manier om het 100% waterdicht te krijgen. Een beetje overlap (en dat is altijd de nieuwste bedekking over de oudste heen) is beter als 2 kopse naden uiteraard.
Dus technisch het beste. De buurman had dat kunnen vermelden, maar grote kans dat hij het ook niet weet dat de dakdekker dat gewoon zo doet.
Yep - dit hadden wij ook in onze vorige woning. Denk dat dit gewoon de enige manier is. Natuurlijk is het wel netjes om het van te voren te vermelden (tenslotte is het niet hun bezit, dus eigenlijk mogen ze dit helemaal niet doen zonder toestemming), maar ja. Zo gaan die dingen nu eenmaal...

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:41

Vliegvlug

Flight Simple

Mulmol schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:48:
Nu hebben de buren nieuwe dakbedekking laten leggen en is hun nieuwe bedekking ca, 25 cm over de erfgrens dus op mijn bestaande dakbedekking gelegd.
Dit is niet overlegd.

Mag / kan dit zo maar en heeft dit consequenties voor mijn dak met bv water overlast en wat gebeurd er als ik mijn dakbedekking moet vervangen

Bij mijn vorige huis hetzelfde gehad alleen waren wij toen degenen die het dak hebben vernieuwd vanwege een lekkage en omdat het dak al oud was.
We hadden ook nog gevraagd aan buren aan beide kanten of ze mee wilden doen maar daar zagen ze vanaf.

Ze wisten dus dat het dak vernieuwd werd maar zij en wij zelf wisten van tevoren niet dat er inderdaad een stukje over de erfgrens wordt gegaan om het goed waterdicht te krijgen.

Was gelukkig ook geen probleem en ze kregen gratis een klein stukje nieuwe dakbedekking. ;)

Was uiteindelijk ook echt nodig zelfs want bij het vernieuwen van het dak bleek de lekkage in het dakleer net aan de kant van de buren te zitten en dat was zonder overlap dus niet lekvrij geweest.

We hadden gewoon pech dat het water wat van hun kant de spouw in liep bij ons door de binnenmuren heen kwam terwijl er aan hun kant niets van te zien of merken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:18
Is normaal. Als hij dat niet doet heb je alsnog kans op lekkage op de erfgrens, en dan is hij de sjaak als iemand waterschade oploopt. Je hebt hier geen enkele last of schade van. Het is allicht minder mooi, en als ze jouw dak doen moeten ze misschien weer daar overheen. Gezien het kaal leder is verwacht ik niet dat het een issue zal zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dit is niet overlegd.

Je dak is feitelijk voor een klein deel gratis vernieuwd.

Mag ik de vraag omdraaien: waar ben je eigenlijk bang voor?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-05 14:59
Zou eerder handiger geweest zijn als die buurman even het plan zou voorstellen om jouw dak ook meteen mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 19:49

Part

Helemaal niets.....

.......... wat gebeurd er als ik mijn dakbedekking moet vervangen
......
Dan haal je de 25 cm weg inclusief jou dakbedekking en maak je de overlap naar de buren.

[ Voor 4% gewijzigd door Part op 01-06-2022 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-05 18:20

H-W

Overigens is 25 cm overlap wel erg breed, normaal zou dat 10 cm kunnen zijn. Maar misschien kwam dit zo uit in de breedte van de rol.
Als je technisch gaat kijken is natuurlijk de vraag of jouw oude dak wel geschikt is als ondergrond voor de nieuwe dakbedekking. Maar ik mag aannemen dat de dakdekker daar naar gekeken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Dit is hoe dakdekkers het al decennia doen. Kortom gebruikelijk in het maatschappelijk verkeer.

Behalve vragen of de buren ook meedoen overlegt 'niemand' dit met de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Niks aan de hand.
Misschien netjes geweest als de buren u hadden gevraagd wij gaan het dak vernieuwen doet u mee.
Dit was voor u en de buren (geen idee hoeveel dat er zijn ) uiteindelijk goedkoper geweest en interessanter voor de dakdekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:06
Dit vraagt om meester Frank Visser of minder sympathieke variant meester John Reed.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:58
Schadevergoeding eisen enn dan jouw dak daarvan laten doen.

Zuinige, hup ga jouw dak ook vernieuwen
Pagina: 1