Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pdvdp81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-08 19:33
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
64GB geheugen (bij voorkeur 32GB modules, maar 16GB mag ook) voor bij de MAG X570S TOMAHAWK MAX WIFI.

Wat is je budget?
tussen de 400-600 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, ik luister graag naar jullie (goede) ervaringen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ben vaak geheugen intensief bezig met meerdere VMs lokaal. Het geheugen moet zo responsief mogelijk zijn.

Zelf had ik G.Skill Trident Z F4-3600C16Q-64GTZN geheugenmodule 64 GB 4 x 16 GB DDR4 3600 MHz gezien, maar ik ben niet zo van de RGBs, het is voornamelijk een werkcomputer.

Kunnen jullie mij helpen?

Beste antwoord (via Pdvdp81 op 07-06-2022 14:44)

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
Pdvdp81 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:27:
[...]

Is dit een lijst met modules die als enigen werken op dit moederbord (dus exclusief) of is dit een lijst met modules die zeker werken, maar dat andere modules met bepaalde frequenties ook kunnen werken?
Dit is de lijst van MSI die garandeerd dat het geheugen werkt, ander geheugen kan werken maar is niet gegarandeerd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markozv
Hier is een volledige lijst van ondersteunde geheugen voor jouw moederbord.

https://www.msi.com/Mothe...HAWK-MAX-WIFI/support#mem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pdvdp81
Markozv schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:58:
Hier is een volledige lijst van ondersteunde geheugen voor jouw moederbord.

https://www.msi.com/Mothe...HAWK-MAX-WIFI/support#mem
Is dit een lijst met modules die als enigen werken op dit moederbord (dus exclusief) of is dit een lijst met modules die zeker werken, maar dat andere modules met bepaalde frequenties ook kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pdvdp81
Ik doe geen RGB geheugen weg, ik wil het gewoon het liefst zonder RGB kopen. Dit gaat om een nieuwe build.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Markozv
Pdvdp81 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:27:
[...]

Dit is de lijst van MSI die garandeerd dat het geheugen werkt, ander geheugen kan werken maar is niet gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 16:14
Ik ben ook op zoek naar geschikt geheugen voor dit moederbord maar dan 32GB. Uitdaging is om betaalbaar geheugen te vinden welke op de QVL lijst staat. Ik kom al snel uit bij 2x16GB DDR4 3600 CL16 kits uit van 280 euro over duurder terwijl er ook prima kits lijken te zijn met gelijke specs tussen de 130 en 160 euro. Maar ja, die staan weer niet op de lijst. Mijn eerste poging was G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC maar die geven dus al BSOD errors bij de installatie van Windows 10. Dus teruggestuurd en op zoek naar een alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
@-Moondust- beetje oud topic, maar pricewatch: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32 is nu in de aanbieding en dat werkt met Ryzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Naar mijn ervaring... Nooit naar QVL gekeken en nooit problemen mee gehad. Is echt een non-issue en iets wat je mag negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Klopt en ook nog topic kapen :X
Maar dank voor de suggestie, heb ze zojuist aangeschaft.
Thomg schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:48:
Naar mijn ervaring... Nooit naar QVL gekeken en nooit problemen mee gehad. Is echt een non-issue en iets wat je mag negeren.
Dan heb ik waarschijnlijk gewoon een kapot setje modules van G.Skill gekregen want op de site van G.Skill stond dat deze compatible waren met mijn moederbord. Heb ze retour gestuurd. Nu dus voor de suggestie gegaan van @Djarune.

[ Voor 34% gewijzigd door -Moondust- op 15-08-2022 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:43
Thomg schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:48:
Dan heb je waarschijnlijk altijd Intel gehad en/of geluk met Ryzen dat je net het goede RAM had.

[ Voor 4% gewijzigd door Uszka op 15-08-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Uszka schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:02:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk altijd Intel gehad en/of geluk met Ryzen dat je net het goede RAM had.
Nu 3900X en daarvoor/daarnaast eigenlijk altijd Intel.

Waar je inderdaad wel mee moet oppassen is klakkeloos XMP enablen, ik heb nog nooit gehad dat stock snelheiden iig niet werkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Helaas, Kingston Renegade Fury 3600 CL16 32GB erin gezet maar pc post helemaal niet. Niet eens de BIOS. Geheugenmodules opnieuw geplaatst, same. Zelfs het power ledje van mijn case en de verlichting van toetsenbord en muis doen het niet met dit geheugen erin. Scherm blijft zwart, wat ik ook doe. Arggghh, frustrerend. En raar, want er staat op het doosje dat de modules AMD certified zijn. Of dit setje is ook kapot, of Renegade Fury draait niet op dit moederbord. In dat laatste geval vrees ik dat ik toch duur geheugen moet gaan kopen en een goedkoop setje van 130-170 euro niet gaat werken.

[ Voor 5% gewijzigd door -Moondust- op 22-08-2022 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
-Moondust- schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:37:
[...]

Helaas, Kingston Renegade Fury 3600 CL16 32GB erin gezet maar pc post helemaal niet. Niet eens de BIOS. Geheugenmodules opnieuw geplaatst, same. Zelfs het power ledje van mijn case en de verlichting van toetsenbord en muis doen het niet met dit geheugen erin. Scherm blijft zwart, wat ik ook doe. Arggghh, frustrerend. En raar, want er staat op het doosje dat de modules AMD certified zijn. Of dit setje is ook kapot, of Renegade Fury draait niet op dit moederbord. In dat laatste geval vrees ik dat ik toch duur geheugen moet gaan kopen en een goedkoop setje van 130-170 euro niet gaat werken.
Is het BIOS van het moederbord up to date? Dat kan je doen zonder cpu en RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Uszka schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Is het BIOS van het moederbord up to date? Dat kan je doen zonder cpu en RAM.
Ja, BIOS heb ik als eerste geupdate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
-Moondust- schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:55:
[...]

Ja, BIOS heb ik als eerste geupdate.
Hm, zou gewoon moeten werken met dat RAM. Ook niet met 1 module?

Anders pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B proberen. Als dat niet werkt is het moederbord defect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
@-Moondust- ik heb het geheugen 2x toegepast op Ryzen 5000 zonder problemen. 1x op Gigabyte B550 Aorus Elite en 1x op Asus ROG Strix B550-F

AMD geeft zelf ook aan dat compatibel is. (KF436C16RB1K2 zoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Uszka schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:59:
[...]

Hm, zou gewoon moeten werken met dat RAM. Ook niet met 1 module?

Anders pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B proberen. Als dat niet werkt is het moederbord defect.
De Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B van mijn zoon werkt wel, tenminste 1 module in het A2 slot. Ik ga vanavond na het werk nog de Kingston Renegade Fury proberen met 1 module in het A2 slot.
Djarune schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:12:
@-Moondust- ik heb het geheugen 2x toegepast op Ryzen 5000 zonder problemen. 1x op Gigabyte B550 Aorus Elite en 1x op Asus ROG Strix B550-F

AMD geeft zelf ook aan dat compatibel is. (KF436C16RB1K2 zoeken)
Ik probeer nog even 1 module vanavond. Lijkt me ook zeer vreemd dat het geheugen helemaal niet werkt en dus niet eens een post geeft.

[ Voor 31% gewijzigd door -Moondust- op 22-08-2022 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
-Moondust- schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:06:
Ik probeer nog even 1 module vanavond. Lijkt me ook zeer vreemd dat het geheugen helemaal niet werkt en dus niet eens een post geeft.
Probeer ook een CMOS reset. Net als bij kinderen en nieuwe groente moet je het een paar keer proberen voordat het systeem het nieuwe geheugen lust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Djarune schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:14:
[...]

Probeer ook een CMOS reset. Net als bij kinderen en nieuwe groente moet je het een paar keer proberen voordat het systeem het nieuwe geheugen lust.
Dat had ik bij een eerdere test toen ik de G.skills eruit heb gehaald en de Crucial van mijn zoon erin heb gezet niet maar kan geen kwaad het even te testen vanavond. Thanks voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Moondust-
Djarune schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:14:
Vandaag weer even tijd gevonden om verder te experimenteren en de CMOS reset werkt zowaar direct. Alles in de BIOS weer goed ingesteld en nu maar hopen dat alles stabiel blijft. Hartelijk dank nogmaals voor de tip! :)
Pagina: 1