KVM + hub advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-01 13:56
Hallo tweakers,

Ik wil al een tijdje mijn thuiswerkplek upgraden. Ik wil van een 1 monitor + 1 laptop naar een 2 monitor + 1 laptop opstelling gaan. Hiervoor heb ik jullie advies nodig, want ik kom er niet goed uit met alle informatie over docking stations / hubs / KVM switches.

Mijn gewenste opstelling is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxbXxXTw8EnrLUtHhDmpcJ6WoWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h6Sq3xwzwkLfFJaSyAuqfqJl.png?f=fotoalbum_large

Al in bezit
  • Muis + Keyboard; USB
  • Laptop; HP Elitebook 850 G6; HDMI 1.4b, USB 3.1 Type-C port (met Thunderbolt support)
  • PC; Club3d Radeon 7850 RoyalQueen; 1x DVI, 1x HDMI 1.4a,1x DisplayPort 1.2
Nog aan te schaffen
  • Een USB hub voor mijn muis, keyboard
  • Twee monitoren, liefst 24''. Ik game niet (meer) en de schermen worden vooral voor werk gebruiken, af te en toe wat video afspelen (youtube, films)
  • Een monitor-arm/stand, waarbij ik twee monitoren én de laptop kan plaatsen op mijn bureau (geklemd)
  • Een KVM switch
Het advies waar ik naar op zoek ben:
  1. Welke switch moet ik kiezen voor het mogelijk maken dat ik met één druk op de knop mijn twee schermen kan switchen van input PC naar input Laptop en andersom. Daarbij is het ook belangrijk dat de laptop het scherm moet kunnen 'extenden' en niet alleen maar dupliceren. De switch (of docking station) moet dus 2x input en 2x output hebben. Ik heb deze switch al wel op het oog, maar vind ik behoorlijk veel geld kosten.
  2. Wie heeft er tips voor de monitor-arm die ik zou willen aanschaffen? Belangrijk te weten is dat het bureau tegen de muur staat en de arm dus redelijk 'vlak' moet zijn en niet te ver over het bureau heen moet hangen.
  3. Werkt de aansluiting van bekabeld LAN via de switch wel op zo'n manier dat de laptop én de PC altijd netwerkverbinding hebben? Want dat is wel de bedoeling.

Beste antwoord (via goldcard op 02-06-2022 16:27)

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-01 00:54
goldcard schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:49:
Dus dan sluit ik de PC aan via displayport, maar de laptop heeft geen DP uitgang? Moet ik dan een USB-c naar DP kabel oid hebben?
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Zelf gebruik ik deze: pricewatch: Club 3D USB Type C to DisplayPort™ 1.4 Adapter 8K60Hz Zilver, Zwart
Is MST hetzelfde als 'daisy chaining'?
Zoals ik het heb begrepen: ja. Maar zelf heb ik hier geen ervaring mee.
Daar was ik al bang voor. De PC én de laptop zitten nu al bekabeld aan het LAN (via een netwerk switch onder het bureau). Ik had alleen gehoopt het aantal aansluitingen naar de laptop te minimaliseren, zodat die makkelijk ontkoppelbaar blijft. Stroom en netwerk naar de laptop moeten dan maar via de USB hub.
Deze begrijp ik niet helemaal. Ik gebruik zelf een dockingstation met een netwerkaansluiting voor één vaste pc en drie laptops. Mijn vaste pc heeft een eigen netwerkkabel en gebruikt daarom die van het dock helemaal niet. De laptops gebruiken de netwerkaansluiting wel als ze aangekoppeld zijn. Het verschil is dat de KVM-switch geen directe netwerkadapter heeft, maar dat deze via usb er aan gekoppeld is.

Ik heb ook een KVM-switch geprobeerd (lees mijn ervaringen in: Het docking station topic), maar ik ben toch op een docking station uitgekomen. Die heeft wel gewoon twee DisplayPort aansluitingen (dus hoef je geen Daisy Chain te doen), inclusief netwerkaansluiting.

Ik wissel al deze apparaten dus niet met een knop, maar met één kabel tussen al deze apparaten: een usb-c kabel (of in mijn geval een usb-c thunderbolt kabel). Overigens heeft mijn pc ook DisplayPort over usb-c door deze adapter: pricewatch: Delock PCI Express Card > 1 x external USB Type-C 3.1 female + 1 ...
Zonder deze adapter zul je de input van je monitoren moeten aanpassen bij een dock (waar de KVM-switch dus weer in het voordeel is).

Er zijn verschillende wegen naar Rome, maar geen één loopt rechtstreeks... 8)7

Andere vraag: waarom overweeg je niet een ultrawide? Oftewel, 2x 24" in één scherm? Ik gebruik zelf een ultrawide voor mijn werk, en dat bevalt uitstekend. Dan heb je geen last meer van het ontbreken van die ene extra display out van de KVM-switch.

Alle reacties

• ZatarraNL
Over jouw vraag 1:
Waarom niet een "gewone" DeLock KVM switch? pricewatch: Delock DisplayPort 1.4 KVM Switch 8K@30Hz met USB 3.0 en Audio

Deze switch heeft één DisplayPort uitgang, maar daar passen meerdere MST-compatible monitoren op. Zie voor MST uitleg ook deze pagina:
https://www.dell.com/supp...ulti-stream-transport-mst

Het enige lastige is dat je niet goed op tweakers kan zoeken op MST-support. Dus hoe je deze monitoren goed kan vinden, is voor mij nog even een raadsel.

Wat betreft vraag 3:
Volgens mij is het met een switch normaliter of/of. Dus of de een heeft verbinding, of de ander. Maar als je de vaste pc met een eigen kabel aansluit op je netwerk, dan heeft die altijd verbinding. En je laptop kan over op wifi als deze ontkoppeld is.

• goldcard
Dus dan sluit ik de PC aan via displayport, maar de laptop heeft geen DP uitgang? Moet ik dan een USB-c naar DP kabel oid hebben?
Deze switch heeft één DisplayPort uitgang, maar daar passen meerdere MST-compatible monitoren op. Zie voor MST uitleg ook deze pagina:
https://www.dell.com/supp...ulti-stream-transport-mst

Het enige lastige is dat je niet goed op tweakers kan zoeken op MST-support. Dus hoe je deze monitoren goed kan vinden, is voor mij nog even een raadsel.
Wat betreft vraag 3:
Volgens mij is het met een switch normaliter of/of. Dus of de een heeft verbinding, of de ander. Maar als je de vaste pc met een eigen kabel aansluit op je netwerk, dan heeft die altijd verbinding. En je laptop kan over op wifi als deze ontkoppeld is.
Daar was ik al bang voor. De PC én de laptop zitten nu al bekabeld aan het LAN (via een netwerk switch onder het bureau). Ik had alleen gehoopt het aantal aansluitingen naar de laptop te minimaliseren, zodat die makkelijk ontkoppelbaar blijft. Stroom en netwerk naar de laptop moeten dan maar via de USB hub.

Acties:
  • Beste antwoord

• ZatarraNL
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Zelf gebruik ik deze: pricewatch: Club 3D USB Type C to DisplayPort™ 1.4 Adapter 8K60Hz Zilver, Zwart
Zoals ik het heb begrepen: ja. Maar zelf heb ik hier geen ervaring mee.
Deze begrijp ik niet helemaal. Ik gebruik zelf een dockingstation met een netwerkaansluiting voor één vaste pc en drie laptops. Mijn vaste pc heeft een eigen netwerkkabel en gebruikt daarom die van het dock helemaal niet. De laptops gebruiken de netwerkaansluiting wel als ze aangekoppeld zijn. Het verschil is dat de KVM-switch geen directe netwerkadapter heeft, maar dat deze via usb er aan gekoppeld is.

Ik heb ook een KVM-switch geprobeerd (lees mijn ervaringen in: Het docking station topic), maar ik ben toch op een docking station uitgekomen. Die heeft wel gewoon twee DisplayPort aansluitingen (dus hoef je geen Daisy Chain te doen), inclusief netwerkaansluiting.

Ik wissel al deze apparaten dus niet met een knop, maar met één kabel tussen al deze apparaten: een usb-c kabel (of in mijn geval een usb-c thunderbolt kabel). Overigens heeft mijn pc ook DisplayPort over usb-c door deze adapter: pricewatch: Delock PCI Express Card > 1 x external USB Type-C 3.1 female + 1 ...
Zonder deze adapter zul je de input van je monitoren moeten aanpassen bij een dock (waar de KVM-switch dus weer in het voordeel is).

Er zijn verschillende wegen naar Rome, maar geen één loopt rechtstreeks... 8)7

Andere vraag: waarom overweeg je niet een ultrawide? Oftewel, 2x 24" in één scherm? Ik gebruik zelf een ultrawide voor mijn werk, en dat bevalt uitstekend. Dan heb je geen last meer van het ontbreken van die ene extra display out van de KVM-switch.

• goldcard
ZatarraNL schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:02:
Wat ik vooral wil is dat de laptop én de PC toegang hebben tot het netwerk, ook zonder dat de schermen zichtbaar zijn. Dus als de switch het signaal van de laptop doorgeeft en de randapparatuur aan de laptop koppelt, zou de PC nog steeds zijn netwerk moeten behouden. Maar dat ga ik dan wel met een directe netwerkverbindingen realiseren.
Sjah, die opmerking ben ik al wel vaker tegengekomen ook. Ik heb geen ervaringen met ultra-wides. Ik heb altijd het idee dat mijn windows dan 'rondzwemmen in de ruimte' zonder al te veel structuur. Vandaar dat ik teruggrijp op wat ik wel ken: twee losse monitoren. Maar de aanschaf van twee losse 24'' DP (MST) monitoren scheelt bijzonder weinig in kosten met 1 enkele ultra-wide. Bovendien is de monitor-arm dan ook weer een stuk simpeler geworden lijkt me.

• ZatarraNL
goldcard schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:13:
[...]
Sjah, die opmerking ben ik al wel vaker tegengekomen ook. Ik heb geen ervaringen met ultra-wides. Ik heb altijd het idee dat mijn windows dan 'rondzwemmen in de ruimte' zonder al te veel structuur. Vandaar dat ik teruggrijp op wat ik wel ken: twee losse monitoren. Maar de aanschaf van twee losse 24'' DP (MST) monitoren scheelt bijzonder weinig in kosten met 1 enkele ultra-wide. Bovendien is de monitor-arm dan ook weer een stuk simpeler geworden lijkt me.
Dat rondzwemmen in de ruimte is dus heel goed op te lossen met software, zoals Windows powertoys. Hiermee verdeel je naar wens je scherm in vakken, en kun je een window eenvoudig snappen aan één meerdere van deze vakken.

Ik heb mijn ultrawide in 4 kolommen verdeeld. Vaak gebruik ik de middelste twee voor het actieve scherm waar ik in werk, word of excel. Links en rechts heb ik dan smallere Windows voor andere documenten. Maar met diezelfde kolomverdeling kan ik ook prima links en rechts twee documenten naast elkaar zetten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Koopadviesvragen horen in de koopadviesfora. Ik verplaats even.

Move OH -> CKA

Oslik blyat! Oslik!

• goldcard
dion_b schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:25:
Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Koopadviesvragen horen in de koopadviesfora. Ik verplaats even.

Move OH -> CKA
Bedankt voor het verplaatsen.

Aan welke voorwaarden vind je overigens dat ik niet voldaan heb? Ik ben zelf van mening dat ik een best uitgebreide OP gemaakt heb? Of doelde je alleen op de verkeerde plaatsing?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

goldcard schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:55:
[...]

Aan welke voorwaarden vind je overigens dat ik niet voldaan heb? Ik ben zelf van mening dat ik een best uitgebreide OP gemaakt heb? Of doelde je alleen op de verkeerde plaatsing?
Dat laatste, verder inderdaad een voorbeeldige topicstart - daarom dat het nog open is en ik verder geen andere punten noemde :)

Oslik blyat! Oslik!

• goldcard
ZatarraNL schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:02:
Ik wissel al deze apparaten dus niet met een knop, maar met één kabel tussen al deze apparaten: een usb-c kabel (of in mijn geval een usb-c thunderbolt kabel).
Hoi @ZatarraNL,
Ik heb toch nog even een vraag hierover. Vandaag weer even naar wat schermen gekeken en mijn oude 24'' is echt aan vervanging toe. Mijn opstelling (zie de startpost) is nog steeds niet gewijzigd, maar ik snap jouw opmerking hierboven (zie quote) over het wisselen met 1 kabel niet? Bedoel je te zeggen dat je fysiek de USB-C kabel van je PC uitplugt om een USB-C kabel van je laptop in te pluggen wanneer je wil switchen? Dat werkt voor een muis/keyboard switch dus ook alleen met USB-C, niet met DP of HDMI dan toch?

• ZatarraNL
goldcard schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:08:
[...]

Hoi @ZatarraNL,
Ik heb toch nog even een vraag hierover. Vandaag weer even naar wat schermen gekeken en mijn oude 24'' is echt aan vervanging toe. Mijn opstelling (zie de startpost) is nog steeds niet gewijzigd, maar ik snap jouw opmerking hierboven (zie quote) over het wisselen met 1 kabel niet? Bedoel je te zeggen dat je fysiek de USB-C kabel van je PC uitplugt om een USB-C kabel van je laptop in te pluggen wanneer je wil switchen? Dat werkt voor een muis/keyboard switch dus ook alleen met USB-C, niet met DP of HDMI dan toch?
Dat is precies wat ik bedoel. Ik wissel dus fysiek één usb-c kabel. Die haal ik uit het ene apparaat en stop ik in het andere apparaat. Deze ene usb-c kabel bevat meerdere signalen: usb-signaal voor muis/keyboard, displayport voor de monitor en stroom voor de laptops. Het dock splitst deze signalen weer op naar de verschillende apparaten die er op aangesloten zijn, zoals de monitor met displayport kabel, usb muis/keyboard, netwerkkabel, etc.
Pagina: 1