Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Achtergrond: Op dit moment heb ik een Mac Pro 5,1 uit 2012. Deze heb ik gaandeweg ge-upgrade met een 1TB nvme, Radeon RX580, 32gb 1333Mhz RAM en een LG 4k 27UL850-W.
Gebruik: Ik gebruik deze nu voor Final Cut 4k editing, overig kantoorwerk en gamen via aparte Windows installatie. (Denk aan LoL / COH 1&2 / Dying Light)
Idee: Omdat het inmiddels een Mac is met custom boot loaders, toch niet helemaal ondersteunde OSX en hier en daar wat kwaaltjes niet helemaal zorgeloos. Zou het met een Mac Mini en een SFF Game PC niet beter zijn en ook zorgelozer?
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit te denken richting ~€600,- Mac Mini (2e hands) en ~€600,- voor een SFF PC.
De MacPro's verkoop ik dan voor wat budget.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifieke merkvoorkeur, ik vind de Cooler Master NR200 case qua omvang en design wel heel mooi dus zou deze kleine en praktische case als basis aan willen houden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
SFF en gewoon goed game. Niet 4k ofzo maar 1440p / 1080p met toch wel wat grafische opties aan.
Ga je overklokken?
Nee, enkel in de toekomst wellicht nieuwere videokaart, andere CPU of meer RAM. Om levensduur te verlengen. Of het 10 jaar zal zijn net als Mac Pro denk het niet
Wat verwacht je van ons?
Om heel eerlijk te zijn is dit mijn eerste build in 10 jaar tijd. Het duizelt een beetje als ik naar de serienummers van AMD / Intel kijk. Welke videokaarten er allemaal zijn ondertussen en hoeveel series RAM en Motherboards er zijn inmiddels. Ik zit nu op de volgende vragen:
- Mac Pro "ruilen" voor SFF Game PC wise choice? (Beetje mening vraag I know.)
- Is de NR200 de juiste keuze of toch de NR200P met glazen paneel qua cooling?
- Kloppen de type onderdelen goed bij elkaar of zou ik daar toch andere keuzes moeten maken? Sommige onderdelen komen uit wat oudere video's.
- Ik twijfel ook of ik de wattages wel goed heb gecombineerd. CPU / GPU & PU.
- Zou ik m'n huidige Mac Pro moeten benchmarken en hier posten? Indien JA dan CineBench / GeekBench & Heaven?
Edit: RAM & Voeding aangepast.
Achtergrond: Op dit moment heb ik een Mac Pro 5,1 uit 2012. Deze heb ik gaandeweg ge-upgrade met een 1TB nvme, Radeon RX580, 32gb 1333Mhz RAM en een LG 4k 27UL850-W.
Gebruik: Ik gebruik deze nu voor Final Cut 4k editing, overig kantoorwerk en gamen via aparte Windows installatie. (Denk aan LoL / COH 1&2 / Dying Light)
Idee: Omdat het inmiddels een Mac is met custom boot loaders, toch niet helemaal ondersteunde OSX en hier en daar wat kwaaltjes niet helemaal zorgeloos. Zou het met een Mac Mini en een SFF Game PC niet beter zijn en ook zorgelozer?
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit te denken richting ~€600,- Mac Mini (2e hands) en ~€600,- voor een SFF PC.
De MacPro's verkoop ik dan voor wat budget.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Pulse Radeon RX 580 8GD5 (11265-05) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Monitoren | LG 27UL850-W Zilver | € 506,99 | € 506,99 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 1TB | € 109,76 | € 109,76 |
| Totaal | € 616,75 | |||
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 214,95 | € 214,95 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550I AORUS PRO AX | € 186,86 | € 186,86 |
| 1 | Behuizingen | Cooler Master MasterBox NR200 Wit | € 78,- | € 78,- |
| 1 | Waterkoeling | Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB White Edition | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF436C18BBK2/32 | € 135,46 | € 135,46 |
| 1 | Voedingen | Corsair SF600 (2018) | € 119,90 | € 119,90 |
| Totaal | € 805,07 | |||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifieke merkvoorkeur, ik vind de Cooler Master NR200 case qua omvang en design wel heel mooi dus zou deze kleine en praktische case als basis aan willen houden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
SFF en gewoon goed game. Niet 4k ofzo maar 1440p / 1080p met toch wel wat grafische opties aan.
Ga je overklokken?
Nee, enkel in de toekomst wellicht nieuwere videokaart, andere CPU of meer RAM. Om levensduur te verlengen. Of het 10 jaar zal zijn net als Mac Pro denk het niet
Wat verwacht je van ons?
Om heel eerlijk te zijn is dit mijn eerste build in 10 jaar tijd. Het duizelt een beetje als ik naar de serienummers van AMD / Intel kijk. Welke videokaarten er allemaal zijn ondertussen en hoeveel series RAM en Motherboards er zijn inmiddels. Ik zit nu op de volgende vragen:
- Mac Pro "ruilen" voor SFF Game PC wise choice? (Beetje mening vraag I know.)
- Is de NR200 de juiste keuze of toch de NR200P met glazen paneel qua cooling?
- Kloppen de type onderdelen goed bij elkaar of zou ik daar toch andere keuzes moeten maken? Sommige onderdelen komen uit wat oudere video's.
- Ik twijfel ook of ik de wattages wel goed heb gecombineerd. CPU / GPU & PU.
- Zou ik m'n huidige Mac Pro moeten benchmarken en hier posten? Indien JA dan CineBench / GeekBench & Heaven?
Edit: RAM & Voeding aangepast.
[ Voor 3% gewijzigd door marketeer op 01-06-2022 21:50 ]