redwing schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:00:
[...]
Totaal andere case. Daar doe je het om mensen echt te helpen, de SEPP is echter om de energietransitie te versnellen. Was de SEPP er niet zouden dezelfde mensen nog steeds een auto kopen, alleen dan eerder een ICE.
Natuurlijk is het een andere case, maar ze proberen allebei iets te bereiken. Voedselbank wil mensen helpen, SEPP wil energietransitie versnellen.
Waarmee versnel je de energietransitie meer? Door helemaal geen subsidie aan te bieden, of door een subsidie aan te bieden die na 5 maanden op is?
Ik snap je punt wel dat die overige 7 maanden veel mensen niet zullen gaan wachten, en dan toch maar een ICE gaan kopen, wat jammer is. Maar dat doet de eerste 5 maanden niet direct teniet, toch? Of in ieder geval, dat verwacht ik niet. Maar mogelijk zit ik er helemaal naast, en zie ik belangrijke zaken over het hoofd. Die hoor ik dan ook graag.
Mijn verwachting hierbij is (met wat random nummers ter illustratie):
- Per jaar worden in Nederland normaal 300.000 ICE auto's verkocht en 10.000 elektrische auto's (zonder subsidie).
- Met subsidie, die na 5 maanden op is, verandert dat naar, bijvoorbeeld, 297.000 ICE auto's en 14.000 elektrische auto's.
Waarom maar 3000 minder ICE auto's, en 4000 meer elektrische?
- Sommige mensen kopen een elektrische in plaats van een ICE-auto vanwege die subsidie = precies waar de subsidie voor bedoeld is.
- Sommige mensen mensen kopen een elektrische auto met subsidie, die ze ook zonder subsidie wel hadden gekocht = jammer, maar niet helemaal te voorkomen
- Sommige mensen kopen een elektrische auto met subsidie, ook al zouden ze anders helemaal geen nieuwe auto gekocht hebben = misschien ook niet per se het doel van de subsidie, maar lijkt me niet per se een heel groot probleem.
Maar, uiteindelijk, onder de streep, heeft dit er wel voor gezorgd dat er minder ICE auto's en meer elektrische auto's verkocht zijn. Ondanks dat de subsidie opraakte. (Nogmaals: dit alles is wat ik verwacht, geen daadwerkelijke cijfers

)
Zou de transitie véél meer gebaat zijn bij genoeg geld voor 12 maanden ipv 5 maanden? Uiteraard, want meer subsidie is meer elektrische auto's verkocht. Maar hoe je het ook wendt of keert: ik zie niet hoe 5 maanden subsidie slechter zou kunnen zijn voor de energietransitie dan 0 maanden subsidie. Mis ik iets?
The devil is in the details.