Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:13
Zojuist was een vriendin van me hier. Ze heeft een WD MyPassport 1TB die niet meer herkend wordt door Windows. De schijf start netjes op, geen gekke geluiden. De schijf wordt alleen niet meer herkend door Windows, in Apparaatbeheer komt te staan 'WD SES Device USB Device' met een uitroepteken en ik krijg geen schijfletter.

Ik dacht mooi, het USB printje is stuk, schijf eruit, in nieuwe case en voila. Maar helaas, deze schijf heeft geen SATA poorten, de PCB van de schijf heeft gewoon een USB connector, iets dat ik nog niet eerder gezien heb...

Dus een PCB swap valt te proberen, one problem; nooit eerder gedaan. Nu heb ik hier de exacte PCB gevonden voor deze schijf. Maar nu lees ik vervolgens hier dat ook de BIOS van de originele PCB overgezet moet worden op de 'nieuwe' PCB. two more problems:
  1. ik kan de BIOS chip op de PCB niet identificeren
  2. ik ben niet handig genoeg met een soldeerapparaat om de BIOS chip te wisselen dus op zoek naar iemand die dat voor mij kan doen
PCB van de dooie schijf

En de andere kant van de PCB met iets wat lijkt op hitte/brand sporen (links van de QR code) ??

[Voor 12% gewijzigd door FastFred op 31-05-2022 20:06]

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-04 21:57
Niet te veel moeite in stoppen, nieuwe schijf kopen en de backup terug zetten.
Als er geen backup is , zal de data ook niet belangrijk zijn geweest.
Repareren zal moeilijk gaan.

PSN: plexforce (ps4)

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
De firmware bestaat in flash (SPI, zo te lezen Macronix 25U20.......), rechtsonder op de 1e foto en op de fysieke schijf, in gereserveerde ruimte vóór sector 0. Een PCB-wissel werkt daarom alleen als je twee identieke PCB's met identieke firmware hebt. De firmware op de platters moet ook overeenkomen.

https://www.datalab247.com/articles/article6.html

[Voor 6% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 01-06-2022 02:44]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04:24
Dit is heel tricky. Het KAN werken (ik heb het ook ooit gedaan. al was dat jaren geleden), maar de kans dat het mislukt is vrij groot omdat inderdaad de firmware op de schijf precies overeen moet komen met het model van de controller. Then again, als die schijf toch al verprutst is en er is geen budget voor professionele datarecovery, dan is het natuurlijk wel te proberen.

Nu ik de foto's van je print eens goed bekijk: die connector naar de fysieke schijf is inderdaad getoast. Dat doet me vermoeden dat de schijf fysiek kapot is en het niet aan het printje ligt, maar je weet het nooit. Misschien werkt het ding wel weer als je die connector een beetje oppoetst, want het lijkt zo niet goed contact te maken. Heel licht schuren misschien?

Voor de volgende keer een tip, koop nooit een WD externe 2,5" schijf. Die hebben inderdaad geen omzetprintje van usb naar sata, maar alles op 1 print. Waardoor je niks meer kunt als het printje stuk gaat.

[Voor 12% gewijzigd door PhilipsFan op 01-06-2022 02:47]

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@FastFred wat me verder opvalt is dat op jouw foto een omkaderde '4' is geprint; die van hddzone toont een '2'. De brede chip van ESMT/Samsung is SDRAM. Componenten U1 (is vermoedelijk voor motorsturing) en C75 moeten 1:1 overeenkomen, als je het mij vraagt.

edit: https://forum.hddguru.com...f=1&t=37569&mobile=mobile

[Voor 27% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 01-06-2022 03:21]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:36
Vraag 1 is denk ik: hoe belangrijk is de data? Babyfoto's zonder backup, afstudeerscriptie zonder backup? Want pas met die informatie kan je gaan nadenken over opgeven, zelf repareren of een data recovery service.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:02
Je kunt bij de volgende twee services een vervangende PCB bestellen. Je kunt ervoor kiezen de BIOS van de oude PCB zelf over te zetten of het te laten doen:
https://www.hddzone.com/fix_hard_drive_pcb_board.html
https://www.hdd-parts.com
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee