Restore w10 install naar andere hardware

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:25
Ik ben benieuwd of ik een Windows 10 Pro installatie, inclusief vele instellingen en programma's, via een image van de schijf, compleet kan overzetten naar een andere pc met andere hardware. Beide x64, maar de een is AMD en de ander Intel.

Ik heb het geprobeerd en de andere pc start. Mijn vraag is of dit ook goed werkt, of dat het vragen om problemen is.

Overigens heb ik twee licenties. Na de restore zou ik de licentie wijzigen. Het gaat me erom dat ik al mijn installatiewerk maar eenmaal hoef te doen.

Ik ken software van Acronis met Universal Restore voor andere hardware, maar die wil ik alleen kopen als dat meerwaarde heeft.

Beste antwoord (via pmeter op 01-06-2022 15:09)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:09
Meestal werkt dat vrijwel zonder echte problemen met Windows 10/11.
Ik doe zelf dat ook regelmatig. :)
De nieuwere Windows versies zijn lekker flexibel wat dat betreft.
Enige wat wat lastiger is is als je van Legacy/MBR naar UEFI (of andersom) wilt gaan.

Optimaal is natuurlijk een hele schone installatie maar zoals je al aangeeft wil je soms gewoon je bestaande configuratie behouden.

Wel is het dan aan te raden om de oude GFX drivers op te ruimen met Display Driver Uninstaller.

Ook kan je dan nog wat oude apparaat drivers verwijderen:
Raymond.cc: 8 Ways to Detect And Remove Old, Unused or Hidden Device Drivers

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:09
Meestal werkt dat vrijwel zonder echte problemen met Windows 10/11.
Ik doe zelf dat ook regelmatig. :)
De nieuwere Windows versies zijn lekker flexibel wat dat betreft.
Enige wat wat lastiger is is als je van Legacy/MBR naar UEFI (of andersom) wilt gaan.

Optimaal is natuurlijk een hele schone installatie maar zoals je al aangeeft wil je soms gewoon je bestaande configuratie behouden.

Wel is het dan aan te raden om de oude GFX drivers op te ruimen met Display Driver Uninstaller.

Ook kan je dan nog wat oude apparaat drivers verwijderen:
Raymond.cc: 8 Ways to Detect And Remove Old, Unused or Hidden Device Drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Toen ik nog als systeembeheerder in het MKB werkte was dat mijn methode om gebruikers van PC te migreren.. schijf overzetten en gaan _O-

Heb dat vele honderden keren gedaan en de hoeveelheid keren dat dat mis ging was echt maar enkele keren.

Vanaf Windows Vista overigens werkt dit.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:12
Je kan met Veeam Free Agent for Windows een Full backup maken van je Windows schijf.

Deze kan je dan gebruiken op nieuwe hardware om een zo geheten Bare Metal recovery uit te voeren.

Zelfde kan overigens ook met andere backup software, maar ik weet dat Veeam zeker werkt en ook gratis is.

https://helpcenter.veeam....etal_recovery.html?ver=50

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:38
Je kunt deze oude methode gebruiken voor XP:
https://arstechnica.com/g...out-reinstalling-windows/

De truc is dat je belangrijke drivers en de moederbord drivers vooraf deinstalleert. Met het deinstalleren van de moederbord drivers maak je Windows hardware agnostisch en zal in eerste aanleg met de default Microsoft
(hardware agnostische) moederbord drivers opstarten. Ale je eenmaal in Windows bent kun je Windows zelf de drivers laten zoeken en/of zelf installeren.

Ik heb het in het verleden meermaals succesvol gebruikt.