Eikenhouten blad kromming voorkomen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fahr
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-12-2024
Hallo mede-bouwers,

Ik heb een tafelblad van 190x80cm, 24mm dik van verlijmd eiken dat ik als bureau wil gebruiken. Ik heb al her en der een en ander gelezen over bladen die krom trekken en wat daar tegen te doen. Volgens sommigen trekken verlijmde bladen niet krom, maar anderen zeggen dat er een onderstel onder moet, maar niet strak vast, zodat het blad nog kan werken.

Kan ik hier gewoon poten onder schroeven en is het dan ok? Eventueel 5, met 1 in het midden? Of moet er een onderstel onder om te voorkomen dat het doorzakt? En kan ik er dan gewoon een hoeklijn onder schroeven, of krijg ik dan problemen met de werking?

Hopelijk heeft iemand een mooie tip :)

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Fahr op 14-06-2022 10:28)

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Ik heb zelf een tafel gemaakt van 240x100x4,5 en daar merkte ik vooral met de jaren doorbuiging. Ik had houten poten gemaakt met nog een houten plank er tussen voor de montage aan het blad.

Na verloop van tijd zag je hem doorzakken in het midden. Nu heb ik stalen poten gemaakt met een 8mm stalen plaat om hem vast te maken en de doorbuiging is weer aan het verdwijnen :)

In het staal heb ik gewoon grote gaten gemaakt, daarna met een schroef en een ring gewerkt zodat er genoeg ruimte is voor vervorming van het hout door warmte.

Zelf zou ik dus met jouw hout wel een aantal strips toepassen, een hoeklijn is het beste, kan je ook infrezen zodat je hem nauwelijks ziet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
al het hout trekt krom, de truuk van verlijmen is zorgen dat de krommingen elkaar opheffen ipv versterken dit nadat het hout na het drogen vlak en haaks is geschaaft.
het is dus nogal afhankelijk van je hout en lijm techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als het goed verlijmd is zal het kromtrekken inderdaad minimaal zijn. Wat ik alleen niet zo gauw zou doen is het direct schroeven van de poten in het blad. Dan zou ik eerder een plankje nemen, de gaten voor de schroeven in het balkje ruim voorboren, en die in het eiken passend voorboren. Uiteraard oppassen dat je niet door de bovenkant heen boort.
Dan plankje op het eiken schroeven, en daar de poten op schroeven. Zo verdeel je het gewicht van het blad mooi over de poten, en heeft het blad nog de mogelijkheid om een beetje te werken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Ik heb zelf een tafel gemaakt van 240x100x4,5 en daar merkte ik vooral met de jaren doorbuiging. Ik had houten poten gemaakt met nog een houten plank er tussen voor de montage aan het blad.

Na verloop van tijd zag je hem doorzakken in het midden. Nu heb ik stalen poten gemaakt met een 8mm stalen plaat om hem vast te maken en de doorbuiging is weer aan het verdwijnen :)

In het staal heb ik gewoon grote gaten gemaakt, daarna met een schroef en een ring gewerkt zodat er genoeg ruimte is voor vervorming van het hout door warmte.

Zelf zou ik dus met jouw hout wel een aantal strips toepassen, een hoeklijn is het beste, kan je ook infrezen zodat je hem nauwelijks ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fahr
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-12-2024
Bedankt voor alle tips!

Ik heb uiteindelijk een stalen frame gelast van vierkante buizen waar het blad op rust. De poten zitten in het frame en niet in het blad. Blad is gemonteerd met grotere gaten en ringen, zodat het kan werken.

We zullen zien hoe dit gaat, maar ik denk dat het zo wel in orde is!