Switch met elkaar verbinden en router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triskelen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-05 11:41
Ik probeer thuis een netwerk te maken waar er geen single Point of failure is ( server & andere ).

Ik heb 2 NETGEAR gigabit L2 switches
1 met vier poorten switch 2
1 met 8 poorten switch 1
En gebruik de router/modem van orange.

Vroeger was mijn opstelling router - switch 1 - switch 2. En liep alles vlot Netflix YouTube Disneyplus. Server verkeer liep niet 100%

Nu heb ik router - switch 1. Router - switch 2
Nu verloopt het server verkeer vlekkeloos. Maar nu duurt het echt lang tegen streaming diensten geladen zijn ook casten naar tv is opeens tergend traag geworden en verliep vroeger vlekkeloos.

Nu dacht ik ik leg gewoon nog een kabel tussen switch 1 en switch 2 maar als ik beide switchen met elkaar conecteer heb ik geen netwerk meer

Wat doe ik fout ? Of moet ik 1 van de L2 switches veranderen door een L3 ? Of iets anders

Met vriendelijke groet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:26

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat bedoel je met "server verkeer liep niet 100%"?
Daarnaast is het niet handig een router tussen 2 switches te plaatsen. Een router hoort aan het begin van je keten, niet in het midden. Je eerste opzet was het beste.
Als je nog een kabel legt krijg je een loop, logisch dat het dan niet werkt.
Maak eens een tekening, dat helpt ons beter je situatie te beoordelen.
En vertel ook even welke switches en router je hebt. Exacte merk/model.

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 31-05-2022 16:36 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:46
ik gok dat je router stiekem ook een switch is. Door switch 1 en 2 te verbinden maar je een cirkel. Als je overal STP aanzet, zou het kunnen werken, maar ik zou het afraden.

wat @Microkid zegt. Verkeer tuseen de 2 switches moet nu via de router, dat lijkt me niet handig, tenzij de router ook een ingebouwde switch heeft (wat de consumenten routers vaak wel hebben trouwens). Maar ik zie niet helemaal in wat je daarmee bereikt.

[ Voor 42% gewijzigd door borft op 31-05-2022 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-05 16:04

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Je creert zo een loop, aangezien je router/modem ook gewoon switchpoorten zijn, en dan krijg je een broadcast storm, daardoor gaat je netwerk over de zeik.

Je zal een protocol a Spanning Tree Protocol moeten hebben, maar dat zullen de netgears wel niet ondersteunen. Maar ook in die situatie zal een poort door het protocol dichtgezet worden, juist om deze loop te voorkomen.

Router > Switch 1
Router > Switch 2

Zou gewoon prima moeten werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Lawwie op 31-05-2022 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je hebt een netwerk loop gemaakt. Nu krijg je voortdurend broadcast storms: een broadcast pakketje wordt op de ene switch uitgevoerd, komt op de andere switch terecht, daar wordt hij ook uitgevoerd, komt-ie weer op de eerste switch terecht, etc, etc.

Er zijn switches die dat herkennen en blokkeren, maar dat moet je wel aanzetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triskelen
@Microkid server verkeer viel opeens weg als deze extern benaderd werd. Door ze niet meer met elkaar te verbinden en rechtstreeks op de router aan te sluiten is dit opgelost.

@Lawwie ja dat dacht ik ook maar opeens zijn streaming diensten tergend traag. Wat ik met de andere setup niet had

@Brahiewahiewa weer wat bijgeleerd.

Maar hoe los ik dan op dat sommige diensten zo traag verlopen heb zelf 500 down 20 up
Dus aan snelheid van het internet zelf kan het niet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Triskelen schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:54:
...
Maar hoe los ik dan op dat sommige diensten zo traag verlopen...
Je kunt op zo'n L2 switch vreselijk veel verkloten. Heb je ze al eens naar factory defaults gereset?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triskelen
@Brahiewahiewa nee dit heb ik nog niet gedaan zal ik doen als ik thuis ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triskelen
Op switch 1 staat ook nog een Netgear Nighthawk EX7000 wifi range extender.

Dit is al een zeer oude hardware
Dus router - switch1 - nighthawk.
Maar zou toch niet van invloed mogen zijn op het netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:36
Vergeet je doelstelling maar, met de consumenten spullen die jij gebruikt is het onmogelijk om een netwerk zonder single point of failure te maken.
Je daar switches voor nodig die STP (Spanning Tree Protocol) ondersteunen.

En was is jouw doel van die tweede router eigenlijk?

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 31-05-2022 17:58 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triskelen
@Ben(V) die gebruik ik niet als router maar gebruik ik in de wifiexender stand. Mijn guide orange router/modem raakt niet tot in de slaapkamer/tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Heb je die router wel alleen via de lan poorten aangesloten?
Range extenders zijn per definitie traag en je heb ook grote kans dat je in dezelfde kanalen zit die elkaar dan storen.
Bij wifi geld ook less is more.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triskelen
@Ben(V) de wifi signalen van mijn orange modem/router staan uit het is enkel mijn extender die het huis voorziet van wifi.

Ik woon in een appartement en er zijn hier enorm veel wifi-signalen terug te vinden van elke buur bijna 1. En staan ook bijna allemaal ingesteld om automatisch het beste kanaal te kiezen want ze veranderen bijna dagelijks van kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triskelen
De extender zelf is aangesloten met kabel op switch 1 die dan rechtstreeks naar de modem gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
5Ghz band gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triskelen
@Ben(V) al het geen dat ik op 5ghz kan zetten staat erop jammer genoeg heb ik nog een aantal apparaten die enkel 2.4 GHz ondersteunen.

En alhoewel het oude hardware is haal ik wel nog een degelijke snelheid op men wifi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6LUkOThLq8P1iSSU_Qm0hcHcKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVjdG6B5QYeV1B7o8R2Gwy0R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-05 22:14
Gebruik je nu beide routers ook als router? Dus bij beide staat DHCP aan? Dus verschillende subnetten. Zet eens die tweede die voor wifi zorgt in AP mode.

Tenminste zo lees ik het. Inderdaad een kleine schematische tekening is wel handig.

5ghz heeft voorkeur maar poeptraag internet komt niet zo snel door die 2.4 band maar inderdaad iets van een loop of subnetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triskelen
@dewiss1993 in de nighthawk staat enkel de wifi extender stand aan. Geen DHCP deze word door de modem van orange voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triskelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4MPuNgDMfsGxvT3Fo226XT-4T0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jozaiTBJvCUDnDpXVomFoW6b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je gebruikt die nighthawk dus niet als extender maar als accespoint.
En in je openings post zeg je dat je de server achter router twee hebt hangen wat weer anders is dan je plaatje.

Als je die server toch achter die nighthawk hebt hangen en je hebt die nighthawk aangesloten op zijn wanpoort dan verklaart dat je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triskelen
@Ben(V) server staat op "switch 1" zoals vermeld in orginele post. De extender is ook aangesloten op "switch 1". Zoals je kan zien op men Flowshart. De server is niet aangesloten op de wifi extender.

Nighthawk staat inderdaad ingesteld als Accespoint da's inderdaad zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triskelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHCwpCMvh0YX0X5GNhSnI8ZDfSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kyzGJATnHEqEs5xCkY86vUUW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triskelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_W73pWi3dxAq88ILaJ0C3Gd80M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIcPaw4X9XSnCASalhI8zD9U.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn volledig netwerk die ik momenteel thuis draai
Pagina: 1