Ervaring met deze 2 mobo's?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycor
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-03 12:16
Hallo beste mede-tweakers,

Ik zit met een vraag omtrent 2 moederborden en of iemand weet wat de ervaringen zijn met deze 2 verschillende moederborden qua bouwkwaliteit en gebruik.
Één van de 2 heeft namelijk geen review en dat maakt het net even wat lastiger kiezen.

Ik ben bereid een paar extra tientjes uit te geven, bij twijfel zolang ik maar weet waar het voor is.
Als 1 van de 2 langer meegaat/beter omgaat onder hogere temperaturen/bouwkwaliteit vind ik dat wel de de extra kosten waard.

Het gaat om de twee onderstaande exemplaren, dus als er iemand input heeft die mij kan helpen met m'n keuze, zou dat een fantastische hulp zijn.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenGigabyte X570S AORUS ELITE AX€ 259,-€ 259,-
1MoederbordenMSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI€ 219,-€ 219,-
Totaal€ 478,-

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom specifiek deze moederborden? En wellicht zijn er wel specs te vinden die iets zeggen over de kwaliteit of overklokresultaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:17
pricewatch: ASRock X570S PG Riptide + pricewatch: Gigabyte GC-WBAX200 zou ook nog heel sterke optie kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycor
Ik wil één van de moederborden paren met een 5900x en een 6900XT zonder er een waterkoeler bij te hoeven doen.

Een ATX bord is met name mijn vingers en gewrichten makkelijker knutselen dan een micro-atx.
En ik heb vernomen dat mijn specifieke 6900xt zo'n grote koeler heeft dat het de plaatsing van een netwerkkaart kan verhinderen dus heb ik liever een wifi-mobo.

Maar omdat AMD op vrij hoge temperaturen draait (lees ik), heb ik ook weer vernomen dat 2 andere moederborden van MSI niet zo lekker gaan. Dus is mijn keuze tussen deze 2 gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:06
Als je aan de onboard 1 Gbit of 2,5 Gbit netwerkkaart niet genoeg hebt en een losse netwerkkaart moet gaan installeren, dan is de snelheid van WIFI een lachertje in verhouding. (Laat staan betrouwbaarheid van de verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycor
White Feather schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:15:
Als je aan de onboard 1 Gbit of 2,5 Gbit netwerkkaart niet genoeg hebt en een losse netwerkkaart moet gaan installeren, dan is de snelheid van WIFI een lachertje in verhouding. (Laat staan betrouwbaarheid van de verbinding.
Zijn dat de specs van ingebouwde kaarten of de aansluitingen van het bekabelde gedeelte?
Beetje verwarrend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:06
Tycor schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:14:
[...]

Zijn dat de specs van ingebouwde kaarten of de aansluitingen van het bekabelde gedeelte?
Beetje verwarrend.
De door jou gekozen Gigabyte en MSI hebben beiden een 2,5 Gbit netwerkaansluiting voor een kabel. Dan heeft het echt volstrekt geen zin om via WiFi te gaan werken die maar 2.4 Gbit haalt en netto nog vele malen minder.

Je geeft aan dat een netwerk kaart plaatsen lastig wordt door de grote gpu. Ik neem dan nu maar aan dat je daarmee een WiFi netwerk-kaart bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycor
Je geeft aan dat een netwerk kaart plaatsen lastig wordt door de grote gpu. Ik neem dan nu maar aan dat je daarmee een WiFi netwerk-kaart bedoelt?
Nou, of dat inbouwen i.v.m. de GPU last zal geven weet ik niet zeker. Vandaar ook de oorspronkelijke vraag of er mensen ervaring hebben met de 2 MOBO's. Dat is een aanname die ik doe na de verhalen over de afmeting van mijn aangeschafte GPU.

De 2 moederborden die ik genoteerd heb in de oorspronkelijke post zijn 2 WIFI-moederborden maar ik heb geen idee of dat ingebouwde netwerkkaarten zijn of chips waar je qua afmetingen helemaal geen last van hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-05 12:46
Zo te horen is het redelijk verwarrend wat je nodig hebt.
1) Waarom denk je dat je een netwerkkaart nodig hebt ?
Meeste moederborden hebben al een lan aansluiting (tenzij je 100Gbit wil hebben)

2) Welke versie van 6900xt heb je ?

3) Wat is je vrees van de CPU zonder waterkoeling in combinatie met een van deze moederborden ?
(Je kan op elk moederbord met of zonder waterkoeling werken. Daar zal die niks van voelen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycor
[quote]Boermansjo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:50:
Zo te horen is het redelijk verwarrend wat je nodig hebt.
1) Waarom denk je dat je een netwerkkaart nodig hebt ?
Meeste moederborden hebben al een lan aansluiting (tenzij je 100Gbit wil hebben)
Ik vermoed geen netwerkkaart nodig te hebben met een wifi-mobo, maar wat de toepassing op dit soort moederborden (pci-aansluiting of een of andere chip) maar stel dat hier gewoon netwerkkaarten opzitten, dan zou ik graag weten wat iemand meer weet ivm afmetingen tussen gpu en netwerkkaart.
2) Welke versie van 6900xt heb je ?
Red Devil Ultimate
3) Wat is je vrees van de CPU zonder waterkoeling in combinatie met een van deze moederborden ?
(Je kan op elk moederbord met of zonder waterkoeling werken. Daar zal die niks van voelen.)
Ik ben in het algemeen niet van de waterkoeling. Ik ben helaas nog van de algemene insteek dat elektriciteit en water niet samengaan. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-05 12:46
Ok, bedankt voor de info.
Je GPU is een 4-slot kaart. Die heeft wel ruimte nodig. Maar de laatste PCI zal wel bruikbaar blijven.

Voor de MSI staat er in de specs het volgende :

Intel® Wi-Fi 6E AX210
The Wireless module is pre-installed in the M.2 (Key-E) slot

De wifi module gebruikt een M.2 slot dus geen extra kaart die in de weg kan zitten.

Voor de Gigabyte volgens het type van de wifi module is het ook een M.2 variant.

Over waterkoeling is er al veel keuze. De meeste AIO koelers heb je geen kans op water problemen. (tenzij je de buizen doorknipt of zo)
Maar er bestaan zeker wel luchtkoelers ook ;)

Voor de rest zie ik geen groot verschil tussen de twee.
Mijn voorkeur zou wel naar MSI gaan. (maar dat komt omdat ik zelf de pricewatch: MSI MPG X570 Gaming Plus heb)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tycor
@Boermansjo Thnx voor de opheldering! Thuis maar even een knoop doorhakken dan!
Pagina: 1