1chbinamin schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:03:
Ik heb redelijk wat commentaren opgemerkt over +- 80 uur per week werken inclusief bijberoep. In mijn situatie zal dit absoluut niet het geval zijn. Als zelfstandige in bijberoep maak ik simpele websites voor lokale klanten. Een website werk ik meestal af in minder dan een dag. Digitale klusjes voor mijn potentiële klanten op zaterdagen of zondagen uitoefenen is perfect doenbaar. Ik zou zeggen dat ik tussen 1-3 klanten per maand krijg. Wat betekent dat het veel minder dan 80 uur werkweek is.
Uiteraard ben ik op hoogte om mijn regime aan te passen indien ik opmerk dat ik meer en meer klanten binnenkrijg (kans is bijna nihil). Ik kan mijn statuut als 'zelfstandige in bijberoep' stopzetten indien ik een verhoogde kans heb op gezondheidsrisico's. Louter om als werknemer in loondienst op hoge prioriteit te plaatsen.
Je moet even de dicussie teruglezen denk ik. Ja, iemand kwam op een gegeven moment met een 80u week af, maar dat was in de volgende hypotetische situatie:
Jij valt ziek uit, maakt niet uit wat er mis is met je, jij zit dus ziek thuis, Je werkgever moet je loon verder blijven betalen (eventueel tot je op ziekenkas valt als het lang zou duren), ook andere kosten blijven betalen, ze blijven dus kosten maken aan jouw. Maar, jij voelt je goed genoeg om toch op de computer te werken en gaat nu extra werk verrichten voor je klanten als zelfstandige. Je hebt dus ineens potentieel voor 80u per week aan inkomsten.
Of een andere situatie: jij hebt een project aangenomen als zelfstandige, loopt tegen problemen aan. Je hebt een deadline of de klant betaald niet. Je kiest er dus maar even voor om heel de nacht door te werken van Zondag op Maandag om dan in de ochtend je maar ziek te bellen (lang leve de afschaffing van het ziektebriefje). Alweer een risico voor de onderneming omdat jij je bijberoep hebt.
Of doordat jij met 2 jobs zit werk je jezelf naar een burnout. 7 dagen op 7 werken, nooit tijd nemen voor ontspanning. Dat is ook niet gezond. Ook dat is een risico waar je werkgever beducht op kan zijn. Je zegt wel dat je dan je bijberoep zou opgeven, maar blijkbaar is deze job, waarin je werkgever het bijberoep net wil verbieden, toch niet goed genoeg om dat te doen. Dus ga jij op zo een moment echt wel dat bijberoep willen opgeven?
Ik denk trouwens niet dat ik zelf al een contract heb getekend waar geen clausule over nevenactiviteiten instaat. Het is mij al 20 jaar verboden tenzij de werkgever er toestemming voor geeft. Maar heb dus nog nooit meegemaakt dat er een totaalverbod is. En dat kan je best aan je potentiele werkgever vragen. Want zoals andere aangeven zal deze het binnenkort sowieso moeten verantwoorden daar er wetgeving aankomt die je in de basis het recht geeft op een bijberoep tenzij er een zwaarwegend belang is vanuit de werkgever.
No keyboard detected. Press F1 to continue.