Warmtepomp Boiler: Ventilatielucht? Gesplitst? Grootte? enz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:36
Mijn verwarmingsketel nadert z'n einde. Ik wil nu stapsgewijze op nieuwe apparaten overstappen. Stap 1 is de warmwatervoorziening voor tapwater (douche etc).

Ik wil van gas af, dus hybride verwarming-warmtepomp met gasketel is geen optie.

Gebruik is alleen voor de badkamer. Twee tot vier personen douchen (niet al te lang). Soms een bad en daarna (de anderen) ook douchen. Ook wastafels. Niet keuken of schoonmaken.

Het huis (70-er jaren) heeft mechanische afzuiging op wisselstroom. De ventilator is ook al behoorlijk op leeftijd.

Ik heb zonnepanelen, maar dat moet geen rol spelen. Eigen gebruik is toch groter dan productie. Verschil door afbouw terugleververgoeding wordt op andere manier opgelost.

Na studie zie ik de volgende opties:

1) Doorloopverwarmer. Aanschaf (€); verbruik (€€€).
2) Elektrische Boiler. Aanschaf (€€); verbruik (€€€).
3) Warmtepomp Boiler. Aanschaf (€€€); verbruik (€€).

Ik wil graag jullie advies en ervaring inzake 3, de Warmtepomp Boiler.
Ik vond drie opties voor de lucht-toevoer: Buitenlucht, binnenlucht en ventilatielucht.

De optie ventilatielucht spreekt me erg aan. De huidige afzuig-ventilator moet toch vervangen worden en de ventilatielucht verdwijnt nu toch zo maar naar buiten. Maar de plaatsing, i.v.m. de grootte, wordt een issue.

Buitenlucht kan ook, maar dan zit je met een probleem als het buiten koud is of vriest.

Binnenlucht, bij plaatsing in een berging, kan ook maar dan wordt er veel extra warme binnenlucht afgevoerd.

Wat zijn jullie ervaringen / advies over de efficiëncy van ventilatielucht / buitenlucht / binnenlucht ?

- - - -

Stel dat ventilatielucht echt een overtuigend voordeel biedt, dan moet ik kiezen tussen een monoblok en een gesplitste unit.

Een monoblok kan alleen in een aangrenzende kamer met muur-doorbraak voor de aanzuig-buis en de afblaas-buis (ieder 20 cm). Dat is dus nog al wat.

Misschien past op de plaats van de bestaande ventilator een nieuwe warmtepomp die water uitwisselt met een elders geplaatste boiler. Dat vraagt een hoop nieuw leidingwerk.

Wat zijn jullie ervaringen / advies over een monoblok of een gesplitste unit?

- - - -

Over dit topic. Ik heb gezocht op dit forum en elders op internet maar geen relevante threads gevonden.

Ik ken de thread over ondersteuning van huis-warmte door een warmtepompboiler maar dat leek me een ander onderwerp.

@Moderator: Indien deze vraag toch in een ander topic thuishoort, verplaats dit item svp.

Alvast veel dank,

Marco de Bruijn

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:16

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mijn wpb topic is heel breed, alles wat je noemt wordt besproken dus ik denk dat je het niet goed leest.
Daarnaast vind je daar een berg ervaring met heel diverse situaties, met name ook in deel 1.
Even kort, een warmtepomp voor SWW die ook de ventilatie verzorgt vind je bij Nibe, het vat kan dan ergens anders en omdat deze los staat kan je het formaat zelf bepalen.
Je hebt dan alleen waterleidingen die van de warmtepomp naar het vat lopen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:39:
Mijn verwarmingsketel nadert z'n einde. Ik wil nu stapsgewijze op nieuwe apparaten overstappen. Stap 1 is de warmwatervoorziening voor tapwater (douche etc).

Ik wil van gas af, dus hybride verwarming-warmtepomp met gasketel is geen optie.

Gebruik is alleen voor de badkamer. Twee tot vier personen douchen (niet al te lang). Soms een bad en daarna (de anderen) ook douchen. Ook wastafels. Niet keuken of schoonmaken.

Het huis (70-er jaren) heeft mechanische afzuiging op wisselstroom. De ventilator is ook al behoorlijk op leeftijd.

Ik heb zonnepanelen, maar dat moet geen rol spelen. Eigen gebruik is toch groter dan productie. Verschil door afbouw terugleververgoeding wordt op andere manier opgelost.

Na studie zie ik de volgende opties:

1) Doorloopverwarmer. Aanschaf (€); verbruik (€€€).
2) Elektrische Boiler. Aanschaf (€€); verbruik (€€€).
3) Warmtepomp Boiler. Aanschaf (€€€); verbruik (€€).

Ik wil graag jullie advies en ervaring inzake 3, de Warmtepomp Boiler.
Ik vond drie opties voor de lucht-toevoer: Buitenlucht, binnenlucht en ventilatielucht.

De optie ventilatielucht spreekt me erg aan. De huidige afzuig-ventilator moet toch vervangen worden en de ventilatielucht verdwijnt nu toch zo maar naar buiten. Maar de plaatsing, i.v.m. de grootte, wordt een issue.

Buitenlucht kan ook, maar dan zit je met een probleem als het buiten koud is of vriest.

Binnenlucht, bij plaatsing in een berging, kan ook maar dan wordt er veel extra warme binnenlucht afgevoerd.

Wat zijn jullie ervaringen / advies over de efficiëncy van ventilatielucht / buitenlucht / binnenlucht ?

- - - -

Stel dat ventilatielucht echt een overtuigend voordeel biedt, dan moet ik kiezen tussen een monoblok en een gesplitste unit.

Een monoblok kan alleen in een aangrenzende kamer met muur-doorbraak voor de aanzuig-buis en de afblaas-buis (ieder 20 cm). Dat is dus nog al wat.

Misschien past op de plaats van de bestaande ventilator een nieuwe warmtepomp die water uitwisselt met een elders geplaatste boiler. Dat vraagt een hoop nieuw leidingwerk.

Wat zijn jullie ervaringen / advies over een monoblok of een gesplitste unit?

- - - -

Over dit topic. Ik heb gezocht op dit forum en elders op internet maar geen relevante threads gevonden.

Ik ken de thread over ondersteuning van huis-warmte door een warmtepompboiler maar dat leek me een ander onderwerp.

@Moderator: Indien deze vraag toch in een ander topic thuishoort, verplaats dit item svp.

Alvast veel dank,

Marco de Bruijn
Ben je hier al verder mee gekomen?
Ik zit in vergelijkbare situatie als jij en ben benieuwd naar ervaringen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:36
nokiaan958GB schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:40:
[...]

Ben je hier al verder mee gekomen?
Ik zit in vergelijkbare situatie als jij en ben benieuwd naar ervaringen. O-)
Pas eind augustus en begin september gesprekken met kandidaat leveranciers.

Voorlopig nog niets bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:54
Wij gebruiken sinds kort een warmtepompboiler voor warm water voor douchen en zijn aangenaam verrast door het verbruik.

Wij gebruiken een vaillant Arostor 200 ltr.
We gebruiken deze dagelijks voor douchen, totaal ongeveer 20 minuten a 5,5ltr/minuut (spaardouche). Verbruik daarvoor op jaarbasis zou uitkomen op rond de 275kW, alhoewel dat nog gecorrigeerd moet worden voor een lagere cop in de winter. Ik las iets dat hij in de wintermaanden ongeveer een derde meer zou verbruiken.

Wij hebben in de keuken gekozen voor een kleine e-boiler (30 ltr), en deze geeft een jaarverbruik (omgerekend) van ongeveer 220kW.

De reden voor deze keuze was dat de warmtepompboiler op zolder staat, en we de leiding naar de keuken te lang vonden om efficient te blijven.

Uiteraard zal het voor iedereen anders zijn, maar het geeft misschien een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:46
Voor ventilatie wordt er vaak gebruik gemaakt van een Warmte win systeem in combinatie met warmtepomp

YouTube: Hoe werkt een WTW-systeem?

[ Voor 32% gewijzigd door Monkeydancer op 24-07-2022 14:59 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Sjamo schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:51:
Wij gebruiken sinds kort een warmtepompboiler voor warm water voor douchen en zijn aangenaam verrast door het verbruik.

Wij gebruiken een vaillant Arostor 200 ltr.
We gebruiken deze dagelijks voor douchen, totaal ongeveer 20 minuten a 5,5ltr/minuut (spaardouche). Verbruik daarvoor op jaarbasis zou uitkomen op rond de 275kW, alhoewel dat nog gecorrigeerd moet worden voor een lagere cop in de winter. Ik las iets dat hij in de wintermaanden ongeveer een derde meer zou verbruiken.

Wij hebben in de keuken gekozen voor een kleine e-boiler (30 ltr), en deze geeft een jaarverbruik (omgerekend) van ongeveer 220kW.

De reden voor deze keuze was dat de warmtepompboiler op zolder staat, en we de leiding naar de keuken te lang vonden om efficient te blijven.

Uiteraard zal het voor iedereen anders zijn, maar het geeft misschien een idee.
Ik heb de installatiehandleiding even geraadpleegd maar het woord "ventilatie" komt er maar 1x in voor. Weet je zeker dat deze bij jouw de ventilatielucht welke wordt afgezogen uit je huis, gebruikt om het water in de boiler op te warmen? Zo ja, hoe is deze bij jou aangesloten en vervangt deze jouw ventilatiebox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
nokiaan958GB schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:58:
[...]

Ik heb de installatiehandleiding even geraadpleegd maar het woord "ventilatie" komt er maar 1x in voor. Weet je zeker dat deze bij jouw de ventilatielucht welke wordt afgezogen uit je huis, gebruikt om het water in de boiler op te warmen? Zo ja, hoe is deze bij jou aangesloten en vervangt deze jouw ventilatiebox?
Kan het zijn dat je een verkeerd bericht hebt gequote? Ik geloof niet dat ik dat in mijn bericht zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Sjamo schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:11:
[...]

Kan het zijn dat je een verkeerd bericht hebt gequote? Ik geloof niet dat ik dat in mijn bericht zeg.
TS schrijft dat hij ventilatielucht wil benutten en jij noemt de Arostor als mogelijkheid . Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
nokiaan958GB schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:13:
[...]

TS schrijft dat hij ventilatielucht wil benutten en jij noemt de Arostor als mogelijkheid . Vandaar mijn vraag.
Topicstarter vraagt naar ervaringen met warmtepompboilers met diverse vormen van luchtaanvoer. Heel specifiek.
De warmtepompboiler die wij gebruiken valt daar onder.
Pagina: 1