Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sinds een kleine 2 maand maak ik gebruik van een nvme sdd in een enclosure als ssd voor mijn raspberry pi 4. Deze boot(e) rechtstreeks vanaf deze ssd zonder tussenkomst van een sd card.

Nu had ik de laatste tijd al eens wat last van random crashes van de raspberry pi. Daarin kwam meestal iets als "read error swap device" aan voorbij.

Nu start mijn raspberry überhaupt niet meer op. Ook als ik de enclosure rechtstreeks aan een laptop hang, zie ik niks. Zowel in apparaatbeheer als in schijfbeheer zie ik niks.

Aangezien ik geen andere ssd of enclosure heb, is het erg lastig testen wat er mis is. Wat is de grootste kans dat er stuk is? De led op de enclosure gaat nog wel branden en de enclosure wordt ook nog "lauw", dus er gebeurt nog wel iets. Maar zowel aangegeven zie ik in schijfbeheer geen schijf terug.

Ik heb een Inateck enclosure en Kioxia Exceria M.2 500GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Na 3 maanden en een nieuwe SSD, hetzelfde probleem weer. Ik heb een vervangende SSD ontvangen, welke ik in dezelfde enclosure en zelfde raspberry pi heb gestopt.

Ook in de afgelopen tijd had ik regelmatig dat ik Home Assistant niet kon benaderen, bij het aansluiten van een beeldscherm kwam ik weer om in de foutmeldingen. Vaak gerelateerd aan "read-error on swap-device".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cf_5fE5xPIXMvuqn0M9Y_2MmXI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/moHmXAgNxySKMDed5t2sP0nd.jpg?f=fotoalbum_large

Iets in de combinatie van ssd + enclosure + raspberry pi 4 (met Home Assistant) sloopt dus de ssd lijkt het haast. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik heb wel gemerkt dat als dit probleem optreedt, de SSD heel warm is. Alleen kan ik niet nagaan of dit een oorzaak of juist gevolg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:03
Hoe heb je het geheel van voeding voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

First guess: heeft het OS wel ondersteuning voor trim? Als ik snel Google zijn er in ieder geval verschillende andere topics waarin trim niet automatisch aan staat op verschillende versies / OS'en op een Pi.

Dat gezegd; uiteindelijk draai je een Linux OS dus allicht dat je iets wil zeggen over hoe & waar je swap ingesteld staat?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Via een (officiële) raspberry pi 3 voeding met een verloopstukje van micro-usb naar usb-c.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:50

DukeBox

loves wheat smoothies

bartbh schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:04:
Via een (officiële) raspberry pi 3 voeding met een verloopstukje van micro-usb naar usb-c.
Die Pi3 power supply is 2,5A voor de Pi4 wordt een 3A (op 5V) voeding aangeraden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Kak, zou het zo simpel en zo stom zijn? Ik had geen meldingen rondom undervoltage etc. kunnen vinden.

Een nieuwe SSD is onderweg en ik heb (nu) ook een Raspberry Pi 4 voeding aangesloten. Hopelijk blijft het dan wel draaiende.

[ Voor 38% gewijzigd door bartbh op 10-08-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:50

DukeBox

loves wheat smoothies

bartbh schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:13:
Kak, zou het zo simpel en zo stom zijn? Ik had geen meldingen rondom undervoltage etc. kunnen vinden.
Wil ook niet zeggen dat dat de oorzaak is maar er zit een flink verschil in SSD's wat deze aan vermogen trekken bij (langdurige) activiteit.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Dan gaan we dat eens proberen, inclusief de controle op trim.

• bartbh
  • Niet online
Even een hele oude kick van dit topic van mijzelf. In de tussentijd heb ik zowel een nieuwe SSD als een nieuwe enclosure (Icy Box) in gebruik genomen.

Omdat ik dit niet helemaal lekker werkend kreeg, heb ik een hele tijd (> 1/2 jaar) gewoon weer vanaf een 32GB sd-kaart gedraaid. Dit eigenlijk zonder grote problemen.

Sinds vorige week wilde ik de SSD weer eens een nieuwe poging geven. Echter ben ik nu alweer twee keer tegen een "read error on swap device" en daarmee een niet reagerende raspberry pi aangelopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrAfhGDFvPpoPjt9TMoYzuSf4uE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/faICDmCVHaeWHT1K2CFSm0jY.png?f=fotoalbum_large

Wat is er nu in de tussentijd anders
  • Zit nu een RPI4 lader van 3A aan
  • Nieuwe enclosure
  • Nieuwe SSD
  • Trim lijkt niet ondersteund te zijn ("Maximum unmap LBA count: -1 [unbounded]") obv deze guide
Nu ga ik dus vooral aan de RPI4 zelf twijfelen, maar ik heb geen idee of dat klopt en hoe ik dat kan uitsluiten. Iemand enig idee waardoor dit komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een RPI4 kan ook maar 1,2A of zoiets leveren op alle USB poorten samen. Komt jouw NVME schijf gewoon niet soms buiten de stroomlimieten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Ik had alle overige (rand)apparatuur al via een powered hub aangesloten, maar dat leverde nog steeds deze crashes op.

Ik heb een week geleden de SSD ook via de powered hub aangesloten en tot nu toe gaat het goed. Dus wellicht was dit toch de oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Helaas. Dat is het 'm ook niet. Na ruim een week stabiel draaien vandaag tot 2x toe weer de Read-error on swap-device.

De rpi is al een paar keer opnieuw geïnstalleerd. De hardware dus vervangen maar elke keer blijft dit terugkomen.

Helaas ook niet op gezette tijden of met een herleidbare oorzaak.

Iemand nog andere ideeën? Het is toch gek toch dat een sd kaart stabieler draait dan een ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kan die powered hub per poort ook wel voldoende vermogen leveren voor de nvme schijf? Het is niet omdat hij powered is en in totaal voldoende vermogen heeft dat hij ook voldoende vermogen per poort kan leveren.
Pagina: 1