Veranda plaatsen op bestaande bestrating die niet recht is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-06 13:50
G'day,

We zijn van plan om zo'n soort veranda te (laten) plaatsen. De staanders zouden hierbij op de vlonder geplaatst worden, waardoor deze eigenlijk volledig vlak moet liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plrRxAk1hGR6e_ybDKPNV4vbkt8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h836KyZhL7nHfc8Grbb6mpvO.jpg?f=user_large

De leverancier geeft aan dat de vlonder op bestaande bestrating geplaatst kan worden, maar die moet dan wel waterpas zijn. En zo is een nieuw topic geboren :+

De bestaande bestrating is sowieso niet heel erg vlak - de (40x40) tegels liggen niet supernetjes met tussen tegens maybe 1-2mm hoogteverschil. Of het stuk over 't geheel (4x3 meter) waterpas is, weet ik nog niet, maarrr, wat is wijsheid?

De makkelijkste oplossing lijkt mij "een paar emmers" egaline erover heen, maar:
- dat spul is tamelijk prijzig
- hecht waarschijnlijk niet goed aan tegels die niet naadloos op elkaar aansluiten
- kan nog onkruid doorheen komen?

Als we opnieuw zouden bestraten vrees ik dat hetzelfde probleem ontstaat. En misschien maak ik me wel teveel zorgen over hoe waterpas (en vlak) de bestrating moet zijn en in hoeverre dat bij de constructie van de veranda gecompenseerd kan worden met kortere staanders?

Thoughts?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Tegeltje eruit en begonnen poer erin.

Die kun je dan redelijk waterpas zetten. En met draad einde wat erop zit en bijgeleverde moer kun je dan fijnstellen.

[ Voor 62% gewijzigd door Sethro op 30-05-2022 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:35
Ik ben momenteel zelf bezig met een soort gelijk project. Mijn ondergrond was deels beton en zwarte aarde (oud schuurtje en stukje tuin..). Dit moest opgehoogd worden en inderdaad ook waterpas gemaakt worden, ik ben zelf gaan beunen met wat stoeptegels die we nog over hadden voor de verhoging en heb het geheel van 3x3 meter zo’n 5cm met beton glad gemaakt.

Pittige maar relatief goedkope klus.

Werkt opzich prima, ik heb de palen en het dak van de veranda nu klaar en van de week ga ik verder met de wanden. De palen staan iets van de grond met stel poten tegen het optrekkende vocht.

Ik vermoed dat je in jouw geval kunt kijken naar beton voeten met stel schroef die worden er vaak als optie bij geleverd. Dat zou een optie zijn om iniedergeval de overkapping waterpas te (laten) maken. De vlonder vloer zou dan op een beton vloertje gelegd kunnen worden zoals ik ga doen of op ondersteunende balken die water pas worden gelegd (wel een opstapje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-06 21:32
Egaline over tegels buiten? Dat loopt alle kanten uit. Niet doen.

Vlonder over ongelijke tegels plaatsen kan, met stelblokjes of passen en meten. Voor het hout is dat geen duurzame oplossing omdat het via de tegels in contact staat met de grond (lees: water).

Maar daarna nog een overkapping erop monteren, waarvan te verwachten is dat er toekomstig nog PV op komt, niet doen. Je hebt op deze manier onderdelen in de gehele opbouw die als eerste de boel gaan scheeftrekken/laten rotten. Zonde.

Simpele oplossing kost even tijd: betonpoeren van 15x15x60 waterpas zetten in een gat van 60 diep met een tegel eronder (waterpas). Zakje cement erbij met 2,5 ltr water en de volgende dag kun je gaan opbouwen. RVS of verzinkte draadeind erin en de stelplaat onder je palen schroeven.

Onze vlonder staat in een uitgegraven gat van 20cm en op hardhouten palen. Waait elke dag droog na een buitje. Ideaal. Die vlonder op de indicatiefoto kan water onder komen, zeker bij ongelijke tegels.

Een andere (duurdere) optie:
Tegels eruit, stukje uitgraven, paar cm zand aandrukken, zeiltje erop, bekisting in elkaar schroeven en een betonfundering storten van ca 8cm met betonstaal erin. Kost je net iets meer dan een kuub beton, paar meter plaathout en betonijzer. Dat ligt dik 50 jaar en kun je na egalisatie zelfs tegeltjes op lijmen: luxe hoor.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Dat vlonder kun je toch gewoon stellen met wat wiggen? Dan is het waterpas.
Maar je zet een veranda toch niet onverankerd op de tegels? Er moet toch ergens een poer in de grond zitten om het vast te zetten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-06 13:50
Dank voor jullie reacties :)

Ik heb 't thuis nog eens in de groep gegooid, en we gaan waarschijnlijk in eerste instantie toch maar voor een overkapping zónder vlonder, en dan inderdaad een stel betonpoeren de grond in en op stelschroeven waterpas maken.

Da's ook makkelijker met schoonmaken, 't is nogal een winderig hoekje, en ook een stuk goedkoper. En 't geeft ons de vrijheid om op termijn nog zonder gedoe de tegels te vervangen en/of alsnog een vlonder te plaatsen.

De oplossing van @GudZ is wel mooi, maar ik denk niet aan ons besteed :+
Pagina: 1