Met plezier diverse topics doorgespit en veel geleerd. Graag jullie ideeën over onderstaande input

Legplan 10 panelen

Legplan 8 panelen en maatvoering

Hellingshoek van 35gr
5,7m x 6,4m (bxh)
Beperkingen
Geen installatie op platte dak van de dakkapel, vanwege belasting en constructie
Ruimte onder dakkapel is vrij krap (1,80m tot dakrand).
5 panelen portrait zou net kunnen maar strak tegen de dakkapel aangelegd, (niet ideaal) => 10 panelen.
Vandaar dat er ook opties met 3 landscape panelen onder de dakkapel zijn aangeboden => 8 panelen
Budget +/-5K euro

Meest interessante prijs en icm string converters
Optie 1A
=> Ik vermoed dat adviseur indeling van de meterkast verkeerd ingeschat heeft, wel 3 fase hoofdschakelaar, echter 1 fase hoofdaansluiting.
uit verschillende topics lees ik dat startspanning van een string met beperkt aantal panelen een punt van aandacht is en zie behoorlijke verschillen, in dit lijstje zijn Solis and Goodwe degene met laagste opstartspanning (90 en 50V)
Goede installateur?
Hoe onderscheid je een goede installateur van een "Cowboy", je praat meestal met een adviseur die niet zelf panelen legt...
Ik vind het belangrijk dat installatie correct en vooral veilig gerealiseerd wordt, tips mbt dit onderwerp van welkom!
Prijs/kwaliteit
Optie 4 geeft iets minder garantie, maar meest eenvoudige installatie en voordeligste aanbieding 0,96euro/Wp en kan in augustus installeren.
Zie ik nog iets over het hoofd
?
Foto's
Zuid/Oost achterkant
Legplan 10 panelen

Legplan 8 panelen en maatvoering

Beschikbare (dak)ruimte
Oriëntatie Zuid-Oost 40grHellingshoek van 35gr
5,7m x 6,4m (bxh)
Beperkingen
Geen installatie op platte dak van de dakkapel, vanwege belasting en constructie
Ruimte onder dakkapel is vrij krap (1,80m tot dakrand).
5 panelen portrait zou net kunnen maar strak tegen de dakkapel aangelegd, (niet ideaal) => 10 panelen.
Vandaar dat er ook opties met 3 landscape panelen onder de dakkapel zijn aangeboden => 8 panelen
Schaduw
Niet of nauwelijks. Dakkapel in loop van de middagJaarverbruik
3300kWh, maar zal stijgen met verplichte warmtepomp voor Verwarming/SWWHuidige elektriciteitsaansluiting
1 x 35ABudget en doel
Doel is om minimaal eigen verbruik af te dekken en (hopelijk) deel van toekomstig stijging in verbruikBudget +/-5K euro
Wie gaat het project uitvoeren
InstallateurBijhouden van data
Lijkt mij interessant. Ik wil de mogelijkheid om eigen verbruik te maximaliseren door verbruikers in/uit te schakelen afhankelijk van productie en totaalverbruikReeds verkregen offertes
Alle offertes incl installatie van bekabeling, extra groep, arbeid
Meest interessante prijs en icm string converters
Optie 1A
- 10x Hyundai HiE-S400VG
- SMA Sunny boy tripower 4.0 volgens mij is dit een 3-fase omzetter
=> Ik vermoed dat adviseur indeling van de meterkast verkeerd ingeschat heeft, wel 3 fase hoofdschakelaar, echter 1 fase hoofdaansluiting.
- 10 x optimizers Huawei
- + 3xTigo TS4-A-O optimizer
- Solar Edge met optimizers, omdat schaduw geen/nauwelijks een rol speelt
- Optimizers twijfelgeval: meer onderdelen (buiten), en geen significant rendementsverbetering
uit verschillende topics lees ik dat startspanning van een string met beperkt aantal panelen een punt van aandacht is en zie behoorlijke verschillen, in dit lijstje zijn Solis and Goodwe degene met laagste opstartspanning (90 en 50V)
Goede installateur?
Hoe onderscheid je een goede installateur van een "Cowboy", je praat meestal met een adviseur die niet zelf panelen legt...
Ik vind het belangrijk dat installatie correct en vooral veilig gerealiseerd wordt, tips mbt dit onderwerp van welkom!
Prijs/kwaliteit
Optie 4 geeft iets minder garantie, maar meest eenvoudige installatie en voordeligste aanbieding 0,96euro/Wp en kan in augustus installeren.
Zie ik nog iets over het hoofd