Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Marconi11
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11 16:42
Met plezier diverse topics doorgespit en veel geleerd. Graag jullie ideeën over onderstaande input
Foto's
Zuid/Oost achterkant
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/m1YZtG6K/Achterkant-Zuid-Oost.jpg

Legplan 10 panelen
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0MJy1SGk/Legplan.png

Legplan 8 panelen en maatvoering
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mckrVJtF/Dak-Indeling.jpg
Beschikbare (dak)ruimte
Oriëntatie Zuid-Oost 40gr
Hellingshoek van 35gr
5,7m x 6,4m (bxh)

Beperkingen
Geen installatie op platte dak van de dakkapel, vanwege belasting en constructie

Ruimte onder dakkapel is vrij krap (1,80m tot dakrand).
5 panelen portrait zou net kunnen maar strak tegen de dakkapel aangelegd, (niet ideaal) => 10 panelen.
Vandaar dat er ook opties met 3 landscape panelen onder de dakkapel zijn aangeboden => 8 panelen
Schaduw
Niet of nauwelijks. Dakkapel in loop van de middag
Jaarverbruik
3300kWh, maar zal stijgen met verplichte warmtepomp voor Verwarming/SWW
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 x 35A
Budget en doel
Doel is om minimaal eigen verbruik af te dekken en (hopelijk) deel van toekomstig stijging in verbruik
Budget +/-5K euro
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Lijkt mij interessant. Ik wil de mogelijkheid om eigen verbruik te maximaliseren door verbruikers in/uit te schakelen afhankelijk van productie en totaalverbruik
Reeds verkregen offertes
Alle offertes incl installatie van bekabeling, extra groep, arbeid

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zHj7YF5t/Aanbiedingen.jpg

Meest interessante prijs en icm string converters
Optie 1A
  • 10x Hyundai HiE-S400VG
  • SMA Sunny boy tripower 4.0 volgens mij is dit een 3-fase omzetter
€5141 excl BTW
=> Ik vermoed dat adviseur indeling van de meterkast verkeerd ingeschat heeft, wel 3 fase hoofdschakelaar, echter 1 fase hoofdaansluiting.
  • 10 x optimizers Huawei
€5181 excl BTW
  • + 3xTigo TS4-A-O optimizer
€4228 excl BTW

Optie 4
  • 10x JA Solar JAM54S31-395/MR
  • Solis S6-GR1P3.6K-M
€3790 excl BTW
Deze opties vallen af
  • Alle Enphase vanwege prijs.
  • Solar Edge met optimizers, omdat schaduw geen/nauwelijks een rol speelt
  • Optimizers twijfelgeval: meer onderdelen (buiten), en geen significant rendementsverbetering
Voorgestelde omvormers
uit verschillende topics lees ik dat startspanning van een string met beperkt aantal panelen een punt van aandacht is en zie behoorlijke verschillen, in dit lijstje zijn Solis and Goodwe degene met laagste opstartspanning (90 en 50V)

Goede installateur?
Hoe onderscheid je een goede installateur van een "Cowboy", je praat meestal met een adviseur die niet zelf panelen legt...
Ik vind het belangrijk dat installatie correct en vooral veilig gerealiseerd wordt, tips mbt dit onderwerp van welkom!

Prijs/kwaliteit
Optie 4 geeft iets minder garantie, maar meest eenvoudige installatie en voordeligste aanbieding 0,96euro/Wp en kan in augustus installeren.
Zie ik nog iets over het hoofd _/-\o_ ?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:59

Theo

moederbord

Met een 1x35 hoofdaansluiting mag/zal een goede installateur maar maximaal een 20A automaat willen plaatsen in de meterkast waarmee je dus een omvormer kan plaatsen die max 4.6 kW is. Je dak heeft klaarblijkelijk ruimte voor 4000 Wp aan panelen, dus ik zou sowieso het dak propvol leggen en hiermee een enkele enkelfase omvormer willen gebruiken om het systeem simpel te houden (meer comlex is ook meerdere dingen die stuk kunnen gaan en makkelijk complexe problemen)

Optie 1A valt af zoals je zelf al aangeeft. Optie 1B is nodeloos complex omdat je geen optimizers nodig hebt. Optie 2A is erg bijzonder te noemen gezien je 1950 Wp aan panelen op een 2.5 kW omvormer wil plaatsen, plus drie losse omvormers wil gebruiken? Dit is erg bijzonder, en enkel nuttig wanneer die drie panelen bijv plat op een dakkapel wil leggen. Deze optie is onnodig complex en duur; de omvormer is te groot voor de panelen (waarom geen 2 kW omvormer?) en doordat je met vier omvormer zit is het nodeloos complex en duur.

Optie 4 is zoals het moet zijn; gewoon tien panelen in een string gekoppeld aan een gewone omvormer. De omvormer is een beetje krap maar het moet wel net passen. Persoonlijk zou ik met 3950 Wp willen gaan voor een 4 kW omvormer, ook omdat je deze dus gewoon kan/mag hebben hangen en kan aansluiten in de meterkast. De gekozen 3.6 kW omvormer die snap ik wel; dat is wat je nog (net) achter een 16A automaat in de meterkast kunt hangen.

Optie 4 ziet er dus gewoon qua installatie goed uit. In de categorie 'Installatie en architectuur" wint optie 4 dus een punt :)

Qua prijs is optie 4 ook nog eens de goedkoopste waardoor in de categorie "prijs" optie 4 wederom een puntje krijgt.

Het in augustus kunnen leveren is een groot pluspunt, dan kun je nog 1/3e van dit jaar meepakken. Het verschil tussen augustus en (bijv) november is met jouw installatie dus al snel een besparing (of opwek) van 1200 kWh die je nog mee kan pakken dit jaar. Dit is toch nog een bijkomend voordeel van al snel 300 euro die de rest dus niet heeft.

Gezien de simpliciteit (en daardoor effectiviteit) van de vierde optie lijkt mij dat je hiermee juist niet met een snelle cowboy te maken hebt; partij 1 is vee te duur, let niet op je meterkast én wil met optimizers werken wanneer dit niet hoeft (maar wat wel extra cash is voor hem). Partij 2 maakt er helemaal een bijzonder iets van en partij 4 die doet wat het moet doen. Dat deze snel klan leveren én ook nog eens de goedkoopste is dat is alleen maar mooi meegenomen.

Ik zou daarom gaan voor optie 4.

7400 Wp op het dak

• Marconi11
@Theo Dank voor de heldere opsomming!

De Solis is misschien iets krap, maar met 109% sizing factor (120% max) wel ruim binnen alle configuratie limieten.

De te krappe omzetter bij optie 2A was mij niet direct opgevallen. De 3 optimizers zouden schaduw van dakkapel moeten wegwerken. Maar meerwaarde voor deze situatie is beperkt tot einde vd middag.

Opvallend overigens hoe graag bedrijven micro omzetters willen verkopen en de voordelen benadrukken. Meerprijs v.s. lagere "Total Cost of Ownership" door 25 jaar garantie. Maar de vervangkosten van een eenvoudige string converter neem ik deze kosten tzt voor lief.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
@Theo slaat de plank mis wat betreft optie 2b.

Dat is gewoon 8 panelen in een string en 3 daarvan met een Tigo. Dit is een optimizer, niet een micro-omvormer. Vermoedelijk voor de panelen onder de dakkapel - deze vangen minder direct en minder diffuus licht. Dit is dus technisch wel goed doordacht.

Verder wel eens met Optie 4
Kwantiteit wint het met Zonnepanelen meestal van slimme oplossingen, dus dit is de beste keuze.
Voorgestelde omvormers
uit verschillende topics lees ik dat startspanning van een string met beperkt aantal panelen een punt van aandacht is en zie behoorlijke verschillen, in dit lijstje zijn Solis and Goodwe degene met laagste opstartspanning (90 en 50V)
Verkeerde topics ergens gelezen... Opstart spanning is een onzin argument. Panelen doen bij een poep en een zucht al Voc... Niet dat er vermogen uit een poep en een zucht aan licht te halen is... dus boeit niet. Veel belangrijker is de minimum Vmpp, Anders geen schaduwmanagement... Maar dat is met 8 tot 10 panelen geen probleem op 1-fase omvormers van welk merk dan ook.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Marconi11
Ronald schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:00:
@Theo slaat de plank mis wat betreft optie 2b.

Dat is gewoon 8 panelen in een string en 3 daarvan met een Tigo. Dit is een optimizer, niet een micro-omvormer. Vermoedelijk voor de panelen onder de dakkapel - deze vangen minder direct en minder diffuus licht. Dit is dus technisch wel goed doordacht.
Klopt, dit was inderdaad motivatie om Tigo optimizers toe te voegen.
Ronald schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:00:
Verkeerde topics ergens gelezen... Opstart spanning is een onzin argument. Panelen doen bij een poep en een zucht al Voc... Niet dat er vermogen uit een poep en een zucht aan licht te halen is... dus boeit niet. Veel belangrijker is de minimum Vmpp, Anders geen schaduwmanagement... Maar dat is met 8 tot 10 panelen geen probleem op 1-fase omvormers van welk merk dan ook.
Mijn omschrijving Opstart spanning is ambigue, minimum Vmpp is inderdaad de specificatie die ik bedoelde. Dank voor de heldere aanvulling/correctie

• Marconi11
Er is toch een aanpassing in optie 4 nodig. Deze installateur geeft van alle bedrijven beste feedback.

Toch is er een puntje. De panelen zijn te breed, of het huis te smal... ze komen nu deels bij de buren te liggen

Hoe dan ook, 5x portrait kan alleen met kleinere panelen en dus met lagere opbrengst (365Wp) per paneel.

Om >3500Wp opbrengst te realiseren is een alternatieve ballastvrij installatie besproken op de dakkapel, zodat totaal aantal panelen omhooggevallen kan. Dmv speciale ankers (met EPDM seal) worden de rails aan het dak bevestigd. Positie op de dakkapel is ideaal qua zon/schaduw.

In hoeverre is ballastvrije installatie een bewezen/betrouwbare oplossing icm een pre-fab dakkapel (Bouwjaar 2007)?

Hoe een goede stringverdeling te maken ivm verschillende invalshoeken?
5× boven dakkapel 35°
4× op dakkapel 10°
5x onder dakkapel 35°

De 4 extra panelen als aparte string lijkt mij niet voldoende voor Vmpp.
Pagina: 1