Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen (en uiteraard ook voor alledaags gebruik).
Games die ik onlangs gespeeld heb: AC Valhalla/Odyssey/Origins, Horizon New Dawn, Doom Eternal, Star Wars Jedi Fallen Order, Metro Exodus ... ik speel meestal action adventures en shooters.
Games die ik wil spelen: Deathloop, Resident Evil Village, Far Cry 6, Dying Light 2
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond 3200-3600 euro inclusief nieuwe monitor, 5.1 speakers, Windows 11 en ervan uitgaand dat ik niet alle componenten aan de laagste prijs zal vinden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen. Dit is trouwens mijn huidig systeem
Asus Z97-A
Asus GeForce GTX 970 STRIX OC - 4 GB
Be Quiet Pure Power L8 - 630W
Crucial Ballistix Tactical DDR3 2 x 4 GB PC12800
Crucial MX100 - 256 GB
Fractal Design Define R4 - Black Pearl
Intel i5 4690K
Pioneer DVR-221BK
Scythe Mugen 4
Western Digital WD Black 2TB
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb altijd Intel + Nvidia systemen gehad en ga nu ook weer voor deze combo.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Goede prijs/kwaliteit-verhouding. Systeem dat jaren mee kan gaan. Upgraden zal zich beperken tot nieuw geheugen of gpu.
Ik stel stilte wel op prijs maar er moet ook goede airflow zijn.
Ga je overklokken?
Ik denk het niet ... heb 8 jaar geleden een systeem gekocht met de bedoeling te overclocken maar heb me er nooit mee bezig gehouden. Ik denk dat dit nu ook het geval zal zijn.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik denk wel dat de componenten compatibel zijn maar ik heb hulp nodig om alles te verfijnen / af te stemmen.
Heb echt geen nood aan RGB-toestanden trouwens
Concrete vragen die ik heb:
- Ik kies voor een i7-12700K als cpu maar de kans dat ik ga overclocken is miniem; toch gekozen omdat de 12700K out the box beter is dan de 12700. Klopt dit of is het verschil in prestatie de extra prijs niet waard?
- Moederbord: ik twijfel tussen de Asus ROG Strix Z690-F en de Gigabyte Z690 AORUS Pro maar misschien zijn beide overkill als ik niet ga overclocken? Er bestaan ook zodanig veel versies van Asus Strix en Gigabyte Aorus dat ik niet meer weet welke precies te kiezen.
- DDR5: Met het oog op de toekomst kies ik voor een DDR5 moederbord en geheugen. Liever nu de investering maken.
- CPU Cooler: gekozen voor de Dark Rock Pro maar ik vraag me af of de gewone versie niet volstaat?
- SSD: volstaat 1 SSD of is het nog steeds aan te raden om Windows fysiek op een aparte SSD te laten draaien?
- Voeding: koos voor 750W maar vraag me af of 650W niet volstaat?
- GPU: wordt nvidia RTX 3080. Het liefst de Gigabyte 10 Gb Gaming editie of de Asus Strix. Het probleem is dat beide kaarten moeilijk verkrijgbaar zijn. Als alternatieven dacht ik aab de Gigabyte 10 GB Vision editie of de Gigabyte 12 GB editie of de EVGA kaart. De prijzen lopen gelijk (al is de 12 GB net iets duurder).
- Case: moeilijkste geval. Een venster is niet nodig (geen RGB). Dacht aan de Fractal Design R6 en die ligt ook in het verlengde van wat ik nu heb. Maar die case s wel moeilijk te vinden en ik wil wel eens iets anders. Wat zijn goede alternatieven/? De reviews van de be Quiet en Antec cases zijn verdeeld.
- Monitor: mijn iiyama ProLite E2473HDS is aan vervanging toe. Ik heb een 27 inch in gedachten. Hoeft niet curved te zijn. Na wat zoekwerk kwam ik op de LG UltraGear 27GP850 uit.
- Mijn Logitech 5.1 setje gaat al 15 jaar mee maar op laag volume hoor ik nu enkel gekraak. Opnieuw gekozen voor Logitech.
Alvast bedankt !
Gamen (en uiteraard ook voor alledaags gebruik).
Games die ik onlangs gespeeld heb: AC Valhalla/Odyssey/Origins, Horizon New Dawn, Doom Eternal, Star Wars Jedi Fallen Order, Metro Exodus ... ik speel meestal action adventures en shooters.
Games die ik wil spelen: Deathloop, Resident Evil Village, Far Cry 6, Dying Light 2
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond 3200-3600 euro inclusief nieuwe monitor, 5.1 speakers, Windows 11 en ervan uitgaand dat ik niet alle componenten aan de laagste prijs zal vinden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen. Dit is trouwens mijn huidig systeem
Asus Z97-A
Asus GeForce GTX 970 STRIX OC - 4 GB
Be Quiet Pure Power L8 - 630W
Crucial Ballistix Tactical DDR3 2 x 4 GB PC12800
Crucial MX100 - 256 GB
Fractal Design Define R4 - Black Pearl
Intel i5 4690K
Pioneer DVR-221BK
Scythe Mugen 4
Western Digital WD Black 2TB
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb altijd Intel + Nvidia systemen gehad en ga nu ook weer voor deze combo.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Goede prijs/kwaliteit-verhouding. Systeem dat jaren mee kan gaan. Upgraden zal zich beperken tot nieuw geheugen of gpu.
Ik stel stilte wel op prijs maar er moet ook goede airflow zijn.
Ga je overklokken?
Ik denk het niet ... heb 8 jaar geleden een systeem gekocht met de bedoeling te overclocken maar heb me er nooit mee bezig gehouden. Ik denk dat dit nu ook het geval zal zijn.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik denk wel dat de componenten compatibel zijn maar ik heb hulp nodig om alles te verfijnen / af te stemmen.
Heb echt geen nood aan RGB-toestanden trouwens
Concrete vragen die ik heb:
- Ik kies voor een i7-12700K als cpu maar de kans dat ik ga overclocken is miniem; toch gekozen omdat de 12700K out the box beter is dan de 12700. Klopt dit of is het verschil in prestatie de extra prijs niet waard?
- Moederbord: ik twijfel tussen de Asus ROG Strix Z690-F en de Gigabyte Z690 AORUS Pro maar misschien zijn beide overkill als ik niet ga overclocken? Er bestaan ook zodanig veel versies van Asus Strix en Gigabyte Aorus dat ik niet meer weet welke precies te kiezen.
- DDR5: Met het oog op de toekomst kies ik voor een DDR5 moederbord en geheugen. Liever nu de investering maken.
- CPU Cooler: gekozen voor de Dark Rock Pro maar ik vraag me af of de gewone versie niet volstaat?
- SSD: volstaat 1 SSD of is het nog steeds aan te raden om Windows fysiek op een aparte SSD te laten draaien?
- Voeding: koos voor 750W maar vraag me af of 650W niet volstaat?
- GPU: wordt nvidia RTX 3080. Het liefst de Gigabyte 10 Gb Gaming editie of de Asus Strix. Het probleem is dat beide kaarten moeilijk verkrijgbaar zijn. Als alternatieven dacht ik aab de Gigabyte 10 GB Vision editie of de Gigabyte 12 GB editie of de EVGA kaart. De prijzen lopen gelijk (al is de 12 GB net iets duurder).
- Case: moeilijkste geval. Een venster is niet nodig (geen RGB). Dacht aan de Fractal Design R6 en die ligt ook in het verlengde van wat ik nu heb. Maar die case s wel moeilijk te vinden en ik wil wel eens iets anders. Wat zijn goede alternatieven/? De reviews van de be Quiet en Antec cases zijn verdeeld.
- Monitor: mijn iiyama ProLite E2473HDS is aan vervanging toe. Ik heb een 27 inch in gedachten. Hoeft niet curved te zijn. Na wat zoekwerk kwam ik op de LG UltraGear 27GP850 uit.
- Mijn Logitech 5.1 setje gaat al 15 jaar mee maar op laag volume hoor ik nu enkel gekraak. Opnieuw gekozen voor Logitech.
Alvast bedankt !
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-12700K Boxed | € 422,90 | € 422,90 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Z690 AORUS PRO (rev. 1.0) | € 314,90 | € 314,90 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G (rev. 2.0, LHR) | € 999,- | € 999,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R6 Black | € 154,90 | € 154,90 |
| 1 | Monitoren | LG UltraGear 27GP850-B Zwart | € 322,- | € 322,- |
| 1 | PC speakersets | Logitech Z906 | € 286,95 | € 286,95 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 78,50 | € 78,50 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF552C40BBK2-32 | € 212,30 | € 212,30 |
| 1 | Voedingen | Cooler Master V750 Gold-V2 | € 91,25 | € 91,25 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 180,20 | € 180,20 |
| Totaal | € 3.062,90 | |||
:strip_exif()/f/image/hRb5T7GQPZQsrEjmyDNvZuww.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pKhl3DJ9UC7zl1ECmRCmrBxO.jpg?f=fotoalbum_large)