Windenergie naar buffervat als aanvulling op pv

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teipp
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-02 13:39
een vraag op zoek naar haalbaarheid. Ik heb dit forum en andere topics gelezen over windenergie in relatie tot energie (electra) opwekken wat niet heel interessant lijkt.

Ik zoek naar een oplossing voor het verwarmen van mijn huis, we hebben 5600kw panelen liggen, maar nov-feb heeft dat een 60kw opgeleverd. Niet echt iets om de airco of warmtepomp voor te laten draaien in die maanden. Ik las wat artikelen over power-to-heat en ook pv-boiler of pv to heat.

Doel zou zijn om een kleine windturbine (8000w verticale windturbine) met aanloopsnelheid van 1,3M/s zo’n warmte-element te laten verwarmen. Waarbij iedere graad die de windturbine het buffervat weet te verwarmen nu minder gas of straks minder electra kost aan warmtepomp. Ik zou deze kosten van windturbine dus willen afzetten tegen bijv heatpipes.
Woon midden in de stad; dakkapel biedt ruimte voor windturbine en staat relatief vrij/open. Voordeel wat ik zie is dat de windturbine dag/nacht kan werken en dat ook klein beetje wind al omgezet kan worden in warmte.

Iemand ervaring met een dergelijke opstelling? Hoe zou dit te vergelijken zijn met bijv heatpipes in de periode dec-feb van het jaar.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Kleine windturbines doen niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:47
Dan heb je waarschijnlijk ook een vergunning nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Voor een windturbine om effectief te zijn moet deze op flinke hoogte staan en veel wind kunnen opvangen. Het is simpelweg niet mogelijk om een windturbine op eigen erf te plaatsen in een stad die hoog genoeg is en genoeg wind kan vangen om rendabel te zijn.

Check ook even deze links:
https://www.hieropgewekt....vergunningen-heb-je-nodig
"De aanschafkosten van een miniwindturbine lopen uiteen van honderden tot vele duizenden euro’s. Dit hangt af van het vermogen. Kleine windmolens hebben een vermogen tussen de 0,5 en 6 kW (kilowatt). Zelfs bij een optimale elektriciteitsopbrengst verdient de investering zich vaak niet binnen de technische levensduur van twintig jaar terug.
De keuze voor een miniwindturbine komt dus voornamelijk voort uit milieuoverwegingen en niet vanuit economisch perspectief."

https://www.milieucentraa...ronnen/kleine-windmolens/
"Een kleine windturbine levert schone elektriciteit, tegen een relatief lage prijs per kWh. Maar door de hoge aanschafkosten verdien je de investering niet terug binnen de technische levensduur."

[ Voor 63% gewijzigd door Tsurany op 30-05-2022 17:16 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teipp
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-02 13:39
Ik zou dus gebruik willen maken van de DC-manier van opwekken van energie en die DC energie direct omzetten in warmte. De ervaringen en het rendement van windturbine in het omzetten en terugleveren naar het net zijn niet ideaal. Maar met €2,00 voor gas krijgt wellicht zo’n oplossing een andere waarde in de keten. Zover ik kan zien leveren heatpipes in die periode ook weinig op; terwijl het in die maanden altijd wel goed waait…vandaar deze gedachte kronkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:25
ook dat is onzinning. Reken maar ff na:

2,00 euro voor 1 m3 gas. Daar zit iets van 9 kWh thermische energie in --> 0,23 euro /kWh

Je gaat nooit in de buurt komen van die kostprijs met een kleine windturbine. De reden dat je die dingen nergens ziet is zoals al 2x genoemd:
* ze werken niet (of ruim onvoldoende)

Het heeft dus geen zin om dit uit te zoeken, is al vaak geprobeerd en het antwoord is altijd hetzelfde: niet doen

"kleine" windturbines worden pas beetje leuk bij van die dingen die je bij boerderijen ziet verschijnen van 15m hoog met een paar meter lange wieken (EAZ wind en anderen). alles kleiner dan dat is onzin.
Pagina: 1