Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalu
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-03-2024
Beste tweakers,
De laatste weken heb ik last van veel reboots.
Het is dusdanig erg dat ik binnen 5 minuten een reboot krijg, soms kan ik niet eens windows meer booten.

In eventlog gaf het standaard een kernel 41 error aan.
Ik heb veel dingen al geprobeerd:
-psu van een vriend geleend
-een ramstick tegelijk
-nieuwste bios
-fast bootup geunchecked
-power options minimaal 5 procent cpu usage
- a xmp uitgezet en aangezet
- ram speed gelowered
-extra case fans geinstalleerd
-pc grondig schoon gemaakt

Zelfs in safe mode restart de pc.
Eerst dacht ik dat het de psu was, maar na het te wisselen voor een 750 watt, bleef het probleem niet weg.
Dus heb ik memtest86 gerunt.

Deze zit vol met errors, momenteel al op 52 na de 2e pass.
Kan ik met zekerheid concluderen dat de ram het probleem is en het retourneren of kan het toch een psu probleem of een moederbord probleem zijn?

Mvg,
Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:42

br00ky

Moderator Harde Waren
Om je topicstart helemaal compleet te maken, waaruit je bestaat je systeem precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalu
-Ram: Trident G.skillz rgb 3200 mhz
-Processor: Ryzen 3700x
-Gpu: Powercolor red devil rx 5700xt
-Nvme: 1tb samsung 970 evo
-Mobo: msi b450 Tomahawk Max
-Psu: corsair tx550W
-Case: Fractal Design Meshify c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-10 14:03
Dalu schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:38:
Deze zit vol met errors, momenteel al op 52 na de 2e pass.
Kan ik met zekerheid concluderen dat de ram het probleem is en het retourneren of kan het toch een psu probleem of een moederbord probleem zijn?
Nee dat kan je nog niet concluderen, de slots op het moederbord kunnen niet goed zijn of misschien zit er wat vervuiling zoals stof in? Het kan de memorycontroller zijn, oftewel de cpu die het niet goed goed.

Ik mis of je wel een keer een bios reset hebt uitgevoerd? Ik zie wel bios upgrade, maar daarna ook een cmos clear gedaan?

Je zal echt eerst zaken moeten gaan uitsluiten... wat doen jouw geheugenbankjes in een ander systeem? Of wat doet jouw systeem met andere geheugenbankjes? Andere ram sloten geprobeerd?

Heb je het systeem al eens met zo min mogelijk aangesloten onderdelen gedraaid? Moederbord zelfs uit de behuizing gehad en zo de pc gedraaid om uit te sluiten dat het geen foutieve montage van het moederbord betreft? Je zal niet de eerste zijn die door een verkeerd geplaatste standoff met rare fratsen te maken krijgt.

Heb je al eens een cpu reseat gedaan?

Er is nog zoveel wat je kan testen voordat je enige conclusies kan trekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalu
Ik moet er wel bij zeggen dat mijn computer 2 jaar bijna fouteloos heeft gedraaid en dat dit iets nieuws is.

Ik zal iniedergeval de cmos clear doen.
Aangezien hij het twee jaar goed heeft gedaan lijkt mij verkeerd geinstalleerde moederbord niet het geval.

Ik heb trouwens ook geen overige ram liggen, of thermal paste.

Ik vind het leuk om mijn eigen pc te maken en repareren, maar het lijkt er op dat dit buiten mijn vaardigheden ligt en mogelijkheden aangezien ik geen workshop heb.

Enig idee hoeveel een onderzoek kan kosten?
Als zij het probleem vast stellen kan ik zelf wel het probleem vervangen namelijk, of is dat niet gebruikelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Voltage voor het geheugen manueel instellen op standaard waarde +0.1v á 0.2v. Na verloop van tijd kan het misschien iets te weinig krijgen door het mobo dan de digitale waarde. Dan nog eens memtest runnen. Op welke test geeft die de errors, test 5? Die kan je ook specifiek selecteren en dus sneller testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalu
Hij geeft vooral veel fouten bij test 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-10 14:03
Je zou eens een oproepje kunnen plaatsen, wie weet woont er een behulpzame tweaker in de buurt die je kan helpen met de lastiger te testen zaken?

Volgens mij kan je dat soort verzoekjes hier kwijt: Vraag & Aanbod overig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalu
Een cmos clear heeft nergens tot geleid. Handmatig voltage van ram verhogen helaas ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalu
Ik heb nu mn ramstick in een andere slot gedaan, probleem nog niet opgelost. Ik zal nog een keer memtest86 runnen maar dan in een andere slot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:32
Heb je laatste bios versie of recent geupdated? Ik vermoed dat docp aanstaat? Gebruik liever Karhu of memtest pro dan memtest x86, hiewel die ook geen fouten mag geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalu
Ik heb de laatste bios versie vorige week geupdate, nadat ik problemen kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalu
Bewerkt: komt toch niet door de memtest, nu in 9 van pass 3 krijgt hij toch een error. Echter niet zo veel als de andere stick, die had er op dit moment al 50

[ Voor 67% gewijzigd door Dalu op 30-05-2022 19:25 ]

Pagina: 1